Kvarner family koncept kao putokaz u kojem smjeru treba razvijati obiteljski smještaj

Što se događa s privatnim smještajem u 2019. – pitanje je koje se ovih dana stalno ističe po medijima i društvenim mrežama. Iako je cijela stvar oko privatnog smještaja...

Što se događa s privatnim smještajem u 2019. – pitanje je koje se ovih dana stalno ističe po medijima i društvenim mrežama.

Iako je cijela stvar oko privatnog smještaja puno kompleksnija, u konačnici dogodilo se tržište. Nakon godina ekspanzije došli smo do točke kada je ponuda veća od potražnje. Mjesta panici nema, sve je to bilo predviđeno sukladno globalnim turističkim kretanjima ove godine, no malo je iznajmljivača pratilo i obaziralo se na sva upozorenja svih ovih godina.

Godinama se stalo priča o podizanju kvalitete u privatnom smještaju, održane su na stotine edukacija, no i dalje neki nisu ozbiljno shvatili sve najave te nisu ulagali u podizanje kvalitete, promociju, profesionalne fotografije i podizanje svoje ukupne izvedbe.

Ne spuštajte cijene, podižete kvalitetu – glavna poruka već godinama.

Konkurencija je iz dana u dan sve veća te se sve teže istaknuti samo jednim oglasom na booking.com, a s druge strane turisti imaju mogućnost izbora. Logično da će oni smještaj koji nije bolje kvalitete biti i zadnji popunjen. Stvar tržišne utakmice. Ove godine ima više ukupno više kreveta, a manje ( ili isto ) gostiju, te čista matematika govori da će neki ostati prazni tj. biti slabije popunjeni, što je bilo najavljeno ove godine, a upozorava se već godinama.

Jednostavno imamo višak ponude, a manja potražnja. Tržište je odradilo svoje, a naravno kvaliteta u svakom segmentu uvijek iskoči.

Priča oko iznajmljivača tj. privatnog smještaja u Hrvatskoj je puno kompleksnija te se ne može gledati samo iz jednog kuta gledanja, i zato mi je smiješna trenutna medijska “hajka” prema istom. Da, ima svega u ponudi smještaja, pogotovo u nazad par godina, no glavni problemi našeg turizma nisu u privatnom smještaju. Kad bi bar bilo tako jednostavno. Glavni problemi su u našim glavama, destinacijama koje se nisu infrastrukturo razvijale, nefunkcionalnom sustavu u cjelini, lošoj ponudi i sadržaju, brendu i ono najvažnije vrijednosti za novac itd…

No, vratimo se na privatni smještaj. Kao prvo trebamo jasno razlikovati domaćine u obiteljskom smještaju, privatne iznajmljivače te agente za najam nekretninina ( oni koji su kupili parcelu i digli zgradu s deset ili više apartmana ). No, opet činjenica je da dobra većina nažalost nije podizala kvalitetu, da se može naći svašta na tržištu, (imamo izbor, recenzije, slike i cijene na booking portalima te su upravo to najbolji dokaz kategorizacije tj. zvjezdice su zamijenile recenzije ) no zato je tržište odigralo svoju ulogu i to je super za danji razvoj turizma.

Tržište je alfa i omega, zakon – a upravo tržišnim, strateškim i održivim turizmom se moramo baviti, a ne da nam se turizam događa po inerciji. Zato i jesmo tu gdje jesmo, jer smo se po inerciji godinama razvijali turizam i nitko nije gledao što će biti sutra, a kamoli pratio globalne trendove i kretanja. Strategija, brend, vizija, sinergija, održivost su i dalje strani pojmovi u našem turizmu, čast par pozitivnih primjera. Svi su krivi jer smo u konačnici licemjerni. Svi bi promijene, ali da se njih ne tiče.

S druge strane, privatni smještaj nitko ne zastupa, vodi, strateško i pametno razvija, osim u jednom djelu ZOS HGK, a opet od njega je sve počelo i najveći je udio smještajnih kapaciteta. Kada nema pametnog vođenja onda nastupa anarhija i kaos, a upravo to nam se dogodilo ovih godina i sada sve dolazi na naplatu.

Osobno smatram i vidim obiteljski smještaj kao našu prednsot, barem bi trebao biti. Jer domaćini u obiteljskom smještaju, dočekaju gosta, pričaju s njima, druže se i upravo daju najbolje reference našim gostima. TO su ambasadori našeg turizma. To je odnos koji je puno više od puke predaje ključeva od smještaja. Obiteljski smještaj treba brendirati, podiči kvalitetu te poticati da se otvore mali obiteljski hoteli. Obiteljski smještaj je naša tradicija i trebala bi biti naša prednost. No netko mora voditi te procese.

Najbolji primjer imamo upravo na Kvarneru, gdje je razvijena oznaka kvalitete Kvarner family. Upravo spomenuti koncept pokazuje kako su uspjeli podiči kvalitetu u obiteljskom smještaju, a tržište ih nagrađuje s dužom sezonom i boljom zaradom od turizma.

Kvarner family koncept kao putokaz u kojem smjeru treba razvijati obiteljski smještaj

U prvih šest mjeseci ove godine u obiteljskom smještaju ostvareno je 34% svih noćenja na području Kvarnera. No zanimljivo, na primjeru Kvarnera to je prednost i dokaz tezi kako je važno podizati kvalitetu u obiteljskom smještaju kao i da se netko strateški mora baviti istim tj. procesom razvoja obiteljskog smještaja.

Naime, rezultati analize na Kvarneru ukazuju na jedan pozitivan trend: Što je veći broj zvjezdica u smještaju, to je veća i duža njegova popunjenost. Tako je obiteljski smještaj prednost i pozitivna priča na Kvarneru. Primjer kako se razvija i kako bi se trebao u cijeloj Hrvatskoj razvijati obiteljski smještaj.

No idemo redom…

Obiteljski smještaj na Kvarneru oduvijek čini gotovo 50% svih smještajnih kapaciteta. Već dugi niz godina, zahvaljujući detaljnoj statistici, utvrđeno je da su veliki dio tih brojki bili objekti s 3 zvjezdice. Upravo zbog toga TZ Kvarnera krenula je u brendiranje obiteljskog smještaja kroz pokretanje projekta Kvarner Family još davne 2011. godine, kako bi iznajmljivače potaknuli i educirali da konstantno rade i prate što moderni gost traži i treba.

Sudjelovanje na velikim svjetskim turističkim sajmovima ne pridonosi samo boljoj vidljivosti i promociji destinacije, nego to su i mjesta gdje turistički djelatnici imaju mogućnost, zahvaljujući nizu predavanja ali i susreta s partnerima i ostalim turističkim djelatnicima s raznih strana svijeta, naučiti i steći znanja i iskustva o novim trendovima i budućim turističkim očekivanjima, ističe direktorica TZ Kvarnera dr.sc. Irena Peršić Živadinov te dodaje kako je baš zbog tih iskustava, ali i poznavanja situacije na domaćem terenu, pokrenut je Kreditni program Kvarner Family.

Tako su Primorsko-goranska županija, tri poslovne banke i TZ Kvarnera u sklopu projekta Kvarner Family pokrenuli liniju kredita kojom se iznajmljivačima uključenim u projekt htjelo pomoći u podizanju kvalitete ili specijalizaciji njihovih objekata za prihvat „specifičnih“ gostiju: npr. gostiju koji putuju sa svojim kućnim ljubimcima, cikloturistima, gostima koji planinare ili pješače…

Kroz 3 godine, koliko je kreditni program bio otvoren, odobreno je više od 60 kredita u vrijednosti od 5 milijuna kuna. Važno je za naglasiti kako su ti krediti pobudili veliko zanimanje zbog subvencioniranih kamatnih stopa – primjerice iznajmljivačima s područja Gorskog kotara i udaljenijih kvarnerskih otoka (Unije, Male i Vele Srakane) kamatna stopa na kredit iznosila je samo 1%, dok je svim ostalim iznajmljivačima kamatna stopa iznosila maksimalnih 2%, a ostatak kamate od 4% je sufinancirala Primorsko-goranska županija.

Odlična motiv da se netko priključi upravo Kvarner family oznaci kvalitete. A tome samo treba dodatno dodati još više motiva, od besplatnog profesionalnog fotografiranja smještaja, edukacija, besplatnih brendiranih ručnika za goste, posebna promocija, sajmovi… što više tržišnih motiva time bolje.

Da su ovakve inicijative dobrodošle ali i dobro prihvaćene među kvarnerskim iznajmljivačima, pokazuju sljedeće brojke:

U 2016. godini bilo je 1.800 objekata s 11 tisuća ležajeva u obiteljskom smještaju s 4 zvjezdice te svega 143 objekta ili tisuću ležajeva s najviših 5 zvjezdica;

U 2018. godini, samo 2 godine kasnije, situacija je već bila bitno drugačija: 2.700 objekata sa 16.500 ležajeva u obiteljskom smještaju s 4 zvjezdice, te čak 322 objekta i 2.150 ležajeva rangiranih s 5 zvjezdica.

Prema tim podacima jasno je kako kapaciteti s 4 zvjezdice bilježe porast veći od 50%, a oni iz kategorije 5 zvjezdica fascinantnih 130%

To znači da su sva naša nastojanja i zadaće uspjeli. Potaknuli smo i ukazali našim iznajmljivačima na važnost povećanja kvalitete smještaja, i samim time povećali kvalitetu sveukupne ponude Kvarnera. Jer kvalitetan smještaj, traži i kvalitetnu ponudu i sadržaje u destinaciji”  ističe direktorica TZ Kvarnera, Irena Peršić Živadinov

TZ Kvarner Irena Peršić Živadinov / Foto Luigi Opatija

Potvrdio je to i nedavni statistički pregled u 2019.godini, a iz kojeg se vidi kako se kod obiteljskog smještaja na području Kvarnera nastavio odličan trend značajnog povećanja broja noćenja u obiteljskom smještaju s 4 ili 5 zvjezdica.

Rast je 2017. godine u odnosu na godinu prije bio nevjerojatnih 44% u ostvarenim noćenjima, a lanjske 2018. godine porast je iznosio 27%. Također, prema istraživanjima koje je provela TZ Kvarner, vidljivo je kako su objekti u domaćinstvu s oznakom kvalitete Kvarner Family bolje popunjeni u odnosu na objekte u domaćinstvu bez oznake i to za ukupno 30%. Primjerice, najbolju popunjenost su imali apartmani u sustavu Kvarner Family s 5* koji se nalaze na Opatijskoj rivijeri – 105 dana., dok je jednaka kvaliteta na istom području izvan Kvarner Family sustava samo 57 dana.

Pet, Bike ili Hike Friendly

Inicijativa kojoj je prethodio čitav niz stručnih predavanja usmjerenih prema iznajmljivačima kroz projekt Kvarner Family, urodili su najprije velikim zanimanjem, a kasnije i vrlo aktivnim uključivanjem u taj proces. Kreditni potencijal od 5 milijuna kuna iznajmljivači su iskoristili kroz 3 godine, i to od gradnje bazena, preko dodatnih uređenja vanjskog okoliša, nabavke novih uređaja ili za prilagođavanje svojih objekata za dobivanje dodatnih oznaka poput Pet, Bike ili Hike Friendly, istaknula je Peršić Živadinov, direktorica TZ Kvarnera te dodaje kako je za opipljive rezultate trebalo pričekati godinu-dvije, te dobiti povratne informacije s terena.

Najviše od svega veseli nas činjenica da smo uspjeli povećati popunjenost i posjećenost regije van glavne sezone. Ukupna noćenja u predsezoni u svim vrstama smještaja porasla su za čak 63% kroz zadnjih 8 godina! Dok je taj porast noćenja kod obiteljskog smještaja puno veći od prosjeka, i iznosi visokih 193%,” kaže nam direktorica TZ Kvarnera te dodaje kako su svi pokazatelji govorili kako je napredak turističkog poslovanja moguć jedino uz podizanje kvalitete.

Nastavak priče je bila dodatna specijalizacija kroz brendiranje smještaja s oznakama Pet, Bike ili Hike Friendly te kasnije su uključili i restorane pod oznaku Kvarner Gourmet i Food. Za oznaku kvalitete Kvarner Gourmet potrebno je zadovoljiti sve, a za oznaku kvalitete Kvarner Food minimalno 75% definiranih uvjeta

„Pet Friendly“ oznaka predstavlja znaka dobrodošlice kućnim ljubimcima, a Bike i Hike oznake objekata prilagođeni su potrebama ljubitelja aktivnog odmora te nose oznaku, što znači da su prilagođeni za smještaj i udovoljavaju specifičnim potrebama cikloturista i gostiju koji pješače ili planinare. Također, kroz projekt je uključeno i 30-tak turističkih agencija koje u svojoj ponudi naglasak stavljaju na promociju i popunjavanje kapaciteta s oznakama „Kvarner Family“.

Naravno, opet tu se ne radi samo o smještaju, nego o destinaciji. Tako recimo uz Pet friendly smještaj, destinacija ima veterinarsku stanicu, „Pet Friendly” agenciju, salon za uljepšavanje pasa, „Dog Friendly” restoran i kafić, plaže itd… jer motiv dolaska nije smještaj, nego turistička destinacija.

Iako se ovdje prvenstveno osvrćemo na podizanje kvalitete u obiteljskom smještaju, moram istaknuti kako smo istu stvar pokrenuli i na području gastronomije, aktivnosti u prirodi, kulturne baštine, zdravstvenog turizma, itd. Zahvaljujući svemu, vidimo kako je povećanje kvalitete smještaja i ponude općenito bio jedan od najvažnijih preduvjeta za ostvarivanje većeg broja noćenja i dolazak, i to nam je pokazatelj kao nam je smjer ispravan” naglašava Peršić-Živadinov.

Uz sve, treba naglasiti da što je veći broj zvjezdica, to je moguće dobiti i bolju cijenu što na kraju donosi iznajmljivačima i veću zaradu. Iznajmljivači na Kvarneru su prepoznali da se ulaganja u kvalitetu isplate i da su rezultati dugoročno i više nego korisni. A to najbolje vide na danima popunjenosti tj. na svojem računu koji je puno deblji od drugih iznajmljivača koji nisu išli putem podizanja kvalitete.

Kvarner Family: Gostoprimstvo s jamstvom – to je poruka i obećanje te slogan cijelog koncepta koji ima povjerenje gostiju i kojem se gosti vraćaju. Upravo zbog domaćina, bojje kvalitete i dodane vrijednosti. To je pravi put.

S druge strane, prema analizi popunjenost obiteljskog smještaja od 01.07. do 17.07. 2019 koji bilježi 9% manje noćenja, kod obiteljskog smještaja s 5* vidljivo je da ta vrsta smještaja ostvaruje čak 32% više noćenja, a onaj s 3* (kojeg na Kvarneru ima i najviše) za 11% manje.

Slična je situacija i kod kuća za odmor gdje 3* bilježe minus od 81%, što je uvelike uzrokovano velikim porastom cijena tog smještaja bez dodatnih ulaganja u odnosu na prethodne godine, dok kuće za odmor s 5* bilježe više noćenja za čak 36%.

Iz svega može se zaključiti da je na terenu došlo do velikih nesrazmjera između kvalitete i cijene. Stoga trebamo voditi kvalitetnu politiku cijena kako bi ostvarili dolaske gostiju na razini prošle godine. Ono što nam je bio cilj, je privući kvalitetnije goste ali to se može jedino ulaganjem u ponudu a nikako ne neopravdanim podizanjem cijena bez novih ulaganja. Gosti danas uz pomoć mnogobrojnih online booking alata mogu vrlo lako usporediti kvalitetu ponude i cijene, te zaobići ono za što smatraju da ne nudi “vrijednost za novac koji daju” zaključuje Peršić Živadinov.

Poruka je jasna – ne spuštati cijene, nego podizati kvalitetu

Nije sporno da treba dići kvalitetnu smještaja i ponude, ali ponajviše destinacija, poticati obiteljski smještaj i domaćine, a ne nekretinski business, te isto tako nije sporno da nam treba više hotela, pogotovo malih obiteljskih i boutiq hotela. No svi zaboravljaju, kako motiv dolaska nije smještaj, nego upravo turistička destinacija.

S jedne strane imam kvalitetni smještaj, recimo na 4*, a destinacija kasni i na puno nižoj je razini. Opet imamo problem. Ističem opet kao papagaj – motiv dolaska je destinacija, a ne smještaj.

Naš najveći problem je upravo u strateškom razvoju turističkih turizma i destinacija tj. kaosu na destinacijama. Turizam je složen i kompleksan jer nije jedna industrija, nego vertikalno i horizontalno veže razne druge industrije.

S druge strane, gosti nisu glupi, vrijednost za novac je glavna valuta, a zvjezdice za smještaj zamijenile recenzije na booking portalima.

Stalo se govori kako nam je potrebno više hotela. Da to nije uopće nije uuitno, no zar je privatni smještaj konkurencija hotelima? Ako je tako, onda hoteli imaju veliki problem sami sa sobom. Radi se drugačijem profilu turista, tako da je deplasirano uopće govoriti o tome. No pravo je pitanje zašto u Hrvastkoj nemamo više investcija u hotele? A pogotovo u greenfield investicije? Tko brani hotelima da rade tijekom cijele godine? Razlog tome sigurno nije privatni smještaj, nego destinacija, tržište i gospodarski, zakonski okviri itd…

Kvarner family concept je najbolji dokaz kako se treba brendirati obiteljski smještaj. A tu pričamo o tržišnom razvoju, a ne inercji. 

Ostale oznake kvalitete u obiteljskom smještaju u Hrvatskoj nažalost zaostaju i presporo se razvijaju, više se bave formom nego sadržajem. Na tržištu i globalnoj utakmici uspijevaju oni koji se žele i bave tržišnim razvojem. Pa tako i ova uspješan priča u našem dvorištu je odličan primjer kako se treba razvijati obiteljski smještaj u Hrvatskoj, a ne ga gušiti, uništavati i kriviti za sve probleme našeg turizma.

Također, ne znam da li znate, 2013. godine donesen je Nacionalni program unapređenja obiteljskog smještaja. No priča stoji negjde u ladici.

Turizmom, kao i obiteljskim smještajem, treba se netko baviti i razvijati, a ne pustiti da se stihijski i nekontrolirano razvija. Dakle, sasvim je jasno kako za kaos na tržištu nije rezultat lošeg privatnog smještaja, nego što se ne bavimo strateškim i održivim razvojem. Ne bavimo se tržišnim razvojem. Nije upitno niti da ima svakakvog smještaja, no tko to kontrolira i daje kategorizaciju? Tko je dopustio da je jedna zgrada viša, druga šira, jedna plava, druga crvena itd… gdje je tu u cijeloj priči ista arhitektura i vizualni identitet destinacije. Zašto nam kanalizacija odlazi u more? Zašto je betonizirana obala? Pogledajte samo Vodice i Makarsku koje su uništile svoj prostor zbog neplanskog “razvoja”. Zanimljivo, s druge strane obale, u Toskani nema kaosa i sve je ista arhitektura, boja i materijal građenja. Kako to? Kako to?

Dakle, nije sve crno na bijelo. Ima jako puno pitanja, na koja moramo dati odgovor da bi sve povezali i umrežili u turistički mozaik. Turizam je puno kompleksniji, za samo jedan odgovor i komentar.

Uostalom, tržište će jasno pokazati, kao što je pokazalo ove godine, bez truda, ulaganja u promociju, kvalitetu itd… neće biti uspjeha. I za kraj, primjer Kvarner family koncepta sve jasno govori – strategija razvoja, brend i kvaliteta. Svaka destinacija je mogla slijediti ovaj pozitivan primjer, no nije. Zato nema sada kukanja. Kao i kod glasanja na izborima, ako nisi glasao nemaš pravo kukati. Svi sve znamo, sve je dostupno, no licemjerni smo. No tržište ne pita niti ga je briga. Tržište nagradi one koji se bave tržišnim razvojem, one koji su proaktivni, kreativni i inovativni… koji idu prema naprijed..

Ovo je samo jedan mali dio priče, a kao odgovor na smiješnu hajku na privatni smještaj kao glavnog krivca. Nije da branim isti, kao što sam rekao, ima svega na tržištu, no problema našeg turizma je puno većmi. Da je barem tako jednostavno.

Vijesti: