Povijesni dan za hrvatski turizam

Bilo je to dan kao i svaki drugi dan u Vukovaru, no ipak dugogodišnjim poduzetnicima i turističkim djelatnicima – obitelji Šesto, bio je to poseban dan. Dan kada su...
Foto: Vanja Vidaković, Vukovar

Bilo je to dan kao i svaki drugi dan u Vukovaru, no ipak dugogodišnjim poduzetnicima i turističkim djelatnicima – obitelji Šesto, bio je to poseban dan. Dan kada su im se ispunili snovi, dan kada se njihova vizija pretvorila u stvarnost. Tog maglovitog jutra 30.rujna, 2015. godine u Vukovaru ispisana je nova stranica našeg turizma te se dogodio događaj, koji bi morao biti zapisan u analima našeg turizma kao povijesni dan našeg turizma.

Na lijepom plavom Dunavu, u Vukovaru je opet nakon  84.godine zaplovio hrvatski turistički panoramski brod nazvan Bajadera.

Turistička agencija Danubiumtours pod vodstvom bračnog para Zrinke i Zorana Šesto, inače prva hrvatska receptivna turistička agencija, realizirala je svoj projekt panoramskog turističkog broda, koji vozi posjetitelje rijekom Dunav i priča jednu drugačiju i pozitivnu priču o gradu Vukovaru.

Ovo je jedno od najtežih putovanja u kojima smo sudjelovali tijekom svih ovih destinacijskih turističkih godina. Silno sretni i ponosni, došli smo na naš Dunav“  ističe obitelj Šesto.

Na moju veliku žalost ova vijest je prošla manje-više neprimjetno u našim medijima. Što reći o tome – žalosno, možda da je netko pao u Dunav tijekom prve vožnje pa bi bilo zanimljivo i na naslovnicama. Ovo je bila iznimna prilika slaviti uspjeh poduzetništva u Hrvatskoj, koji je stečen dugoročnim radom i prije svega profesionalizmom, a kolikoje to važno za hrvatski kontinentalni turizam da uopće ne spominjem. Ministarstvo turizma, kao i Hrvatska turistička zajednica na čelu sa svitom novinara trebala je biti taj dan u Vukovaru te uz veliki vatromet proslaviti ovaj trenutak.

Mislite da pretjerujem?

Da,slažem se kako je otvorenje novog hotela značajnija i veća investicija, ali ovdje se radi o malom poduzetništvu, kontinentalnom turizmom i prvom turističkom brodu na Dunavu što u široj priči ima veliku i posebnu težinu. Obitelj Šesto od 2007.godine bavi se receptivnim turizmom u Vukovaru, da već 12 godina se bavi isključivo dovođenjem turista u Vukovar. Ne organiziranjem skijanja i raznih putovanja po Europi, nego isključivo receptivnim turizmom i promocijom turizma u Vukovaru. Sama ta činjenica da su supjeli opstati 12 godina, a kamoli kako se bave samo receptivnim turizmom je za duboki naklon i divljenje.

Njihov trud, entuzijazma, želja, kvalitetan i dugoročan rad, vizija i u konačnici velika ljubav prema svom gradu i samom turizmom su nepobitni dokaz kako su ljudi glavni pokretači turizma. Imao sam čast osobno ih upoznati, posjetiti fenomenalni turistički brod Bajadera na Dunavu i uz espresso na brodu popričati s ambasadoricom hrvatskog turizma Zrinkom Šesto.

Na moj upit kako je došlo do ideje panoramskog turističkog broda na Dunavu pojasnili su mi kako se ideja rodila 2012.godine, nakon pet godina od otvaranja prve u hrvatske DMC agencije, s ciljem da imaju neki svoj proizvod. „Htjeli smo nešto novo i drugačije, a da ne bude u kontekstu hotela ili restorana, pošto je naše malo tržište u županiji već zasićeno istim. Rijeka Dunav je potpuno neiskorištena, a mi smo podunavska zemlja te se onda logično rodila i ideja o turističkom brodu. Kroz godine se projekt razvijao i mijenjao, ali smo znali što želimo, a to je bio panoramski turistički bord. Evo danas je tu, ponosno stoji na Dunavu u Vukovaru“ ponosno mi je pričala Zrinka. Inače, prvi brod, koji je sagrađen u Hrvatskoj od kada smo ušli u EU te prvi brod u Vukovaru od 1932. godine, proizvod je hrvatske pameti. Panoramski turistički brod može primiti 60 putnika, sagrađen je u Hrvatskoj i kreće se na električni pogon. Naravno sukladno pravilima u Lijepoj našoj i ovdje se uplelo bezbroj apsurdnih propisa i zakona, sulude administracije, ali nakon puno truda i još više živaca brod se napokon počeo graditi i nakon godinu dana napokon je tu gdje mu je i mjesto – na Dunavu u Vukovaru. Brod ima solarne panele i kreće se na električni pogon te s jednim noćnim punjenjem možemo voziti po Dunavu oko 10 sati. Također, opremljen je LED rasvjetom, audio i video opremom te je grijan kako bi i tijekom zimskih mjeseci mogli neometano ploviti. Prostor broda je multifunkcionalan te se po potrebi dodaju stolice, stolove ili druge elemente. „Može primiti 60 putnika, koji mogu sjediti ili stajati, gledati promotivni film o Vukovaru ili jednostavno uz čašu vina uživati u vožnji. Turistička tura traje od 45 minuta do sat vremena, no naravno, sve je stvar dogovora tj. želje i potreba gostiju. Namjena broda je također višestruka, od turističkim obilazaka kroz razne tematske ture do organizacija poslovnih seminara, radionica i drugih raznih tematskih događanja“ ističe Zrinka i dodaje kako su čak imali i jednu rođendansku proslavu.

v

Kada pričamo o poduzetništvu, nažalost u Hrvatskoj uvijek se povlači pitanje administracije tj. birokracije i ovdje taj dio nije izostao.

„Nažalost sve što se priča i piše je istina. Imali smo jako negativno iskustvo. Morali smo proći kroz šumu propisa i pravilnika od koji su neki stvarno apsurdni i pisani su u prošlom stoljeću. Procedure su stvarno katastrofalne, ali kad to radite ili ćete odustati ili ćete dati sve od sebe da to ostvarite. Živimo u 21.stoljeću, ali još uvijek je glavni papir, a ne e-mail ili digitalna komunikacija. Svoj OIB sam dostavila na preko 150 adresa i to ne telefonski, nego svaki put moram predati onaj papirić gdje piše OIB“ pojadala se Zrinka, a mene ovo nije nimalno iznenadilo. Opet ista priča. Ako ova država zaista želi profunkcionirati i bazirati se na malom i srednjem poduzetništvu, koje je pokretač razvoja, onda se moraju riješiti te birokratske prepreke pod cijenu svega. „Gospodarstvo treba pustiti da prodiše i može normalno raditi. Ne treba izmišljati toplu vodu, pogledajmo kako funkcioniraju zakoni vani i jednostavno preuzmite te zakone“ složila se i Zrinka.

Nekako sam se naivno nadao kako ipak njihova priča neće biti slična kao i kod drugih poduzetnika. Znate onu „nada umire zadnja“, no nažalost očito nekom ovakva situacija s birokracijom odgovora. No okrenimo se pozitivnijim stvarima, prve reakcije posjetitelja  prema onome što su mi ispričali izvrsne su.  „Prve reakcije su više nego pozitivne. Ljudi su oduševljeni panoramom Vukovara s Dunava kao i vožnjom. Do sada samo već imali grupe turista iz Engleske i Njemačke, a imali smo čast da je BBC radio reportažu o brodu. Upiti nam stižu sa svih strana što nas jako veseli, a još nismo ni krenuli sa  promocijom ovog  turističkog proizvoda. Sve u svemu, s prvim impresijama smo više nego zadovoljni.  Također, veseli nas i interes lokalnog stanovništva te mogu najaviti kako ćemo od  01.studenog 2015. godine imati polaske dva puta dnevno za građane Vukovara. Kao što sam istaknula, brod je grijan tako da nećemo biti zakinuti za sliku Vukovara prekrivenog snijegom“ ističe ova poduzetnica koja je uspjela pridobiti i zanimljivog partnera što držim dobrim primjerom suradnje gospodarstvenika i turističkih djelatnika.Korist imaju i jedni i drugi na tako jednostavan način. „Sretni smo i ponosni što na kraju svake ture svaki gost dobije jednu Kraš bajaderu kao poklon pažnje i iznenađenja. Zahvaljujemo se Kršu koji nas je prepoznao kao dobar projekt i što su promoviramo njihov najveći  brend. Ljudi se jako iznenade i oduševljeni su tom malom gestom i slatkom sitnicom, pogotovo stranci. Obožavaju bajaderu, tako da smo i mi ponosni na naš hrvatski proizvod“ priča mi Zrinka i dodaje kako od lokalnih poduzetnicima za sada uspješno surađuju s jednom lokalnom vinarijom, koju prezentiraju na brodu na način da posjetitelji uz čašu lokalnog vina mogu uživati u panorami. Nadam se kako će ih i drugi lokalni poduzetnici prepoznati kao odličan model promocije.

Foto: Vanja Vidaković, Vukovar

Foto: Vanja Vidaković, Vukovar

Zanimalo me naravno i dali se slažu sa mnom kako Slavonija ima veliki turistički potencijal. Ovaj odgovor moram prenjeti u cjelosti jer ga apsolutno potpisujem. „Definitivno, mislim kako imamo veliki potencijal i perspektivu. Mi sami koji se bavimo lokalno turizmom u Slavoniji moramo sjesti za stol i pronaći rješenje te definirati koji je to naš turistički proizvod. Slavonija može imati turizam 365 dana u godini, mi svi živi primjer, no nažalost to je još daleko od istine i za sada je samo naljepnica. Mi sada radimo 12 mjeseci u godini i samo zajedničkim snagama i sinergijom možemo uspjeti. Svi moramo raditi i vjerovati da će to tako zaživiti. Sve je na ljudima, jer ljudi su ključ uspjeha. Ne može muzej ne raditi vikendom ili raditi do 15.oo sati – to nije turizam i tako se ne može razvijati turizam na turističkoj destinaciji. Najveća promjena se mora dogoditi ljudima u glavama, pozitivno misliti i krenuti od sebe. Da, teško je i ima puno prepreka, ali definitivno se može. Nas je dvoje u agenciji, radimo tijekom cijele godine i nakon silne borbe i bezbroj neprospavanih noći – brod je tu!  Imamo što pokazati od manifestacija do gastronomije, no to moramo diči na veću razinu, surađivati i promovirati. Nismo mi izmislili ništa novo, turistički brodovi na Dunavu su jako razvijeni već godinama u Austriji, a pogotovo u Bavarskoj. Zanimljivo kako su u Bavarskoj 80 posto gostiju Nijemci, a samo 20 posto su stranci. Ja osobno i dalje tvrdim, kako naš kontinentalni turizam može živjeti samo od domaćih gostiju kada bi prvo upoznavali i istraživali svoju zemlju, a onda bi normalno došli i stranci. Nažalost pogodila nas je i ova recesija ta dugoročna financijska kriza koja je još dublje usporila turizam u Slavoniji, ako pričamo o domaćim turistima.“

I nakon što se ovim zanimljivim ljudima san pretvorio u stvarnost i njihov brod plovi lijepim plavim Dunavom, oni već imaju niz novih planova koji su me razveselili i vratili mi nadu u razvoj ovog djela Hrvatske. U planu je već nagodinu napraviti ponton tj. pristanište na Vučedolu, kod Muzeja Vučedolske kulture što bi bila jedna super priča. Gosti mogu doći autobusom do muzeja te nastaviti brodom do Iloka ili obrnuto. Ovdje je vidljiva hvale vrijedna  suradnja s Lučkom Upravom i agencijom za Plovne vode, koji su prepoznali inicijativu. „U budućnosti planiramo i vožnje do Aljmaša, Iloka pa i Osijeka . Također, u planu nam je otvorenje „Visitor centra“ za posjetitelje u kojem bi uz degustaciju i promociju lokalnih proizvoda omogućili gostima da kupe iste proizvode čime bismo promovirali našu lokalnu gastronomiju i kulturu. Mogućnosti su velike i naravno kako je cijeli proces dugoročan, no polako idemo korak po korak naglašava Zrinka.  

Zrinka Šesto i Goran RIhelj, Vukovar

Zrinka Šesto i Goran RIhelj, Vukovar

Zanimljivo je i pohvalno, kako priča oko broda nije stala sa samim brodom nego priča tek počinje. Bračni par Šesto razmišlja puno dalje te svojim planovima žele proširiti priču kroz dodanu vrijednost u  sinergiji s lokalnim gospodarstvom. To je jedini način dugoročno održivog turizma, jer ako se svi  turistički djelatnici na lokalnoj razini ne udruže i ne dišu kao jedan, od turizma neće biti ništa.

Budni sanjajte i pričajte priče. Ne nije lako, ali svakako je moguće, a najbolji je dokaz ovaj brod koji ponosno stoji na lijepom plavom Dunavu.

http://danubiumtours.hr

http://danubiumtours.hr

Vijesti: