Demistifikacija priče oko Zrća: Novalja je lider kao party destinacija u Europi

Foto: Sonus festival

Autor:  Goran Rihelj

29. listopada 2022.

Jučer i danas u Novalji je obilježen neslužbeni “festival turizma”. Prvo je u petak održana konferencija “Mladi: Pokretači modernog turizma” kojoj je bio cilj demistifikacije priče oko Zrća, a danas je održana konferencija za medije na kojoj su predstavljeni turistički rezultati prvih devet mjeseci u 2023. godini. 

Ove godine je Novalja dokazala kako se turizam ne samo oporavio, nego je i premašena referentna 2019. godina u broju dolaska i noćenja. Tako je ostvareno 7% više dolaska (281.433) i 9 % više noćenja (1.828.002) nego 2019. godine. 

Zanimljivo je kako je ostvaren rast noćenja domaćih gostiju od 14%, dok su strani gosti ostvarili 9% noćenja, a što je jednim dijelom rezultat i uspješnog pozicioniranja Novalje kao outdoor destinacije. Viša kategorija smještaja donosi i bolje brojke. 

Tako su hoteli ostvarili 21% više dolazaka i 15% više noćenja, kampovi su imali 31% dolazaka ili 28% noćenja više, obiteljski smještaj je na razini kao i 2019 godine, dok su hosteli logično imali pad od gotovo 50%. 

Njemačka je tradicionalno glavno emitivno tržište u Novalji, a ove godine je ostvareno čak 34% više dolazaka Nijemaca. Potom slijede gosti iz Slovenije, Italije, Austrije, Češke, Poljske (39% više dolazaka) i Velike Britanije. 

Novalja konferencija mladi 07

Zahvalio bih se svim dionicima turizmu koji participiraju u turističkom kolaču Novalje kao i lokalnom stanovništvu na iznimnoj turističkoj sezoni. Od ugostiteljskih djelatnika, djelatnika u trgovini, komunalnom sustavu, stožera civilne zaštite i koordinacije koju smo održavali svaki tjedan s gradskim tvrtkama, turističkoj zajednici te žurnim službama grada. Vjerujem da smo upravo tim predanim radom u velikom dijelu doprinijeli ovim odličnim rezultatima. Sve u svemu, imamo jako dobro vođenje destinacija sa svih razina na području našega grada. Skoro milijun i 900 tisuća noćenja u prvih devet mjeseci je stvarno izniman pothvat i odličan rezultat, a to govori kako je turizma jako živ i oporavio se”, istaknuo je Ivan Dabo, gradonačelnik grada Novalje.

Novalje će u 2023. godini obilježiti 70. godišnjicu organiziranog bavljenja turizma, a nema bolje najave od tekuće rekordne turističke sezone koja još uvijek traje u Novalji i završit će novogodišnjim koncertom.

Destinacija party turizma, obiteljskog turizma i aktivnog turizma. Sve je to Novalja koja na prvi pogled spaja nespojivo, a što je najvažnije u praksi funkcionira iznimno dobro kada se sve planira. To govore i podaci, kako je u dobnoj strukturi turista, mladi od 16 do 30 godina ili party turizam zahvaljujući plaži Zrće (16 - 30 godina) čini 46 %, dok ostali smještaj čini obiteljski turizam.

“Pandemija nas je sve u turizmu šokirala, no smatram kako su rezultati kapitalizirani zbog načina zbog kojeg smo se odnosili u komuniciranju i organizaciji sezone te sigurnost destinacije. Da nije bilo adekvatnog odgovora svih gradskih institucija i dionika, sigurno kako danas ne bi mogli o odličnim turističkim rezultatima. Sigurnost je bila najvažniji faktor, dok smo naše prirodne ljepote ove godine maksimalno kapitalizirali.  Gosti iz Njemačke su poznati kako unaprijed planiraju svoj godišnji odmor i kojima je sigurnost na prvom mjestu, a ove godine su ostvarili 34% više noćenja što jasno govori da nam je organizacija i sigurnost bila na visokom nivou“, navodi Marina Šćiran Rizner, direktorica TZ Novalje. 

Također Šćiran Rizner je naglasila kako je staza Life On Mars počela privlačiti veliki broj vikend posjetitelja tijekom cijele godine, a sama utrka je ove godine privukla preko 1.300 sudionika iz 9 zemalja. 

“Cijela outdoor platforma Pag Outdoor postigla je nacionalnu prepoznatljivost Novalje kao destinacije aktivnog turizma.To nam još jednom pokazuje smjer što gosti traže i kako i dalje moramo jačati taj segment i ulagati u poboljšanje infrastrukture. Razna sportska događanja tijekom cijele godine u pred i posezoni su postala izuzetno atraktivna, od Granfonda, raznih sportskih turnira do International Dance Open koji je ove godine privukao 4.000 sudionika. 

296148156 5437402963045088 6079048573141196795 n
Foto: Davor Strenja / Izvor: TZ Novalja

Festivali na Zrću su okidači i vratili su se u punom sjaju. Ove godine je na Zrću bilo 23 događanja, a počinju već od svibnja i završavaju u rujnu. Jako mi je drago da smo jučer na konferenciji jasno poslali poruku, bez ikakvih iluzija i iskrivljenih slika, kako je Zrće europski brend i odličan resurs te kako Novalja drži mjesto lidera kao party destinacije u Europi.

S druge strane imamo glazbene koncerte u gradu za domaće goste koji su odlično posjećeni. Također organiziramo i razna gastronomska događanja, kao spoj tradicije i inovativnih ukusnih kombinacija. Gosti sve više traže posjete sirana i lokalnim OPG-ovima u pred i posezoni, tako da svakoga našeg proizvođača pokušavamo uključiti što više u naš turistički proizvod. Na kraju možemo biti zadovoljni jer smo produžili sezonu, krenuli smo nikada ranije te u prvih devet mjeseci ostvarili uspješnu turističku sezonu”, zaključuje Marina Šćiran Rizner, direktorica TZ Novalje. 

Demistifikacija priče oko Zrća

Konferencija Mladi pokretači modernog turizma / Danas je u Novalji bio pravi užitak slušati razmišljanja predvodnika festivalske scene u Hrvatskoj.
 
Što god mislili o Zrću, neosporno je kako je Zrće od Hrvatske i Novalje napravilo poznatu europsku, čak i svjetsku, turističku destinaciju i jednu od najpoznatijih party destinacija u Europi.
 
Također, upravo zbog Zrća pokrenulo se puno povezanih industrija i lokalnih tvrtki te se zbog Zrća generira ogromna turistička potrošnja, porasla je cijena nekretnina i produžila se sezona, a grad stvorio kapital za svoj razvoj. Novalja je jedina prava party destinacija u Hrvatskoj, a ove godine se u klubovima uz plažu održalo preko 23 velika događanja uz goste iz cijelog svijeta.
 
Prema podacima prije pandemije, oko 35% gostiju dolazilo je zbog Zrća u Novalju, dok je veći ostatak gostiju baziran na obiteljskom turizmu. Spoj nespojivog koji itekako funkcionira u Novalji.
 
Unazad dvije godine Pag je razvio novi turistički proizvod kroz aktivni turizam - Pag Outdoor. Svaki kao samostalan proizvod, ali se i odlično nadopunjuju. Kao i sve, tako i party turizam ima svoje negativne strane. No uz sinergiju svih u destinaciji, od koncesionira plaže, klubova, grada, TZ-a, lokalnog stanovništva sve se može i mora staviti u realne i održive okvire.
 
Ključna riječ je sinergija, planiranje ili strateški razvoj. A toga u Novalji itekako ima. Jer da nema, nikada Zrće ne bi postalo to što je. U to budite sigurni. Radi se o vrhunskoj organizaciji na svjetskoj razini.
 
Konferencija je okupila dio ljudi koji stoje iza Zrća. Ivan Bušljeta (Papaya, Aquarius i NOMAD), Boris Šuljić (Kalypso i Tattva), Steven Allison (Hideout festival) Martin Reitstatter (Austria Goes Zrce i Bavaria Goes Zrce) i Dalibor Oliver Zjačić (Sonus festival).
 
Img 1505
 
Bilo je pravi gušt slušati ove velikane u organizaciji velikih festivala, kako je počela priča u Zrću, koji su sve izazovi bili i koja su njihova razmišljanja o budućnosti. Teško je u par rečenica prenijeti sve teme o kojima se pričalo, no jedna od tema je bila metaverzum.
 
Na moju sreću, većina je složna kako isti nikada neće zamijeniti pravi odlazak na festival i pravo iskustvo. Sigurno kako će metaverzum u budućnosti rasti, no što se tiče turizma, nikada ga neće ugroziti. Metaverzum je samo jedan od novih alata/medija za promociju i komunikaciju, svakako isti neće zamijeniti turizam i doživljaj pravog festivala.
 
Iako je Zrće prečesto prezentirano u negativnom kontekstu, ne zaboravite kako se radi o pozornici za najbolje svjetske glazbenike. Biti u centru pažnje globalne produkcije nije i ne može biti slučajno. Dobiti povjerenje velikih stranih glazbenika, organizatora festivala…koji stavljaju svoj ugled na kocku, bez ozbiljne organizacije (koja nije vidljiva ljudima van industrije) nije nimalo lak izazov. A to su u Novalji uspjeli.
 
Upravo je Steven Allison na pitanje zašto je odabrao Novalju kao destinaciju za Hideout festival naglasio kako je primarni razlog odlična organizacija na svim razinama u Novalji. Od klubova na Zrću, grada i gradskih službi, do agencija i cijele tehničke podrške te produkcije je bila ključna i apsolutni imperativ. Jer organizirati festival na toj razini u stranoj državi bez izvrsne infrastrukture i organizacije na terenu je avantura u koju se ne bi upustio niti jedan ozbiljan organizator festivala. Bez obzira na fenomenalnu lokaciju kao što ja plaža Zrće, jer lokacija je samo jedan mali dio organizacije. Organizacija, tehnički i produkcijski uvjeti su ključni. 
 
Kao što sam rekao, uspjeh nosi i razne izazove, no to je dio poslovnih procesa i razvoja kojima se moramo baviti. Zrće je uz sve svoje mane i prednosti, europski brend. I točka. I to nije slučajno.
 
Ova konferencija je na neki način demistificirala Zrće i prikazala ga kao itekako ozbiljnu granu turizma. Party turizmom, kao i općenito svim procesima u turizmu, moramo se ozbiljno baviti i strateški ga planirati.
 
Bravo za inicijativu i otvaranje ove važne teme. 

I za kraj, u kontekstu negativnog utjecaja party turizma i općenito masovnog turizma, najvažnija je edukacija i komunikacija. Svi goste dolaze preko agencija, par prometnih pravaca i svi spavaju u nekom smještaju. Moramo educirati i komunicirati pravila ponašanja u našoj destinaciji, a tek na kraju ako je potrebno uvesti represiju kroz kazne. 

Sve su to izazovi koje donosi turizam, no ako se istima strateški ne bavimo, onda će eskalirati. 

1667033662891

1667033665453

Autor:  Goran Rihelj

29. listopada 2022.