Knjiga “Kakvi su Hrvati” obavezna je lektira za sve trenutne i buduće turističke djelatnike

“Lijepo je razmišljati o tome da postanemo elitna destinacija. Ali potrebno je puno više preduvjeta za to od puke želje i iskoraka pojedinih privatnih investitora. Hrvatska osim prirodnih ljepota...

Lijepo je razmišljati o tome da postanemo elitna destinacija. Ali potrebno je puno više preduvjeta za to od puke želje i iskoraka pojedinih privatnih investitora. Hrvatska osim prirodnih ljepota i čistog mora još nije stvorila svoju konkurentsku prednost, kako bi se uspješno nosila s mediteranskim takmacima. Tako nam dio gostiju već uzima čak i mala Crna Gora, a stručnjaci najavljuju kako će Albanija tek postati turističko otkriće. Naime, turističke destinacije osim cjenovnom politikom ne povećavaju zarade od turizma moraju raditi i na kreativnijim marketingom, inovacijama i stalnim stvaranjem razlikovnosti u odnosu na konkurenciju. “ – samo je jedan mali dio knjige “Kakvi su Hrvati“ autora Dr.sc. Bože Skoke, koja je po meni obavezna lektira za sve trenutne i buduće turističke djelatnike.

Dr.sc. Božo Skoko, profesor Sveučilišta u Zagrebu i stručnjak za identitet i imidž država, nakon iznimno uspješne i rasprodane knjige na hrvatskom jeziku pod nazivom „Kakvi su Hrvati“, a sada je objavio dopunjeno i izmijenjeno izdanje na engleskom jeziku pod nazivom „Understanding Croatia – A Collection of Essays on Croatian Identity“.

Riječ je o jednome od rijetkih izdanja dostupnih čitateljima diljem svijeta putem Amazon-a, koja na popularan, zanimljiv, ali i kritičan način progovara o hrvatskom identitetu i imidžu u svijetu. Knjiga kroz zbir eseja o hrvatskom identitetu, imidžu, politici, kulturi, načinu života i posebnostima progovara o Hrvatima, njihovoj povijesti, doprinosima svijetu, odnosu domovine i dijaspore, snalaženjima u Europskoj uniji te mentalitetu.

Obavezna lektira za sve trenutne i buduće turističke djelatnike

Rijetko koja knjiga me je oduševila kao ova, jer se bavi jednim od važnih pitanja: Tko smo mi Hrvati, što je to brend Hrvatska ili Made in Croatia i što možemo ponuditi svijetu. Stalno ističem kako moramo početi poštivati sami sebe, kako bi nas poštivali i drugi. Moramo poštivati naš identitet, kulturu i način življenja, povijest … te kako upravo naša autentična priča mora biti naš glavni turistički proizvod.

Knjiga je pisana na temelju mnogobrojnih činjenica i istraživanja, ali je vrlo pitka, zabavna i edukativna. Ono je što također izrazito važno, knjiga te uvede u priču kao da autor direktno vodi argumentiran dijalog s tobom. Meni osobno bilo je jako “teško” čitati knjigu te sam je morao pročitati još jednom, a sigurno ću je pročitati i treći put, jer kroz stalni dijalog, otkrivanje, osvještavanje i propitkivanje iz ulomka u ulomak budila je u meni kreativnu oluju te su stalno misli lutale kroz prizmu šire slike i implementacije iste. Bilo je dovoljno samo postaviti jednu hipotezu kao recimo:” Imaju li Hrvati vino?”, i par argumentiranih razmišljanja autora da se dogodi kreativna oluja u mojoj glavi. No, to samo govori o vrijednosti ove knjige jer te prisiljava na argumentirano i kritičko razmišljanje.

Jednostavno je ne možete početi čitati i ne pročitati u jednom dahu i jednom danu. Iz ulomka u ulomak te vuče da je čitaš i pitaš se: Zar smo stvarno toliko slijepi da ne vidimo značaj i potencijal koji imamo? Banalan primjer, imamo kravatu, a nitko ne zna da je to Hrvata ruku djelo. Suludo, zar ne?

Neke od zanimljivih tema o kojima možete čitati u knjizi: Hrvatski mentalitet, Europski stereotipi o Hrvatima kroz povijest, Kompleks male zemlje i malog naroda , Hrvati po rođenju i Hrvati po izboru, 14 lekcija koje Hrvatska treba naučiti od Dubrovačke Republike, Zaboravljeni hrvatski velikani, Kako se Hrvati prezentiraju Europi, a kako ih Europa percipira, Što su stvarni dosezi hrvatske diplomacije, Što je Hrvatska donijela Europskoj uniji u miraz? Zašto su Danci sretni, a Hrvati nisu? Zašto je Hrvatima draži zaštitnik Irske, nego zaštitnik Hrvatske? Sličnosti i razlike između Hrvata i Srba, Hrvati kao prvi slavenski narod koji je primio kršćanstvo, Kako je papa Ivan Pavao II brendirao Hrvatsku, Inovativna i kreativna Hrvatska, Hrvatski sportski gen , Imaju li Hrvatsi vina? i dr. 

Brendom se moramo baviti, a ne ga pustiti da se po inerciji sam razvija i najgore što nam se događa, da ga netko drugi razvija i priča našu priču kako njemu odgovara. Znate onu poznatu definiciju brenda, kako je brend ono o čemu se priča o vama kada izađete iz dvorane. E upravo za tu priču i percepciju se mi moramo pobrinuti. Ne morate se niti ćete se možda složiti sa svime napisanim, no argumentirana rasprava je prvi temelj da se razvijamo kao društvo i kao pojedinci.

Ako pogledamo trendove u Europi možemo vidjeti kako su ozbiljne države upravo napravile umrežavanje svih oblika promocije kako bi se stvarao jedan jedinstveni brend. Jer sve zahtjevnije turiste mi više nećemo moči dobiti samo kroz turističku priču, nego moramo pričati priču o našim velikanima, našoj književnosti, načinu i kulturi življenja, da on dobije jednu cjelovitu sliku što je Hrvatska, da kupi hrvatske proizvode kada ga sretne u svojem dućanu, da investitori dođu ulagati u našu zemlju i slično. To je ta poveznica. “ izjavio je Skoko nedavno na jednoj turističkoj konferenciji.

Foto: HNS

I to je poruka za kraj, turizam je naš odličan alat i kanal za ispričati puno širu priču o Hrvatskoj. No, kao što sam rekao, moramo prvo osvjestiti sami sebe, da počnemo biti ponosni na naš identitet, jer jedino tako ga možemo i valorizirati. Važno je da sami upravljamo imidžem i brnedom. To sigurno ne mogu stranci niti strana radna snaga, niti itko drugi, ako sami ne živimo i nismo ponosni na naš brend i način i kulturu življenja u pravom smislu riječi. Moramo biti ponosni na brend Hrvatska, a knjiga “Kakvi su Hrvati” je upravo najbolji mogući prvi korak ka tome.

Zato je i englesko izdanje knjige izrazito važno za pozicioniranje i osvještavanje brenda Hrvatske na globalnoj sceni. Bliži se Božić, poklonite sebi i drugima, pogotovo strancima, ovu knjigu na koju možete samo biti ponosni da ste Hrvat kada je pročitate.

Vijesti: