Može li virtualna stvarnost ugroziti turizam?

“Sve što se moglo izumiti, izumljeno je” izrekao je Charles H. Duell, ravnatelj Američkog ureda za patente davne 1899 godine. Zanimljivo iz današnje perspektive, zar ne? Razvojem novih tehnologija...

Sve što se moglo izumiti, izumljeno je” izrekao je Charles H. Duell, ravnatelj Američkog ureda za patente davne 1899 godine.

Zanimljivo iz današnje perspektive, zar ne? Razvojem novih tehnologija sve smo bliži nekoj novoj stvarnosti koja nam polako, ali sigurno dolazi na vrata – radi se o virtualnoj stvarnosti ( VR )

Virtualna stvarnost nam donosi nove trendove i razne nove mogućnosti u raznim segmentima života kojih još u potpunosti nismo niti svjesni. Sigurno kako će nam VR uskoro promijeniti živote i načine ponašanja, od kupnje u 3D virtualnim dućanima, komunikacije, ulaskom u svijet igara kao avatari, ali donijet će promjene sigurno i u svijetu turizma.

VR Vrag ili anđeo turizma

Hoće li turisti manje putovati, jer će imati 3D iskustvo destinacije iz udobnosti svojih fotelja i samim time smanjiti dolazak gostiju u realnom vremenu? Ugrožava li VR turizam ili je to još jedan promocijski alat koji u turizmu može generirati nove osjećaje, doživljaje i u konačnici povećati dolazak turista u turističku destinaciju?

Kroz razgovor s poduzetnicima kojima je virtualna stvarnost svakodnevnica došli smo do zajedničkog zaključka: VR nije prijetnja, nego prilika za turizam kako bi se što bolje prezentiralo turističke destinacije.

VR može samo poboljšati turizam. Kad probaš vožnju kartingom u virtualnoj stvarnosti onda poželiš stvarno voziti karting ili avion ili nešto treće” – istaknuo je Hrvoje Prpić, poslovni anđeo i uspješni poduzetnik, te idejni začetnik 3D online shopping projekta Trillenium. Kako je Hrvoje Prpić po prirodi posla često u Londonu, pitali smo ga kakva je slika Hrvatske kao turističke destinacije u Engleskoj. „Slika hrvatskog turizma je izuzetno pozitivna, svi pričaju o Hrvatskoj, ljepotama i priča se jako brzo širi. Svi kažu ili bio sam ili moram ići i svi kažu da se isplati“ – ističe Prpić koji podržava priču o pozitivnom efektu VR-a na turizam.

 

Foto: FB Trillenium

Trillenium 3D online shooping / Foto: FB Trillenium

Korištenjem opreme za virtualnu stvarnost dobivamo relativno stvaran osjećaj boravka u nekom prostoru, pa tako i u turističkoj destinaciji. Osobno smatram kako tu postoji veliki potencijal kroz pričanje priče o turističkoj destinaciji, koja nam nudi da zainteresiramo potencijalne goste za našu destinaciju te pomoću foto i video materijala najbolje predstavimo ponudu i sadržaj koji nudimo. U konačnici, VR nam pruža personaliziranu promociju i prezentaciju turističke destinacije prema gostu uz svu blagodat tehnologije, od personaliziranih video i foto poruka, reklama do direktne interakcije i povezivanje s društvenim mrežama u realnom vremenu.

Tko prvi napravi 3D vizualizaciju grada bit će na naslovnicama svih svjetskih medija, ističe Andrej Levenski, tehnički direktor Pandora studija iz Zagreba, tehnološko – razvojne tvrtke koja se bavi produkcijom računalnih igara za PC i druge platforme.

VR pruža mogućnost da se netko može virtualno prošetati i kretati po prostoru, no to još nije napravljeno. Sigurno kako će prvi grad koji to omogući imati svjetsku slavu u svim medijima, konkurentsku prednost, a samim time i besplatni marketing” – istaknuo je Andrej Levenski.

Dolaskom Google maps-a ušli smo u jedan novi svijet koji je danas postao uobičajen, kao i usluge Google street view-a koju mnogi turisti koriste za upoznavanje i snalaženje u turističkoj destinaciji. Virtualna stvarnost omogućuje nam upravo da budemo u tom prostoru i sami istražimo ponudu i sadržaj destinacije.

VR je jedan novi medij koji će svakako proširiti iskustvo i dati jednu novu dodanu vrijednost. S jedne strane imate printanu promotivnu turističku brošuru, koju će korisnik pogledati i baciti u smeće, dok s druge strane imate aplikaciju koja nudi puno više mogućnosti, od interakcije do prezentacije raznih sadržaja, pa i mogućnost virtualne stvarnosti“ – ističe Levenski. Njihov globalni uspjeh postignut je lansiranjem računalne igre Gas Guzzlers Extreme, koja je prodana u više od 140.000 primjeraka, a promovira upravo jednu turističku destinaciju – Grad Zagreb.

Kako to izgleda pogledajte u videu

Naravno, kako igrica nije primarno napravljena za promociju Zagreba, no sigurno bi svakom igraču spomenute igrice bio fenomenalan doživljaj doći u Zagreb i biti na lokaciji gdje se utrkivao. Također, zamislite da igra postigne još bolji uspjeh, u što se iskreno nadamo, te da se organizira jedan meet up ili konferencija za milijune igrača iste igrice u Zagrebu. U svakom slučaju, nama je spomenuta primjena otvorila vidike i vidimo velike mogućnosti u primjeni virtualne stvarnosti u turizmu, nadamo se kako isto vidite i Vi.

A koje sve mogućnosti nudi tehnologija komuniciranja iz prvog lica rekao nam je Vedran Vukman iz tima Streaming Solutions, koji razvijaju Vyoocam kameru za ‘point-of-view streaming’ videa. Vukman ističe kako VR apsolutno ne ugrožava turizam i kako će nove tehnologije samo dodati novu vrijednost turizmu

„Virtualni turistički vodiči koji će imati point of view kameru jedna je od niša koja će se razviti u budućnosti. Putem live streama će se moći posjetiti neka mjesta koja trenutno fizički ne možeš posjetiti i željet ćeš još više posjetiti tu destinaciju. Ljudi griješe ako misle da će VR smanjiti broj turista, a to pripisujem njihovom strahu od novih tehnologija jer ih ne razumiju. To je kao i nogometna utakmica, kada vidiš na televiziji da je nešto super i cool onda to želiš doživjeti i uživo, da je suprotno, nogometne utakmice bi već odavno bile bez navijača na stadionima zbog TV prijenosa“ – zaključio je Vedran Vukman.

Foto: Vyoocam

Foto: Vyoocam

Virtualna stvarnost samo može pomoći turizmu, kao i drugim granama, a ne odmoći. Nove tehnologije pružaju nove izazove i prilike za poslovanje, pitanje je samo želimo li to ignorirati ili prihvatiti kao normalan poslovni proces. Važno je pratiti nove trendove i tehnološka dostignuća jer ako destinacije i hotelijeri ne prate korak, vrijeme i tehnologija će ih pregaziti i neće moći više pratiti tržišnu utakmicu. Ovu tezu podupire i Sanja Čizmar Senior Partner u Horwath HTL-u koja ističe kako je virtualna stvarnost budućnost turističke promocije. „I to ne tako daleka budućnost jer očito tehnička rješenja su tu, a njihova masovnija proizvodnja bi mogla spustiti trošak opreme, a kreativnosti ništa ne bi smjelo stajati na putu. Nikako ne mislim da virtualna stvarnost može supstituirati stvarni doživljaj putovanja, ali može snažno motivirati ljude da otputuju u određenu destinaciju. Zamislimo da netko u virtualnoj stvarnosti šeće Plitvičkim jezerima ili stoji ispod Plitvičkog slapa. Još mu samo nedostaje da bude izložen mirisima plitvičke vegetacije ili da osjeti kapljice vode na licu. Da li bismo nakon toga željeli otići na Plitvice? Ja sigurno bih„ – slikovito je opisala Sanja Čižmar.

drone1

Bespilotne letjelice su do „jučer“ bili nezamisliva i prilično skupa investicija, no povećanjem proizvodnje cijena dronova drastično je pala te su dostupni po cijeni od 30$ na dalje. Čak je i Amazon.com uspješno testirao dostavu paketa/pošte preko bespilotnih letjelica, a sve mogućnosti koje nam nudi ova tehnologija tek otkrivamo. Padom cijena bespilotnih letjelica pojavila se jedna nova niša i tržište, kao i bum prekrasnih snimki iz ptičje perspektive koje su donijele jednu novu dimenziju koja nam je do sada bila nedohvatljiva. Svjedoci smo raznih prekrasnih videa turističkih destinacija koje nam oduzimaju dah.

U svakom slučaju, tehnologija je tu da pomogne i ubrza sve poslovne procese, promijene su sve brže i oni koji to ignoriraju nažalost će morati zatvoriti svoja vrata.

Nemojte se bojati novih tehnologija, nego ih iskoristite za poboljšanje svojeg poslovanja.

Vijesti: