Zahvaljujući EU napokon ćemo morati uvesti elektronsku naplatu cestarina

Na svim hrvatskim autocestama u prvih šest mjeseci ove godine prometovalo je više od 33.100.000 vozila, što je u odnosu na isto lanjsko razdoblje povećanje za 7,6 posto, dok su...

Na svim hrvatskim autocestama u prvih šest mjeseci ove godine prometovalo je više od 33.100.000 vozila, što je u odnosu na isto lanjsko razdoblje povećanje za 7,6 posto, dok su prihodi četiri tvrtke, koncesionara autocesta porasli za 10,4 posto, na milijardu i 130 milijuna kuna bez PDV-a. Od početka godine do kraja lipnja, autocestama u Hrvatskoj vozilo je 2.300.000 više vozila nego u istom razdoblju prošle godine, time je prihod od cestarina povećan za 106.600.000 kuna.

Valjda je danas svima jasno, kako je dosadašnji model naplate cestarine neodrživ, preskup i ono najvažnije neefikasan. Rađene su razno razne projekcije i analize svih ovih godina, a možemo i samo pogledati kod naših susjeda, već u Sloveniji,  kako to u praksi izgleda i u konačnici što vinjete donose. No, očito tom rješenju nikada sami ne bi krenuli zbog isključivo političkih razloga, te imamo sreće da se za uvođenje elektronske naplate cestarine pobrinula EU.

Naime, sve članice EU morat će imati ujednačen elektronski sustav naplate cestarina. Dakle, vlada će, milom ili silom, morati uvesti ovakav sustav naplate.

Ministar prometa Oleg Butković, gostujući na Novoj TV najavio je kako će se na autocestama u budućnosti vršiti elektronskim putem, dakle vinjete kao takve nadolaze u obzir zbog regulative EU, te kako je nedavno Ministarstvo prometa objavio Javni poziv za iskazivanje interesa za studiji budućeg elektronskog sustava naplate cestarine u Hrvatskoj. ” U prvih sedam i pol mjeseci ove godine u odnosu na isto razdoblje prošle godinu porast je broja vozila na autocestama u svim kategorijama vozila, a porasli su i prihodi, usprkos tome što smo morali uvesti sezonsku naplatu cestarina, povećati cestarine iz razloga što smo rekli da nećemo prodavati autoceste, da ih nećemo monetizirati, nego ćemo krenuti u restrukturiranje duga i tvrtki. Prije nekoliko je dana raspisan i javni poziv za iskazivanje interesa za studiju budućeg elektronskog sustava naplate cestarine u Hrvatskoj. To je u skladu s pismom sektorske politike, svim reformama koje moramo napraviti u četiri, pet godina i u skladu s preporukama Europske komisije koja kaže da sve zemlje članice EU moraju imati ujednačen elektronski sustav naplate cestarine. Klasične vinjete u ovom su trenutku prošlost. Ali, neki oblik elektroničkog sustava naplate – da. Ali pričekajmo da ta studija bude gotova.” rekao je Butković.

Dakle, opet se radi nova studija, a novosti oko implementacije novog elektronskog sustava naplata cestarina možemo očekivati za 4-5 godina. Zanimljivo je kako se implicira kako kao građani nisu htjeli prodavati autoceste, pa su eto zato digli cijene cestarina tj. uveli ljetni režim naplate. No, sva sreća, da ipak moramo poštivati nove regulative EU, htjeli mi to ili ne, te će se uskoro ovakav glomazan i neefikasan sustav morati promijeniti.

 

Vijesti: