Marina Franolić: Promjene u hrvatskom turizmu su prespore, dok se svijet ipak puno brže kreće

Adria Hotel Forum jedna je od vodećih europskih hotelsko investicijskih konferencija koja svake godine okuplja predstavnike najvećih hotelskih grupacija, državnih tijela, investitore, hotelijere, konzultante, financijske institucije i druge. Jedan...

Adria Hotel Forum jedna je od vodećih europskih hotelsko investicijskih konferencija koja svake godine okuplja predstavnike najvećih hotelskih grupacija, državnih tijela, investitore, hotelijere, konzultante, financijske institucije i druge.

Jedan od glavnih ciljeva od osnivanje Foruma bio je dovesti što veći broj globalnih fondova zainteresiranih za ulaganja u regiju, a to su upravo uspjeli prošle godine, kao i ove godine s još većom bazom zainteresiranih investitora u Hrvatski turizam.

U samo pet godina Adria Hotel Forum je okupio više od 1200 sudionika, 180 panelista, 80 sponzora i partnera, a o organizaciji i vrijednostima ovog značajnog turističkog foruma pričali smo s osnivačicom i organizatoricom Hotel Adria Foruma, Marinom Franolić.

2016ahf1290x150

Prošle godine u intervjuu si izjavila kako kapital ne ide tamo gdje je lijepo, nego tamo gdje je povrat investicije najizgledniji. Danas, gledajući odmak od godinu dana,  jesmo li i dalje samo lijepi ili smo se pomaknuli prema naprijed?

Možda bi bilo najbolje da odgovorim jednim primjerom. Početkom prosinca 2016.godine sam sudjelovala na hotelsko investicijskoj konferenciji Mediterranean Resort & Hotel Real  Estate Forum (inače, partnerska konferencija Adria Hotel Foruma) na kojoj je centralna panel diskusija bila s investitorima. Prezentacija koju je pripremila kompanija STR Global prije samog panela investitora je pokazala najveći rast Hrvatske kao destinacije na Mediteranu. Odmah na početku panela s investitorima je Dirk Bakker, moderator panela, pitao prisutne investitore bi li bili zainteresirani za ulaganje u Hrvatsku, slijedom sjajnih prikazanih rezultata. Odgovori su većinom bili negativni, a razloge koje su naveli za takvo mišljenje su loša povezanost i visoka sezonalnost turizma. Nisam mogla prestati pitati se je li taj odgovor zaista rezultat kontinuiranog praćenja tržišta ili tek ponavljanje jednom davno ustanovljenog mišljenja no pogledamo li zaista brojke koje pokazuju stvarno stanje, vidimo da je situacija upravo kako je istaknuto.

Hrvatska, izuzev Crne Gore, ima najizražajniju sezonalnost na Mediteranu, a što se tiče avio povezanosti, ista je aktivna u periodu od 6 godišnjih mjeseci dok u ostalim razdobljima, treba nam praktički cijeli dan da pređemo pola Europe. Možda je upravo posjet ovoj konferenciji bio najbolji primjer – let Zagreb – Barcelona trajao je ukupno 7 sati i praktički mi oduzeo jedan radni dan. Stoga, rekla bih da smo i dalje lijepi, da postojeći hotelijeri su odrasli s ovdašnjom situacijom i u njoj djeluju najbolje što mogu no ozbiljnijih pomaka nema. Investitori, u komunikaciji s nama, pri organizaciji Adria Hotel Foruma ipak pokazuju interes za ulaganjima i uvjerenja sam da će se u narednih 2-3 godine zaista neki veliki projekti pokrenuti, no ono što me brine je što se mijenjamo presporo i svijet se nekako ipak brže kreće.

Stalne izmjene Zakona, PDV-a, lokalna politika – stalno se vrtimo u krug,  a nikako da donesemo prave promjene koje će direktno utjecati na poboljšanje investicijske klime? Ulaganje u turizam su dugoročne investicije, to valjda i ptice na grani znaju te svakako kako investitori ne mogu biti zadovoljni stalnim izmjenama jer ne znaju koliko i kako će se Zakon još mijenjati kroz 10 godina?

Slažem se u potpunosti da kontinuirane izmjene zakona zaista ne doprinose poboljšanju investicijske klime, no kao što sam navela ranije, mislim da je kreiranje različitosti ponude i pronalaženja načina da se osiguraju letovi i izvan glavne sezone, veliki preduvjet razvoja. Baš neki dan je bila objava da će letovi, s otvaranjem novog terminala zračne luke Pleso, poskupiti. A već su letovi unutar Europe za 50-100% skuplji od letova između zapadnoeuropskih gradova. Ono što me iskreno jako veseli je što nam ove godine na AHF dolazi Margaret McNeil, direktorica Edinburgh Tourism Action Group (ETAG). To je naime institucija koja okuplja sve aktere vezane uz turizam Edinburgh-a ( predstavnike hotelijera,  kulturnih institucija, udruženje malih poslodavaca, investitora, gospodarsku komoru, kongresni sektor, ured promocije grada, nacionalne turističke zajednice, zračne luke itd. ) i nevjerojatno je koje uspjehe su postigli. Također, dolazi i direktor poslovne mreže avio kompanije Eurowings, Ivan Oreč, koji će nam sigurno moći jasno ukazati na moguće načine suradnje s avio kompanijama u cilju razvijanja avio mreže.

 „Kreiranje različitosti ponude i pronalaženja načina da se osiguraju letovi i izvan glavne sezone su veliki preduvjet razvoja“ – Marina Franolić

 Ponovno će sudjelovati i Paul Pisani, podpredsjednik hotelske grupe Corinthia s Malte. On je 2014.godine bio gost Foruma upravo na temu sezonalnosti i ukazao je kako je Malta, u periodu od nekoliko godina, jasnim strateškim planom i njegovom implementacijom, postala destinacija koja je produžila sezonu i otvorila mnoga nova tržišta. Portugal je također prije par godina napravio velike pomake i po pitanju strategije, ali ponajviše po pitanju implementacije te strategije. Stvorili su nekoliko avio hub-ova, postavili krovno udruženje svih udruga u turizmu (hotelijeri, agencije, ugostitelji itd.) i također unazad dvije godine se vratili na tržište „u velikom stilu“.

Da ne zanemarimo jednu činjenicu, svim spomenutim destinacijama djelomično pomaže stanje na Istoku koje turiste potiče da se, za svoja putovanja tokom odmora, usmjere na destinacije koje se čine sigurnijima.  Što znači da situaciju trebamo iskoristiti jer onog trenutka kad se vrate Turska i zemlje sjeverne Afrike u igru, ako ne budemo već podosta odmakli razvojem, postoji mogućnost da će nas pogoditi nagli pad obzirom da cijenama smještaja i usluga ne možemo konkurirati spomenutim zemljama.

ahf

Bez obzira na sve, iz Ministarstva turizma najavljuju oko 50 novih hotel u ovoj i sljedećoj godini, Marroit dolazi u Zadar, Šibenik i Hvar također su u fokusu velikih hotelskih investitora itd… Nekako je dojam da su investitori ipak krenuli u ofenzivu na hrvatskom tržištu?

U Zadar dolazi Hyatt, a ostali ispituju što je moguće. U Zagrebu se planiraju novi hoteli što ukazuje na rast, a Split također ima veliki potencijal. Mislim da bi bilo sjajno kad bismo uspjeli razviti još nekoliko gradova kao destinacije koje će funkcionirati tokom cijele godine (Osijek, Rijeka i Šibenik) i tada bismo već imali sjajnu bazu za razvoj kompleksnijih modela turizma. Zagreb je idealan da postane kongresni centar, a još jedna lokacija u Hrvatskoj bi bila zaista optimalna. Govorimo o kongresnim centrima kapaciteta barem 1500 osoba, ali naravno, onda gosti trebaju imati smještajne kapacitete u blizini kao i aktivnosti kojima se njihovo vrijeme može ispuniti.

Obzirom da sad već nekoliko mjeseci djelujemo i kao ured međunarodne turističke kompanije Liberty International, već smo nekoliko puta imali upite za ovako velike kongrese, ali nažalost svaki put nas je pretekla neka druga destinacija obzirom da, recimo, nismo mogli organizirati večera na različitim lokacijama nego uvijek na jednom mjestu koje je moglo primiti toliko osoba. A da ne spominjem opet avio povezanost i cijene letova…

Turizam je grana koja je među prvima, htjela to ili ne, na „udaru“ novih tehnoloških i društvenih trendova. Koji su novi trendovi u hotelskoj industriji?

Na tu temu možemo razgovarati danima, no osvrnut ću se prvenstveno na investicije. U svijetu se trenutno izrazito puno pozornosti daje upravo novoj generaciji turista, o kojima smo i mi razgovarali na prošlim Forumima. Takozvana generacija Millenials i Y generacija mijenjaju dosadašnje oblike putovanja i indikativno je da globalni hotelski operateri i investitori pozorno prate što u hotelima ponuditi i na koji način ih strukturirati da odgovaraju turistima u budućim godinama. Tako se u posljednih godinu dana pojavio veliki broj novih brendova koji idu više u smjeru hostela, s ciljem da zadovolje goste kontinuirano rastućeg AirBnB tržišta.

 Tako Hilton Worldwide ima Tru brand, Marriott International ima Moxy, AccorHotels sada ima Joe&Joe, a svi oni imaju odliku niskih cijena, manjih soba i velikih lobby-a kao mjesta za druženje. Iako gosti koji posjećuju Hrvatsku su u prosjeku stariji te su njihove želje i interesi time različitiji, sigurna sam da će se kroz narednih nekoliko godina ovaj trend sve više javljati i u Hrvatskoj i da će se razvijati upravo takvi hoteli. Kriva je pretpostavka da su takvi hoteli lošije kvalitete, oni su zaista drugačiji po svojoj usluzi koju nude gostima i nude tehnološki visoko razvijene objekte koji omogućavaju gostima da imaju bliskiji odnos s gradom, lokalnim običajima i okolinom u kojem borave.

Što se tiče drugih trendova, ove godine radimo na jednom novom projektu kroz koji ćemo, kao što na Adria Hotel Forumu trudimo razgovarati i predstaviti trendove i modele dobre prakse u investicijama, tako ćemo kroz ovaj novi predstaviti globalne trendove u hotelskim operacijama. Nadam se da će uspjeh biti jednak ovome s AHF-om.

Balon s problemom radne snage je eksplodirao, a rješenja još nema ni na vidiku. S jedne strane očekujemo nove investicije, a ne brinemo o lokalnoj radnoj snazi. To je veliki problem za investitore. Kako je taj problem riješen u drugim destinacijama i koji je tvoj prijedlog?

Još jedno veoma kompleksno pitanje. Imamo tu nekoliko segmenata, ali možda je najlakše da podijelimo na pitanje stalno zaposlenih i sezonskih radnika. Trenutno baš radim na projektu upravo nalaženja rješenja za pitanje sezonske radne snage. Nezaposlenih ima veliki broj, a praksa pokazuje da hotelijeri imaju svake godine sve veći problem pronaći osobe koje su uopće zainteresirane za rad. Mislim da je tu glavna komponenta kako sezonske radnike motivirati da se (najčešće) udalje od svojih domova na nekoliko mjeseci. Postoje (po mišljenju mene i tima s kojima radim na projektu) rješenja da se djelatnike motivira na nekoliko načina i to ćemo ove godine probat implementirati.

 Druga razina su stalno zaposleni djelatnici kojima treba omogućiti da se trajno educiraju i da prate trendove na tržištu. Često se događa da nas sve svakodnevni tempo obuzme i da nemamo vremena istraživati, čitati i pratiti što se u svijetu događa. Smatram da je to izuzetno bitno i da kompanije zaista trebaju ulagati sredstva u zadovoljstvo svojih djelatnika. U hotelskoj industriji, oni djelatnici na koje se možda obraća najmanje pažnja su u najčešćem kontaktu s gostima i upravo ti djelatnici trebaju biti zadovoljni svojom pozicijom i trebaju imati mogućnosti učiti.

I za kraj, što očekuješ od 5. Adria Hotel Foruma? Koji su planovi za budućnost?

Očekivanja su uvijek jako velika i zato se veselim što realizacija najčešće prati, barem u većem dijelu, planove. Ove godine imamo dva gosta koja su nam možda „zvijezde“ Foruma iako kad pogledam cjelokupan popis panelista i sudionika, jako sam zadovoljna. Da istaknem da nam dolazi stariji potpredsjednik za razvoj Europe, Afrike i Bliskog istoka Hilton Worldwide grupacije, Patrick Fitzgibbon. On je osoba koja posjećuje dvije do tri konferencije godišnje i sama činjenica da je odlučio doći na Adria Hotel Forum ukazuje na interes za regijom, a i na kvalitetu konferencije. Dolazi nam isto tako  potpredsjednik za razvoj Europe Choice Hotel Group-e, Max Cergneux kao i Keith Evans, potpredsjednik za akvizicije investicijskog fonda Starwood Capital koji je trebao doći još prošle godine, ali par dana prije Foruma je nažalost morao promijeniti planove. No, iskreno još mi je sjajnije da imamo odličan odaziv međunarodnih sudionika koji dolaze kao „slušatelji“. Možda je bolje pitanje što očekujem od 6.Foruma obzirom da već pripremamo program za 2018.godinu…

ahf20171

Peti po redu Adria Hotel Forum održat će se u Zagrebu, 08.-09.veljače 2017. godine u hotelu Sheraton na temu: INVESTments in hotel industry: DEVELOPMENT AND BEYOND.

Povod ovoj temi su rekordno visoke prošlogodišnje transakcije u Europi koje su  iznosile preko 38,4 milijarde Eura u odnosu na 16,5 milijardi Eura u 2014.godini. Istovremeno, transakcije u srednjoj i istočnoj Europi iznosile su samo 6% od ukupnih europskih transakcija dok je u regiji jugoistočne Europe taj postotak bio neznatan; samo 0,9%. Ove godine priznati stručnjaci iz područja turizma objasnit će razloge niskog investicijskog interesa u hotelskoj industriji u jugoistočnoj Europi, koji su investicijski i upravljački modeli primjenjivi u ovom dijelu svijeta, što nas razlikuje od razvijenih destinacija i što bi po tom pitanju trebali učiniti te tko i kada bi trebao razviti infrastrukturu i kako bi se destinacija trebala pozicionirati.

U stručnim krugovima Forum se definira kao jedina regionalna konferencija koju globalni hotelski profesionalci prate. Upravo iz tog razloga cilj petog Adria Hotel Foruma jest istaknuti temu razvoja infrastrukture kao i kontinentalnog turizma.

Ako se ozbiljno bavite turizmom, Adria Hotel Forum je definitivno „place to be“. Više o programu 5. Adria Hotel Foruma pogledajte ovdje

 

Popis panelista

Navedeno upravo potvrđuje dolazak stručnjaka koji do sada nisu posjetili regiju, a koji na svojim pozicijama vode razvoj najvećih svjetskih hotelskih menadžment kompanija:
– Patrick Fitzgibbon – stariji potpredsjednik razvoja za Europu, Srednji Istok i Afriku, Hilton Worldwide (druga kompanija u svijetu po broju hotela u pipeline-u)
– Max Cergneux – stariji direktor za investicije i portfolio menadžment za Europu, Choice Hotels (četvrta kompanija u svijetu po broju hotela u pipeline-u

Ovo su samo neka od međunarodnih imena koja dolaze na AHF 2017

  • Patrick Fitziggob, Hilton Worldwide
  • Max Cergneux, Choice Hotels
  • Adam Konieczny, Christie&CO
  • Keith Evans, Starwood Capital Group
  • Margaret McNeil, Edinburgh Tourism Action Group
  • Alan Mantin, Hilton Worldwide
  • Hylko Versteeg, InterContinental Hotels Group
  • Takuya Aoyama, Hyatt International
  • Emeline Sykora, Accor International
  • Dirk Bakker, Colliers International
  • Jason Wischoff, Dream Hotels Group
  • Marc Finney, Colliers International
  • Nina Kleiner, Expedia
  • Philip Camble, Whitebridge Hospitality
  • Darren Blanchard, Carlson Rezidor
  • Ivan Orec, Eurowings
  • Paul Pisani, Corinthia Hotels
  • Samantha E Sugarman, Four Seasons
  • Sebastian Lodder, T3 Gestion
  • Thomas Emanuel, STR Global

Popis svih panelista pogledajte ovdje

 

 

 

Vijesti: