Prije više od dvije godine sam projektirao i pustio u pogon punjače električnih automobila u Kampu Šimuni na otoku Pagu.
Punjenje električnih vozila za goste je još uvijek potpuno besplatno. Kod projektiranja sam predvidio i nove punjače, a kod rekonstrukcije tog dijela Kampa, povukao sam dodatni podzemni vod od 4x185mm2, za budućnost, ako će trebati instalirati puno jače i brze punjače...
Napravio sam to kao da radim za sebe.
Danas me ( 06.08.2024.) je Google iznenadio porukom da je moja objava na Google karti dostigla 1.500.000 pregleda. U ovo doba kad svi govore o manjem broju gostiju dobiti toliku pozornost besplatno je izuzetan uspjeh.
To je budućnost turističke ponude, a ne rasprava i cijeni kuglice sladoleda. Da sam objavio neku izuzetno nisku cijenu kuglice sladoleda, ta objava ne bi privukla nikakvu pozornost niti bi ikog motivirala da dođe na neko mjesto.
Dodana vrijednost uključena u cijenu je ključna. Broj vlasnika električnih vozila postaje značajan. Zbog veće cijene električnih vozila, vlasnike možemo svrstati u bogatije od prosjeka. Svaki taj "vlasnik električnog auta" si sigurno može priuštiti bilo koju cijenu goriva. Može si priuštiti i odlazak na neku punionicu gdje se punjenje naplaćuje.
Nije stvar cijene, no nema vlasnika električnog vozila koji se neće razveseliti besplatnom punjaču na mjestu gdje ljetuje. To je znak gostu da ga netko poštuje i da ga time nagrađuje.
Unatrag par godina sam na dvadesetak mjesta instalirao električne punjače. Večćna hotela i kampova je tražila da se napravi sustav za naplatu. Znate koji je rezultat?
Nakon godinu dvije me zovu da isključim naplatu jer nitko te punjače ne koristi!
Punjač koji sam im predložio bez naplate stoji deset puta manje od punjača s naplatom! Za tu razlikuju cijeni, mogli su gostima puniti automobile nekoliko godina besplatno. Srećom je Uprava Kampa Šimuni prihvatila moj prijedlog i Google danas potvrđuje da je to bilo ispravno. Ova čitanost od 1.500.000 ljudi košta desetke tisuća eura ulaganja u marketing. A moja objava ne košta ništa.
Ta dodana vrijednost u cijeni turističke usluge je jedini ispravni put.
Može cijena ribe u restoranu biti veća. No iza te cijene treba stajati kvaliteta. Ako se napiše da je ta riba ili ta lignja svježa, noćas ulovljena, onda to zaista treba biti tako. Ako je gost naručio neko skupo jelo, šef restorana treba imati stila i počastiti goste jednom bocom kvalitetnog vina koje u nabavi stoji 5-10% iznosa tog naručenog jela. Ako već iznajmljujete apartmane po visokoj cijeni, dajte svojim gostima 5-10% dodane vrijednosti besplatno. I neka su vam apartmani opremljeni i čisti bas onako kako bi vi željeli da ste gost.
Primjerice: kad projektiram struju u objektu, uvijek kod noćnog ormarića stavim redne tri suko utičnice. Jedna je za noćnu lampicu, druge dvije su za gosta. Svi imaju mobitele, laptope, tablete... Katastrofa je kad gost mora iskopčati noćnu lampicu, da bi uključio punjač! Tako su i te redne suko utičnice na zidu dodana vrijednost.
I da ne nabrajam. Nema tu neke mudrosti. Valorizirajte svoju turističku uslugu na način da razmislite koliko bi vi to bili spremni platiti i što bi vas razveselilo kao dodana vrijednost te vaše usluge koju ne morate platiti.
Autor: Damir Lacković, voditelj investicija u turizmu
Foto: Rathaphon Nanthapreecha, Taryn Elliott Pexels / Ilustracija: hrturizam