Hrvatski dizajn kao turistički proizvod?

Prepoznatljive crveno – bijeli kvadratići, morske orgulje u Zadru, Prostorijina Revolve sofa¸ Hotel Lone u Rovinju, Oblo dječja didaktička igračka i Boya bojice… Znate li što im je svima...

Prepoznatljive crveno – bijeli kvadratići, morske orgulje u Zadru, Prostorijina Revolve sofa¸ Hotel Lone u Rovinju, Oblo dječja didaktička igračka i Boya bojice… Znate li što im je svima zajedničko? Hrvatski dizajn priznat na svjetskoj razini!

No poštujemo li i koristimo li dovoljno domaći dizajn? Uspijevaju li se uopće domaći dizajneri probiti u turistički sektor? U konačnici, promoviramo li dizajn kao hrvatski turistički proizvod? Kako bismo dobili odgovore na spomenuta pitanja posjetili smo dizajnerski centar Croatian Design Superstore (CDSS) u Zagrebu te razgovarali s dobrim duhom hrvatskog dizajna Irom Payer.

Kakva je pozicija dizajna u Hrvatskoj te koliko kao država koristimo potencijal hrvatskog dizajna u promociji naše zemlje? Ovo je pitanje oko kojeg u drugim državama možemo naveliko pričati, no u Hrvatskoj je situacija ipak nešto drugačija. “Zapravo je situacija s dizajnom u turizmu slična ili kao i u bilo kojem drugom sektoru: potencijali dizajna nigdje nisu dovoljno iskorišteni. Kad je riječ o javnim institucijama u turizmu, bilo da je u pitanju lokalna ili nacionalna razina, može se govoriti eventualno o pojedinačnim pozitivnim primjerima, rekla bih na nivou incidenta. Dizajna često uopće nije prisutan, u mnogim slučajevima su to sklepana i amaterska rješenja, a u slučajevima kad se čak i prepozna potreba za dizajnom, dizajner tad nije stručni i strateški partner nego tek zadnji kotačić odabran putem javne nabave prema kriteriju najniže ponude, a ne prema kompetencijama. Velika je šteta što Hrvatska nema nacionalnu strategiju dizajna kakvu imaju mnoge zemlje. S politikom razvoja dizajna osigurala bi se implementacija dizajna. Promocija Hrvatske kao zemlje dobrog dizajna se zapravo događa jednosmjerno od strane dizajnerske zajednice. Svi dobri projekti koji povezuju turizam i dizajn isključivo su inicijative dizajnera i dizajnerskih udruženja.ističe Ira Payer, kreativna direktorica CDSS-a.

U drugim država, pogotovo skandinavskim zemljama gdje nacionalni dizajn zauzima visoko mjesto kao alat za promociju države, dizajnerski centri su sufinancirani od države i drugih državnih institucija. “Nacionalni dizajnerski centri, koje u pravilu osniva i financira država, primarno rade na poticanju razvoja dizajna i implementaciju dizajna u javni i gospodarski sektor, ali tako i osiguravaju da se dizajn koristiti za promociju zemlje, nacionalnih vrijednosti i identiteta. Danski dizajn je utkan u identitet zemlje i neupitno pripada u prvi niz asocijacija koje ćete imati na spomen Danske. Hrvatski dizajn nije još ni izbliza dosegao tu prepoznatljivost, ali ima velik potencijal koji bi trebalo strateški podržati. pojašnjava Ira Payer.

Svi volimo skandinavski dizajn, zar ne? A što mislite o ovoj sofi svjetski poznatih produkt dizajnera? Nalazi se na vašoj listi želja?

1

Hrvatski produkt dizajn by Prostoria / Foto: FB Prostoria / www.prostoria.hr

Kako hrvatski dizajn može biti jedan od naših turističkih potencijala, dokaz su odlične reakcije stranih turista kad posjete CDSS, kao i hotel Lone u Rovinju koji se našao na svim svjetskim listama kao odličan primjer suradnje domaćih dizajnera i hotelijera. Među ostalim, znate za hotel Bujr Al Arab, ikonu Dubai-a. Bez obzira što CDSS turizam nije primarna djelatnost, privlači mnoge strane goste u svoj prostor. Osim što nudi sve nabolje dizajnerske predmete, svi predmeti se mogu i kupiti. “Suvremeni turist želi vidjeti nešto autentično, originalno i kreativno. U Zagrebu je kreativna scena prilično zanimljiva i vrijedi saznati nešto o njoj. Croatian Design Superstore, osim što ima veliku ponudu dizajnerskih suvenira, nudi i jednu reprezentativnu i progresivnu sliku grada i zemlje. Mislim da to posjetitelji zaista prepoznaju.naglasila je Payer.

U gradu Zagrebu, koji već kontinuirano dugi niz godina ima godišnji rast broja turista od preko 10 posto, probudio se i privatni sektor te smo svjedoci ekspanzije hostela, kafića, privatnih apartmana za najam kao i privatnih muzeja. U tom kontekstu i turističkoj ponudi svakako svoje mjesto ima i centar hrvatskog dizajna “Turisti nas često posjećuju i to uglavnom ciljano na osnovu dobivene preporuke ili najčešće tako da su se prethodno informirali o Zagrebu i istražili putem interneta koji su najzanimljivije ‘must visit’ lokacije. Ponekad je zabavno kad nas tretiraju kao gradsku atrakciju, pažljivo pogledaju izložene predmete, fotografiraju interijer i proizvode, podijele na svojim društvenim mrežama, a potom izađu kao iz muzeja. No to nam je zapravo jako drago, jer važna svrha našeg projekta je i ona izložbena, odnosno promotivna. Ocjene na TripAdvisoru su izvrsne i to je također dokaz da smo uspješni. Imamo dobru suradnju i s Turističkom zajednicom grada Zagreba koja nas često preporuča inozemnim novinarima. istaknula je Payer te dodala kako najviše turista imaju u mjesecima koji su dobro turistički posjećeni u gradu Zagrebu.

Sukladno novoj strategiji razvoja turizma do 2020.godine hrvatski turizam oglašavat će se na pojedinim tržištima individualnim porukama posebnim samo za to specifično tržište.

Što mislite, kada bi se Hrvatski turizam u Francuskoj oglašavao s ovom porukom? Drugačije od drugih i sigurno nešto što ćete zapamtiti. Fora, zar ne?

2

Foto: Facebook CDSS

Svakako kako prodaja kao i turistička vrijednost nije primarna djelatnost CDSS-a nego upravo suprotno, promocija grada i Hrvatske kroz dizajn. Cijeli prostor se razvija kao dizajnerski centar koji se sastoji od radionica, edukacija, mjesto je druženja i naravno na kraju i kao trgovina s prodajom hrvatskih dizajnerskih predmeta. Kako ističu u CDSS-u, prihodi od prodaje zasad još nisu dovoljni kako bi projekt bio samoodrživ jer većinom se ipak radi o malim serijama ili unikatima koji imaju veliku dodanu vrijednost, a samim time i visoku cijenu.

Zanimljivo kako je cijeli projekt mobilan tj. koncpiran je kao pop-up postav prikladan za privremena gostovanja. Dosad su ih već imali nekoliko, primjerice u Zadru, Rovinju i Dubrovniku. Osim promocije našeg turizma i identiteta, osobno vidim veliku priliku i potencijal za turističke destinacije kroz obogaćenje kvalitetnim sadržajem, a pogotovo elitne destinacije ili one koje bi to željele postati. “Zahvaljujući pop-up konceptu, cijelu projekt možemo u kratkom roku instalirati bilo gdje. Jedna od izložbi bila je u Kneževoj palači u Zadru kojom smo spojili kulturnu baštinu sa suvremenim hrvatskim dizajnom. Reakcije turista su bile odlične i to gostovanje je bilo vrlo uspješno u svakom smislu. Bio je to početak cijele ideje, pilot-gostovanje koje nam je potvrdilo da imamo dobar projekt s kojim trebamo nastaviti. zaključila je Ira Payer.

Toplo preporučujemo da posjetite Croatian Design Superstore te upoznate hrvatski produkt dizajn jer se svakako imamo čime ponositi. Ovo bi trebala biti obavezna postaja stranim gostima koji dolaze u Zagreb.

Odličan koncept i hrvatski dizajn priznat od svjetske struke na jednom mjestu. Priča koja je vrijedna dijeljenja i pričanja.

Samo jedan mali dio hrvatskog dizajna / Foto: FB Croatia Design SuperStore

Vijesti: