Novi Zeland uvodi porez na turiste, a Slovenija promidžbenu pristojbu. Ludost ili genijalna rješenja?

Foto: New Zeland Tourist board

Laburistička vlada Novog Zelanda objavila je da od 2019.godine planira uvesti porez na dolaske turista kako bi iznašla novac za infrastrukturu opterećenu sve većim brojem posjetitelja.

Porez će iznositi 24,40 američkih dolara po osobi, a naplaćivat će se od sredine iduće godine prilikom dobivanja vize, piše Poslovni dnevnik. Vlada procjenjuje da će po toj osnovi uprihoditi oko 52 milijuna američkih dolara, a od poreza će biti izuzeti australski turisti, najčešći strani posjetitelji Novog Zelanda.

Inače, turizam je glavna ekonomska grana Novog Zelanda, a od 2015. broj turista skočio je za trećinu, dok je svoj turistički preporod Novi Zeland može zahvaliti snimanju megapopularnog filma, Gospodara prstenova ( The Lord of the Rings )

S druge strane svijeta ili u našem susjedstvu, u Sloveniji će gosti uz turističku pristojbu, plaćati i promidžbenu pristojbu.

Turistima će se uz povećanu boravišnu uskoro naplaćivati i promidžbena pristojba, kojom se želi unaprijediti slovenski turizam, definirano je novim Zakonom koji je usvojen u slovenskom parlamentu.

Visinu turističke pristojbe i dalje će određivati općine, s tim da je novim zakonom njen maksimalni iznos po danu povećan s dosadašnjih 1,265 eura na 2,50 eura, a novost je da će sada turisti plaćati i promidžbenu pristojbu, koja maksimalno može iznositi četvrtinu boravišne pristojbe.

Foto: Slovenian Tourist Board

U najgorem slučaju, u najskupljim destinacijama, novi iznos kombiniranih pristojbi iznosi 3,125 eura po danu, što iznosi 23 kune po danu, a uplaćena sredstva promidžbene pristojbe punit će proračun Slovenske turističke organizacije. Inače, u Hrvatskoj je prošle godine donesena nova uredba o visini boravišne pristojbe, a koje je na snazi od 2018. godine. Tako je sukladno novoj uredbi, visina boravišne pristojbe utvrđuje se u rasponu od 2,50 do 8,00 kuna, ovisno o razredu turističkog mjesta i o sezonalnom razdoblju.

Zanimljivo kako je iz tamošnjeg Ministarstva turizma računaju da će tako krovna slovenska turistička organizacija utržiti dodatnih 4,7 milijuna eura, dok će lokalne zajednice i općine na povećanju pristojbi zaraditi još 6,9 milijuna eura godišnje. Sloveniju je lani posjetilo 1,3 milijuna domaćih i 3, 4 milijuna turista koji su ostvarili 12 milijuna noćenja. Od stranaca, tu je zemlju posjetilo najviše Nijemaca, Talijana, Austrijanaca, Hrvata i Srba.

Revolucionarna ideja ili totalni promašaj?

Zanimljivo kako umjesto da potiče razvoj turizam tj. dolazak turista u svoju zemlju, ovom „revolucionarna idejom“ na turističkom tržištu, Slovenija kao da naplaćuje ulazak u svoju zemlju, kao u neki muzej. Ako želiš posjetiti Sloveniju – plati ulaz, točnije 3 eura po danu, po osobi. Tako i u slučaju Novog Zelanda. Ako mogu povući paralelu koja mi odmah pada na pamet, je kao i slučaju restorana koji naplaćuju postavljanje stola tj. pribor za jelo. Dođite, ali prvo platite porez.

Promidžbena pristojba je isključivo novi namet koji plaćaju gosti, te je Ministarstvo turizma u Sloveniji jednom odlukom direktno utjecalo na povećanje cijene cijele destinacije, a da pritom turisti ne dobivaju nikakvu dodanu vrijednost, povećanje usluge ili slično.

Osobno smatram ovu odluku kao promašenu, koja me podsjeća na smiješe političke poteze kada pričamo o zatvaranju rupa u proračunu… digni građanima porez, Pdv, novi namet, dodatno zdravstveno osiguranje, porez na nekretnine itd…. i evo novaca za zakrpati rupe u proračunu. Tako i u ovom slučaju promidžbene pristojbe, treba napuniti proračun, pa ćemo uvesti namet na turiste. Turiste koje želimo privući.

Za takve poteze ti ne treba nikakva pamet, fakultet ili slično, svatko može biti tako „pametan“. Ali strateški i planski razvijati turističku destinaciju, stvarati nove turističke proizvode ili pametnu strategiju promocije i brendiranje kako bi se privuklo što više turista u jednu turističku destinaciju, a koji bi generirali turističku potrošnju, pa samim time i napunili proračun za bolju promocije turističke destinacije…. E za to već moraš malo razmišljati i boriti se na tržištu.

Podizanjem cijena zbog nekog hira tj. da bi se napunio proračun za što bolju promociju je po mojem mišljenju totalni promašaj, a koji će se negativno odraziti na konkurentnost Slovenije na jako konkurentnom turističkom tržištu.

S druge strane, mogu shvatiti i samo pohvaliti potrebu Novog Zelanda da obuzda masovni turizam i ekološku osviještenost i samoodrživost, to je i cilj turizma, no uvesti turistički porez s ciljem da se od tog prihoda ulaže u infrastrukturu je po meni kao turista kao porez na budale. Želimo li turiste ili ne?

Svakako kako postoje mnogi načini kako smanjiti broj turista kako bi izbjegli over tourism, međuostalom uvođenje turističkog poreza, pa iz godine u godinu povećavati ili smanjivati isti, limitirati broj ulazaka, povećanje cijena kao i mnogi drugi. Također, turistički porez neće plaćati turisti iz Australije, glavno emitivno tržište, pa tu dolazimo do pitanja diskriminacije svih drugih turista. Kada su već toliko sigurni u svoju odluku, onda su trebali uvesti porez na sve turiste ili su ipak kalkulirali da će to znatno utjecati na pad dolazaka iz Australije.

No, kako god bilo, tržište je otvorena utakmica, svatko kroji svoj put, te će vrijeme pokazati kako će turisti prihvatiti ove promijene i uvođenje novih poreza na njihov teret te kako će te mjere u konačnici utjecati na ukupni turistički proizvod i kretanja. Naravno, ako su turisti voljni plaćati dodatne poreze i ako se pokaže da spomenute mjere neće utjecati na pad potražnje, opet se postavlja pitanje : Zašto ne uzeti taj dodatni prihod?

No, sve su to čari otvorenog tržišta koje je živo i stalno u pokretu, kao i cijela ekonomija.

Koje je vaše mišljenje? Kako su dvije glave uvijek pametnije od jedne te s ciljem argumentiranje rasprave, pozivam vas da se uključite u konstruktivnu raspravu na Facebook stranici.

Vijesti: