Što se dogodilo s turizmom u Hrvatskoj?

Na ovu temu se piše još od lipnja tekuće godine, no koji je pravi razlog osjetno loše sezone u Dalmaciji? Statistika se hvali s brojem ostvarenih noćenja. Prema njihovim...

Na ovu temu se piše još od lipnja tekuće godine, no koji je pravi razlog osjetno loše sezone u Dalmaciji?

Statistika se hvali s brojem ostvarenih noćenja. Prema njihovim podatcima, teško ćemo iščitati pad sezone. No, ako popričate s bilo kojim akterom u turizmu, od iznajmljivača,  ugostitelja, trgovaca i sl, podatci o uspješnosti sezone su znatno drugačiji. Turista, ili ima, ali nema novaca, ili ih nema dovoljno da sa svojom niskom potrošnjom popune očekivane prihode.

Koji je pravi razlog loše ljetne sezone u Dalmaciji? S jedne strane čujemo da smo preskupa destinacija, te da su nam gosti pobjegli u Grčku i Tursku, i ostale destinacije, gdje je jeftinije ljetovanje, dok s druge strane imamo problem s velikim brojem turista niske potrošnje. Ako smo toliko skupa destinacija, kako je moguće da su nam stigli gosti s niskom razinom potrošnje?!

Jesu li nam niskobudžetni letovi donijeli neku veću korist, ili su samo pojačali masovni turizam, s kojim Hrvatska već neko vrijeme ima problema. Privatnom smještaju nema kraja. Cijene apartmana uslijed sve veće ponude polako, ali sigurno padaju. Dakle, gosti sada mogu jeftino doći u destinaciju, jeftino provesti tjedan dana u apartmanu i tu staje njihova potrošnja. Na cestama je kolaps, na plažama nema mjesta. Imamo problem sa smećem kao i s odvodnjom otpadnih voda. Nacionalni parkovi više nemaju veze sa netaknutom prirodom, kao ni parkovi prirode. Centri gradova smrde po jeftinim pizzama i uljima iz friteza. Autentični suvenir ili proizvod turisti ne mogu pronaći u moru jeftinog kineskog kiča.

Zaključak; Hrvatska nema planskog turizma, nema održivog turizma. Jedina strategija turizma je: Dovedimo ih u što većem broju. No, što kada gosti dođu?! Zadarska županija ima poseban problem sa ponudom, odnosno brojem noćenja. Prosječan broj noćenja u Zadru je jedna noć. Turisti se fotografiraju na Morskim orguljama i odlaze na druge destinacije jer u Zadru nemaju što drugo raditi. Ako ćemo biti optimistični, sezona 2018 će biti upozorenje i crveni alarm odgovornima da postoji problem. Zaposlit će stručne i kreativne ljude, koji će, umjesto na proračun, razmišljati o održivom razvoju turizma. Na koji način održavati turizam tijekom cijele godine, na koji način očuvati prirodna i kulturna bogatstva koja naša zemlja ima? Na koji način iskoristiti sve potencijale svih neiskorištenih i nerazvijenih područja?  Na koji način poboljšati ponudu koja će diferencirati našu zemlju kao turističku destinaciju?

Savjet za politički vrh: otiđite na turističke fakultete u vlastitoj zemlji i poslušajte Vaše studente koje tjerate iz zemlje. Poslušajte njihove kreativne ideje, koje na žalost rijetko ili nikako ne izađu iz učionice.

Brojni seminarski, ali i diplomski radovi rađeni su upravo na teme održivog razvoja turizma, potencijala neiskorištenih ruralnih i otočnih područja, mogućnostima kontinentalnog dijela zemlje, autohtonog proizvoda, identiteta, odnosno prepoznatljivosti… U svrhu izrade diplomskih radova redovito se provode istraživanja sa zaposlenima u turizmu, ali i sa samim turistima, o njihovim potrebama, motivima i zadovoljstvu. Projekti i događanja, koje sami studenti nerijetko organiziraju u sklopu obrazovanja, na razini su djelovanja turističkih zajednica. No, studenti to rade bez budžeta, povećavanja nameta i poreza te bez vlastitog prihoda, a sve u cilju razvitka zajednice i turizma te  vlastitog obrazovanja i iskustva. 

Autor: Antonia Stručić, mag.oec.

*Stavovi i preporuke iznesene u autorskim kolumnama, savjetima i komentarima isključivo su stavovi autora i ne odražavaju nužno stavove redakcije portala HrTurizam.hr

Uskoro…

Vijesti: