Preporuke za donošenje učinkovitih odluka u krizi – za poslodavce, menadžere, timove

Kada se suočavamo s opasnošću, a u ovom trenutku osim zaraze COVID-19 virusom, opasnost koju vidimo pred sobom je nelikvidnost našeg poslovanja, scenarij otpuštanja djelatnika i zatvaranja firme, u...

Kada se suočavamo s opasnošću, a u ovom trenutku osim zaraze COVID-19 virusom, opasnost koju vidimo pred sobom je nelikvidnost našeg poslovanja, scenarij otpuštanja djelatnika i zatvaranja firme, u našem tijelu se pojačano luče hormoni stresa kortizol, adrenalin i noradrenalin, koji tijelo pripremaju za situaciju bori se ili bježi (fight or flight) što nas može dovesti do svojevrsne mentalne paralize.  

Ovih dana svjedočim tome jer su se neki poduzetnici, a među njima i moji prijatelji, suradnici i kolege već suočili s nekim teškim odlukama o otpuštanju djelatnika, zaduživanju i velikoj brizi o vlastitoj egzistenciji.  

Turizam je bio među prvima. Najjači oslonac našeg proračuna. Puno je pitanja i malo je odgovora. O bilo kakvim predviđanjima i brojkama je u ovom trenutku nezahvalno govoriti. Nalazimo se u izvanrednim okolnostima i nitko nas na to nije mogao pripremiti bez obzira na to jesmo li velika hotelska korporacija, manja turistička agencija ili mali obiteljski iznajmljivač. Pred svima nama su ista pitanja; Što će biti? Što napraviti? Kako dalje?

Ovo su pitanja koja zahtijevaju brzu reakciju i promjenu našeg standardnog mindseta jer situacija je ne-standardna. 

Stoga su ovo dvije ključne poruke:

1. #Ostani doma i to discipliniramo i ne po svojoj interpretaciji ostanka doma.

2. ISKORISTITE SVE SVOJE RASPOLOŽIVE MENTALNE RESURSE koji su vam dostupni, posebno za učinkovito donošenje odluka u krizi.

U trenutcima kad nam je teško, kad proživljavamo orkan straha, panike, brige, stresa, osjećaj bespomoćnosti, ljutnje, tuge, važno je primijetiti sve te emocije i ne dozvoliti da nas automatski preuzmu i zato su nam kognitivna raznolikost i agilnost razmišljanja potrebniji više nego ikad. Što to točno znači?

U periodima krize, donošenje odluka važnih za naše poslovanje zahtijeva širinu razmišljanja kojoj često nismo skloni ni u „normalnim“ okolnostima (a da toga nismo svjesni) jer „kad sve štima“ uglavnom se oslanjamo na svoje poznate, uhodane načine razmišljanja i obrasce ponašanja.

Kako onda postići tu „širinu, odnosno rastegnutost razmišljanja“? 

Naše preporuke se temelje na kriznom menadžmentu Whole Brain Modela. Jednako je primjenljiv za velike organizacije i npr. male obiteljske OPG-ove. 

1. KAO VLASNIK/MENADŽER OSVIJESTITE NA KOJI NAČIN INAČE DONOSITE ODLUKE?

U nastavku objašnjavamo u koje krajnosti možete otići te važnost balansiranja svim mentalnim centrima, odnosno važno je:

Zadržavanje dugoročne perspektive

Analitički, kvantitativni, financijski i racionalno orijentirani lideri, menadžeri i vlasnici često su izvrsni u analiziranju stanja u nastaloj situaciji, ali mogu se fokusirati isključivo na brojke i biti skloni dubokom smanjenju troškova na način koji može imati negativne dugoročne utjecaje na poslovanje. Nazovimo ih racionalnim analitičarima i uzmimo primjer jedne izvršne direktorice koja je prije nekoliko godina u recesiji, odmah počela s toliko ozbiljnim rezovima da je posao jedva funkcionirao. Osjećala se bolje, ali godinu dana kasnije spremno je priznala da je izgubivši iz vida svoju stratešku svrhu izgubila godine zamaha. Ovaj gubitak dugoročne perspektive u konačnici je izložio njezino poslovanje većem riziku nego što je bilo prije prve ekonomske krize.

Izbjegavanje “kriznog mentaliteta”

Ne-skloni promjenama, praktičniji, detaljniji lideri, menadžeri i vlasnici odmah počinju planirati bilo kakav odgovor na krizu, ali prečesto umanjuju bilo kakav rizik usredotočujući se uglavnom na vrlo kratkoročne odluke i reakcije. Ovi praktični organizatori teže onom dobrom osjećaju da nešto „rade“ nešto, ali to može biti pogrešna stvar.

Nastavljanje lansiranja novog proizvoda, razvijanje kreativnih rješenja ili dopuštanje fleksibilnosti politike (u datom kontekstu) koja će zadovoljiti potrebe zaposlenika i klijenta jednostavno se ne događaju jer se čine previše rizičnima. Ovo je „krizni mentalitet“ koji reagira na jedini način na koji zna – povlačenje ka nadzoru nad čuvanjem svih prepoznatljivih procesa u poslu.

Postavljanje smirenog, odgovarajućeg tempa

Lideri, menadžeri i vlasnici čije prve reakcije dolaze iz limbičnog centra koji su inače više orijentirani na ljude i odnose, mogli bi se naći u situaciji preplavljenosti emocionalnim zahtjevima situacije i kao rezultat toga doživjeti ogromnu distrakciju i blokadu. Reakcija ovog tipa lidera (intuitivnog komunikatora) nehotice utječe na ostatak tima koji se počinje brinuti te postaje frustriran zbog kašnjenja financijskih, tehnoloških i operativnih odluka koje je trebalo donijeti na smiren i odgovarajući način.

Prepoznavanje zasićenosti od promjene

Suprotno tome, lideri, menadžeri i vlasnici koji potroše toliko energije smišljajući inovativne ideje kao odgovor na situaciju stvoriti će još više promjena nego što je kriza stvorila sama po sebi. Ovi kreativci, vizionari dovode do opasnosti od toga da se ovaj tim i organizaciju dovede do zamora od promjena povrh onoga što je kriza stvorila. Zadržavanje nekih inicijativa može svima omogućiti da se fokusiraju i da ne moraju sve nanovo izmisliti. 

2. SASTAVITE KOGNITIVNO RAZNOLIK KRIZNI TIM KAKO BISTE
    OSIGURALI PRISTUP ŠIROJ PERSPEKTIVI

Inače u poslovanju je važno, a posebno u ovim kriznim situacijama – oko sebe okupiti ljude koji su drukčiji, posebno naša suprotnost. Ako vam je teško identificirati tko bi trebao činiti vaš krizni tim – u ovoj tablici možete „brzinski“ skenirati neke forme ponašanja i razmišljanja koja vam mogu pomoći:

Ako vam je i dalje teško odrediti, preporučamo da u proces brainstormanja uzmete ljude koji se najčešće razilaze u razmišljanjima. Isto formiranje tima možete primijeniti unutar obitelji – važno je da o ključnim temama raspravljaju osobe koje na situaciju/probleme/izazove gledaju iz različitih perspektiva. 

3. UPOTRIJEBITE MODEL ANALIZE POSLOVNOG ODLUČIVANJA WalkAround – Whole Brain®

WalkAround je dijagnostički alat za razumijevanje, poticanje, dijagnosticiranje i planiranje različitih pristupa rješenju koji se temelje na korištenju sva četiri mentalna centra (Whole Brain).

Njegovim korištenjem ćete osigurati uključivanje svih perspektiva razmišljanja koja vam trebaju, pružajući kognitivno raznolik pristup te osiguravajući bolje rezultate i povećanu dozu inovacija.

 4. WHOLE BRAIN WalkAround NAPRAVITE SVATKO ZA SEBE ZA SVAKU POTREBNU ODLUKU I POTOM RAZMIJENITE ZAKLJUČKE – budite disciplinirani i dosljedni, te argumentirano raspravljate o svim elementima.  

 5. POSTAVLJAJTE SI OVA PITANJA DOK GOD NE DOĐETE DO NOVIH RJEŠENJA/ IDEJA  

Procijenite svaku važnu odluku odgovaranjem na SVA četiri pitanja prema sljedećem kvandrantima. Ako je potrebno, možda ćete se poželjeti obratiti drugima izvan vašeg tima kako biste dobili jasne i prikladne odgovore za svaki kvadrant.

Ovo su izazovna vremena koja zahtijevaju da probudimo mentalne centre koje imamo, a inače ne koristimo. 

Teško je djelovati pod mentalnom paralizom i osjećajem bezizlaznosti. I zato nas ne može utješiti kad netko kaže „kriza je i prilika“ jer u takvom stanju to ne možemo vidjeti. U ovom neizvjesnim danima i mjesecima kada ne možemo predvidjeti što će biti s turizmom, kad ćemo opet moći putovati, raditi i dobivati rezervacije, prodavati naše priče, autohtone proizvode, doživljaje, usluge i sve ono što turizam čini turizmom, možemo se okrenuti prema onome što imamo a to su MENTALNI RESURSI – unutar naših timova i obitelji.  I zato je u takvim stanjima i u ovim trenutcima i najmanji pomak važan – osvještavate sebe i svoje emocije, uvažavate perspektive koje inače ne bi, probavate alate kao što je ovaj, zaronite u svoje potencijale, spajajte nespojivo… 

Čuvajte se dragi poduzetnici(e), kotačići turizma, zadržite svoj hrabri duh i neka Vam vaši mentalni resursi postanu najveći saveznik u ovoj krizi. 

Autor: Marinela Dropulić Ružić, Meraklis. Tekst je prilagođen u skladu s thinkherrmann.com

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN