Tomislav Kovačević, NP Plitvička jezera: Većina agencija s kojima surađujemo prihvaća promjene oko nove naplate ulaza jer su svjesni da dosadašnji sustav nije bio održiv

Stalno ističemo o održivom i strateškom razvoju, a taj smjer  razvoja mora biti glavna zadaća svih i sama je esencija turizma,  jer znamo što se dogodi kada siječemo granu...

Stalno ističemo o održivom i strateškom razvoju, a taj smjer  razvoja mora biti glavna zadaća svih i sama je esencija turizma,  jer znamo što se dogodi kada siječemo granu na kojoj sjedimo. A to pravilo pogotovo vrijedi za Nacionalne i prirodne parkove jer zadaća zaštite prirode mora biti kao imperativ ispred svega i svih, pa tako i ispred turizma.

U Nacionalnom parku Plitvička jezera zadnjeg desetljeća mogli smo vidjeti i čuti svašta, u najmanju ruku nekontrolirani rast , a negativi efekti lošeg upravljanja zadnjih par godina dolaze na naplatu. Čak je i UNESCO zaprijetio micanjem NP Plitvičkih jezera s liste svjetske prirodne baštine, kao upozorenje zbog prevelike posjećenosti, preizgrađenost i loše odvodnje koja je velika ekološka “bomba” Parku. 

No, u NP Plitvička jezera počeli su puhati neki novi vjetrovi, koji pričaju priču o održivosti, sinergiji, razvoju i strateškom razvoju cijele destinacije Like. 

Upravo s ciljem održivog razvoja i promijene smjera kretanja NP Plitvička jezera nedavno su usvojili novi Plana upravljanja posjetiteljima, a kojim se želi ograničiti broj posjeta u ljetnoj turističkoj špici. Tako je prema novom Planu upravljanje posjetiteljima uvedeno da se karte mogu kupiti samo preko električnog vaučera i to 48 sati unaprijed kao i da se broj posjeta ograniči na najviše 10.000  – 12.000 dnevno. Ono što je velika promjena je da gosti više ne mogu doći u NP Plitvička jezera i kupiti karte na blagajnama te odmah ući u park, nego će morati planirati svoje putovanje i osigurati si karte ranije. 

Više o stanju u NP Plitvička jezera, planovima razvoja, novim promjenama i investicijama razgovarao sam sa Tomislavom Kovačevićem, ravnateljom NP Plitvička jezera, koji je odgovornost za naš prirodni biser preuzeo početkom prošle godine. 

TOMISLAV KOVAČEVIĆ, RAVNATELJ NP PLITVIČKIH JEZERA: Krajnji cilj je da posjetitelji kupe on-line ulaznicu, a ne voucher, te da s tom ulaznicom na mobilnom telefonu jednostavno ulaze u Park

Konstantno povećavanje broja posjetitelja kroz godine, posebno u razdoblju visoke sezone, prouzročilo je posljednjih godina sve otežanije uvjete organizacije posjećivanja na području Nacionalnog parka Plitvička jezera, ističe Tomislav Kovačević, ravnatelj NP Plitvičkih jezera, te dodaje kako su čekanja na kupnju ulaznica prošle sezone bila po sat i pol, a još gora situacija je bila na stazama i mostićima te na stajalištima vlaka i pristaništima broda. 

Prilikom takvih gužvi, mogući su i negativni učinci na prirodu jer se dio posjetitelja tada kreće izvan uređenih staza i postavljenih mostića. Kako je za nas kao upravu nacionalnog parka osnovna zadaća zaštita prirode i temeljnog fenomena radi kojeg je područje i proglašeno nacionalnim parkom i poznato u svijetu, krenuli smo s projektom upravljanja posjetiteljima. Uvedena je online prodaja ulaznica kojom potencijalni posjetitelj može kupiti ulaznice do 48 sati prije planiranog termina obilaska. Putem e-pošte dobije voucher koji na ulazu, kao i agencijski gosti, u periodu od sat i pol od naručenog vremena ulaska, može zamijeniti za ulaznice” objašnjava Kovačević.

Iako se u turizmu za sve promijene cjenika i načina poslovanja moraju najaviti godinu prije, kako bi se nove promijene mogle uvesti u turističke pakete, pogotovo putničkih agencija, no zbog , možemo reći, alarmantne situacije, ipak treba podržati i pohvaliti ovaj potez Uprave NP Plitvičkih jezera. Bez obzira što sve promjene vrijede za tekuću godinu. No, opet svakako treba naglasiti kako su iz NP Plitvička jezera u sklopu procesa izrade novog Plana upravljanja posjetiteljima održali tri radionice s institucionalnim dionicima i partnerima, tako da je uvođenje spomenutih promjena bilo najavljeno i očekivano u koordinaciji sa svima partnerima. 

No, bez obzira na sve, kako je implementacija ovog sustava počela početkom travnja, pojavili su i određeni problemi u praksi. 

Prvo su se stvorile velike gužve jer posjetitelji nisu bili dovoljno upoznati s novim načinom rada, a bilo je i određenih tehničkih problema u implementaciji, što je izazvalo određenu ljutnju turističkih djelatnika. No, za svaku promjenu treba vremena da se uhoda i uskladi, pogotovo na terenu. Iz Uprave NP Plitvičkih jezera svjesni su određenih propusta, rade na otklanjanju istog te  računaju da će se sve posložiti prije “špice” sezone. “Dio ih je bio i tehničke prirode, a jedan dio uzrokovan nepoštivanjem vremena ulaza od strane posjetitelja. Naime, pojedinci su dolazili po nekoliko sati ranije (ili kasnije) od naručenih termina. Tako su se na ulazima stvarali redovi. Dio posjetitelja nije niti kupio unaprijed ulaznice te su stajali na ulazima čekajući prvi slobodni termin ulaska. Krajnji cilj je da posjetitelji kupe on-line ulaznicu, a ne voucher, te da s tom ulaznicom na mobilnom telefonu jednostavno ulaze u Park.” ističe Kovačević te najavio kako će se ojačati i pristup internetu na svim lokacijama i posjetitelje puštati uz skeniranje mobitela, odnosno barkodova.

Ova promjena u startu je stvorila određene gužve i negodovanja, no napokon se uvodi red i održivi razvoj koji mora biti primarni cilj Plitvičkih jezera. Kako to kod nas biva, svi bi promijene , ali da se njih ne tiče. I zato moramo podržati ove više nego dobrodošle promijene, koliko god u početku uvijek ima otpora i nekih tehničkih problema tj. izazova. Bez obzira na početnu konfuziju i gužve, ipak je imperativ sačuvati NP Plitvička jezera i za buduće generacije koje dolaze. 

Ista pravila za kupnja ulaznica, najmanje 48 sati ranije vrijede i za putničke agencije. No kako ističe Kovačević, prigovori najviše dolaze od agencija koje nisu planirale dolazak u NP PJ na vrijeme, te kako će ubuduće će svoj dolazak morati na vrijeme isplanirati. “Rok od 48 sati za najavu putničkih agencija je uveden ove godine. Ranije je bilo potrebno, i ugovorom definirano, najavljivanje 4 dana prije posjeta. Sada smo rok skratili kako agencije ne bi bile u nepovoljnom položaju spram online kupnje. Smatramo da nije moguće dati nekome izvan sustava kraće rokove nego smo ih sami postavili u direktnoj prodaji. Također, dio prigovora se odnosi na slučajeve kad više nemamo slobodnih termina ulazaka, ali to je smisao cijele aktivnosti. Velika većina agencija s kojima surađujemo prihvaća promjene koje uvodimo jer su svjesni da dosadašnji sustav nije bio održiv. Na novom sustavu još radimo i dorađujemo ga te isto komuniciramo sa svojim poslovnim partnerima.

Unatrag godine dana održali smo više sastanaka, što s putničkim agencijama, što s udrugama agencija i lokalnih vodiča.

Objasnili smo i potrebe usklađivanja s propisima RH te smjernice UNESCO-a koje imamo po pitanju korištenja zaštićenog prostora u turističke svrhe. Prigovori  najviše dolaze od agencija koje prodaju ulaznice danas za sutra (tzv. raspisani izleti) i to u razdobljima visoke sezone u kojima će se i događati da osobe koje nisu na vrijeme planirale aktivnosti za svoj odmor, budu uskraćene za posjet Plitvičkim jezerima. Kad u špici sezone na moru padne kiša ili zapuše bura, na Plitvicama nastaje kaos jer svi ti gosti, kako bi iskoristili dan, pohrle na Plitvice” govori Kovačević te naglašava kako će ubuduće agencije svoj dolazak morati na vrijeme isplanirati.

Novim Planom upravljanja i Akcijskim planom upravljanja posjetiteljima definirana je potreba kontroliranja broja posjetitelja te mjere i aktivnosti kojima će se utvrditi optimalne uvjete i broj posjetitelja. Iako se govorilo o maksimalno 10.000 posjeta dnevno, Kovačević ističe kako će ova sezona pokazati na terenu koja je optimalna maksimalna brojka koju park može podnijeti. “Nismo išli s definicijom maksimalnog dnevnog opterećenja već smo se vodili postojećim sustavom obilaska koji je razvija i dorađuje od početka 70-ih godina prošlog stoljeća. Naime, naši programi vode posjetitelje kružno, kombinacijom pješačenja, vožnje vlakom i brodom. Dva su osnovna pravca kretanja, ovisno o mjestu ulaska. Sagledavajući propusnost staza i mostića te kapacitete vlakova i brodova, došli smo do broja ulazaka po satu i ulazu. Ovisno o dužini dana tj. broju sati u kojima ulaznice prodajemo i omogućavamo ulazak, maksimalno dnevno opterećenje u ljetnim mjesecima bi trebalo biti do 12.000 posjetitelja dnevno. Poštujući satne limite, ovaj broj posjetitelja bi trebao omogućiti normalne i ugodne uvjete za naše posjetitelje bez negativnog utjecaja na prirodu. Predstojeća sezona će nam biti testna i po ovom pitanju, te ćemo po potrebi vršiti korekcije kako bi došli do optimalnih rješenja” 

Inače, ograničavanje broja posjetitelja nije nepoznanica u svijetu kao metoda upravljanja zaštićenim područjima. Dapače, slične uvjete imaju (npr. kupnja ulaznica barem 48 sati unaprijed) imaju  NP Grand Canyon u SAD,  Rudnik soli Wieliczka u okolici Krakowa u Poljskoj, Stonehenge u Velikoj Britaniji, Arheološki park Pompei u okolici Napulja u Italiji, kosi toranj u Pisi, a u Hrvatskoj kontrolu ulaza ima i NP Krka, koja ga je uvela prošle godine. 

U planu je obnova svih hotelskih kapaciteta

Namjera Uprave je u sljedećih nekoliko godina obnoviti sve hotelske kapacitete u vlasništvu Nacionalnog parka jer u trenutnom stanju u kojem se nalaze ne odgovaraju suvremenim zahtjevima i potrebama turizma.

Prvi s obnovom kreće hotel Plitvice i u tijeku je natječaj za izradu projektne dokumentacije nakon čega slijede radovi na rekonstrukciji hotela. Hotel trenutno ima dvije zvjezdice, a obnovom će dobiti status boutique hotela visoke kategorije tj. status hotela s 5 zvjezdica.

U pripremi je i natječaj za projektiranje hotela Bellevue koji bi u konačnici trebao zaživjeti kao depandansa hotela Plitvice s visoke četiri zvjezdice. Preostaju još hoteli Jezero i Grabovac koje također namjeravamo obnoviti u hotele s četiri zvjezdice. Trenutno su Plitvice uglavnom tranzitna destinacija, zbog u niske kategoriziranosti hotelskog smještaja i nedostatka dodatnih sadržaja, gosti se zadržavaju vrlo kratko (1.2 dana prosječni boravak) i većinom su to grupe u tranzitu (azijska tržišta), s visokom osjetljivošću na cijenu. Cilj nam je da se taj trend promijeni te da se produži boravak gostiju u Parku i promijeni njihova struktura. Osim obnove hotelskih kapaciteta započeli smo i s obnovom ugostiteljskih objekata, a plan nam je u što skorije vrijeme krenuti u obnovu kampova (Korana i Borje) i dovesti ih na razinu četiri zvjezdice” ističe Kovačević na pitanje o budućim investicijama u smještajne kapacitete. 

Brendiranje Like kao destinacija zaštićenih područja koja se razvija po modelu održivog razvoja

NP Plitvička jezera napokon, što do sada nije bio slučaj, imaju suradnju i sinergiju s drugim parkovima i partnerima na destinaciji. Pogotovo u kontekstu da NP Plitvička jezera iskoriste svoju medijsku moć u promociji cijele destinacije te distribucije gostiju i na druge odlične turističke sadržaje u Lici.  Samim time se povećava turistička potrošnja, produžuje boravak gostiju u destinaciji te direktno podižemo ljestvicu zadovoljstva turista, jer ne nudimo samo jedan turistički proizvod nego lepezu kroz kvalitetni sadržaj. Win-win, logično, prirodno i održivo. 

NP Plitvička jezera nalaze se u destinaciji Lika, a navedena destinacija broji ukupno tri nacionalna parka, Parkove prirode Velebit te niz drugih prirodnih fenomena i turističkih sadržaja.

Zato je prošle godine i predstavljena zajednička ulaznica Lika destinacije u sklopu projekta održivog razvoja turizma i brendiranja destinacije u Hrvatskoj. Lika destination ulaznica koja osim posjeta Nacionalnom parku Plitvička jezera posjetiteljima omogućuje i posjet drugim zaštićenim područjima prirode i znamenitostima unutar Lika destinacije – Nacionalnom parku Paklenica, Nacionalnom parku Sjeverni Velebit, Parku prirode Velebit (Uvala Zavratnica i Cerovačke špilje), Pećinskom parku Grabovača i Baraćevim špiljama, Hrvatskom centra za autohtone vrste riba i rakova krških voda, Aquatiku – slatkovodni akvarij Karlovac, te Memorijalni centar Nikola Tesla. 

Javnost uglavnom uoči pojave koje se u medijima objavljuju s uskličnikom. Jedna od već dugo prisutnih informacija, iako ni približno uočena kao novi sustav prodaje ulaznica, je razvoj i brendiranje Lika destinacije. Zahvaljujući ovim prirodnim bogatstvima, Lika destinaciju brendiramo kao destinaciju zaštićenih područja koja se razvija po modelu održivog razvoja, zato i nosi moto Smart Sustainable Destination. Brendiranje provodimo zajedno s turističkim klasterom Lika Destination. Tijekom svibnja krenut ćemo u prodaju zajedničkih ulaznica za sva navedena zaštićena područja, ali i memorijalni centar Nikola Tesla. I tu leži odgovor što mogu posjetiti turisti koji nisu na vrijeme kupili ulaznicu za NP Plitvička jezera. Mogu, dakle, vidjeti  i druge prirodne ljepote Lika destinacije koje su manje poznate, ali kad ih se jednom posjeti, brojni turisti ponovo se vraćaju i svi redovito kažu da ne mogu vjerovati da takvo nešto postoji a nisu znali za to” ističe Kovačević.

Inače, Kovačević je prije preuzimanja odgovornosti za naš najvrjedniji Nacionalni park bio voditelj LAG-a Lika i osnivač Klastera Lika Destination, a koji su u najmanju ruku napravili malo čudo u razvoju, povezivanju i brendiranju Like. A istoj filozofiji razvoja je nastavio i sada, no sada u drugoj ulozi kao ambasador najjačeg brenda.

Kako ističe Kovačević, Lika je destinacija dobro poznata po kvalitetnoj i ukusnoj hrani. A razlog tome je svakako što na kvadratnom metru velebitskog pašnjaka raste više od 50 vrsta biljki te je ispaša bogata ljekovitim biljem. Prosječnom čovjeku to možda ne znači mnogo, ali za usporedbu, na kvadratnom metru pašnjaka u Nizozemskoj rastu svega 3 vrste biljki. “Kako bismo certificirali tu iznimno vrijednu hranu, zadnjih nekoliko  godina radimo na razvoju regionalne oznake kvalitete Lika Quality. Certificiranje je krenulo kroz Lokalnu akcijsku grupu Lika, a nastavlja se kroz klaster Lika Destination, koji je ujedno i nositelj projekta brendiranja destinacije.Trenutno u svim našim dućanima  i suvenirnicama posjetitelji mogu kupiti ove proizvode.” zaključuje Kovačević. 

Koncept razvoja Lika destinacije svakako je odličan primjer razvoja održive destinacije, a više o njemu možete pročitati ovdje.

Za kraj, svakako moramo podržati ove promijene, koje su već odavno trebale biti implementirane,  kao i svijest važnosti sinergije svih sudionika i brendiranje Like kao jedne destinacije. Lika svakako ima veliki potencijal za cjelogodišnji turizam, a uz razne nove najavljene destinacije u smještajne kapacitete od privatnih investitora kao i razvoj novih turističkih proizvoda, naravno uz pametno i strateško vođenje budućeg turističkog razvoja, Liku svakako čeka svjetla budućnost.

POVEZANA VIJEST:

NP PLITVIČKA JEZERA: KONFERENCIJA O ODRŽIVOM TURIZMU U ZAŠTIĆENIM PODRUČJIMA

Vijesti: