Šime Klarić,OMH: Investicija u male obiteljske hotele čini temelj održivog razvoja hrvatskog turizma

INTERVJU / Šime Klarić, predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela

Vlasnici hotela, predstavnici institucija u turizmu, znanstvenici i stručnjaci iz Hrvatske i svijeta koji prate ekonomiju i turizam, brend menadžeri, investitori i predstavnici bankarskog sektora, okupit će se 10. prosinca u zagrebačkom hotelu Westin na prvom Kongresu obiteljskih i malih hotela i onih koji će to postati. Tim povodom razgovarali smo sa Šimom Klarićem, predsjednikom Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela ( OMH ), koja je organizator događanja. 

Posebni i prepoznatljivi, s individualnim pristupom svakom gostu i 24-satnom uslugom – tako bi se mogli opisati obiteljski i mali hoteli, nositelji novog trenda u hrvatskom turizmu. No do prije petnaestak godina jedva da su bili prisutni na tržištu, dok danas njihova gospodarska važnost nije nezanemariva, s obzirom na to da njihov broj svakodnevno raste.

Dokaz je tome i podatak da je Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela u vrijeme osnutka 2004. u Splitu imala svega 30 članova, dok danas ima četiri puta više. Za razliku od Hrvatske, u razvijenim turističkim zemljama obiteljski i mali hoteli nisu novost. Hrvatska se razvojem obiteljskog hotelijerstva laganim korakom približava Italiji, Francuskoj, Austriji i Grčkoj te otkriva ono što te zemlje razvijaju već desetljećima. Unatoč tome, obiteljski i mali hoteli u Hrvatskoj kvalitetom, sadržajima i ponudom već su i premašili konkurenciju, iako u ukupnim hotelskim kapacitetima čine svega deset posto, dok u spomenutim zemljama dosežu magičnu brojku od 80 posto. Drugim riječima, Hrvatska danas broji oko 400 malih obiteljskih hotela, dok ih Italija ima 23 tisuće, a Grčka i Austrija po 10 tisuća.

INTERVJU / Šime Klarić, predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela

Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela osnovana je prije petnaestak godina, pa se postvalja pitanje zbog čega ste se tek sad odlučili organizirati prvi kongres?

Danas kad Hrvatska bilježi jako dobre turističke rezultate najbolje je vrijeme o razgovoru o aktualnim pitanjima odnosno izazovima daljnjeg održivog  razvoja održivog  turizma u RH. Držimo da je obiteljsko hotelijerstvo temeljeno na lokalnim poduzetnicima treba biti jedan od stupova daljnjeg razvoja održivog i odgovornog turizma u RH. Stoga smo željeli prodiskutirati sa nositeljima turističke politike, hrvatskim i međunarodnim stručnjacima te poduzetnicima malim hotelijerima i onima koji to žele postati, što se trenutno radi i koji su planovi po pitanju financiranja kvalitete i razvoja malih obiteljski hotela, njihovom brendiranju te regulatornom okviru  u kojem posluju, kao i o trendovima u svijetu.

Što predstavljaju obiteljski i mali hoteli za hrvatski turizam i koliko ih danas ima u Hrvatskoj?

Mali i obiteljski hoteli u Hrvatskoj predstavljaju nositelje novog trenda u turizmu. Do prije desetak godina jedva da su bili prisutni na tržištu, dok danas njihova gospodarska važnost nije nezanemariva, s obzirom na to da njihov broj svakodnevno raste. Dokaz je tome i podatak da je Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela u vrijeme svog osnutka 2004. imala svega 30 članova, dok danas ima pet puta više. Međutim, ovaj fenomen za razliku od Hrvatske, u razvijenim turističkim zemljama nije novost. Hrvatska se razvojem obiteljskog hotelijerstva laganim korakom tek približava Italiji, Francuskoj, Austriji i Grčkoj te otkriva ono što te zemlje razvijaju već desetljećima. Unatoč tome, obiteljski i mali hoteli u Hrvatskoj kvalitetom, sadržajima i ponudom čak su i premašili konkurenciju, iako u ukupnim hotelskim kapacitetima čine svega deset posto, dok u spomenutim zemljama dosežu magičnu brojku od 80 posto. Drugim riječima, Hrvatska broji svega dvjestotinjak malih obiteljskih hotela, dok ih Italija ima 23 tisuće, a Grčka i Austrija po deset tisuća.

Koje značenje obiteljski i mali hoteli imaju u turizmu?

Investicija u male obiteljske hotele čini temelj održivog razvoja hrvatskog turizma.Istraživanja turističkog tržišta odavno su pokazala da je ekonomija malih hotela konkurentna. S druge strane upravo se na primjeru malih hotela afirmira autohtono i autentično, promovira se vlastita kultura, a što je najvažnije, u turističkom proizvodu sudjeluje lokalno stanovništvo. Za razliku od velikih hotela, male hotele karakterizira elastičnost i brzina prilagođavanja promjenama na turističkom tržištu te veća profitabilnost. U razvoju turizma u Hrvatskoj mali hoteli postali su pokretači i nositelji promjene i unaprjeđenja cjelokupne hotelske industrije. 

Foto: Boutique hotel Adriatic Orebić

Koja je glavna karakteristika malih obiteljskih hotela?

Glavna karakteristika je posebnost, osobnost i prepoznatljivost. Gost želi, traži i očekuje kvalitetu, a upravo je kvaliteta ono što mali hoteli mogu ponuditi brže i lakše od velikih hotela. Ponuda hrane i pića lako se prilagođava strukturi gostiju te – što je najvažnije – njihovim željama. Vlasnici malih hotela ili njihovi menadžeri 24 sata su na usluzi, imaju pregled nad situacijom pa trenutno mogu reagirati na zahtjeve i potrebe gosta. Osoblje je također u stalnom kontaktu s gostima, svakom gostu se pristupa individualno i nastoji mu se udovoljiti bez odgađanja. Gosti, ali i osoblje u malim hotelima nisu anonimni, svatko ima ime, što je preduvjet za iznimno ugodnu atmosferu temeljenu na povjerenju i zadovoljstvu. Upravo su mali obiteljski hoteli našli pravu formulu kao odgovor na zahtjevne i složene tendencije u turizmu – uz vlasnikovo “dobro jutro”, gostu se kroz izvornu atmosferu pruža osjećaj da je zaista dobrodošao i važan.

Koje uvjete mali hoteli moraju zadovoljiti da bi ušli u klaster?

Klaster, odnosno klub proizvoda je alat koji pod jednim brendom okuplja sve objekte s opremom, interijerom, uslugama i atmosferom, prilagođenim određenom segmentu tržišta. Učlanjenjem u klub proizvoda hoteli dobivaju šansu probiti se na određeni segment tržišta, no prethodno moraju zadovoljiti uvjete. Tek nakon toga moguća je i interna kategorizacija ovisno o broju zadovoljenih uvjeta, a u tom slučaju članovima se dodjeljuju različite oznake. Učlaniti se u klub znači jasno odrediti sferu djelovanja za koju se posjeduje priznato znanje i vještine te odgovoriti na potrebe gostiju nudeći im veliki raspon specifičnih usluga i opreme. Pri tom treba istaknuti da učlanjenje u više klubova proizvoda za goste može biti kontraproduktivno i zbunjujuće. Iako teoretski moguće, hoteli bi u praksi vrlo teško uspješno zadovoljili potrebe svih gostiju ako primjerice imaju ponudu za poslovne goste i obitelji s djecom. Klub proizvoda podrazumijeva analizu zadovoljstva gostiju, redovito uspoređivanje ponude s ponudom ostalih klubova i konkurencije, kao i njeno neprestano unapređivanje. On povećava vrijednost destinacije povezujući njeno ime s ponudom kluba, uključuje njene lokalne resurse i atrakcije.

Hrvatska danas broji oko 400 malih obiteljskih hotela, dok ih Italija ima 23 tisuće, a Grčka i Austrija po 10 tisuća

Posebno se atraktivnim čine heritage i wellness te adventure & aktiv hoteli?

Heritage hoteli s raskošno uređenim interijerom u skladu s povijesnom arhitekturom objekta, idealni su za luksuzan odmor. Riječ je o jedinstvenim hotelima svjetske klase, visokih standarda i vrhunskom kvalitetom usluge. Jednako je i s članovima wellness kluba s bogatim izborom tretmana ne samo u hotelu nego i u destinaciji. Slijede filozofiju, koja osim ugodnog i lijepog interijera, obuhvaća wellness i zdravlje i zdravu prehranu. Ako to spojimo s individualnim pristupom gostu, bliskim, neposrednim i obiteljskim ugođajem malog hotelijerstva jasno je zašto se sve više gostiju za svoj odmor odabiru upravo male obiteljske hotele. Adventure i aktiv hoteli uz hotelske standard ovog kluba proizvoda upravo koriste prirodu kao igralište a svaki je dio hrvatske, možemo reći, ekološki čist i jedinstven.

1. Kongresu obiteljskih i malih hotela / 10.prosinac.2018 / Westin Zagreb

Konkurentnost i perspektive malog hotelijerstva u Hrvatskoj, nacionalne potpore i mogućnosti financiranja, brendiranje i financiranje malog poduzetništva u turizmu – samo su neke od tema prvog Kongresa obiteljskih i malih hotela i onih koji to žele postati, koji se u organizaciji Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela odražava 10. prosinca u hotelu Westin u Zagrebu.

PRILOG: Program 1. Kongres obiteljskih i malih hotela

Vijesti: