Sućuraj više nema direktora turističke zajednice: Reforma turističke zajednice je moguća

Je li reforma hrvatske napuhane i neefikasne birokracija moguća? Evo zašto bi se zainteresirani za turističku zajednicu trebali ugledati na Ivana Slavića, načelnika Sućurja otoka Hvara Načelnik Ivan Slavić...

Je li reforma hrvatske napuhane i neefikasne birokracija moguća? Evo zašto bi se zainteresirani za turističku zajednicu trebali ugledati na Ivana Slavića, načelnika Sućurja otoka Hvara

Načelnik Ivan Slavić želio je ukinuti troškove birokracije u maloj općini Sućuraj, na otoku Hvaru. Krenuo je s Turističkom zajednicom, nezasitnim tijelom s ograničenim resursima i ugrađenim troškovima, kao i tijelu koje obavezno okuplja 16 ljudi.

Nema razloga da skupština svake općine bude jednake veličine u cijeloj Hrvatskoj“, rekao je u telefonskom intervjuu za Total Croatia News. „To je apsurdno.“

Obratio se Ministarstvu turizma, tražeći promjenu, ali „oni su nas odbacili sa strane“, rekao je Slavić.

Tada je načelnik okrenuo tajanstvena hrvatska birokratska pravila u svoju korist. 

Otpustio je postojećeg direktora Turističke zajednice, oslobodio troškove plaća, a zatim novac preusmjerio prema projektima i održavanju. Budući da je načelnik, to ga čini predsjednikom Turističke zajednice Sućuraja (bez dodatnih troškova), što mu de facto daje kontrolu nad tijelom, dok mjesto direktora ostaje prazno. Ne postoji rok za popunjavanje posla, pa potraga za novim direktorom može trajati dok se ne stvore uvjeti za novog.

Joe Orović popričao je sa Slavićem da mu detaljno objasni što je učinio.

Čuli smo da Sućuraj više nema direktora turističke zajednice i da će od 1. lipnja do 1. rujna postojati info pult. Je li to istina?

Isto kao i u rujnu 2019. godine, Turistička zajednica Sućurja neće imati direktora. S obzirom na to da sam načelnik općine, to me čini i predsjednikom Turističke zajednice Sućurja. Nastavit ću obavljati sve što je potrebno, od administracije do financijskih pitanja zajednice.

Što se tiče info pulta, u skladu sa statutom Turističke zajednice i Pravilnikom o osoblju, odredili smo administratora kojeg smo planirali zaposliti od 1. travnja do 11. studenog. No, zbog situacije s COVID-19 smo odustali i čekamo dalje razvoj situacije. Ako nema turizma, neće se naplaćivati boravišna pristojba, a samim time nećemo imati prihode pa ne smijemo stvarati troškove.

Inače, općina Sućuraj je mala, sa samo dvoje zaposlenika koji rade sve moguće. Minimiziranjem troškova na ovaj način imamo najbolje rezultate. Također, prelaskom na sustav e-Visitor, gdje iznajmljivači samostalno unose informacije, upitna je potreba za uredom tijekom cijele godine. Sve dok nema dovoljno sredstava za bilo koji veliki projekt koji se treba ostvariti, nema smisla da netko prima plaću u maloj turističkoj zajednici čiji posao administracije iznosi dva sata mjesečno.

Što je bila osnova za takvu odluku? Možete li objasniti što se dogodilo?

Gledajući financijsku situaciju Turističke zajednice Sućuraja, koja djeluje na području općine Sućuraj, gdje je ograničeni prihod uglavnom povezan s privatnim smještajem i aktivnim auto kampom, shvatili smo da ne možemo zaraditi više od 185.000,00 kn zbog plaćanje boravišne pristojbe, što je jedini prihod Turističke zajednice. 

To u konačnici znači, da tijekom godine ugrađeni troškovi – plaća direktora – odnesu većinu prihoda Turističke zajednice, tako da nema sredstava za daljnja ulaganja. Ravnatelj mora ljeti raditi sezonski, stoga Ured i info pultovi rade 14 sati. Prema tome, najveći dio prihoda ide na plaće, a ostalo je dovoljno samo za pet do šest manjih događaja, gdje Turistička zajednica sufinancira događanja udruga u općini Sućuraj.

Je li odluku bilo lako implementirati iz perspektive birokracije? Koja je bila procedura?

Iz perspektive birokracije, implementiranje odluke nije bilo lako jer ograničavajući faktor čini Zakon o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, gdje ništa birokratski ne funkcionira. Zakon strogo definira sve parametre kojih se turistička zajednica mora pridržavati; od broja članova skupštine do broja članova vijeća, koje su za male zajednice ograničavajući faktor.

Bolje je imati manje ljudi u Skupštini i Vijeću koji su operativni i spremni malo „potegnuti“ kada je u pitanju daljnji razvoj turizma u općini, nego veliki broj imenovan na temelju zakona. Član Skupštine postaje članom kroz prihode, a ipak rijetko dolazi na sastanke. Zbog nedostatka kvoruma, događalo se i da smo morali odgađali sastanke.

Odredba članka 22., stavak 3. Zakona o turističkim zajednicama, predviđa da turističku zajednicu predstavlja predsjednit Turističke zajednice do izbora ravnatelja, tako da smo praktički u pravnom postupku izbora novog direktora do daljnjeg.

Naravno, kada se poveća turistički promet i kada se stvore planirane turističke zone, imat ćemo direktora koji će tada imati resurse za daljnja ulaganja, promociju i slično. Kao zakonski zastupnik, imat ću ovlasti predsjednika kojima ću zapošljavati sezonske radnike na info pultovima.

Koliko se lako ovo može ponoviti u drugim općinama koje imaju samo sezonski turizam, iz pravne perspektive?

Iz pravne perspektive, moramo izmijeniti cijeli Zakon o turističkim zajednicama i krenuti prema udrugama, što smo mi već započeli. Surađivali smo s drugim odborima na otoku Hvaru u vezi s promocijom turizma te sklopili Sporazum o suradnji u kojem je grad Hvar s najviše materijalnih i ljudskih resursa nositelj i pokretač je daljnjeg razvoja turizma na otoku Hvaru.

Konačno, sporazumom svih općina i turističkih odbora, počeli smo raditi na razvoju turizma na cijelom otoku. Iz pravne perspektive, zakon bi trebao omogućiti veću fleksibilnost u izboru i broju članova Skupštine i Vijeća. Na primjer, imate kvalitetnu osobu koja nije prva na listi odbora s pravom imenovanja člana i ne možete je legalno imenovati u Vijeće ili Skupštinu. Pravila su restriktivna i osoba ulazi u položaje samo ako svi ispred sebe odustanu. 

Koliko će uštedjeti općina ove godine?

Što se tiče općine, neće uštedjeti ništa, već će je bolje pripremiti za turističku sezonu. Prema zakonu, jedna trećina prihoda odbora turističke zajednice ide općini koja ovim sredstvima uređuje plaže, biciklističke staze, komunalnu infrastrukturu. Do sada je najveći dio sredstava utrošen na plaće. Budući da se građani bave turizmom i očekuju uređeno mjesto, općina će ta sredstva iskoristiti za plaže, parkove, šetnice, tuševe na plaži, plutače itd. Sav prihod na ovoj osnovi usmjerit će se u daljnje projekte razvoja turizma.

Kakav utjecaj ovoga očekujete na turizam uobičajene godine?

U uobičajenoj godini povećani prihodi i preostali dohodak značili bi veća ulaganja u uređenje okoliša i dodatne pogodnosti koje turisti prepoznaju. Moram također napomenuti da su, u svim okolnostima, iznajmljivači Sućurja prepoznati kao dobri domaćini, a turisti se vraćaju i dolaze novi.
 
U 2019. godini u Sućurju je bilo 8.368 turista, koji su proveli ukupno 67.467 noćenja, a gotovo sve se odvijalo u ljetnim mjesecima, od 1. lipnja do 1. rujna.

Kao osoba koja godinama prati hrvatski turizam, želio bih čestitati načelniku Slaviću što je uspio uvesti malo razuma u ludilo napuhane uprave koja je struktura lokalne turističke zajednice u ovoj prekrasnoj zemlji. 

Sa svojih 8.368 turista prošle godine, Sućuraj nikako nije bio jedna od najposjećenijih destinacija koja je imala stalnog direktora turističke zajednice i vlastitu turističku zajednicu. Ali prošao je mnogo bolje od mnoštva turističkih zajednica u cijeloj zemlji. Kratki pogled na službenu statistiku pokazuje koliko su besmislene neke od ovih lokalnih turističkih zajednica. Jedina funkcija koju mnogi od njih služe je ispunjavanje posla za rođaka.

TCN će narednih dana upućivati ​​nekoliko telefonskih poziva nekim od ovih turističkih zajednica kako bi bolje razumio što točno rade 12 mjeseci u godini kada na kraju gotovo nema turista koji bi to mogli pokazati. Ako pogledate službene statistike s gornje veze, primjerice, čini se da odredište Svetog Ivana Zeline u Zagrebačkoj županiji ima svoju turističku zajednicu i direktora. Prošle godine registrirala je samo 784 turista tijekom cijele godine, od čega su 400 bili strani. Računajući domaće i strane turiste, uspjeli su izvući 1502 noćenja.

Također smo se obratili Ministarstvu turizma za povratne informacije o situaciji u Sućurju, a odgovor smo dobili od tiskovne službe MINT-a:

„Prema Registru turističkih zajednica koji vodi ovo Ministarstvo, direktorica Đina Ćurin upisana je kao osoba ovlaštena za zastupanje Turističke zajednice općine Sućuraj.“

Također treba napomenuti da je Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma (Narodne novine 52/09 i 42/20) propisano da direktor turističke zajednice predstavlja turističku zajednicu, organizira i upravlja radom i poslovanjem odbora , provodi svoje odluke i u granicama utvrđenih ovlasti je odgovoran za poslovanje odbora i zakonitost rada odbora. Za rad je odgovoran Vijeću za turizam i predsjedniku Turističke zajednice.

Čini se da vijest o micanju gradonačelnika Slavića još nije stigla do Zagreba.

Autor: Paul Bradbury / Intervju: Joe Orović / Prijevod: Janja Šestak

Foto: Općina Sućuraj

Povezane vijesti: