Zvjezdana Ružičić – Stella, Arena Hospitality Grupa: Zabluda je da domaći ljudi ne žele raditi kao animatori u turizmu

Animatori, ne 3D animatori, nego animatoru u turizmu tj. animacija u turizmu je danas postala sastavio dio svakog ozbiljnog obiteljskog hotela.  Proces je trajao, nažalost i dalje još uvijek...

Animatori, ne 3D animatori, nego animatoru u turizmu tj. animacija u turizmu je danas postala sastavio dio svakog ozbiljnog obiteljskog hotela. 

Proces je trajao, nažalost i dalje još uvijek traje u Hrvatskoj, dugih niz godina jer se na animaciju gledalo kao trošak, a ne kao investiciju i dodanu vrijednost hotela. Neki hoteli imaju animacijske timove jer ih moraju imati zbog zahtjeva tržišta, a ne ulažu i isti ( opet mindset kako je animacija trošak ) dok je drugi aktivno razvijaju iz godine u godinu 

Animacija kao sastavni dio hotelske ponude ,ili onakva kakvu poznajemo danas, u Hrvatskoj je počela u Istri i to još dalekih 90-ih godina. U samim počecima animacijske timove su razvijale vanjske agencije, kako domaće tako i strane, a nakon desetljeća razvoja animacije u Hrvatskoj, par hotelskih lanaca je počelo razvijati , svoje vlastite animacijske timove. 

Jedni od hotelskih pionira koji su animaciju prigrlili, poticali pa tako i razvijali je Arena Hospitality Grupa. Tako je i Arena Hospitality Grupa u tom procesu bila jedna od lidera kao i dan danas te već 10 godina samostalno vodi i razvija svoj vlastiti animacijski tim. 

Razlika između vanjske i InHouse animacijske agencije je značajna, te su razvoju svojih animacijskih timova skloniji velike hotelske kuće, dok manji turistički objekti uzimaju vanjske agencije. O prednostima i mana istog pričao sam sa Zvjezdanom Ružičić Stellom, voditeljicom razvoja animacije Arena Hospitality Grupe, koja se animacijom bavila osam godina, te nakon toga preuzela odgovornost i palicu razvoja animacije. 

Kako ističe Ružičić, proces stvaranja vlastitog animacijskog tima počeo je 2009. godine, do kada je u tadašnjem Arenaturistu, danas Arena Hospitality Grupa, za animaciju bila zadužena domaća vanjska agencija. “Sve ima svoje prednosti i mane. Kada hotelska kuća dogovori suradnju s vanjskom agencijom tj.  nakon proces ugovaranja i usklađivanja programa, hotel ne mora voditi brigu o osoblju, programu itd… jer je sve dogovoreno ugovorom. Dakle operativa je na vanjskoj agenciji, te u pravilu sve ono što dogovoriš će se ispoštovati, no nedostatak toga je što nemate  mogućnosti koristiti animacijske usluge van ugovorenih okvira. Recimo, svaki dodatni in house event koji zatraže naši partneri morate dodatno ugovarati što dodatno poskupljuje uslugu i definirati svaki detalj. Nemate mogućnosti rada s animatorima na dodatnom PR-u, raditi izmjene u programu ako se vidi da nešto ne funkcionira, dakle ne možete reagirati sada i odmah“ ističe Ružičić

Nakon četiri godine iskustva s vanjskom agencijom, za sezonu  2009. godine počeli smo proces ostvarivanja vlastitog animacijskog tima, a proces i dalje traje. Sve je krenulo malim koracima ističe Ružičić te dodaje kako su prvo krenuli s vlastitim timova u dva kampa. “Prva sezona  pokazala nam je ono čemu smo se nadali , a to je da su gosti prepoznali promjenu i dali nam pozitivan feedback na ocjenu animacije te sezone. Sljedeće sezone uveli smo  naš tim u novi objekt , ovaj put turističko naselje. Tako smo iz godine u godinu preuzimali objekte od  outsourcing agenciji i tako već deset godina” istaknula je Ružičić te dodala kako im je ove sezone plan završiti s procesom uvođenja vlastitih animacijskih timova u njihove sve objekte.

Arena Activities Team – A2

Animacija se je dosta promjena od one animacije od prije 10 i više godina, mijenja se iz godine u godinu i mora se mijenjati jer mora pratiti sve najnovije trendove u segmentu zabave, rekreacije, stila života, trendova i slično. “Danas na sreću hotelski management je shvatio dublji smisao animacije, njenu važnost u praćenja trendova ,te fokus staviti na kreiranje doživljaja. Tako smo 2012 godine započeli s odmicanjem od tradicionalnog dnevno – večernjeg programa i osmislili koncept poluindividualnog kreiranja doživljaja uključujući sve segmente turističke ponude hotela, resorta i destinacije. Program nosi naziv FED (feel, explore&discover ) i uz animatora kojemu smo dodijelili i novi naziv GREO (guest relation entertainment officer) s odličnim poznavanjem najmanje dva strana jezika nudi gostu programe koji se kreiraju uključujući gastronomiju, izlete, povijesne i kulturne znamenitosti mjesta i destinacije, edukacijske, kreativne i sportsko rekreativni sadržaje. Mi imamo sreću da nas menadžment prati, ulaže u razvoj animacije te ono najvažnije shvaća animaciju kao sastavni dio poslovanja“ govori Ružičić.

Upravo u segmentu shvaćanja animacije kao sastavni dio poslovanja neke hotelske kuće se dogodio najveći pomak animacije. Kao što sam gore napomenuo, animacija nije trošak nego investicija. Investicija koja se direktno možda ne može odmah financijski mjeriti, ali kroz razinu zadovoljstva gostiju svakako da, kao i  ako ne i ključan pozitivan i mjerljiv alat kroz povratak gostiju sljedeće godine. A to je sveti gral u turizmu zar ne? Imati stalne goste koji se svake godine vraćaju. Jer osim što to utječe na stabilno poslovanje, ti gosti su naši najbolji ambasadori te dolaze bez troška marketinga i provizije booking portala. 

Animacija nije u svakom hotelu ista, sve zavisi o vrsti smještaja i profilu gostiju. Tako se recimo animacija značajno razlikuje u kampovima, hotelu s 3* te hotelu s 4*.

Arena Activities Team – A2

Sve više i više gostiju ne traži niti želi interakciju na večernjem programu, nego očekuju profesionalni nastup i show, pogotovo u segmentu više kategorizacije hotela.

To potvrđuje i Ružičić koja naglašava kako je prije fokus bio upravo na interakciji gostiju i animatora u večernjem programu, no to su programi koji sve manje interesiraju goste. Ljudi koji imaju ubrzan  i stresan tempo života, sada si na odmoru žele kupiti mir. “Sve više je gostiju koji ne žele interakciju s animatorima u sklopu večernjeg programa. Žele se opustiti nakon večere i uživati u izvođačkim show programima ili jednostavno opuštajućim večerima uz glazbu profesionalnih glazbenika. Zato je naša politika ponuditi raznolik večernji program surađujući s lokalnim izvođačima i jedan do dva izvođačka programa u izvedbi naših animatora“ istaknula je Ružičić, te dodaje kako je nemoguće svake godine izbaciti više novih programa koji su na visokom nivou, možda i zbog stalne fluktuacije animatora iz sezone u sezonu.

Godišnji s djecom zna češće biti naporniji nego svakodnevni ritam. Zato je fokus na vlastitom programu na razvoju dječje animacije, kao i primarne funkcije animacije u turizmu. Animatori su upravo u tom segmentu najvažniji i korisniji te ispunjavaju svoju glavnu funkciju.

Dok se djeca igraju, oduševljeni su i ispunjen im je dan, a roditelji se odmaraju. Win-win, zar ne? Koliko “košta” dva sata mira, odmora i vremena sa suprugom na godišnjem, dok se vaše dijete igra, educira, pleše, sudjeluje u kreativnoj i edukativnoj igraonici ili se bavi nekim sportom na sportskom animacijskom turniru. Neprocjenjivo, zar ne? 

Svake dvije godine izbacujemo novi program i ono na što smo jako ponosni, svaki naš program je nastao u našoj „radionici“. Kreirajući večernje dječje programe pokušavam spojiti komercijalu s nečim autentičnim, kao što su mitovi i legende iz Istre s pričom o mega popularnim Štrumfovima. Opet s druge strane, Štrumfove svi znaju, dok recimo našeg Velog Jožu ne. Sinergijom ove dvije priče, promoviramo našu povijest,kulturu i destinaciju, a roditelji i djeca kroz njima poznate likove, nauče ponešto od toga. Misija vodilja je stvaranje novih priča koje će uključiti autentičnost i jedinstvenost, naravno uz puno glazbe i plesa, što se pokazalo više nego uspješnim” govori Ružičić.

Animacija je najbolji sezonski posao za studente

Iz perspektive studenta, radiš na moru, imaš osigurana tri obroka i smještaj, te sasvim solidnu početničku plaću od preko 4.500 kuna, a koja raste iz godine u godinu do preko 7.000 kuna za iskusnije animatore. To su neki financijski okviri, koji naravno ovise od kompanije do kompanije. 

Posao animatora stvara mladim ljudima odlične životne i poslovne temelje za budući razvoj. Osim što su u raznim ulogama tijekom radnog dana, uče strane jezike i razvijaju komunikacijske vještine kroz svakodnevnu direktnu komunikaciju s gostima, oslobode se straha javnog nastupa i mikrofona, razvijaju kreativnost, uče se timskom radu te stvaraju vrijedan CV… što su sve odlike i vrijedno iskustvo za svoj poslovni budući razvoj. Nakon završetka fakulteta, animatori imaju 3-4 godine izrazito vrijednog i cijenjenog radnog iskustva u animaciji te samim time imaju veliku konkurentsku prednost spram svojih vršnjaka i puno lakše dobivaju prve poslove. Također, animacijsko iskustvo ih prati tijekom cijelog života, jer sve su to vrijedne vještine kako u marketingu, prodaji, organizaciji manifestacija tako i raznim drugim industrijama. Ako ste student i čitate ovaj članak, te vas zanima posao animatora u turizmu, još se možete prijaviti i postati dio animacijskog tima Arena Hospitality Grupe.

U prosijeku životni ciklus animatora traje od tri do četiri godine

Kako je naš turizam izrazito sezonalan, te kako se ipak radi o studentskom poslu tijekom ljetnih praznika, životni ciklus animatora traje u prosjeku traje 3-4 godine. Rijetki ostanu u animaciji tijekom cijele godine, ponajviše zbog kratke sezone tj. nemogućnosti stalnog zaposlenja. 

Zanimljivo, iako animatori u praski većinom dolaze iz cijele Hrvatske, u Arena Hospitality Grupi su se odlučili za drugačiji koncept, fokusirati se na lokalnu bazu animatora.

I kako ističe Ružičić, to im se pokazalo kao odličan potez te kako su razbili predrasude da su domaći ljudi ne zainteresirani za rad u animaciji. “U vrijeme moje animacijske karijere 90%  animatora dolazilo je iz cijele hrvatske, jako mali broj animatora bio bi iz tog mjesta ili kako bi ih mi zvali lokalci.  Mi smo krenuli obrnuto. Odlučili smo eksperimentirati, u kontekstu da probamo popuniti timove s „domaćim“  ljudima,što se pokazalo kao odličan potez. Osim što trošak po animatoru je umanjen za trošak smještaja na bazi punog pansiona, prednost je što domaće  ljude možemo angažirati tijekom cijele godine. To su razni eventi kao npr Nova godina, razni simpoziji, kongresi, sportski eventi i slično. Druga važna prednost je što možemo kvalitetnije raditi i razvijati tim ljudi. Imamo prostor graditi  kadar onakav kakav nam treba, što je u suprotnom slučaju puno teže, jer animatori nakon završetka fakulteta u glavnom nađu posao u svojoj domicilnoj sredini„ govori Ružičić te dodaje kako u realnom vremenu mogu reagirati na sve zahtjeve hotela što je odlična dodana vrijednost. 

Postotak povrata animatora u Arena Hospitality Grupi je na visokoj razini, od 80 posto što je odličan rezultat. Dok je prije 90% posto animatora bilo iz cijele Hrvatske, a 10% su činili domaći ljudi, danas je situacija zbog promijene koncepta drugačija. Tako danas čak 70% animatora dolazi s lokalnog terena, a 30% animatora su iz cijele hrvatske.

Dakle u ovom slučaju sasvim sigurno možemo potvrditi kako je zabluda da domaći ljudi ne žele raditi u turizmu tj. u ovom slučaju u animaciji.“Zabluda je da domaći ljudi ne žele raditi i da ih se ne može animirati. Također, zabluda je i da animator koji poslije radnog dana odlazi u svoj dom, a nisu smješteni u našim objektima, da to umanjuje kvalitetu animacijskog posla. Pitanje je samo kako se prezentira taj posao, na koji način ih motiviraš i odnosiš se prema njima. Mi imamo odličan odnos s našim animatorima, imamo puno razumijevanja, puno međusobno pričamo, puno radimo na među ljudskim odnosima.Kako sam i sama bila dugogodišnja animatorica točno znam kakav je život animatora, čime mogu bolje razumjeti njihove potrebe, razloge mogućih nezadovoljstava, onih trenutaka koji se pojavljuju u animatorskom životu. Ovo je najljepši mogući posao na svijetu za njih u ovom periodu života.Osnovni mi je cilj naučiti ljude da shvate da  sve svoje talente kroz ovaj posao mogu pokazati, izgraditi te unaprijediti. Kada ste kao poslodavac profesionalac, pravedan i volite svoj posao, ljudi to prepoznaju i sve se vrati nazad.” naglašava Ružičić, te oko rasprave domaći vs. animatori iz cijele Hrvatske ističe zanimljiv podatak, kako su animatori iz Pule puno manje kasnili na posao nego recimo animatori koji su bili na  smještaju u samom naselju.

Trenutno svake godine u Arena Hospitality Grupi animatori rade u 10 kampova, 5 hotela, 2 turistička naselja ili sveukupno 62 animatora koji su pod vlastitim krovom. A od ove sezone tim Arena Activities povećat će za 10 animatora koji će činiti tim novo renoviranog kampa Arena Kažela, te tako i simbolično završava proces uvođenja vlastitih animacijskih timova u njihove sve objekte.

Vijesti: