Graffiti na Gradele u utrci za titulu najboljeg ljetnog festivala

Tko kaže da graffiti ne idu zajedno s gradelama? Gotovo 2 i pol tisuće posjetitelja dnevno je cirkuliralo kroz prostore Bijele kuće, a u tri dana održavanja mogli su...

Tko kaže da graffiti ne idu zajedno s gradelama?

Gotovo 2 i pol tisuće posjetitelja dnevno je cirkuliralo kroz prostore Bijele kuće, a u tri dana održavanja mogli su uživati u vrhunskoj glazbi i uličnoj umjetnosti sasvim besplatno. I to čak sedmi puta za redom, ova ubojita kombinacija zapalila je Bol na Braču usred turističke sezone i postala središnje mjesto okupljanja mladih grafitera, street art umjetnika, dizajnera, glazbenika, DJ-eva, skatera i posjetitelja gladnih dobrog provoda.

Brač je tako u razdoblju od 26. do 28. srpnja postao najurbaniji hrvatski otok koji promiče uličnu umjetnost. Tome u prilog ide interes brojni domaćih, regionalnih i svjetskih imena graffiti scene da svoj trag ostave upravo na zidovima Bijele kuće. Tako su ove godine Hrvatsku posjetili Zoer i Velvet iz Francuske te Flying Fortress iz Njemačke, imena koja se nalaze pri samom vrhu svjetske street art umjetnosti. Posjetitelji su svjedočili vječnom sukobu realizma i utopije Zoerovih radova koji svoj djelić stvarnosti nastoji uklopiti u prostor u kojem crta. Velvet svoju inspiraciju crpi iz svakodnevnog okruženja, a njegov hiperrealistični pristup sadržaju nerijetko se vraća počecima u kojima je morska i industrijska tematika zauzimala važno mjesto u njegovoj poetici, a tu je i legendarni Flying Fortress, uzor brojnim generacijama u svojoj 30-godišnjoj karijeri. Također, ekipi su se pridružili Španjolci Sebas Velasco i Inigo Sesma te domaće i regionalne snage Lunar, Chez 186, Sarme, Arte, Wuper, Nikola Mihajlović, Casino, Royal, Smack, Mosk i Senk.

Privlačan gostima bio je svakako i glazbeni line-up. Program je ponudio najbolje od hrvatskog hip-hopa: Krankšvester, Vojko V, Stoka, High5, Kuku$, Buntai i Tone Tuoro te DJ snage: Oliver, Tikach, VRH, Rofellos, Zembo, Kuna, Babilonska, Resk, Gang Gang, Ineskich, Niki Peducci i Traples.

Fascinantnim ovaj izrazito sadržajno bogat program čini podatak da je upad na festival već sedmu godinu besplatan, što je doduše u duhu urbanih festivala, ali ipak ističe ulogu koju posjetitelji imaju kod organizatora. Naročito ako tome pridodamo činjenicu da je riječ o samom vrhuncu turističke sezone. K tome je festival u suradnji s Flixbusom omogućio posjetiteljima popust na vožnju autobusom do Splita te popust na smještaj u partnerskim kampovima i povoljnije cijene najma apartmana u agenciji Adria Bol i Bol Homes. Ogledan primjer kako cijela zajednica zapravo živi kroz festival, ali i dokaz da uspješan festival mora biti nešto više od sadržaja – mora biti potpun aranžman koji u posjetitelja stvara osjećaj bliskosti i povećava vjerojatnost njegova povratka.

Ovogodišnji Graffiti započeli su u Kinu Mediteran Bol, a u sklopu otvorenja posjetitelji su mogli pogledati projekcije videozapisa s prošlogodišnjih izdanja. Srce Festivala je napušteni hotel Bijela kuća u blizini dominikanskog samostana i plaže. Posjetitelji su u ponudi mogli pokazati svoje talente u crtanju na „Ziggi best papers dizajn“ i crtajući razglednice za kampanju „Bezbrižni pozdrav s Jadrana“, a oni željni plesa mogli su sudjelovati u brojnim „battleovima“ ili u dancehall sessionu Cromaicanza, ali i dalje od umjetnosti: na Jagermeisterovom turniru u stolnom nogomet, natjecanju u skokovima u more, u utrci na luftićima te svakodnevnom turniru u street basketu.

Gotovo 2 i pol tisuće posjetitelja dnevno je cirkuliralo kroz prostore Bijele kuće što je dokazalo da je ta jednostavna formula koju prakticiraju organizatori, tajna uspjeha jednog urbanog festivala koji u posljednje vrijeme niču sa svih strana nasuprot njihovim velikim i komercijalnim inačicama. Ipak, čak i u toj nepreglednoj ponudi uličnih festivala ističu se oni koji s pravom nose taj atribut. U njemu se može i treba uključiti cjelokupna zajednica što doslovce podrazumijeva nazivnik urbano. Ako ne angažira društvo zahvaljujući kojem jest urbano i koji je naposljetku proizvod života u njemu, onda je jednostavno festival i hrpa besplatnih sadržaja bez osjetljive priče.

Pohvalno je vidjeti da se i u Hrvatskoj na tome radi.

Vijesti: