Molim organizatore Ultra festivala da nam sljedeće godine ostave još više smeća

Da, dobro ste pročitali.

Molim organizatore Ultra festivala da nam sljedeće godine ostave još više smeća nego ove godine.

Znam kako se sada vjerojatno čudite, no paradoksalno, trebali bi biti sretni što ima smeća, dapače neka ga bude što više. Jer ako ima smeća – ima i turista kao i potrošnje.

Kada pričamo o potrošnji prošle godine država je izravno samo od Ultra Europe Festivala zaradila 40 milijuna eura. A ako zbrojim potrošnju u Splitu i besplatnu reklamu kroz sve medije i društvene mreže „zarada“ je s puno nula, kao i budžet (dobiven dosegom besplatnog PR-a)  za promociju hrvatskog turizma koji je nedostižan kako za HTZ tako i za Ministarstvo turizma. Ove godine se očekuje dolazak oko 150 tisuća posjetitelja iz 143 zemlje, te 500 stranih novinara samo zbog Ultra Festivala, a gosti koji posjete Ultra Festival prosječno dnevno troše više od 125 eura. Izračunajte sami očekivanu potrošnju.

No, motiv za pisanje ovog članka je upravo prvi dan festivala koji je bio otkazan zbog jake kiše i bure u Splitu, a koji je još jednom otkrio prave probleme našeg turizma. Sinoć u bespuću interneta tj. facebooka slučajno sam naletio na post Davorina Stetnera, poduzetnika i predsjednika Hrvatske mreže poslovnih anđela, koji je objavio post o apsurdnosti našeg turizma koje prenosim u cijelosti:

Hrvatska poslovnost političara! Petak je, Split, Ultra otkazana. 150.000 ljudi baulja po Splitu tražeći gdje se zabaviti i potrošiti novac. Između ostalih i mi. Sjednemo u jedan kafić oko 12 da bi već u 1 konobar obavijestio da je gotovo i da više ne možemo dobiti cugu. Jedva ga nažicam da nam pusti još rundu. Dođe voditelj, žali se da mu je već u pola 1 došao specijalac najaviti da nema preko radnog vremena. Jesmo li normalni? Je li ovo bila izvanredna situacija? Nije li gradonačelnik Splita osobno (da, radno vrijeme je u nadležnosti Splita) mogao naložiti da se svim splitskim ugostiteljima izvanredno produži radno vrijeme? Barem u petak ako ne i čitav vikend! Koliko su splitski ugostitelji mogli zaraditi? Koliko je Splitska blagajna mogla dodatno uprihoditi? Ajmo računati da bi svatko od 150.000 ljudi potrošio po konzervativnih 100 Kn – to je 15 milijuna Kn splitskim ugostiteljima! Mi nismo ništa drugo nego nesposobni! I onda se čudimo Ibizi, Majorci, Miamiu…

– FB Davorin Stetner

Komentar je suvišan, zar ne? To je samo još jedan dokaz kako se mi turizmom ne bavimo, nego nam se on događa. Zašto nismo htjeli uzeti dodatnih 15 milijuna kn?  Iznos bi u stvarnosti vjerojatno bio i puno veći. Gosti su tu, nemaju gdje potrošiti novce, mole za sadržaj i sakriti se od kiše – a mi zatvorili vrata. Tko je tu lud?

Najbolje bi bilo da gosti samo pošalju novce, te da niti ne dođu

Da se ozbiljno bavimo turizmom, gradske službe bi odmah reagirale i produžile radno vrijeme ugostiteljima, kao i drugim subjektima. Da se ozbiljno i strateški bavimo turizmom ne bi nam UNESCO prijetio da će maknuti Plitvička jezera s popisa zaštićene svjetske baštine, ako se ne omogući njihova bolja zaštita. Da se ozbiljno bavimo turizmom ne bi nam Lana Jurčević pjevala kako je full biti cool i biti konobar sezonac. Zamisli titulu – turistički sezonac. Pa tko može prehraniti obitelj i živjeti cijelu godinu kao sezonski radnik. Da se ozbiljno bavimo turizmom Dalmatinska zagora bi živjela od poljoprivrede kao servis “morskom” turizmu, kao i od ruralnog turizma. E da, puno pitanja i apsurda, a sve samo zato jer se strateški ne bavimo razvojem turizma. Pitam se, želimo li mi uopće turizam?

No, vratimo se na temu Ultra festivala tj. festivalu elektronske glazbe kao turističkom proizvodu.

Ultra festival je promijenio turističku sliku Splita iz tranzitne u pravu turističku destinaciju. Godinama se Split borio kako zadržati goste duže od par dana, a danas je apsolutno druga priča. Ultra festival je svakako bio „game changer“ koji je Split stavio na Europsku kartu mladih, privukao veliki broj turista (sjetite se samo panike za smještajem tijekom Ultre) , generirao veliku potrošnju i ono što je najvažnije, pokrenuo je investicijski ciklus malih i srednjih privatnika u turizmu. Stvorio se buzz koji je pokrenuo lokalnu ekonomiju i stvorio glavni motiv – a to je zarada. Procjenjuje se kako je u tri godine održavanja Ultra Europe festivala generirano preko pola milijarde Eura potrošnje, a u Split je privuklo preko 150.000 posjetitelja iz cijelog svijeta.

Upravo je privatni sektor vidio priliku koju je iskoristio te su u Splitu u zadnjih par godina otvoreni razni novi barovi, klubovi, restorani, hosteli, hoteli kao i široka ponuda privatnog smještaja. Splićani uređuju svoje stanove, sele na par mjeseci kako bi svoje nekretnine stavili u funkciju turizma i naravno zaradili dodatni prihod.

Naravno to ne znači ako Split ostane bez Ultra festivala da neće biti turizma, dapače bilo je turizma prije, a biti će ga i nakon, no svakako je Ultra bila “game changer”  turističkog booma Splita unazad par godina.

Grad Split

Grad Split

Želi li Hrvatska Ultra festival u Splitu?

Nakon tri godine održavanja Ultra festivala javljaju se razni kritičari festivala. Od previše famoznog smeća, buke, drogiranih i pijanih turista itd… No, ovdje nije priča o prednostima ili manama Ultre, niti volim li ili ne volim Ultra festival – priča je puno šira, a radi se o strateškom razvoju turističke destinacije.  

Ultra Europe festival kroz tri godine napravio je odličnu priču, sve benefite i vrijednosti koje nam donosi Ultra, jako dobro znamo. Dakle, gledamo Ultra festival kao turistički proizvod. E sad, ako želimo i dalje imati taj proizvod u Hrvatskoj, moramo za to platiti određenu cijenu, ako ne, Ultra seli dalje. Nema tu emocija i sentimenta – to je posao koji donosi veliku zaradu. No, cijela ova rasprava je ustvari generiranje jednim pravim problemom koji sam već prije istaknuo – mi se ne bavimo turizmom, nego nam se on događa. Jer da se strateški bavimo razvojem turističke destinacije onda bi odgovor na navedeno pitanje bio jednostavan – da ili ne, sukladno dugoročnom planu razvoja turizma u gradu Splitu.

Opet ističem, nema tu emocija niti volimo li ili ne Ultra festival. Kada bi imali dugoročnu strategiju razvoja turizma (ne mislim na papiru), te kada bi Split, kao i druge turističke destinacije, stvarno živio za turizam, tada bi sukladno strategiji privlačio i razvijao turističke proizvode koje želi tj. planira.

Hvala organizatorima Ultra Europe festivala što su ambasadori našeg turizma i molim ih da nam naprave još više smeća sljedeće godine.

P.S. Osobno nisam fan elektronske glazbe te sukladno tome niti ne posjećujem Ultra festval, kao niti druge festivale tog žanra. I da, ovo nije plaćena reklama nego konstruktivo i argumentitano iznošenje vlastitih stavova. Uključite se u argumentiranu raspravu, jer jedino tako, kao pojedinci te kao  društvo, možemo se pozitivno razvijati  i rasti kako bi nam sutra bilo bolje. 

Koje je Vaše mišljenje?

Vijesti: