Željana Šikić, TZ Šibensko-kninske županije: Nešto kasniji uzlet u turizmu, danas nam omogućuje veće stope rasta

TZ Šibensko-kninska županija kao primjer kvalitetnog strateškog razvoja

Prvog vikenda u mjesecu svibnju Šibensko-kninska županija privukla 8.107 gostiju koji su ostvarili 26.475 noćenju, a u odnosu na prošlogodišnje praznike realizirano je 25 posto više noćenja i isto toliko dolazaka.

Od početka godine ova županija bilježi pozitivan turistički trend, pa je od siječnja do kraja travnja zabilježeno 19 posto više dolazaka i 26 posto više noćenja nego u istom razdoblju prošle godine. Naime, u prva četiri mjeseca Šibensko-kninsku županiju posjetilo je 53.403 gostiju koji su ostvarili 168.570 noćenja, dok su Šibenik, Vodice i Primošten najposjećenije županijske destinacije.

Poseban iskorak napravljen je na razvoju cikloturizma te s devedesetak biciklističkih staza s ukupno 2300 kilometara ( 90 biciklističkih staza i 15 ruta ), ova je regija posljednje dvije godine postala atraktivno odredište za bicikliste. Za potrebe cikloturizma pokrenuta je web stranica Bike&Hike koja na odlična način daje sve potrebne informacije, od biciklističkih staza, destinacija, smještaja u obiteljskom smještaju, kao i dodatnih usluga koje su potrebne cikloturistima. Iznimno važno je kako su sve biciklističke staze napravljene po standardima struke i sve su obilježene kao i povezane sa smještajem u obiteljskom smještaju i dodatnom turističkom ponudom. “Trenutno smo u drugoj godini provedbe projekta razvoja cikloturizma u Šibensko-kninskoj županiji, a do sada su trasirane i kategorizirane staze i rute na području cijele županije. One su pripremljene za početka kao baza od kojih ćemo kasnije razvijati druge staze. Biciklističke staze u Šibensko-kninskoj županiji podijelili smo kroz 5 subregije, te su sve staze kružne.  Svaka subregija ima tri staze po kategorijama, cestovne, planinske i rekreativne, a naravno sve kreće od signalizacije” ističe  Željana Šikić, direktorica Turističke zajednice Šibensko-kninske županije te dodaje kako su u startu gledali dugoročno i kvalitetno, a za to je bilo prvo potrebno napraviti sve infrastrukturne preduvjete, kao i pripremiti zaokružen turistički proizvod prije bilo kakve promocije Šibensko-kninske županije kao cikloturističke destinacije.

Izrazito važno za svaki kvalitetni razvoj bilo kojeg turističkog proizvoda, kao i cijele turističke destinacije, je strateško planiranje. Upravo kroz primjer Šibensko-kninske županije koja nije odmah krenula u promociju cikloturizma i nedovršenog turističkog proizvoda, nego prvo i osnovno, razvoju cijele infrastrukture, a tek onda na promociju. Upravo tu leži velika zamka „populista“ koji ulažu na marketingu, čak i na samopromociji, dakle formi bez sadržaja, gdje se ulažu velika sredstva u promociju cikloturizma, a nije se razvila osnovna infrastruktura za isti.  Nažalost krivom prezentacijom možemo samo dobiti kratkoročni „pozitivni“ efekt, ali izrazito negativan na duge staze jer su gosti razočarani zbog manjka zaokruženog cikloturističkog proizvoda te uništavamo potencijal turističke destinacije. A svi znamo kako je nezadovoljnog gosta tri puta, ako ne i više, skuplje i teže vratiti. “Trenutno smo u  fazi postavljanja signalizacije na cijelom području županije. Također, u izradi je redizajn aktualne web stranice koja će uskoro biti vani s novim video i foto materijalima i informacijama, u tisku su i nove brošure na hrvatskom, engleskom, njemačkom i talijanskom jeziku, a krećemo s promocijom cijele destinacije kroz cikloturizam na i na dva najveća biciklistička sajma u Europi – u Njemačkoj i Italiji” 

Dva nacionalna parka, Krka i Kornati, mnoštvo otoka i otočića, kulturno povijesnih spomenika, brojni arheološki lokaliteti, zaštićeni krajobrazi, uzbudljiva mjesta uz obalu i na kontinentu – svakako su dovoljna dobar motiv za turiste za sjesti na bicikl kako bi doživjeli Šibensko – kninsku županiju na jedn drugačiji način i iz druge perspektive. Ima još puno posla za danji razvoj i implementaciju cikloturizma, no temelji su odlični, pogotovo kada uzmemo u obzir druge destinacije koje i dalje biciklističke karte imaju samo označe na brošuri, a koje nisu implementirane na terenu niti su razvile cijelu ponudu po standardima struke.

Uređene i mapirane biciklističke staze, sigurna spremišta za bicikle, dostupnost biciklističkih karata, prostor za pranje bicikala i mogućnost pranja biciklističke odjeće, set alata za jednostavne popravke, info mapa s informacijama o uslugama za bicikliste, dućanima i događanjima u regiji, ponuda bogatog doručka, ručka i večere, mogućnost naručivanja visokoenergetskih paketa s užinom, najam bicikala, organizirane biciklističke ture, mogućnost angažmana profesionalnog bike vodiča, najam više klase MTB bicikla, najam GPS uređaja, fitnees centar, wellness centar i masaže, biciklističkih servisno-prodajnih centara, javni prijevoz prilagođen biciklistima, “pomoć na cesti” za bicikliste, punionice baterija za e-bike…

Da sve je to osnovni dio ponude za razvoj cikloturizam.

LIKE HOME – klub kvalitete za obiteljski smještaj u Šibensko – kninskoj županiji

Prvi klub kvalitete za obiteljski smještaj pokrenut je u Istri ( Domus Bonus ) te nakon toga na Kvarneru ( Kvarner Family ), u Zadru ( Welcome ) i sada Like Home u Šibensko – kninskoj županiji. Projekt Označavanja kvalitete (labelling) u obiteljskom smještaju je projekt koji je u 2016. g. pokrenula Turistička zajednica Šibensko kninske županije u suradnji sa sustavom lokalnih turističkih zajednica. Riječ je o skupini standarda i mjerila kojima se želi stvoriti nova osnova za povezivanje nositelja obiteljskog smještaja, te je svojevrsna nadopuna postojećem sustavu kategorizacije s ciljem povećanja konkurentnosti i razine kvalitete apartmana, soba i kuća u obiteljskom smještaju.

Za dobre turističke rezultate iznimno je važna sinergija javnog i privatnog sektora, neprestano ulaganje u kvalitetu smještaja i dobro osmišljena ponuda. Iz godine u godinu raste broj visokokvalitetnih kapaciteta. Trenutno imamo oko 13 tisuća ležajeva u hotelima i gotovo 14 tisuća mjesta u kampovima, a neprestano ulažemo i u obiteljski smještaj. Prije godinu dana pokrenuli smo projekt oznake kvalitete ovog oblika smještaja pa je već 88 objekata kategorizirano oznakom Like HOME“ istaknula je Šikić te dodaje kako su trenutno u drugoj fazi razvoja kluba kvalitete, gdje organiziraju radionice i edukacije za domaćine u obiteljskom smještaju, raspisuju natječaj za temeljni brend kako bi se uključilo što više iznajmljivača, kao i natječaj za četiri pod brenda.

Klubovi kvalitete su odlična način kako podiči kvalitetu smještaja i usluge, povezati i objediniti obiteljski smještaj u jedinstven lokalni turistički proizvod. Kvarner family se pokazao kao odlična primjer kako u kratkom vremenu postići odlične rezultate koji su win-win situacija za sve – od turističke destinacije, domaćina i na kraju što je najvažnije samih gostiju koji znaju koji standard i razinu usluge smještaja plaćaju. “Trenutno smo se prvo bavili temeljnim kriterijima, edukacijom i prikupljanjem domaćina u klub kvalitete, a svakako u danjoj fazi razmišljamo o dodatnim pogodnostima za domaćine, kao što je subvencioniranje kamata za kredite, kao i mnoge druge dodane vrijednosti” rekla je Šikić.

Kao i u slučaju razvoja cikloturizma, razvijaju jake temelje i sadržaj, a tek onda kada je sve spremno kreće se u promociju. Svakako preporučujem svim domaćinima da se uključe u projekt klub kvalitete Like Home na području Šibensko – kninske županije, a više informacija pogledajte ovdje.

Željana Šikić, direktorica TZ Šibensko-kninske županije.

Jedna od problema na terenu i za bolji razvoj turizma u Šibensko-kninskoj županiji Šikić ističe manji broj turističkih kapaciteta, što Županiju svrstava na šesto mjesto od šest priobalnih županija po broju noćenja “Nešto kasniji uzlet u turizmu, danas nam omogućuje veće stope rasta, a najključniji je broj i vrsta turističkih kapaciteta. To što smo na šestom mjestu od šest priobalnih županija nije čudno, jer smo i po broju turističkih kreveta na šestom mjestu; u bocu od litre nikada neće stati litra i pol” zaključuje Željana Šikić.

Naravno uvijek ima prostora za rast i bolju izvedbu, no ono najvažnije je kako bez sinergije svih sudionika, pa tako i javnog i privatnog sektora, ne možemo kvalitetno i dugoročno rasti kao i bez strateškog planiranja koji toliko nedostaje našem turizmu i razvoju turističkih destinacija. Ono što je za primjer TZ Šibensko-kninske je strateško planiranje i razmišljanje, što se može vidjeti upravo kroz spomenute primjere razvoja cikloturizma i kluba kvalitete u obiteljskom smještaju.

Prvo treba strateški planirati, a potom graditi i tek na kraju kada imao zaokružen turistički proizvod krenuti u promciju – a ne obrnuto.

 

 

Vijesti: