Donosimo priču kako je nastala prva web stranica turističke zajednice koja je prilagođena osobama s invaliditetom

Krajem rujna stupila je na snagu zakonska regulativa European Web Accessibility koja zahtijeva da sve web stranice javnog sektora Europske unije moraju biti prilagođene za širi krug korisnika, naglašavajući...

Krajem rujna stupila je na snagu zakonska regulativa European Web Accessibility koja zahtijeva da sve web stranice javnog sektora Europske unije moraju biti prilagođene za širi krug korisnika, naglašavajući potrebe osoba s invaliditetom. S obzirom na veliki broj takvih sektora u Hrvatskoj, ovo je velika prilika, ali i izazov za IT tvrtke kojima je glavna djelatnost razvijanje digitalnih proizvoda, posebice razvoj web stranica i mobilnih aplikacija.

Prva web stranica neke turističke zajednice koja je prilagođena osobama s invaliditetom i napravljena po najvišim standardima prilagodbe weba u Hrvatskoj je web stranica Turističke zajednice Zadra – zadar.travel

Pored funkcionalnih i dizajnerskih prilagodbi na fontu, odnosno veličini i razmaku koji su, primjerice, važni za disleksičare, stranica ima i mogućnost rada u dark modu, ali i integrirani čitač sadržaja na svim jezicima koji se automatski uključuje ako ga koristi slabovidna ili slijepa osoba koja ima defaultno uključen sustav na računalu, kao i mnoge druge funkcije. 

Upravo na temu prilagodne web stranice potrebama osobama s invaliditetom razgovarao sam s IT tvrtkom Lloyds design iz Labina koja je predvodnik digitalne pristupačnosti web stranica u Hrvatskoj te koje je osmislila vlastito rješenje za digitalnu pristupačnost na ovoj razini kompleksnosti.

U nastavku razgovora s Domagojem Ostovićem, CEO Lloyds design-a saznajte kako je accessibility prilagodba koju su implementirali na redizajniranu web stranicu Turističke zajednice grada Zadra omogućila korištenje web stranice širem krugu korisnika te čemu koja značajka prilagodbe služi, odnosno koji problem rješava. 

Nakon što su izradili novu web stranicu za TZ Zadar počelo se govoriti o direktivi koja nalaže da subjekti javnog sektora moraju prilagoditi svoja digitalna rješenja za korisnike s posebnim potrebama, govori Ostojić o trenutku kada su se u Lloyds-u intenzivno počeli baviti izazovom kako prilagoditi web stranice za potrebe osoba s invaliditetom.

Glavni cilj je bio da web stranica ima stvarnu vrijednost koja joj je i namjena, a ne da se samo odradi posao po zadanim kriterijima te da pruža sveobuhvatne turističke informacije gostima s invaliditetom koji posjećuju Zadar. 

Prilikom istraživanja pojma “Accessibility” (digitalna pristupačnost) iz Lloyds-a su uočili da veliki dio populacije ima problema s disleksijom, slabovidnošću i sljepoćom. To je bila dodatna motivacija da pri izradi web stranice od samih početaka implementiraju posebne specifikacije koje će koristiti širem krugu korisnika. Zato su se u Lloydsu odlučili da osmisle vlastito rješenje za digitalnu pristupačnost na ovoj razini kompleksnosti.

Prva smo tvrtka na području Hrvatske koja je osmislila rješenja za digitalnu pristupačnost na ovoj razini kompleksnosti, istaknuo je Domagoj Ostović, CEO Lloyds design-a te dodao kako su rješenje maksimalno pojednostavili čime je korištenje opcija prilagodbe prilagođeno za više i manje iskusne korisnike. “Jednostavna uporabljivost rezultat je puno sati uloženog rada i istraživanja vodeći se preporukama CARNet-a” naglašava Ostović.

Prilagodba fonta, noćni prikaz a dodatnim kontrastnim opcijama boje fonta, veličina razmaka između slova, razmak između proreda, te prilagodba za čitače ekrana samo su dio njihove accessibility prilagodbe kojom se ponose.

Digitalna pristupačnost: Kako prilagoditi web stranice za potrebe osoba s invaliditetom prema novoj zakonskoj regulativi European Web Accessibility

Font OpenDyslexic

U njihovoj accessibility prilagodbi koriste open source font pod nazivom OpenDyslexic, font posebno izrađen za disleksičare koji se konstantno unaprjeđuje prema povratnim informacijama korisnika. Kako bi se lakše prepoznala slova koriste font čija slova imaju deblja dna, čime se jasnije pokazuje smjer slova. Zadebljano dno omogućava lakše raspoznavanje koja strana slova je dole ili gore, odnosno različita debljina slova pomaže kako mozak ne bi preokretao slova. Font kod kojeg je dno svakog zasebnog slova jednako zadebljano također pomaže liniji teksta. Takvi unikatni oblici slova mogu pomoći kod sprječavanja zabune prilikom preokretanja i zamjene slova.

Nadalje, OpenDyslexic font povećava razmak između slova prilikom korištenje posebne vrste italic fonta kako bi se lakše čitala slova, odnosno ublažili simptomi disleksije. 

Povećanje veličine fonta i modularna skala za fontove

Uz opciju uključivanja posebne vrste fonta, postoji i opcija za povećanje veličine fonta koja pomaže slabovidnim osobama kako bi jasnije čitali sadržaj web stranice. Na zadar.travel web stranici implementirali su modularnu skalu za fontove. Kada korisnik aktivira opciju za veći font, fontovi na modularnoj skali se povećaju za jednu razinu više, adekvatnu veličinu za slabovidne osobe.

Dark mode rada

Također jedna od funkcionalnosti accessibility prilagodbe je noćni način (dark mode) rada. Iako su ga implementirali na zahtjev klijenta, iskoristili su ga za poboljšanje kontrasta s dodatnim opcijama bojanja teksta kako bi osobe s daltonizmom mogle jednostavnije čitati sadržaj web stranice. Opcija bojanja teksta dostupna je i na originalnoj verziji web stranice zadar.travel.

Povećanje razmaka između slova

Opcija za povećanje proreda pomaže i slabovidnim i disleksičnim osobama, odnosno pospješuje čitljivost i brzinu čitanja teksta. Opcija za povećanje razmaka između slova pomaže disleksičnim osobama pri smanjenju simptoma disleksije tako da smanjuje pogreške prilikom čitanja izazvane miješanjem i zamjenom slova. Veći razmak između slova pospješuje čitljivost i prepoznavanje slova. Rješenje je ugradnja razmaka od 2 piksela koji razmak je optimalan da bi se slova brže i jednostavnije prepoznala, dok se s druge strane zadržava jasnoća riječi kako bi se izbjeglo krivo čitanje.

Za slijepe osobe prilagodili su web stranicu tako da korisnikov čitač ekrana prepoznaje tekst, slike, poveznice, kao i opcije same stranice (dugmad, linkove, menije i slično), čija prilagodba omogućava slijepoj osobi korištenje web stranice i svih njezinih funkcionalnosti. U tu svrhu implementirali su “ARIA” (Accessible Rich Internet Applications) oznake koje čitači ekrana koriste za prepoznavanje sadržaja web stranice.

Domagoj Ostović, Lloyds: Posao se pokazao kao izrazito zahtjevan i izazovan, ali smo ponosni što smo dobili ovu priliku

Ovakvu razinu prilagodbe web stranice radili smo prvi put, a realizirali smo je u suradnji s udrugama invalidnih osoba, naglašava Ostović te dodaje kako se ovim putem još jednom zahvaljuje gospodinu Filipu Jadrijevu, tajniku Udruge tjelesnih invalida Zadarske županije, za feedback i pomoć prilikom osmišljavanja i implementacije prilagodbe web stranice za osobe s invaliditetom za potrebe web stranice TZ Zadra.

Po mom mišljenju, riječ je o visokom nivou prilagodbe. Tako je mrežna stranica zadar.travel sada pristupačna svim slijepim i slabovidnim osobama, ali uz uvažavanje različitih razina slabovidnosti. Kako imamo različite razine slabovidnosti, isticanjem nijansi kontrasta ili boja uvažili smo sve zadanosti u prilagodbi weba. Posao se pokazao kao izrazito zahtjevan i izazovan, ali smo ponosni što smo dobili ovu priliku.” istaknuo je Ostović

Projekt prilagodbe sadržaja na webu za osobe s invaliditetom rađen je u suradnji s invalidskim udrugama u Zadru, posebno s krovnom Udrugom tjelesnih invalida Zadarske županije, kako bi sve promjene imale stvarnu vrijednost te pružale informacije gostima s invaliditetom koji posjećuju Zadar. 

Projekt je veoma važan, jer nije namijenjen samo korisnicima u Zadru, nego i svim gostima s invaliditetom koji u Zadar dolaze iz cijele Hrvatske i svijeta. Kako sam tjelesni invalid koji koristi kolica za kretanje, bilo mi je važno da stranica TZ-a pruža informacije o tomu gdje se sve i kako invalidne osobe mogu kretati Zadrom, odnosno mogu li posjećivati restorane, kazalište i muzeje, ili kako pristupiti apartmanima i slično. U tom smislu očekujem kako će stranica iz dana u dan imati sve više informacija” istaknuo je prilikom predstvaljanja prilagođene web stranice, Filip Jadrijev, tajnik Udruge tjelesnih invalida Zadarske županije te zaključio kako sada napokon imaju jedinstveno mjesto koje može posjećivati velika populacija osoba s invaliditetom, bez obzira na vrstu invalidnosti

Nemojmo stati samo sa javnim ustanovama

Iako regulativa nalaže da je javni sektor obavezan prilagoditi se osobama sa invaliditetom, Ostović smatra da bi se i privatni sektor u svrhu osviještenosti i boljitka svoga poslovanja trebao prilagoditi postojećim i budućim, odnosno potencijalnim korisnicima.

Kristina Tubić iz Hrvatskog saveza slijepih navodi kako u Europskoj uniji živi oko 80 milijuna osoba s invaliditetom od kojih većina njih putuje i posjećuje turističke destinacije. Taj podatak trebao bi motivirati turističke institucije, ponuđače smještaja i turističkih usluga da svoja digitalna rješenja prilagode za širi krug korisnika. Takva promjena će s jedne strane imati društveno korisni učinak, dok će s druge strane utjecati na cjelokupno poboljšanje poslovanja.

Pored tvrtki iz turističkog sektora, ustanove i tvrtke koje pružaju zdravstvene usluge (poliklinike, klinike, itd.) iz Lloydsa pozivaju da adaptiraju svoje web stranice na način da ih prilagode za osobe sa invaliditetom. “Općenito sve djelatnosti koje spadaju unutar tercijarnog i kvartarnog sektora gospodarstva trebale bi razmišljati o unaprijeđenju svojih digitalnih proizvoda jer su od značaja osobama s invaliditetom” zaključuje Ostović.

IT tvrtka Lloyds design iz Labina predvodnik digitalne pristupačnosti web stranica u Hrvatskoj

Za ugrađivanje accessibility prilagodbe pomoću koje će Vaša web stranica biti dostupna širem krugu korisnika, kontaktirajte Lloyds putem maila: weare@lloyds.design.

Lloyds design je digitalna agencija koja pruža sveobuhvatnu uslugu razvoja digitalnog proizvoda na način da pored razvijanja mobilnih i web aplikacija pruža uslugu kreiranja i razvoja vizualnog identiteta ili brenda, te razvoj korisnički prilagođenih sustava. Njihov se tim sastoji od strastvenih pojedinaca koji vole dobru hranu, druženje, predanost, jednostavne stvari, trendove i Google.

Broje preko 300 uspješno odrađenih projekata za klijente širom svijeta – Velike Britanije, SAD-a, Kanade, Australije, Kine, Hong Konga, Njemačke, Austrije, Francuske, i mnoge druge.

Članak je rađen u suradnji s tvrtkom Lloyds design

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN