Ako isti keynote vrijedi i nakon 4 godine - imamo problem

Najveći trošak u turizmu? Ostati isti dok svijet ide naprijed

Autor:  Goran Rihelj

20. studenoga 2025.

Na Rentlio Rediscover konferenciji Marko Mišulić na svojem uvodnom predavanju objavio je ovu fotografiju i nisam mogao zamisliti bolju ilustraciju stanja u kojem se nalazi veliki dio naše industrije.

“If the same keynote still applies, even after 4 years, maybe the industry has a problem.”

I da, potpuno se slažem. Ako govorimo iste stvari "četiri godine zaredom", a sustav radi isto, onda je problem. Problem u načinu upravljanja.

Ne pišem kritike da bih “kritizirao”. Ne postavljam pitanja da bih bio negativan.

To radim jer želim da turizam ide naprijed.

Jer ako Marko već "četiri godine" na konferenciji ponavlja isti narativ:

digitalizacija, podaci, AI, ističe iste primjere iz prakse.... a ja uskoro već 10 godina: poslovni procesi, upravljanje, destinacije, lokalna ekonomija… onda je normalno da se pitamo gdje je kvaka22?

Jer znamo da možemo i moramo brže i bolje, a u praksi se presporo mijenja.

Img 5481 large

Jer turizam nije “po osjećaju”.

Turizam je sustav, proces i upravljanje.

A poslovni proces znači: struktura, upravljanje, ciljevi, odgovornost i kontinuirano poboljšanje. I da, tu je pitanje ( samo jedan dio parametra ) i cijena ako želite tj. vrijednosti za novac, ali ne cijene kuglice sladoleda, no moramo raditi benchmarking s konkurentim destinacijama.

Po mom mišljenu, oduvijek su bili i jesu nam konkurencija Francuska, Italija i Španjolska, a ne Grčka, Turska... pogotovo danas kada je naš turistički proizvod "sazrio".

Tko im dolazi, na što troše, što konzumiraju, koji je njihov proizvod, kvaliteta usluge...

Svi sastojci su tu. Nedostaje samo akcija.

Imamo sve resurse, sve znanje, sve sastojke i sve preduvjete, ali kao da stalno stojimo pokraj štednjaka i govorimo da ćemo “uskoro početi kuhati”. Turizam ne nastaje od sastojaka, nego od akcije.

I sve, baš sve, počinje i završava s destinacijom: kako je vođena, tko donosi odluke, koje ciljeve ima, koje signale šalje tržištu i kakvo iskustvo isporučuje gostu. Na tu bazu dolaze svi ostali.

A kod nas kao da je obrnuto tj. svi za sebe razvijaju "svoj" turizam, muče se i bore, a bez te ključne sinergije i destinacijskog konteksta. Sinergija je i prijenos znanja, informacija, učenja, standarda i rasta svih u destianciji - u konačnici isti smjer i cilj.

Zato sam i na konferenciji Marku postavio pitanje: gdje je destinacija u cijeloj priči? Destinacija mora biti u centru pažnje jer ona je lijepilo koja povezje sve nas kao i motiv dolaska. Destinacija daje ritam, tempo, smjer i smisao ili bi bar trebala.

I za kraj, ključna razlika koju često zaboravimo: želja vs. cilj.

Želja je maštanje. Imaginarna slika boljeg sutra, ali bez akcije.

Cilj je proces: akcija, odluka, odgovornost, promjena i konkretan korak.

Vrijeme je da iz mindseta "želimo bolje" uđemo u mindset upravljanja, ciljeva i konkretnih poslovnih procesa.

Najveći trošak u turizmu? Ostati isti dok svijet ide naprijed.

Najveći trošak u turizmu je ostati isti dok svijet ide naprijed. Stagnacija znači pad jer drugi rastu i jazz je sve veći. Pogotovo danas u doba nikad brže promijene - digitalizacije AI-a u turizmu. Btw koji su samo alati, ne i smisao. Destinacija je smisao. 

Hrvatski turizam može i mora puno više, ali samo ako počnemo upravljati, a ne čekati novu sezonu.

Tek tada Markov keynote iz 2025. neće više vrijediti 2029. i tek tada možemo reći da stvarno idemo naprijed.

 

Autor: Goran Rihelj,

Ne živimo od klikova, nego od pretplatnika koji znaju da znanje ima vrijednost.

Članci i stručne analize dostupni su pretplatnicima HrTurizma jer nismo tu da proizvodimo klikove, nego razumijevanje i kontekst. Zato svaki dan ne donosimo samo vijesti, nego kontekst.

Ako i vama turizam znači više od sezonskog izazova, znate gdje je pretplata.

Autor:  Goran Rihelj

20. studenoga 2025.