Sharing economy postaje new economy

Manolis Psarros, glavni direktor destinacijske marketinške agencije Toposophy sa adresom u Ateni i u Londonu (www.toposophy.com), održao je jedno od najzanimljivijih predavanja o temi koja se provlači kroz sve...

Manolis Psarros, glavni direktor destinacijske marketinške agencije Toposophy sa adresom u Ateni i u Londonu (www.toposophy.com), održao je jedno od najzanimljivijih predavanja o temi koja se provlači kroz sve segmente turizma. Manolisa smo imali čast ugostiti 2015. na „Danima hrvatskog turizma“ u Poreču, njegov kolega je gostovao i na našem FOSu a, zajedno smo obišli Krk i razmijenili razmišljanja o „novoj ekonomiji“. Izuzetno dinamičan i oštouman, Manolis je izuzetno cijenjen predavač pa je i ovom prilikom zaokupio pozornost stručne javnosti.

Globalna ekonomija je u tranziciji. Problemi starog , još uvijek dominantnog modela isplivali su na površinu 2008. kada je započela, sada već gotovo desetogodišnja, svjetska ekonomska kriza. Stari model naprosto više ne funkcionira. Naši su djedovi imali jedan posao kroz cijeli život, mi u životu mijenjamo šest poslova, a naša će djeca raditi šest poslova istovremeno. P2P ekonomski model zauzima sve više prostora. U USA je već 80% stanovništva iskušalo neki od oblika „sharing economy“. Ovakvo ekonomsko povezivanje je od vertikalnog prešlo u horizontalno, sve se povezuje i dijeli.

Mlade generacije sve više odbacuju potrebu za posjedovanjem svih materijalnih dobara. Mladi ljudi sve manje kupuju automobile i kuće, imaju manje kreditnih kartica.  Millennialsi koji polako preuzimaju glavnu riječ, postati će “prevladavajući“ kupci već 2025. godine. Nakon ove generacije na scenu stupa generacija Z koja će biti 100% sharing economy generacija koja neće ni poznavati drugačiji način poslovanja. Međutim istraživanja pokazuju da je u godinu dana popularnost  „ekonomije dijeljenja“ porasla za više od 150% u svim dobnim skupinama potrošača. Sharing economy se već naziva novom ekonomijom i 2025. će dostići volumen prometa tradicionalne, stare ekonomije.

U sektoru turizma se ova ekonomija razvija najdinamičnije, a kompanije koje postaju simbolima ovih promjena su Airbnb, Ryanair, Booking.com, Uber, Ebay, Amazon.com,  i mnoge druge kompanije. Procjenjuje se da 50 najjačih start upova digitalne tehnologije koji posluju na P2P način ima vrijednost preko 130 milijardi Us dolara, dok se vrijednost ovog tržišta trenutačno procjenjuje na 12 milijardi US dolara. Samo Airbnb opslužuje 129 milijuna gostiju i ostvaruje promet od 1,6 milijardi Us dolara godišnje.

Politika je dosta nespremno dočekala ove promjene, što nije ni čudno, jer promjena remeti staro stanje stvari. U nekim zemljama vlasti jednostavno čekaju i promatraju razvoj događaja, u drugim ostavljaju da se tržište samoregulira, neki se prilagođavaju a neki jako teško nose sa ovim promjenama. Veliki gradovi poput Londona, Amsterdama, Barcelone, Berlina, Pariza „ratuju“ sa novom pojavom, pokušavaju je ograničiti, spriječiti razvoj. Često puta to čine pod pritiskom grupacija starog modela poslovanja, poput taksista, hotelijera, turističkih agencija koji redom gube tržišni udio ali ne zbog posljedice nego zbog uzroka – propasti starog ekonomskog sustava. Naravno postavlja se i opravdano pitanje odgovornosti od štetnih događaja u privatnim poslovima i korištenjem privatne imovine.

Europska komisija je uzela ozbiljno u razmatranje pozitivne i negativne posljedice novog ekonomskog modela za kojega smatraju da pruža nove prilike, daje veću mogućnost izbora potrošačima, nudi niže cijene, povećava ekonomske, socijalne i ekološke vrijednosti, kreira veliki broj novih poslova i radnih mjesta ali i štetno utječe na postojeće tržište, stvara tenzije među postojećim nuditeljima proizvoda i usluga, stvara nesigurnost jer ne prihvaća regulatorne okvire poput legalizacije –registracije, zaštite potrošača, plaćanja poreza, socijalnog osiguranja i stalnog zaposlenja. Unatoč tome EK planira uložiti 24 milijarde Eura za uključenje poduzetnika u cirkularnu, novu ekonomiju. Sa druge strane i Airbnb je „zakopao ratnu sjekiru“ te trenutačno pregovara sa upravama 200 gradova o načinu naplate taksi i prikazivanja turističkog prometa.

Bijela kuća, vlada USA je dala jasan znak da se novi model podržava, bivši državni tajnik Kerry je pohvalio „P2P diplomaciju“ koju vodi Air bnb.

Goldman Sachs kuća je izjavila da se sve više ljudi koji koriste Airbnb ne želi više vraćati u hotele. Ovo je shvaćeno kao loša prognoza za hotele. No neki su se na vrijeme prilagodili. Tako je D. Kong CEO Best Western hotela izjavio –„ Ako već radimo sa digitalnim platformama zašto ne bismo surađivali i sa Airbnbom ?“. I CEO Accorhotela, najveće europske hotelske grupacije izjavio je da je „glupo i neodgovorno” boriti se protiv sharing economy. Oni već surađuju sa Expediom, Home Awayom, Houstripom, Flipkeyom. Hilton surađuje sa Uberom kroz platformu „Ride reminder“ (podsjetnik na putovanje),  Mariot surađuje sa Liquidspaceom  u najmu radnih prostora u svojim hotelima (Work space on demand). Međutim tradicionalisti traže „stavljanje pod kontrolu“ P2P platformi. U tome prednjači europska udruga hotelijera „Hotrec“.

Ipak, kod odluka vlasti ali i pri sklapanju poslova, svima bi trebali biti na prvome mjestu lokalni ljudi. Lokalno stanovništvo mora biti prioritetno u mogućnosti uključiti se sa svojim kapacitetima u „ekonomiju dijeljenja“. Nije dobro da model zlorabe špekulanti nekretninama i drugim dobrima koja nude putem P2P modela.

Iz Berlina piše Nedo Pinezić

Povezana vijest:

GUESTOGUEST PREUZEO NAJVEĆI SVJETSKI PORTAL ZA ZAMJENU NEKRENTINA HOMEEXCHANGE.COM

Vijesti: