Iva Bencun: Prvo što bih napravila da sam na čelu TZ Zadra je pozvala na razgovor sve dionike u turizmu jer bez sinergije grupe jedan čovjek teško da može postići neke zančajnije rezultate

Nakon što je dosadašnji direktor TZ Zadra, Ante Rados, podnio ostavku, inače u srcu sezone što je svakako neozbiljno i neprofesionalno, TZ Zadra objavila je Natječaj za novog direktora / direktoricu...

Nakon što je dosadašnji direktor TZ Zadra, Ante Rados, podnio ostavku, inače u srcu sezone što je svakako neozbiljno i neprofesionalno, TZ Zadra objavila je Natječaj za novog direktora / direktoricu Turističkog ureda TZ Zadra, a koji je završio jučer.

U natječaju se navodi kako kandidat mora imati najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima s područja turizma, da ima završen najmanje specijalistički diplomski stručni ili diplomski sveučilišni studij, da izradi prijedlog svog programa rada turističke zajednice za narednu kalendarsku godinu te govori barem jedan strani jezik.

No u cijeloj priči sve je to manje važno, kao niti diplome  i razna priznanja itd… jedino je važno konkretno tržišno iskustvo, znanje i vizija razvoja. Što je do sada netko napravio, koje je projekte radio i vodio te praktično tržišno iskustvo. Naravno, u cijeloj priči trebali bi pričati o tržišnom razvoju i tržišnim procesima, a ne političkim funkcijama, no sve je do nas. Želimo li tržišni i strateški razvoj ili status quo i inerciju. Ili rastemo ili stagniramo tj. gubimo korak za konkurencijom.

Iva Bencun: Gosti žele osjetiti mediteranski način života, žele biti opušteni, žele se osjećati dobrodošlo. Teško ćete im to pružiti ako mi osobno to ne živimo.

Na natječaj se prijavila i Iva Bencun iz Zadra, inače vlasnica tvrtke Feral Tours i organizatorica Zadar Outdoor festivala te predsjednica Zajednice pustolovnog turizma pri HGK. U razgovoru s Ivom Bencun, pričali smo o danjem razvoju turizma u Zadru te koja je njezina vizija razvoja ako dođe na glavno kormilo TZ Zadra.

Mislite li da ste vi prava osoba za poziciju direktorice TZ grada Zadra i zašto?

Svakako ne mislim da sam jedina osoba, ali da imam znanja, iskustva i prije svega volje uhvatiti se u koštac sa problematikom koju to radno mjesto nosi sa sobom to sigurno imam. Kroz svoj radni vijek radila sam na različitim poslovima u turizmu; bila sam pratitelj, radila sam u tvrtki za iznajmljivanje plovila, a u svojoj agenciji surađujem sa hotelijerima, privatnim iznajmljivačima, ugostiteljima, drugim agencijama, i raznim pružateljima usluga u turizmu. Osim toga tečno pričam 4 strana jezika što znači da iz prve ruke od turista dobijem informaciju što vole, a što nam zamjeraju. Odlična škola mi je i nedavno pokretanje projekta Zadar Outdoor Festivala, gdje sam shvatila koliko se dobroga može postići pravilnom komunikacijom sa ljudima; nisu uvijek presudne financije – ako imate ljude koje možete pokrenuti, volja i upornost je osnovni ključ za uspjeh. Mislim da je sve prije navedeno preduvjet za dobro obavljanje posla direktorice TZ-a.

Što biste vi promijenili u turističkoj ponudi grada Zadra? Da li biste vratili koncerte? Svi se žale na ponudu ove godine, da nema pravih koncerata i zabave tj. dovoljno sadržaja koji je ključan ?

Grad Zadar ima jako dobru Strategiju razvoja turizma za razdoblje 2016.-2026. godine na kojoj se može temeljiti veliki dio turističkog programa. Naime, moramo biti svjesni da mi nismo koncertna destinacija. Čak i da organizirate najbolji svjetski bend (ukoliko ga možete platiti naravno) pitanje je da li bi gosti došli samo zbog toga u vaš grad. A ako i bi, koliko dugo bi ostali? Mi jesmo turistička destinacija; svi budući turisti dolaze prvenstveno radi odmora, a zatim i da bi tijekom tog odmora imali mogućnost kvalitetno se zabaviti i nešto naučiti. Dakle, ako je primarno odmor i bijeg od svakodnevnog stresa, onda se prvenstveno morate potruditi da cijeli grad i cijela regija funkcionira na način da tom stresu ne pridodaje.

Kako ćete to učiniti?

Održavati grad lijepim i čistim, kvalitetno riješiti situaciju s parkingom (znamo da je tu stres najjači), ljubazno dočekati svog gosta i strpljivo mu sve objasniti, osigurati lak pristup informacijama putem web stranica, na licu mjesta, putem info-mjesta; čak i putem studenata koji će šetati po gradu i pružati informacije potrebne gostu. Ukoliko ste osigurali lak dolazak i pristup, ne samo gostu, već ponajprije lokalnom stanovništvu, tada će ljubazan pristup lokalnog stanovništva učiniti da se gost osjeća dobrodošlo, a tek nakon toga gost će sa užitkom poslušati koncert, pogledati neku izložbu ili predstavu. Gosti žele osjetiti mediteranski način života, žele biti opušteni, žele se osjećati dobrodošlo…Teško ćete im to pružiti ako mi osobno to ne živimo..A kako ćemo to živjeti ako nam dolazak turista zagorčava život jer više ne možemo naći parkirno mjesto koje uvijek koristimo; ako veći dio grada smrdi po užeglom ulju; ako ne možete prolaziti ulicom od štekata koji se neminovno prošire potaknuti potražnjom i činjenicom da „špica“ traje 2 mjeseca?

Zadar kao i većina turističkih destinacija zadnjih par godina bilježi veliki rast u dolascima i noćenjima, je li Zadar za masovni turizam ili ipak treba kontrolirati tu masovnost i opterećenje na sve spore grada te podiči kvalitetu?

Zadar, pa i Hrvatska, trebaju razvijati kvalitetan, a ne masovni turizam. Već se pokazalo da kvalitetniji objekti imaju manje rupa, gosti su zadovoljniji, usluga se naplati više, a pruža se uz manje stresa. Da, grad Zadar može imati puno više kvalitetnih programa, koncerata, izložbi, festivala, gastro zbivanja, ali oni ne moraju biti megalomanski; oni baš moraju biti manji, intimniji, više „domaći“ i rasprostranjeni tijekom cijele godine. Zadar ima jako puno osoba sa kvalitetnim idejama, ali ne dolaze do izražaja, ili se niti ne javljaju, smatrajući da je to sve već namijenjeno nekom drugom. Nažalost, takav je stav u većini stvari i situacija gdje bi se mogla ponuditi neka nova rješenja. Meni osobno se čini da se prvo u turizmu ovo počelo mijenjati. Sve češće vidim sposobne pojedince koji su došli na pozicije s kojih mogu mijenjati stvari, i moram priznati da mi se sviđa u kom smjeru se kreće.

Foto: Pixabay.com

Što biste onda prvo napravili kao direktorica TZ-a grada Zadra? Vi svakako ne bi bili u poziciji da određujete parkirna mjesta..

Naravno da ne; srećom strategijom je jasno predviđeno tko je zadužen za što. Međutim, ono što bih mogla je komunicirati o tim problemima skupa sa kolegama koji jesu zaduženi za te stvari. Prvo što bih napravila je pozvala na razgovor sve dionike u turizmu u gradu Zadru. Znači, i hotelijere, i predstavnike privatnih iznajmljivača, ugostitelje, agencije, turističke vodiče… Mislim da bi bilo korektno najprije pozvati njih, predstaviti im se, i pozvati ih na suradnju. Napraviti jedan „brainstorming“ gdje bi svi mogli reći s kojim se problemima susreću i iznijeti svoje prijedloge kako bismo svi skupa te iste probleme mogli rješavati. Znate onu staru „Dvije glave su pametnije od jedne“.. Čini mi se da je komunikacija nešto s čim uvijek imamo problema; bez sinergije grupe jedan čovjek teško da može postići neke značajnije rezultate..Turizam je jako kompleksan i komplementaran; ako ga mislimo raditi kako treba trebamo ga živjeti..I službenik na pošti ili banci ili u gradskoj upravi mora biti svjestan da indirektno vuče korist od turizma. Ako to uspijemo postići tek onda ćemo imati uspjeha u turizmu.

Kako vidite Zadar u turističkom smislu kroz 5 godina, koja je Vaša vizija razvoja ukoliko će te biti na mjestu direktorice TZ Zadra?

Zadar je grad koji je izuzetno ugodan za život. Nije prevelik niti premali. Prostorno je lijepo raspoređen i svaki dio grada je lako i u kratkom roku dostupan. Prometno je također jako dobro povezan, ceste su odlične, imamo luku Gaženica i zračnu luku. Sve to daje mogućnost razvitka u više pravaca. Moje mišljenje je da Zadar treba kontinuirano raditi na kvaliteti; sve dosada urađeno ide u tom smjeru. Svakako nam treba uređeniji grad, treba nam još smještajnih kapaciteta, ali nisam za velike resorte; mali boutique hoteli uz još par većih hotela poznatijih svjetskih lanaca bitno bi izdigli ponudu grada. Osim toga, i dalje smatram da je Zadar i cijela regija idealna za aktivan odmor i treba raditi u tom smjeru. Na jako malom prostoru, u okruženju od samo pola sata vožnje imamo nevjerojatno bogatstvo prirode..more, otoke, rijeke, planine.. Sve to omogućava čest boravak na otvorenom što gosti sve više traže, a taj tip gostiju dolazi van glavnih mjeseci sezone. Zadar se sve više razvija i u gastronomskom pogledu što znači da imamo lijepo zaokružen paket ponude. Skupa sa cijelom regijom ima potencijal privlačenja gostiju na puno duže od 3 dana što je trenutno prosjek boravka turista u gradu. Treba raditi na povezivanju svih djelatnosti i boljem informiranju gosta. Istovremeno trebamo raditi na dodatnim programima tijekom cijele godine i kontinuiranim avio linijama; treba raditi promociju na tržištima s kojih ljudi putuju tijekom cijele godine. Zimi imamo idealnu klimu za goste sa skandinavskog tržišta, a sada u predstavništvu u Stockholmu imamo osobu iz Zadra koja najbolje poznaje regiju. Budemo li pametno radili i upravljali razvojem grada smatram da će Zadar kroz 5 godina biti jedan od najpoželjnijih gradova za život u Hrvatskoj, a turisti će to itekako osjetiti i cijeniti.

Kako god bilo i Turističko vijeće odlučilo, iskreno se nadam kako će ovaj puta struka i iskustvo prevagnuti tj. zdrav razum, glavno je pitanje: Želimo li tržišni i strateški razvoj ili status quo i inerciju?

Ili rastemo ili stagniramo tj. gubimo korak za konkurencijom. Trebaju nam stručni ljudi koji imaju praktičnog iskustva te se više trebamo baviti tržišnim razvojem, a ne politikom. Politika je jedno, a tržište i tržišni razvoj nešto sasvim drugo. U konačnici, ako se turizmom ne bavimo strateški i održivo, onda smo tu gdje jesmo – imamo kratku sezonu, slabu turističku potrošnju te nam kronično nedostaje kvalitetnog sadržaja i ponude. Mi nismo za masovni turizam, nego moramo nuditi kvalitetu i raznolikost ponude i sadržaja. Grčka i Turska nam nisi niti ne bi smjeli biti konkurencija, a najveća konkurencija smo mi sami sebi.

Dakle, sve je na nama, sve imamo, čak i previše toga, a samo je pitanje hoćemo li iskoristiti naše prednosti i biti to što jesmo. Budimo to što jesmo, to mora biti naš glavni turistički proizvod, a ne težiti standardizaciji i biti loše kopije.

Vijesti: