Adria Hotel Forum od sljedeće godine održava se u Beogradu. Razlog? Manjak interesa u Hrvatskoj

Dovesti najveće globalne investicijske fondove u Zagrebu – bila je hrabra vizija Marine Franolić, organizatorice Adria Hotel Foruma ( AHF ) , a neki bi rekli samo pusti san. Kako...

Dovesti najveće globalne investicijske fondove u Zagrebu – bila je hrabra vizija Marine Franolić, organizatorice Adria Hotel Foruma ( AHF ) , a neki bi rekli samo pusti san. Kako dovesti top ljude iz hotelijerstva u Europi u Zagreb? Kako uopće doći do ljudi, do kojih je praktički nemoguće doći na sastanak? Puno pitanja i izazova bilo je u glavi, a na samu pomisao da se to može i dogoditi, mnogi bi omahnuli rukom.

No, nakon par godina, usprkos svemu i svima, Adria Hotel Forum postala najveća hotelsko-investicijska konferencija u jugoistočnoj Europu i jedna od pet najvećih u Europi te su organizatori ispunili svoju viziju.  No, nakon šest godina održavanja AHF odlazi iz Zagreba i Hrvatske te će se sljedeće godine održati u Beogradu. 

Razlog, klasičan hrvatski. Manjak interesa, kako domaćih hotelskih stručnjaka i hotelijera, sponzora tako i gradova, županija i konačnici Države.

Ovim preseljenjem ostvaruje se prvotna ideja Foruma da se AHF organizira u svim glavnim gradovima regije, ističe Marina Franolić te dodaje: ” Naša inicijalna ideja je bila da se AHF „seli“ te da se održava u glavnim gradovima regije obzirom da ona je pozicionirana kao regionalna konferencija. Do sada smo „regionalni aspekt“ realizirali kroz teme u programu i paneliste koji su predstavljali regiju, no ovaj korak nam je itekako važan kako bismo dodatno potvrdili svoj status.” Iako je službena verzija naravno puno blaža i drugačija, te svakako kako je to i bila dugoročna intencija Foruma, netko je morao jasno i glasno napisati i onu drugu stranu.

Inače, samo prošle godine, u Zagrebu su se predstavili investitori koji upravljaju s ukupno više od 500 milijardi dolara, kao i potpredsjednici, menadžeri globalnih hotelskih kompanija, no niti to nije bilo dovoljno da se pokaže veći interes kako domaćih menadžerskih snaga kao i države u konačnici kojoj bi trebalo biti stalo do razvoja i što su joj europski investitori u njezinom dvorištu.

Svake godine na AHF dolaze europski hotelski stručnjaci , do kojih je inače praktički nemoguće doći ili jako teško, a koji upravljaju tisućama hotela, prate globalno tržište i znaju na koji način će se hotelska industrija razvijati u narednim godinama. Stalno pričamo o investicijama i tržišnom razvoju, a kada investitori dođu pred naša vrata, vrata ostanu zatvorena. Dobiti njihovih 5 minuta je izrazito teško, a dobiti ih na “cijeli dan” u svojem dvorištu – izvrsna prilika.

I moram priznati kao sudionike konferencije, svake godine sam se pitao kako je moguće da nema naših domaćih hotelskih menadžera. Interes je bio sramotno slab, a svi su znali za održavanje konferencije. Gledaš i nije ti jasno, u čemu je “kvaka”. I tako opet iz godine u godinu. Investitoru su tu, došli su, te im tada treba prodati priču, zainteresirati ih i pokazati gdje, kako i zašto da ulažu u Hrvatsku.

No, propustili smo priliku. Pitam se koliko je nama prilika potrebno da shvatimo da rastu i razvijaju se oni koji su proaktivni, hrabri, misle drugačije, koji su brzi i okretni te koji ruše sve barijere ispred sebe, ili barem pokušavaju. U poslovnom svijetu nema milosti, ili jesi ili nisi.

To je kao da jedan start up među desetke tisuća prijava uspije dobiti priliku prezentirati svoj projekt i ideju u emisiji Shark Thank ispred multimilijunaša i mega zvijezda poduzetništva, a onda se niti ne potrudi prodati priču. Imao si svojih 5 minuta, no nisi ih iskoristio. Fokus i kapital ide dalje. Tako i u ovom slučaju, samo bez milijunske medijske pompe i auditorija, a mi se nismo niti potrudili kvalitetno prezentirati, a kamoli ih oduševiti. To je prilika za napraviti pravi show i bacili “rukavice u lice”, pa da se investitori međusobno bore tko će biti brži i bolji s ponudom.

P.S. Inače, jedan od Shark Tank investitora je rođen u Hrvatskoj, i ponosno to ističe, no pitanje je da li ga netko ikada kontaktirao.

S druge strane i Hrvatska je imala svojih 5 minuta ili 5 godina dok je u trendu, no trend traje 3-5 godina, a onda se fokus globalnih medija i investitora okreće novim tržištima. Prije pet godina mogli smo samo sanjati da će o Hrvatskoj pisati svi globalni turistički mediji i tako nas besplatno reklamirati, a što je slučaj ovih zadnjih par godina. Jesmo iskoristili svoju priliku? Koju smo poruku i priču ispričali o našem turizmu te kako smo ga pozicionirali?

No vratimo se na temu. Popis panelista i govornika svih šest godina slobodno pročitajte OVDJE, te se nakon toga logično postavlja pitanje: Kako je moguće da većina naših hotelskih stučnjaka i menadžera nije imalo motiv biti prisutan i uživo popričati s top stručnjacima u branši.

Puno to govori o našem turizmu i našim liderima koji ga vode. Puno to govori o poslovnoj klimi u Hrvatskoj. Neke stvari su sada puno jasnije, zar ne ? I kako onda uspjeti i poslovati u Hrvatskoj, ako top ljude u struci koji drže budžete i smjer kretanja našeg turizma ne zanima što će reći “cream de le cream “ europski stručnjaci?

Kao da dolazi Bill Gates u Zagreb, a na konferenciju ne dođu top IT snage ili recimo dođe Philip Kotler, sinonim za marketing i jedan je od najvećih svjetskih stručnjaka, a dođe 100 ljudi. Ok, malo pretjerujem, ali ne puno, no shvatili ste poantu priče.

Prije par godina, Marina Franolić je izjavila kako kapital ne ide tamo gdje je lijepo nego tako gdje je povrat investicije najizgledniji. U Hrvatskoj očito, nema nikakve izglede, a još manje interesa od naše strane. Nije ovo kukanje, dapače, AHF je ispunio svoju misiju, doveo je europske hotelske stručnjake kao i investitore i investicijske fondove te okupio struku na razini cijele Europe.

Marina Franolić, AHF: Na tržištu moramo biti puno agresivniji kako bismo se natjecali za kapital koji realno, može ići bilo gdje.

Nažalost, pravog interesa nije bilo, te je bez kukanja, i ikakve pompe, krenula dalje i organizirala konferenciju tamo gdje postoji interes. A to je u ovom slučaju Srbija i Beograd.

No, vratimo se na temu investicija i postoji li uopće interes investitora.

S jedne strane, investitori su došli u Hrvatsku, što očito govori o velikom interesu za investicijama u Hrvatskoj. Zanimalo me je koje je mišljenje i iskustvo iz prve ruke Marine Fanolić, s obzirom jer je bila u direktnom kontaktu s njima ovih ovih godina.

Da, postoji puno veći interes inozemnih investitora za ulaganje u Hrvatskoj nego prije par godina. No, interes je u većem dijelu usmjeren na već postojeće operativne hotele (odnosno akvizicije), a puno manje u razvoj novih lokacija. Postoji nekoliko razloga za to. Jedan od glavnih je što veliki međunarodni „private equity“ fondovi imaju limitirani rok koji ulažu u neku lokaciju, a taj je od 5 do 7 godina. U tom periodu nije realno da ćete neki projekt u Hrvatskoj pokrenuti, dobiti dozvole, izgraditi, staviti u funkciju, a onda i financijski ustabiliti. U zapadnoeuropskim zemljama postoje developeri koji rade ovu prvu fazu, a investitori ulaze u fazi kad je hotel sagrađen i spreman za rad. Tada 5-7 godina ima smisla. Drugo je naravno administracija po kojoj smo i danas poznati, ne u pozitivnom smislu.Ima još drugih razloga, ali ono što je za naglasiti da se još uvijek ne događanju transakcije za koje su fondovi zainteresirani.” ističe Franolić, te dodaje kako su svakodnevno u komunikaciji s nizom investitora, a sada i neki manji fondovi i kompanije koje i ulažu i operativno vode svoje hotele su pokazale interes “ No, na tržištu moramo biti puno agresivniji kako bismo se natjecali za kapital koji realno, može ići bilo gdje.” govori Franolić

Mi o Zagrebu na Savi pričamo već godinama i ništa se nije pomaknulo, a u Beogradu su neke od zgrada već useljene – Marina Franolić

Na pitanje kakva je investicijska klima u Hrvatskoj, a kakva je u Beogradu i regiji, Franolić ističe kako su u Beogradu prepoznali snagu međunarodnih hotelskih brendova, dok se kod nas često čuje kako su brendovi skupi.

Prvo treba uzeti u obzir da je Beograd puno veći od Zagreba. Dodatno, svakako se u posljednjih nekoliko godina razvijao intenzivnije i otvorio se puno više prema inozemnom kapitalu. Primjer je Beograd na vodi. Mi o Zagrebu na Savi pričamo već godinama i ništa se nije pomaknulo, a tamo su neke od zgrada već useljene. Dodatno, oni su prepoznali i snagu međunarodnih hotelskih brendova. Kod nas se često čuje kako su brendovi skupi no nije samo stvar u cijeni. Naime, snaga brenda je u međunarodnoj vidljivosti.

Kad jedan brend poput Accora, InterContinentala i Hiltona objave vijest kroz svoje kanale da otvaraju novi hotel, to je puno snažnije nego što bilo koji individualni hotelijer može ostvariti. Dobar primjer je DoubleTree u Zagrebu čiji vlasnici sad otvaraju još dva hotela (Canopy je otvoren prije 10 dana, a Garden Inn će iduće godine) i koji su za sve ugovorili Hilton brend. Brend osim što podiže vrijednost hotela, podiže i vrijednost destinacije.” istaknula je Franolić te zaključila kako Adria Hotel Forum svake godine predstavlja cijelu regiju pa će tako i 2019.godine u Beogradu biti jedna od tema povratak Turske, Grčke i sjeverne Afrike i njihov utjecaj na turizam na Jadranu i Mediteranu.

Adria Hotel Forum 2019 pod sloganom „Is the future bright?“

No, kako god bilo, AHF ide dalje. Jedina međunarodno priznata hotelsko – investicijska konferencija u regiji, Adria Hotel Forum (AHF), održat će se 20.-21. veljače u Beogradu u hotelu Crowne Plaza.

Tema sedmog po redu AHF je „Is the future bright?“, a dotaknut će se pitanja nove financijske krize koja se prognozira za 2020. godinu, usporedit će se birokracija s kojom se investitori susreću u zemljama regije i ostalim konkurentskim zemljama te ispitati kakvi projekti su u fokusu investitorima. 

Adria Hotel Forum se u šest godina postojanja pozicionirao se kao jedna od pet najvećih investicijskih konferencija u Europi koja je okupila preko 1.800 sudionika, 250 panelista te 150 partnera. Važnost Foruma dokazuju i dolasci svjetskih imena hotelske industrije koji našu regiju posjećuju samo zbog ove konferencije. Ove godine Forum je u Zagreb doveo investicijske fondove koji upravljaju s više od 500 milijardi dolara, starijeg potpredsjednika za razvoj za Europu AccorHotels-a, potpredsjednicu za razvoj Hiltona za istočnu Europu te starijeg potpredsjednika za globalni razvoj iz Belmonda.

Uz predstavnike globalnih hotelskih kompanija, investitore i konzultante, svoj dolazak u Beograd već su potvrdili i ministri nekoliko regionalnih zemalja. 

Iskoristite early bird cijene koje su otvorene do 7. prosinca, a više informacija možete pronaći na našoj službenoj stranici.

Vijesti: