Greenpeace: Europska komisija mora hitno održiv željeznički prijevoz učiniti dostupnim i pristupačnim svima

Putovanje vlakom iz Europe u Zagreb i iz njega prosječno je 28 posto skuplje od putovanja avionom

Autor:  Goran Rihelj

18. prosinca 2023.

Povodom nadolazećih blagdana tijekom kojih 250 milijuna Europljana putuje vraćajući se kući ili pak odlazeći na godišnji odmor u inozemstvo. 

Greenpeace u središnjoj i istočnoj Europi (Greenpeace CEE) napravio je istraživanje u kojem je usporedio troškove željezničkog i zračnog prijevoza između Zagreba i dvanaest europskih odredišta na dane 21., 23. i 28. prosinca, koji su među najprometnijim datumima u Europi.

Inače, radi se o zračnim udaljenostima svih dionica manje od 1.500 km, što se smatra kratkim letovima. Među analiziranim zemljama je i Hrvatska, odnosno cijene prijevoznih karata između Zagreba i 12 europskih destinacija u prosincu.

Rezultati analize pokazali su da je putovanje vlakom u Zagreb i iz njega prosječno 28 posto skuplje od putovanja avionom. Primjerice, aviokarte za Bruxelles ili Rim mogu se kupiti i za 50-ak eura, dok su karte za vlak gotovo dva puta skuplje za iste relacije. Samo na četiri analizirane destinacije povratna karta za vlak je jeftinija i to za Zürich, Beč, Varšavu i Budimpeštu.

"Jeftinije aviokarte na prvi se pogled čine isplativijima, međutim iza računice se krije pravi trošak letenja - onaj za naš planet. Održivi željeznički prijevoz mnogima je i dalje nedostupan, dok je zračni koji najviše zagađuje okoliš u nepravednoj i štetnoj prednosti. Nečuveno je to što avio prijevoz uživa velike porezne olakšice, dok se željezničke karte i zelena struja za vlakove oporezuju. Europska komisija i vlade država članica moraju hitno riješiti ovaj nepravedan sustav i održiv željeznički prijevoz učiniti dostupnim i pristupačnim svima", istaknuo je Herwig Schuster, voditelj Greenpeaceove kampanje Mobility4All.

Osim cijene, faktori koji su za putnike važni prilikom odabira prijevoznog sredstva jesu praktičnost i jednostavnost rezervacije. Od 12 analiziranih destinacija samo tri imaju direktnu željezničku liniju od i prema Zagrebu, a to su Budimpešta, Beč i Zürich, dok je istodobno dostupno osam izravnih letova.

Screenshot 2023 12 18 at 13
Izvor: Greenpeace

Štoviše, većina europskih željezničkih tvrtki, uključujući Deutsche Bahn niti ne nudi karte za Zagreb i iz njega dvanaest tjedana uoči Božića, što korisnicima onemogućava planiranje održivog načina putovanja. Uz to, Hrvatske željeznice su rijedak primjer državne željezničke tvrtke koja ne prodaje međunarodne karte online, što rezervaciju čini još nepraktičnijom. Istovremeno, sve aviokarte za zimska putovanja dostupne su barem tri mjeseca unaprijed.

"Putovanja vlakom proizvode 80 posto manje ugljičnih emisija po osobi i po kilometru od letenja. Prijevoz je jedini sektor u EU u kojem rastu emisije CO₂ štetne za klimu. U Hrvatskoj su te emisije od 1990. godine porasle za ogromnih 48%, što ne čudi s obzirom na to da je, umjesto u održive načine prijevoza, država u tom razdoblju ulagala prvenstveno u cestovnu infrastrukturu. Želimo li smanjiti emisije, Vlada hitno mora dati prednost ulaganjima u željeznicu, učiniti putovanja vlakom jeftinijim uz porezne olakšice te sufinancirati zelene karte kakve postoje u nekim europskim zemljama", istaknula je Petra Andrić, programska voditeljica Greenpeacea u Hrvatskoj. Za početak, bilo bi poželjno pojednostaviti i modernizirati sustav rezervacija željezničkih karata.

Greenpeace: Putovanje vlakom klimatski je najprihvatljiviji način prijevoza u Europi. 

Sve u svemu, putovanje vlakom klimatski je najprihvatljiviji način prijevoza u Europi i svakako bi trebali zamijeniti putovanja kratkim zračnim letovima. Pogotovo jer su željezničke stanice svugdje pozicionirane u samim centrima gradova niti imaju potrebu za ranijim  dolaskom na vlak u omjeru na prijevoz avionom gdje je potreban raniji check in. 

Putovanje željeznicom proizvodi 80% manje zagađenja ugljikom po osobi po kilometru od putovanja avionom. S druge strane, zračni promet odgovoran je za 75% emisija turističkog prometa. Iz Greenpeace-a naveli su dva zahtjeva koji pomažu prelazak sa zračnog na željeznički promet. Prvi je zabrana svih reklama zrakoplovnih prijevoznika te zabrana letova na kratkim relacijama uz razumnu alternativu vlakom. 

/// Zračni promet stvara najviše štetnih emisija turističkog prometa. Jednostavno rješenje će taj problem znatno smanjiti

EU nastavlja davati konkurentske porezne prednosti zračnom prometu koji šteti klimi u odnosu na željeznicu, na primjer zahtijevajući od željezničkih operatera da plaćaju porez na energiju koju koriste i sami proizvode, dok zračni prijevoznici to ne čine, navode iz Greenpeace-a i zaključuju:

"Promet je jedini sektor u EU u kojem su emisije ugljičnog dioksida štetne za klimu u porastu. Kako bi smanjile emisije, vlade hitno moraju staviti prioritet na financiranje i poboljšanje željeznica u odnosu na zrakoplove koji zagađuju okoliš, smanjenjem poreznih olakšica za zrakoplovstvo, širenjem i poboljšanjem željezničkih veza diljem Europe, pojednostavljenjem sustava rezerviranja karata za vlak, financiranjem pristupačnih klimatskih karata za sve Europljane stanovnika i jačanje zelene prometne infrastrukture kako bi se omogućilo besprijekorno prekogranično putovanje željeznicom."

Analiza je provedena između 6. studenog i 6. prosinca 2023. i oslanja se na informacije sa službenih web stranica zrakoplovnih i željezničkih prijevoznika.

Foto:  Mado El Khouly on Unsplash / Photo Allan So, Pexels / Ilustaracija: hrturizam

Autor:  Goran Rihelj

18. prosinca 2023.