Sunce i more više nisu dostatna ponuda, nužne su strateške promjene u hrvatskom turizmu

“Sunce i more više nisu dostatna ponuda, nužne su strateške promjene u hrvatskom turizmu” jedan je od zaključaka jučerašnje emisije Otvoreno, urednika i voditelja Branka Nađvinskog, na HRT-u. U...

“Sunce i more više nisu dostatna ponuda, nužne su strateške promjene u hrvatskom turizmu” jedan je od zaključaka jučerašnje emisije Otvoreno, urednika i voditelja Branka Nađvinskog, na HRT-u.

U emisiji Otvoreno raspravljalo se o turističkim strategijama koje su potrebne Hrvatskoj, a o turizmu u Hrvatskoj ovoga puta govorili su ministar turizma Gari Cappelli, direktor HTZ-a Kristjan Staničić, direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić, zamjenik glavnog direktora HUP-a Bernard Jakelić te predsjednika Udruženja putničkih agencija pri HGK i predsjednik uprave Unilinea Boris Žgomba.

Glavna tema emisija bila je vezana uz slabiju turističku prognozu ovogodišnje sezone te borbi za svakog gosta na tržištu. Jačanje istočnomediteranske konkurencije poput Turske i Grčke, niske cijene i Brexit prilično negativno utječu na turističku perspektivu Hrvatske – sve je manje rezervacija, a sve je važnija kvaliteta. Sunce i more više nisu dostatna ponuda, nužne su strateške promjene u hrvatskom turizmu.

Gari Cappelli

Ne treba se zabrinjavati. Kad je turizam u pitanju i navodno iskakanje onda koji puta radimo i preveliku buku. Sve će to sjesti na svoje mjesto, bit će negdje na razini prošle godine. Moramo razgovarati o prihodima, vrijeme je da se o tome razgovara. Lani smo, kao što smo i planirali, s domaćim prometom došli na 12 milijardi eura. Strategija razvoja turizma rekla je da je 20 milijuna turista granica koju smo trebali doseći za godinu-dvije dana. No mi smo je već dostigli. Sad se priča o nekom padu, a imamo brojke koje su trebale biti za godinu-dvije. Neke stvari brkamo, moramo raditi na kvaliteti u turizmu. Hoće li na nekom tržištu biti isti booking ili će se za koji mjesec izjednačiti s lanjskim, sigurno je da će biti isti kao prošle godine. No treba raditi na kvaliteti i organizaciji“, istaknuo je ministar Cappelli na početku.

Istaknuo je i kako u Hrvatskoj turisti troše svake godine sve više. „Radimo na segmentima gdje se daleko više troši i gdje gosti borave tijekom cijele godine, primjerice zdravstveni turizam. Vlada će napraviti 6-7 glavnih zakona što se tiče turizma. Rasli smo 20% u dvije godine. To je ogroman pomak. Mi na 4 milijuna stanovnika imamo 20 milijuna turista, a Španjolska na 82 milijuna stanovnika ima 46 milijuna turista. To su brojke“, izjavio je Cappelli. „Stalno se pokušava prezentirati da se Hrvatskoj događa turizam, na neki način slučajno. No to nije tako. Turizam je horizontalna djelatnost. Koji puta moram s 10 kolega u Vladi razgovarati da bih dio zakona uspio progurati. Svaki dobar pomak u turizmu donosi pomak u poljoprivredi, drvnoj industriji itd.

Kristjan Staničić

Direktor HTZ-a Staničić je izjavio kako je broj rezervacija smještaja stabilan te da se predviđa da će biti na prošlogodišnjoj razini. „To potvrđuju i sadašnje brojke jer je prolazno vrijeme u pozitivnom trendu, nema nikakve panike. HTZ je takve trendove najavljivao još lani pa smo tako i pripremili godišnji plan za ovu godinu i pripremili kampanje. Povećali smo budžet za avio goste, pojačali smo promociju na dalekim tržištima, iza nas je glavna sezona sajamskih nastupa. Dakle situacija je pod kontrolom. Kako se budemo primicali glavnoj sezoni uvjeren sam da će se booking dalje intenzivirati“, objasnio je.

Boris Žgomba se nadovezao kako se pad rezervacija smještaja mogao predvidjeti jer su pokazatelji nagovijestili da će doći do usporavanja i smanjenja potražnje prema hrvatskim destinacijama. „Evidentno je da je razdoblje hiper potražnje 2016.-2018 za nama, ove godina, a i idućih morat ćemo se dobro potruditi za gosta, boriti za gosta. To je bilo predvidljivo. HTZ, ministarstvo turizma, privatni sektor i svi koji mogu utjecati na kvalitetu i uspjeh turističke godine rade sve najbolje što mogu napraviti. Činjenica je da je u ovom trenutku stanje rezervacije slabije nego lani, ali nadamo se da će se to ispraviti i doći na svoje. Veliki uspjeh hrvatskog turizma bit će ako dostignemo rezultate od lani“, ističe.

Boris Žgomba

U turizmu se ništa ne događa preko noći, osim ako se ne dogodi nešto radikalno i nepredviđeno. Kako sada stoje stvari mislim da nema razloga za paniku. Sezona će biti na razini prošle godine i to ne bih smatrao neuspjehom. Hrvatska dijeli sudbinu kompletno svih mediteranskih destinacija s izuzetkom Turske i nešto malo Grčke. Nismo u nekakvom kutu da nitko ne pita i ne bukira Hrvatsku. Uslijed nekoliko globalnih makroekonomskih pokazatelja vidi se da će biti teško, ali za paniku razloga nema“, odgovorio je Veljko Ostojić na pitanje ima li mjesta panici zbog manje broja rezervacija smještaja te je nadodao kako se može reći da će ove godine biti slabija sezona ako se pod time smatra da rast neće biti 6, 7 ili 10 posto.

Zamjenik glavnog direktora HUP-a Bernard Jakelić istaknuo je činjenicu da naš turizam ovisi o kretanjima u državama poput Italije, Velike Britanije i Njemačke. Udio turizma u BDP-u je 20 posto, a turizam kao gospodarska djelatnost je vrlo fragilna. „Bavljenje turizmom je isto kao i bavljenje poljoprivredom. To je industrija na otvorenom, pod utjecajem vremenskih nepogoda, političkih nestabilnosti. Ima raznih izazova koji mogu utjecati na turizam. Kompletno naše gospodarstvo je vezano na zemlje u okruženju i svaki poremećaj na tržištu dovodi do neravnoteža i izazova u našem gospodarstvu pa tako i u turizmu. No ovo nije neočekivano, mogli smo anticipirati razvoj događaja, primjerice Brexit i znali smo da Britanci prebroje svaku funtu prije nego se odluče gdje će ju potrošiti. Ne treba paničariti i širiti defetizam. Mi imamo prirodan pad koji je ciklički u svim biznisima, u svim industrijama i to se upravo događa i s hrvatskim turizmom. Ono što bismo trebali je podizanje razine kvalitete našeg turizma dobivati solventnije goste više platežne moći i tako možemo amortizirati i prevenirati pad“, zaključio je.

Izvor/ Foto: HRT

Vijesti: