INTERVJU/ Gari Cappelli: Zakon o turističkom zemljištu je moj apsolutni prioritet

Iskustvo i praksa Britanaca svakako može doprinijeti hrvatskoj turističkoj praksi

U okviru službenog boravka u London, održanog prošlog mjeseca, ministar turizma Gari Cappelli sastao se s direktoricom za strategije i komunikacije Britanske turističke organizacije -Visit Britain, Patricijom Yates.

Na sastanku su ministar Cappelli i direktorica Yates razmijenili iskustva oko upravljanja sustavom promocije na nacionalnoj razini, a posebno su se dotakli utjecaja turizma na gospodarstvo, odnosno stvaranje radnih mjesta i ekonomski rast u turizmu. „Iskustvo i praksa Britanaca, koji su lideri u segmentu promocije turizma, svakako može doprinijeti hrvatskoj turističkoj praksi“ istaknuo je ministar Cappelli.

I upravo u spomenutoj izjavi leži važnost ovog susreta. Zanimljivo kako je to povijesni tj. prvi službeni sastanak na  institucionalnoj razini, što samo više govori o bivšim ministrima turizma, koji očito nisu imali potrebe učiti od drugih i uspješnijih, te iz konkretnih primjera vidjeti prednosti i mane drugačijih politika brendiranja i promocije turizma.

Nije problem nešto ne znati jer jednostavno ne možemo sve znati, a pogotovo u današnje vrijeme kada se ide u što veću specijalizaciju, no sramota je ne pitati one koji znaju i ne educirati se. Ako nešto ne znaš, moraš imati želju naučiti i pitati one koji znaju bolje od tebe. Uvijek ističem kako su dvije glave uvijek pametnije od jedne, te kako u brzorastućem poslovanju stalno moramo učiti i educirati se. Sviđalo se to nama ili ne, današnje poslovanje i brze tehnološke promjene nameću potrebu za stalnim educiranjem tj. cjeloživotnim učenjem, te ako stagniramo, ustvari padamo, jer konkurencija ne spava, dapače, trudi se biti još brža i bolja.

Kakvo god imali mišljenje o radu ministra turizma, svakako u ovom slučaju morate pohvaliti želju i proaktivnost ministra Cappellija, potez koji puno govori o načinu razmišljanja kao i želji za kvalitetni razvoj turističkog sektora. Zanimalo me o čemu se konkretnije razgovaralo na sastanku, te što možemo naučiti od turističkog ureda Visit Britain kao pozitivan primjer.

„ Tijekom prvih četiri mjeseca u 2017. zabilježeno je 52 posto više noćenja gostiju iz Velike Britanije „

S druge strane, tržište Velike Britanije jedno je od najvažnijih emitivnih tržišta Hrvatske s kojeg posljednjih godina bilježimo kontinuirani rast turističkog prometa. Tijekom proteklih 5 godina, tržište Velike Britanije imalo je prosječan rast noćenja od 20 posto, dok je u 2016. godini ostvareno 25 posto više noćenja. Još snažniji interes za Hrvatskom nastavljen je tijekom 2017. te je u prva 4 mjeseca zabilježeno 52 posto više noćenja.  Također, sukladno podacima eVisitor sustava veliki interes među britanskim gostima postoji za charter u Hrvatskoj, te je potražnja veća za 60 posto i to najviše izvan turističke sezone. „Rast interesa britanskih gostiju za Hrvatsku je očit, to nije sporno, no ako znamo da je u prošloj godini u Hrvatsku došlo 631.000 britanskih gostiju smatram da naša dosadašnja promidžba na tom tržištu nije bila dovoljno jaka i dovoljno učinkovita“ ističe ministar Cappelli.

Konkretno, jedan od krivih koraka u promociji Hrvatske na britanskom tržištu ističe se što smo promovirali regije, umjesto Hrvatsku u cjelini te što nismo iskoristili najučinkovitiji način promocije na britanskom tržištu.  „U okviru svog službenog boravka u Londonu razgovarao sam s direktoricom za strategije i komunikacije nacionalne turističke organizacije Velike Britanije Visit Britain, Patricijom Yates koja je spremno podijelila s nama svoja iskustva i skrenula nam pozornost na oglašavanje u metroima, koje možda iziskuje veća financijska sredstva, ali s obzirom na broj stanovnika Londona koji ga dnevno koristi, ima efekta. Također, kolege iz Visit Britain smatraju da u promociji prema njihovom tržištu premalo koristimo naše proslavljene sportaše i njihove sportske uspjehe, što ćemo promijeniti već ove godine, na jesen, predstavljajući se na WTM-u, najvećem svjetskom sajmu turizma u Londonu. Naime, Hrvatska je od strane Britanaca percipirana kao sigurna i izrazito lijepa, još uvijek nova i neotkrivena destinacija, a na nama je da te svoje komparativne prednosti maksimalno iskoristimo i još bolje se pozicioniramo na tom tržištu“ ističe Cappelli.

Zanimljivo kako su ključne informacija s britanskog tržišta dobiveni iz službenog sastanka, a ne skupog istraživanja tržišta, koje ne smatram manje vrijednim, no očito je došlo do krivog odabira partnera, marketing agencije od strane HTZ-a, koja nije detektirala ključne probleme, pa tako i krivo usmjerila cijelu komunikaciju. Među ostalim, zbog različitih stajališta oko promocije Hrvatske, kao i načina rada HTZ-a, je i došlo do ostavke dosadašnjeg direktora Glavnog ureda HTZ-a, Ratomira Ivičića.

Za vrijeme razgovora s Patricijom Yates iz britanske nacionalne turističke organizacije Visit Britain, koja je apsolutni europski lider u segmentu promocije turizma, rečeno je kako turizam u Velikoj Britaniji predstavlja glavnu izvoznu djelatnost, generira 9 posto nacionalnog BDP-a te 9,6 posto svih zaposlenih u zemlji radi u turizmu ističe Cappelli te dodaje “Visit Britain provodi brojne aktivnosti vezane uz promociju turističkog proizvoda Velike Britanije na međunarodnom tržištu s time da su posebno usmjereni na digitalni sadržaj te na jačanje poslovnih putovanja i skupova, što im predstavlja novi prioritet i poslovni izazov. Ono što mi se posebno dojmilo je činjenica o vođenju evidencije svake utrošene funte u promociju zemlje, pa npr. prema podacima iz 2015./2016. godine svaka funta koju je britanska Vlada utrošila u promociju rezultirala je povećanjem potrošnje inozemnih turista u iznosu od 23 funte” rekao je Cappelli.

Inače, Visit Britain svoje aktivnosti provodi preko mreže predstavništava u regionalnim središtima u Europi (London, Stockholm, Berlin, Milano, Madrid, Pariz, Amsterdam, Moskva), Americi (Toronto, Los Angeles, New York, Sao Paolo), Aziji-Pacifiku (Sidney), Srednjem istoku i Africi (Rijad i Dubai), Kini (Peking, Šangaj, Guangzhou) i Sjeverno-istočnoj Aziji (Mumbai, New Delhi, Tokio) gdje izuzev direktora svojih predstavništava uglavnom zapošljavaju lokalne stručnjake koji poznaju navike građana svoje zemlje. “Uz Visit Britain, koji je usmjeren na promociju Velike Britanije na inozemnom tržištu, postoji i Visit England koji provodi aktivnosti za razvoj i promidžbu turističkog proizvoda na domaćem tržištu. U 2015. i 2016. godini proveli su kampanju „Praznici kod kuće“ koja je potaknula domaću potrošnju za 97,2 milijuna funti, dok je 2 milijuna funti osigurano u potporama za implementaciju kampanje. Također, Visit England razvija nove proizvode i oblike turističke ponude Engleske” dodaje ministar turizma.

Zakon o turističkom zemljištu je moj apsolutni prioritet – Cappelli

Jedno od važnih razlika funkcioniranja turističkih ureda od HTZ-a je što Visit Britain kao turistička direkcija direktno definira zakonske okvire, a ne Parlament ili kao u našem slučaju Vlada RH. Što je izrazito važno jer je činjenica kako su u Hrvatskoj nažalost zakonske promijene jako spore i kako koče danji razvoj turističkih investicija kao i cijelog turističkog sektora. „Turistički zakonski okviri u Velikoj Britaniji nisu kao u Republici Hrvatskoj pitanje Parlamenta. O toj temi razgovarao sam s predsjednikom Odbora za kulturu, medije i sport Donjeg doma Parlamenta UK Damianom Collinsom, ali i s državnom ministricom za sport, turizam i nasljeđe Tracey Crouch. Isto tako, ni njihova nacionalna turistička organizacija Visit Britan nije nadležna za brojne zakone koji se tiču razvoja turizma. Kao primjer navest ću kategorizaciju, nju u Velikoj Britaniji određuje isključivo tržište” naglasio je ministar.

Godinama se govori i svi govore kako je pod hitno potrebno mijenjati Zakona o turističkom zemljištu, Vi ste u par navrata isticali kako Vam je to u jednom od glavnih fokusa. Hoće uskoro doći do neki konkretnih promjena? “Zakon o turističkom zemljištu je moj apsolutni prioritet jer on ima veliku važnost za daljnje intenziviranje investicija koje su potrebne kako bi omogućili održiv rast turizma u narednim godinama. Upućivanje prijedloga izmjenama i dopunama Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu u proceduru Vlade predviđeno je u 4. tromjesečju ove godine. Stručni nositelj ovog zakona je Ministarstva državne imovine, a Ministarstvo turizma sudjeluje u izradi Zakona sa prijedlozima slijedom svog iskustva u provedbi važećeg zakona i stavova sektora. Investicija u turizam u ovoj godini ima i to u visini od oko 800 milijuna eura. Navedeni iznos odnosi se na otvaranje oko 50-ak novih i novoobnovljenih hotela na cijelom području Hrvatske. Uglavnom je riječ o smještajnim kapacitetima veće kvalitete koje karakteriziraju visoka popunjenost i cjelogodišnje poslovanje što je iznimno važno za produljenje turističke sezone, koje nam trenutno predstavlja glavni izazov” rekao je Cappelli.

Ministar Cappelli ističe kako se kako se mora promijeniti način promocije Hrvatskog turizma na način da se brendiramo kao Hrvatska tj. brend Croatia, a ne kao do sada kroz regije, što se međuostalom upravo pokazalo kao ključna greška na tržištu Velike Britanije. „Britanci ne prepoznaju dovoljno Hrvatsku zato što se prezentiramo regionalno – Istra, Kvarner, Dubrovnik. To su gosti koji ne znaju dovoljno o našoj zemlji, za njih je Hrvatska još uvijek nedovoljno istražena destinacija, tako da ih dodatno zbunjuje spominjanje pojedinih regija i gradova. Ono što ja želim, a iskustva s terena to samo potvrđuju, je specifična turistička promocija Hrvatske prilagođena svakoj zemlji. Kao primjer na britanskom tržištu moramo biti prepoznatljivi pod nazivom Croatia, to je naš brand. U Njemačkoj, Italiji ili Austriji potpuno je drugačija situacija. Ti gosti dobro nas poznaju i prepoznaju ne samo naše regije, nego i mnoge naše gradove i mjesta. Isto tako, Britanci su specifični gosti, velika većina njih dolazi zrakoplovima i odsjeda u hotelima s četiri ili pet zvjezdica ili u vilama, biraju predsezonu, važna im je izvanpansionska ponuda, vole izlete, te najviše posjećuju Dubrovnik, Konavle, Split, Pulu i Poreč. Navike i specifičnosti gostiju iz pojedinih zemalja moraju se uzeti u obzir prilikom promidžbe na tim tržištima” dodao je Cappelli.

Cappelli: Dovršetak Zakona o turističkim zajednicama u planu je do kraja 2017. Godine

U tijeku je velika reforma turističkih zajednica u Hrvatskoj, kao i načina rada HTZ-a, zanimalo me je u kojoj je trenutno fazi reforma te u kojem se smjeru želi reformirati cijeli sustav. Turističke zajednice moraju se učinkovitije baviti promocijom i upravljanjem destinacijama i zato smo krenuli u pripreme izmjena Zakona o turističkim zajednicama čiji je dovršetak u planu do kraja godine. Smjer izrade tog Zakona ide u smjeru da ostaju županijske turističke zajednice, ali da moraju ojačati znanja u promociji, brendiranju, marketingu i PR-u. Isto tako, želimo reformirati Glavni ured Hrvatske turističke zajednice od kojeg očekujemo veći angažman u promociji zemlje na pojedinim tržištima, ali uz punu kontrolu učinkovitosti svake utrošene kune u tom procesu. S obzirom na sve bržu promjenu trendova ponude i potražnje, pristup tržištima i koncept promocije potrebno je ažurnije i brže prilagođavanje novim izazovima. Naš cilj je čitav sustav turističkih zajednica i predstavništava u svijetu reformirati na način da budu efikasniji, proaktivniji te u konačnici konkurentniji što je preduvjet nastavka rasta hrvatskog turizma“ ističe Cappelli te zaključuje kako nam je potrebna jača promocija posebnih proizvoda, ali i puno kvalitetnija promocija kontinenta.

 

Vijesti: