U Opatiji je održano šesto izdanje HOW / Hotel Operations Weekend / Festivala. Nakon dva festivala u Zadru i dva u Poreču, te jedno online izdanje, HOW Festival se ove godine po prvi puta održao u Opatiji, u hotelu Ambasador grupacije Liburnia Hotels & Villas. Jedina konferencija na temu hotelskih operacija u Europi ponovno je okupila najznačajnije regionalne i međunarodne hotelijere na jednome mjestu kako bi zajedno raspravljali o najnovijim trendovima, ali i izazovima te primjerima dobrih praksi u hotelskim operacijama. Među više od 450 sudionika većinom su direktori hotela, direktori operacija i voditelji hotelskih odjela, ali i ostali stručnjaci iz povezanih industrija.
"Kad sam pregledala popis sudionika ove godine, uvidjela sam da su na njemu hoteli i grupacije koji su naši sudionici od samih početaka HOW-a. To mora značiti da radimo nešto dobro", rekla je na otvaranju direktorica HOW Festivala Andrea Škerlj iz HESA Grupe.
Sada već tradicionalno, konferencija je započela razgovorom o globalnim trendovima na području hotelskih operacija. Marina Franolić, direktorica za Srednju i Istočnu Europu u tvrtki Bench razgovarala je sa Srđanom Milekovićem, višim potpredsjednikom operacija u hotelima Hyatt, o tome što danas znači kvaliteta hotelske usluge, kako ju mjeriti i što će ona podrazumijevati u budućnosti. Srđan je istaknuo da iako ju je ponekad teško definirati, kvaliteta usluge je u srži hotelskog poslovanja. Također, dok se trendovi mijenjaju – nakon pandemije svjedoci smo porasta u putovanjima (tzv. revenge travel) kroz koja se mijenjaju i očekivanja gostiju – hoteli suočeni s manjkom zaposlenika i sve većim troškovima moraju iznova definirati svoje usluge i njihovu kvalitetu. Među najznačajnijim trendovima i dalje neminovno ostaje tehnologija i automatizacija, ali i održivost. Sve više vlasnika polaže pažnju na ove aspekte i spremni su ulagati u njih, ali trebamo više pojedinaca entuzijasta da se stvari pokrenu. U hotelijerstvu vrijedi zakon fizike i psihologije – krećemo se u jednom smjeru određenom brzinom, sve dok nas neka vanjska sila ne pogura ili zaustavi, odnosno, na psihološkoj razini, dok nas bol ne paralizira ili potakne da počnemo raditi nešto drugačije.
Pred nama je 2023. godina, ponovno prepuna izazova. Iako pandemija možda jenjava, najavljuje se ekonomska i energetska kriza, a tu je i problematika rasta troškova i pronalaska kvalitetnog kadra. O tome što možemo očekivati od 2023. Živorad Vasić, direktor Kadena Properties, razgovarao je s liderima hrvatske hotelske industrije - Karlom Eckerstorferom, predsjednikom Uprave Liburnia Hotels & Villas, Josipom Jutt Ferlan, glavnom direktoricom klastera u Hilton Hotelima Zagreb i Davidom Taylorom, direktorom i predsjednikom Uprave Jadranskih luksuznih hotela. Panelisti su se složili da je hotelska industrija već nebrojeno puta dokazala svoju otpornost pa je trenutno u fazi da više ništa ne može iznenaditi.
"Spremni smo na sve izazove", naglasila je Josipa Jutt Ferlan i dodala kako će u 2023. najveći izazov biti radna snaga. Karl Eckerstorfer je s financijske strane naglasio kako je COVID naučio banke da su hoteli stabilna i isplativa investicija. Postoje banke koje su to prepoznale i dalje će investirati, ali i banke koje ne žele riskirati. Jedino će troškovi financiranja narasti tako da će otplaćeni dio nekretnine od sadašnjih 30% narasti na 40 do 45%. Složili su se kako će ljudi uvijek htjeti putovati, samo se uvjeti i njihova očekivanja mijenjaju, a hotelijeri se moraju tome prilagođavati. Veliku ulogu u tome ima kreiranje učinkovite strategije i zaposlenici u koje je nužno ulagati, motivirati ih i upoznati sa svim aspektima strategije.
Sandi Kovačević, generalni direktor CUBO Grupe razgovarao je s Borisom Simmom, potpredsjednikom operacija grupacije i članom izvršnog odbora Ruby Hotels o tome kakvu će ulogu hoteli imati u budućnosti. Ruby hoteli specifični su po svojoj "lean luxury" strategijom koja podrazumijeva uslugu kreiranu za gosta kojeg nazivaju "avangardni kozmopolit". Ti su gosti svjetski putnici kojima je vrlo važna tehnologija i koji žele upoznavati nove ljude. Zato su Ruby hoteli koncentrirani na učinkovitost koja se očituje u prostoru (npr. nemaju recepciju već samo bar) i resursima (npr. 60 second self check-in). No, kako do sada i sada, tako i u budućnosti – čovjek je taj koji čini razliku.
U sljedećem panelu, na temu operativne učinkovitosti hotela, Daniela Campos, globalna direktorica operacija u Selini naglasila je kako su svi do sada spominjali tehnologiju namijenjenu gostu, no ne smije se zaboraviti tehnologija namijenjena zaposlenicima, koja njima olakšava posao. S njom se složila i Yvonne Tesch, direktorica kvalitete, razvoja ljudi i operativne izvrsnosti u Falkensteiner Michaeler Tourism Group, koja je istaknula da kvaliteta usluge i ulaganje u zaposlenike idu ruku pod ruku. Kvaliteta nije važna samo za gosta već i za članove tima. Moderator Luka Berger, direktor tvrtke Flexkeeping iznio je neke statističke podatke i savjete kako provjeriti učinkovitost, no Diana Lukić Grandov, voditeljica sektora soba u Maistri dodala je kako je podatke o operativnoj učinkovitosti važno iskoristiti i kako bi se nagradili najbolji pojedinci u timu.
Kako postići izvrsnost u korisničkoj službi, prikupiti povratne informacije gostiju i iskoristiti te informacije za poboljšanje produktivnosti prezentirao je George Antoniadis, izvršni direktor i osnivač S-Ratea.