Storytelling u pravom smislu – Istra Inspirit

Intervju: Morena Milevoj, Istra Inspirit

Svi volimo priče, zar ne?

Priče nas oduševljavaju od malih nogu i bude nam maštu od raznih priče za laku noć do velikih priča o uspjehu raznih pojedinaca i grupa. Ljudi po svojoj prirodi teže interakciji, bliskosti i pričama. Ljudi su puni svojih priča i zato je storytelling u poslovanju danas važan, a u turizmu ključan. Turizam se već odavno ne bazira samo na suncu i moru, a u Istri su toga svjesni već duži niz godina i svojim aktivnostima oduševljavaju iz godine u godinu. Kada pričamo o turizmu, danas više nego ikad, je fokus na doživljaju, emocijama i priči. To sve lijepo zvuči na papiru, a kako to izgleda na terenu i u pravom smislu storytelling-a donosim vam kroz jednu pravu priču.

Krenimo redom i da vam ispričam jednu priču. Priču oko Istra Inspirit doživljaja.

Istra Inspirit projekt je Istarske županije, Turističke zajednice Istre i Istarske razvojne turističke agencije koji obogaćuje kulturno-turističku ponudu poluotoka, oživljavanjem povijesnih događaja na autentičnim lokacijama, kroz uprizorene istarske legende i mitove. Svoje priče pričaju od 2012. godine, a nakon početnih 9 priča i doživljaja, danas svoje priče pričaju po cijeloj Istri kroz 12 doživljaja.„Cijela priča je nastala od Istarske županije, točnije od osnivačice Manuele Hrvatin, a glavna ideja bila je stvaranje novih doživljaja u Istri koja bi bila dodatna ponuda za turiste koji dolaze u našu destinaciju. Imali smo situaciju, kao i sve druge destinacije, zasićenosti klasičnih izleta i turističkih ponuda, a mi smo htjeli ponuditi nešto malo drugačije. Htjeli smo prezentirati Istru kroz našu kulturu, povijest, tradiciju i baštinu, kroz koncept putovanja kroz vrijeme. Mi ustvari osmišljavamo mitove i legende, no naravno uvijek je tu faktografska poveznica, jer ako nisi vjerodostojan nema ni dugoročne priče„ ističe Morena Milevoj, voditeljica marketinga i odnosa s javnošću projekta Istra Inspirit te dodaje kako su uspjeli mnoštvo doživljaja, more osjećaja i bezbroj okusa pretvoriti u jednu priču – jednu Istru.

Odmah u startu su zanimljive dvije činjenice: prva, kako je projekt pokrenut od javnih institucija i dokazuje činjenicu kako je pravi i jedini smjer razvoja destinacije upravo baziran kroz svojoj identitet, povijest, kulturu, nasljeđe i baštinu. Stalno ističem kako se u Hrvatskoj nažalost sramimo naše povijesti i identiteta te kako je upravo to naš najjači adut i konkurentska prednost. Priča oko Istra Inspirit-a je upravo dokaz toj tezi. Moramo početi prodavati nas same – Hrvate. To je priča koju turisti žele vidjeti, okusiti i doživjeti.

1

Foto: Istra Inspirit

Značajno je kako je projekt pokrenut od javnih ustanova koje imaju financijsku i logističku moć kako bi projekt dugoročno zaživio i postao samoodrživ. Također, projekt pokazuje svijest osnivača o dugoročnom i kvalitetnom razvoju turizma koje će im se vratiti višestruko, ustvari na više načina im se vraća svake godine, sve u službi razvoja turizma u Istri. Trošak nije uvijek trošak, nego investicija.

Učinci ovog projekta su višestruki, kako direktno tako i indirektno. Svi imaju koristi od projekta i u tome i je glavna poanta“ ističe Morena Milevoj te dodaje kako pod umjetničkim vodstvom redateljice Petre B. Blašković u projektu sudjeluje preko 200 raznih umjetnika, izvođača i lokalnih partnera i kako se kroz projekt promoviraju lokalni proizvodi i dobavljači. „Od našeg prihoda prvo i osnovno plaćamo naše dobavljače, izvođače i partnere koji su uključeni u ovaj projekt i naravno usluge lokalnih OPG-ova čiju hranu i proizvode konzumiraju turisti. U osnovici jedino to ima smisla. Naravno kako postoji puno besplatnih manifestacija, no ne gledamo na njih kao konkurenciju. Važno je za naglasiti kako se projekt održava na povijesnim lokalitetima čime valoriziramo kulturno povijesnu baštinu. Naš turist posjeti arheološki lokalitet Vižula u Medulinu, što je velika stvar jer inače turisti koji su bili u Medulinu nisu niti znali da se 100 metara od njih nalazi lokalitet na kojem se odigravao važan dio rimske, a samim time i istarske povijesti. Oživjeli smo i Kaštel u Pazinu usred sezone gdje zaista ne dolazi puno turista, a mi smo ih doveli i ispričali im priču. Projekt ima puno više pozitivnih efekata, kako za razvoj istarskog turizma, tako i za razvoj lokalnog gospodarstva.“ ističe Milevoj. U projekt su uključeni i razni volonteri kao i studenti treće godine studija Kultura i turizam sa Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, koji osim predavanja o učincima projekta imaju i praktični rad te uživo mogu vidjeti kako izgleda razvoj turizma na terenu.

Sigurno kako projekt ne bi zaživio da je pokrenut od strane privatnog investitora, dok javni osnivači imaju kapital i vremena čekati da projekt dođe do samoodrživosti i u službi je javnog interesa. Ako gledamo iz perspektive razvoja turizma, to je i svrha županija i turističkih zajednica. Zar ne? No, ovaj projekt treba gledati kroz puno širu priču i svakako ima multiplicirane pozitivne efekte na cijelu županiju.

Od 2012. godine do danas kada je Istra Inspirit krenula s pričanjem priča Istru je kroz drugačije oči upoznalo preko 20.000 turista, koji su bili na svim autohtonim lokacijama u sklopu 12 programa. Osim kroz 12 priča, Istra Inspirit djeluje i u sklopu drugih manifestacija kao i kroz izvedbe programa za razne hotelske kuće, tako da je vidljivost i posjećenost puno veća.

2

Foto: Istra Inspirit

Također, važno za naglasiti je kako program nije besplatan za goste, nego se plaća zavisno od programa do programa. U hrvatskoj je sve besplatno, što nije samoodrživo te samim time ne potiče razvoj. Karte se moraju plaćati, to je osnovna ideja ekonomije, a turisti žele i nije im problem platiti za kvalitetni program. „Svakako, cijeli projekt ne bi bio moguć bez velike podrške Turističke zajednice Istarske županije, Istarske razvojne agencije i Istarske županije koja je najveći nositelj projekta. Svi naši programi tj. doživljaji se naplaćuju i turistima to ne predstavlja problem. Dapače, iznenade se kako su cijene skromne sukladno njihovim okvirima i u omjeru uloženog i dobivenog. Osim prihoda od karata surađujemo sa raznim sponzorima koji vide svoj interes u projektu kao i turističkim agencijama za organizaciju kongresa i team building-a kojima prodajemo naše programe u pred i posezoni.„ istaknula je Milevoj.

Kada pričamo o turistima koji prolaze Istra Inspirit doživljaje zanimljiv je podatak kako turisti najčešće dolaze iz obiteljskog smještaja. „Zanimljivo je kako imamo puno „sljedbenika“ koji prolaze sve naše Istra Inspirit doživljaje i možemo reći kako su naše priče ustvari jedna posebna niša koja nije za mainstream turiste. To su najčešće turisti koji traže nešto više od destinacije, a ne samo sunce i more. Zato smo i usmjerili našu direktnu komunikaciju s obiteljskim smještajem, vilama i agroturizmom u središtu Istre. Naš gost je onaj koji želi otkriti destinaciju, a ne onaj gost koji kupi all inclusive aranžmane u hotelima na obali. Međutim, naravno,imamo i puno gostiju koji dolaze iz hotelskog smještaja.“ istaknula je Milevoj te dodala kako im je upravo obiteljski smještaj jako važan pošto u većini slučajeva upravo njihovi gosti najviše dolaze na Istra Inspirit programe

Kada pričamo o obiteljskom smještaju koji čini oko 50 posto naših turističkih kapaciteta, upravo kroz ovakve programe i priče svojim gostima mogu ponuditi dodatne sadržaje kako bi ih privukli u destinaciju. Hotel ili apartman nije motiv dolaska turista, nego priče i doživljaji koje im određena destinacija može ponuditi. „Imamo puno prezentacija i edukacija upravo za privatne iznajmljivače, ovisno o tome o kojem se području radi. Nama je jako važno da ljudi na terenu znaju što se događa na destinaciji. Za vrijeme ljeta direktno komuniciramo s obiteljskim smještajem preko newslettera kao i s raznim turističkim agencijama kojima je naš program jako zanimljiv. Ovo je definitivno segment koji nam je jako važan i odakle nam dolazi najveći broj gostiju. Umrežavanje svih sudionika u turizmu je jako važno i bez toga niti ovaj, kao niti bilo koji drugi projekt, ne bi uspio. “ ističe Milevoj. Osim dodatne ponude, domaćini ostvaruju i dodatne prihode odnosno pogodnosti za svoje goste, što je i jedan od smjerova kojim bi se obiteljski smještaj trebao razvijati.

3

Foto: Istra Inspirit

Kod organizacijie manifestacija i raznih programa na otvorenom nema gore stvari za organizatore nego ovisiti o nekom elementu koji se ne može kontrolirati. Ta najgora noćna mora za sve organizatore zove se loše vrijeme tj. kiša. U slučaju kiše cijela organizacija se mora otkazivati što predstavlja velike probleme organizatorima kao i čisti trošak, jer se usluge svih partnera i dobavljača moraju platiti. Sukladno toj činjenici, kao i razvoju novog ciklusa proizvoda Istra Inspirit ulazi u novu fazu s vizijom Inspirit Fantasy parka koji će se nalaziti u središtu Istre, točnije u Pazinu. „ Ideja o Inspirit Fantasy parku je došla nekako logično u kontekstu razvoja novog ciklusa proizvoda i rješavanja problema kod izvođenja programa na otvorenom, kada ovisimo o nepredvidivim vremenskim uvjetima. Inspirit Fantasy park biti će zaštićen i u zatvorenom prostoru u kojem će se nesmetano i u kontroliranim uvjetima održavati living history koncept. Logično je da buduća lokacija parka bude u središtu Istre tj. u Pazinu zbog što bolje komunikacije i povezanosti s drugim gradovima. Nadamo se kako će ovaj projekt biti realiziran jer je cijela priča jako važna za razvoj turizma u Istri. Istra Inspirit je koncipiran kao dodatni sadržaj tj. ponuda na destinaciji , dok bi Istra Fantasy park postao motiv dolaska u destinaciju.„ zaključila je Morena Milevoj.

Na kraju ove prave turističke priče mogu reći kako je projekt Istra Inspirit pravi konkretni primjer storyetlling-a u prkasi. Svakako odličan case study za sve turističke djelatnike kao i primjer kako se dugoročno i kvalitetno razvija turizam u destinaciji. Bez vizije, volje, puno truda i rada nema uspjeha, no upornost se uvijek isplati kao i u primjeru Istra Inspirit-a.

U Istri se turizam ne događa, dapače, Istrijani se razvojem turizma bave svaki dan.

Prezentaciju projekta Istra Inspirit pogledajte ovdje.

 

Vijesti: