U Hrvatskoj raste popularnost kartica, kupnje online, ali i beskontaktnih plaćanja

Kompanija MasterCard je provela istraživanje MasterIndex o korištenju financijskih usluga među korisnicima kartica u dobi 18-55 godina u Hrvatskoj. Rezultati istraživanja MasterIndex kompanije MasterCard pokazuju da razvoj modernih tehnologija...

Kompanija MasterCard je provela istraživanje MasterIndex o korištenju financijskih usluga među korisnicima kartica u dobi 18-55 godina u Hrvatskoj.

Rezultati istraživanja MasterIndex kompanije MasterCard pokazuju da razvoj modernih tehnologija potiče evoluciju kupnje i plaćanja te da Hrvati prate najnovije trendove u industriji: sve više volimo kartice te preferiramo ovaj način plaćanja na prodajnim mjestima. Uz to, trgovina se iz fizičkog svijeta, osim na zaslone računala, seli i na pametne telefone. Tako raste popularnost beskontaktnih i mobilnih plaćanja, a kupnja online je i dalje privlačna velikom broju ispitanika.

Čak 93% ispitanika posjeduje barem jednu karticu, dok 50% korisnika kartica ima 3 ili više kartica. Prosječan broj kartica po osobi je 2,7, a kreditne kartice i kartice s odgodom plaćanja najviše posjeduju ispitanici veće platežne moći te oni stariji od 40 godina. Kad je riječ o uporabi kartica na prodajnim mjestima, 82% korisnika kartica to čini više puta tjedno, a njih čak 25% svakodnevno. Kod korisnika kreditnih kartica ili kartica s odgodom plaćanja ovi brojevi rastu pa 90% njih karticu na prodajnom mjestu koristi više puta tjedno. Iz rezultata je jasno i da je plaćanje gotovinom, koja se najviše koristi za iznose do 100 kuna, sve manje popularno – čak 76% ispitanika preferira plaćanje karticama na prodajnom mjestu. Tako gotovinu preferira tek 24% ispitanika, u usporedbi s 27% u svibnju 2015., a uporaba kartica općenito raste sa stupnjem obrazovanja i platežnom moći.

Istraživanja MasterIndex iz godine u godinu ukazuju na pad popularnosti gotovine. Elektronska i kartična plaćanja bilježe trend kontinuiranog povećanja globalno i učinkovito su sredstvo u smanjenju sive ekonomije, a predviđanja stručnjaka u području financija potvrđuju da je ovaj ishod izgledan te da bi bio koristan za sve sudionike u platnom prometu“, istaknula je Sanja Žigić, direktorica kompanije MasterCard u Hrvatskoj.

Karticama se najčešće kupuje odjeća i obuća (73%), hrana i piće (59%), gorivo na benzinskim postajama (53%), potrošačka elektronika (19%) te kozmetika (12%). Rast je doživjela kupnja online – 46% ispitanika kartice koristi u tu svrhu, u usporedbi s 38% u svibnju 2014. i 44% u svibnju 2015.

mastercard

Mobilni novčanici će pokazati svoju snagu ubrzavanjem i olakšavanjem procesa kupnje u online svijetu jer oni, osim funkcije plaćanja, omogućuju i da se identificirate kao korisnik ili odobrite plaćanje biometrijskim zapisom. Autorizacija plaćanja selfijem, otiskom prsta ili glasom je već prisutna na tržištu i u nadolazećim godinama će promijeniti i olakšati način na koji kupujemo i plaćamo online.“ istaknula je Sanja Žigić, direktorica kompanije MasterCard u Hrvatskoj.

Ključni rezultati istraživanja

  • kartice sve omiljenije: 50% korisnika ima 3 ili više kartica, 95% ih koristi redovito
  • plaćanje gotovinom gubi popularnost: 76% ispitanika preferira plaćanje karticama na prodajnom mjestu
  • sve manje kupujemo na rate: danas to čini 68% ispitanika, u usporedbi s prošlogodišnjih 74%
  • kupnja online prestaje biti samo trend i postaje navika većine korisnika kartica: 83% nas kupuje na internetu
  • svjesni smo prednosti beskontaktnog plaćanja: 40% korisnika koristilo je ovu praktičnu vrstu plaćanja

mastercard2

Europljani koriste beskontaktne kartice i obavljaju mobilna plaćanju preko uređaja s NFC tehnologijom u 36 zemalja, a istraživanje MasterIndex kako su korisnici u Hrvatskoj prepoznali i prihvatili prednosti beskontaktnog plaćanja za svakodnevno korištenje. Tako se i kod nas povećava svijest o beskontaktnim plaćanjima, sa 63% u svibnju 2014., preko 90% u svibnju 2015. na 95% u travnju 2016.

Inače, MasterCard je najavio da će do 2020. postaviti prihvat beskontaktnog plaćanja kao standard za europske trgovce koji prihvaćaju MasterCard i Maestro kartice. Time će se potrošačima u Europi omogućiti da plaćaju svojim beskontaktnim karticama i uređajima s ugrađenom NFC tehnologijom na svim POS terminalima.

Zaključak:

Gotovina, polako ali sigurno polako odlazi u povijest te budućnost plaćanja odnosit će se na mobilno i beskontaktno plaćanje. Jesmo li spremni već danas ponuditi našim europskim turistima plaćanje mobitelom  ili preko PayPala? Turistima na plaži uvijek je nezgodno nositi gotovinu, krenite od sebe, te bi svakako plaćanje putem tehnologijama povećalo potrošnju turista. Također, uskoro će turisti i birati destinacije u kojima će se moći plaćati mobitelima, PayPal-om i svim novim načinima plaćanja.

Budite spremni, već danas, a pitanje je zašto ne bi bila „prva“ turistička destinacija u Europi koja je uvela sva moderna plaćanja u sektoru turizma? Zašto biti zadnji, kada možemo biti prvi i stvoriti još jednu konkurencijsku prednost.

Cijelo istraživanje MasterCard-a pogledajte ovdje

Čak 83% korisnika kartica kupuje online
Internetska kupnja je također sve popularnija među Hrvatima – 83% ispitanika kupuje karticama na internetu, u usporedbi sa 73% u svibnju 2014. i 81% u svibnju 2015., a 36% njih to čini više puta mjesečno. Popularnost objašnjavaju brojne prednosti za korisnike – pristupačne cijene (ovu prednost ističe 73% online kupaca), ušteda vremena (55%), dostupnost trgovina u bilo koje vrijeme (55%) i bolja ponuda nego u klasičnim trgovinama (51%), a među prednostima ispitanici ističu i predmete koji su ekskluzivno dostupni online, kao i mogućnost dostave i bolje usporedbe cijena.

Predvodnici među onima koji uživaju u ovoj vrsti kupnje su ispitanici do 39 godina, veće platežne moći. 43% ispitanika preferira inozemne e-trgovine, 16% njih domaće, dok 40% njih podjednako kupuje online u Hrvatskoj i u inozemstvu. Najčešće se kupuju odjeća, obuća i modni dodaci (62%), potrošačka elektronika (43%), predmeti za kućanstvo (26%), kozmetika i parfemi (23%) te plaćaju putovanja i ulaznice (20%). Visoko na popisu su i softver, igračke i oprema za bebe te knjige i glazba. Iako je internetska trgovina jednostavna, sigurna i praktična, dvojbe o sigurnosti te želja za kontaktom uživo s predmetom kupnje se spominju kao prepreke za popularni e-commerce.

PayPal i slične usluge pri internetskoj kupnji koristi 30% online kupaca, a plaćanje karticama 29% njih, dok među korisnicima kreditnih kartica ili kartica s odgodom plaćanja taj postotak raste na 41%. Također, korištenje kreditnih ili kartica s odgodom plaćanja na internetu raste s godinama starosti i prihodima, a zanimljivo je da MasterCard kartice ispitanici smatraju najviše prihvaćenim karticama za kupnju online.

Mobilno plaćanje u Hrvatskoj u rastu
Kad je riječ o mobilnim plaćanjima, i dalje su najpopularnija SMS plaćanja koja koristi 73% ispitanika, u usporedbi sa 76% u svibnju 2015. Rast pokazuju m-banking – s 26% u svibnju 2015. na 36% u travnju 2016. – te provjera stanja računa putem mobitela – s 50% na 52% u odnosu na svibanj prošle godine.

Zanimljivo je da korištenje kreditnih i debitnih kartica za internetsku kupnju putem mobilnih telefona, iako i dalje nije uobičajeno u Hrvatskoj, doživljava blagi rast među korisnicima kreditnih kartica i kartica s odgodom plaćanja – s 15% na 18%

 

Vijesti: