Boris Žgomba, Uniline: Razdoblje hiper potražnje za Hrvatskom je prošlo, no nije vrijeme za čekanje već za konkretnu i promptnu akciju

Ova turistička godina bit će jedna od najizazovnijih u nazad par godina kada je Hrvatska ostvarivala dvoznamenkasti rekordni rast dolaska i noćenja iz godine u godinu. Ono što je...

Ova turistička godina bit će jedna od najizazovnijih u nazad par godina kada je Hrvatska ostvarivala dvoznamenkasti rekordni rast dolaska i noćenja iz godine u godinu.

Ono što je pozitivno, barem u medijskom prostoru, napokon više nije naglasak samo na pukom brojanju dolaska i noćenja, te prema tome temeljiti uspješnost sezone, nego je fokus na kvaliteti, sadržaju te turističkoj godini, a ne sezoni. Tako se ove godine prema riječima ministra Capellia očekuje rast oko 3 posto u odnosu na lanjsku. Dakle, ne možemo više očekivati visoki rast iz godine u godinu, te počinje borba za svakog gosta.

Kako su počeli vrijeme turističkih sajmova, a upravo je u tijeku i najznačajniji za Lijepu našu, ITB sajam u Berlinu, postavlja se pitanje kakvo je stanje na terenu te interes za Hrvatskom. Ono što se potiho pričalo u kuloarima, pokazalo se kao točno, a to je da su rezervacije i interes ipak manji nego prošle godine.

Uspoređujemo li na današnji dan stanje rezervacija za cijelu turističku 2019. godinu sa stanjem rezervacija za 2018., trenutni prodajni rezultati su zaista nešto slabiji od očekivanog” ističe Boris Žgomba, predsjednik Uprave Uniline-a, vodeće destinacijske menadžment kompanije u Hrvatskoj, te dodaje: “Činjenica je da su hotelski kapaciteti, generalno gledajući, u nekim segmentima za sada slabije popunjeni, s tim da je zaostatak dosadašnjeg bukinga kod hotela manji nego u privatnom smještaju i kampovima

Razdoblje hiper potražnje, koju smo u hrvatskom turizmu imali od 2016. do 2018. godine, je prošlo, naglašava Žgomba te dodao je kako uzroke valja tražiti i u povećanju ponude konkurentnih receptivnih kapaciteta na Mediteranu i njihovim intenzivnijim marketinškim naporima popraćenim i značajnijim cjenovnim pogodnostima, što je u ozračju najava recesije u nizu europskih zemalja imalo značajan utjecaj.

Došao je kraj dvoznamenkastom postotnom porastu broja dolazaka gostiju, sada nam slijedi borba za svakoga gosta. Oni koji prate hrvatski turizam znaju da sam na to i osobno upozoravao već u osvrtima za turističku 2018. godinu. Siguran sam da su mnogi u hrvatskom turističkom sektoru bili itekako svjesni da trendovi takve dinamične potražnje ne mogu trajati zauvijek. Manji interes za Hrvatskom je rezultat preusmjeravanja i jačanjem interesa dijela gostiju s ključnih emitivnih, posebno europskih tržišta, za druge destinacije euromediteranskog područja kao što su Turska i Grčka te afričke zemlje bliže Mediteranu ili pak sklonosti da svoj godišnji odmor odnosno svoje slobodno vrijeme provedu kod kuće” ističe Žgomba te dodaje kako motiv dolaska je ključni faktor pri odabiru destinacije je i to je ono na što se moramo fokusirati kroz kvalitetnu ponudu sadržaja tijekom cijele turističke godine.

S druge strane, više ne možemo pričati kako se bude Grčka i Turska, nego su se i probudile te proaktivno “napadaju” tržište s puno povoljnijim cijenama. Iako nema razloga za veliku paniku niti za smanjenjem cijene, nego se upravo fokusirati na kvalitetu, autentičnost te vrijednost za novac.

Sličnog je razmišljanja i Boris Žgomba koji naglašava kako ne treba gledati domaći turizam isključivo kroz prizmu cijena. “Moje osobno mišljenje je da često griješimo kad domaći turizam gledamo isključivo kroz prizmu cijena. Cijena je samo jedan od faktora konkurentnosti. Najvažniji konkurentski faktor jest koju i kakvu vrijednost dajemo za novac i da li za to imamo kupca koji je tu cijenu spreman platiti. Istina je i da su u razdoblju hiper potražnje cijene nekih smještajnih kapaciteta te izvanpansionske, posebno restoranske ponude, rasle dinamikom bržom od očekivanog. Vrijeme koje dolazi pokazat će koliko je to bilo opravdano ili ne, a mislim da će u dogledno vrijeme doći do izvjesnih cjenovnih korekcija i to naniže, kod dijela određenih ponuditelja, koji su iskočili izvan tržišno prihvatljivih okvira” govori Žgomba.

Žgomba: Ovo nije vrijeme za čekanje već za konkretnu i promptnu akciju

S druge strane ne možemo svake godine imati rekordnu turističku sezonu, te ono najvažnije Grčka i Turska nam ne smiju biti direktna konkurencija jer se radi o drugačijim turističkim proizvodima.

Tu je prilika Hrvatske, da kroz autentičnost i fokus na kvalitetu napravimo diferencijaciju turističkog proizvoda. Odavno smo morali prestati brojati samo dolaske i noćenja, te ove “plodne” godine za naš turizam iskoristiti da se pozicioniramo i napravimo tu jasnu distinkciju spram konkurencije. Osobno smatram kako nažalost to nismo uspjeli, te se kasno opet budimo.

Fokus mora biti na niše i kvalitetu, a ne kvantitetu. Na pitanje kako, Žgomba ističe kako je nužno nastaviti nastupati direktnije i proaktivnije prema ključnim dionicima na inozemnim emitivnim turističkim tržištima, posebice kad je riječ o turoperatorima, turističkim agencijama i drugim nositeljima organiziranih i selektivnih programa dolazaka. “To je neupitno te još jednom naglašavam da se odmah sada i bez čekanja moraju pronaći način i sredstva da se dodatno intenzivira i ubrza dinamika rezervacija i ubrza buking za hrvatske destinacije. Hrvatska turistička zajednica aktivno priprema aktivnosti i mjere radi konkretne podrške turoperatorima, kako za naša najjača europska emitivna tržišta, tako i za rastuća dalekoistočna. Fokus u ovom trenutku treba svakako biti na europskim tržištima koja, kao što znamo, tradicionalno popunjavaju značajno veliki dio ukupnih domaćih smještajnih kapaciteta, pogotovo kad je riječ kampovima i obiteljskom smještaju” istaknuo je Žgomba.

HTZ prošli tjedan za marketinške i PR aktivnosti u inozemstvu preraspodjelom osigurano dodatnih deset milijuna kuna. Riječ je o sredstvima koja će se usmjeriti u organizaciju promotivnih aktivnosti i događanja, oglašavanje u medijima, marketinške projekte s domaćim i inozemnim turoperatorima i agencijama te radionice, edukacije i prezentacije s buyerima u zemlji i inozemstvu, i to na 16 emitivnih tržišta: Njemačke, Velike Britanije, Austrije i Švicarske, Italije, Francuske, Švedske i Norveške, Nizozemske i Belgije, Poljske, Rusije i Ukrajine, Mađarske, Češke i Slovenije.

Web Croatia eeeds

“Nema sumnje da se u proračunima HTZ-a, kako na nacionalnoj tako i na županijskim i lokalnim razinama, moraju pronaći sredstva za ove dodatne aktivnosti. Aktivnosti i kampanje, koje su bile planirane u okviru godišnjeg programa rada i plana operativnih aktivnosti za 2019., podložne su promjenama kako u pogledu sadržaja, tako i obujma budući da je sada jasno da su se promijenile ključne tržišne okolnosti. Sredstva unutar sustava zasigurno postoje, nužno ih je rebalansirati u hodu te preusmjeriti u učinkovitije sadržaje i kanale. Za očekivati je i konkretno dodatno uključivanje Vlade RH s dodatnim sredstvima za nacionalnu turističku promociju budući da o uspjehu turističkog sektora značajno ovisi i punjenje državnog proračuna. Ovo nije vrijeme za čekanje već za konkretnu i promptnu akciju” naglašava i upozorava Žgomba.

Iako se radi o reakciji i povećanju budžeta za oglašavanje, to svakako nije dovoljno, te je potrebno dodatno usmjeriti snage u promociju. Pogotovo spomenuti iznos nije veliki kada gledamo europsko okvire i tržište, kao i budžete konkurenata. No, kada si “mali” ( u kontekstu budžeta ) onda moraš biti proaktivan, kreativan, inovativan te razmišljati van okvira kako bi našu poruku što bolje i jasnije pozicionirali te iskočili iz mase.

No možda najvažnije pitanje danjeg razvoja turizma se i dalje tiče zakonske regulative koja naš turizam uz sve napore privatnog sektora i dalje snažno drži na kraju ljestvice konkurentnosti, a tiče se prvenstveno visine PDV-a u turizmu.

Za kraj Žgomba ističe kako smo i dalje nekonkurentni u odnosu na zemlje Mediterana te kako je krajnje vrijeme za manju stopu PDV-a u turizmu.“Hrvatska je i dalje nekonkurentna u odnosu na zemlje Mediterana u dijelu fiskalnih nameta. Krajnje je vrijeme da se konačno smanji stopa PDV-a u turizmu na razinu nama konkurentnih mediteranskih destinacija te adekvatno regulira poseban postupak oporezivanja turističkih agencija, koji agencije još uvijek stavlja u neravnopravan tržišni položaj” zaključuje Žgomba.

Vijesti: