Hrvatska od 1. ožujka 2027. prelazi na novi elektronički sustav naplate cestarine

Hrvatska od 1. ožujka 2027. prelazi na novi elektronički sustav naplate cestarine u slobodnom prometnom toku, čime se u potpunosti ukida postojeći mod...

Foto: Jeswin Thomas, Pexels

Autor:  HrTurizam.hr

20. studenoga 2025.

Hrvatska od 1. ožujka 2027. prelazi na novi elektronički sustav naplate cestarine u slobodnom prometnom toku, čime se u potpunosti ukida postojeći model naplatnih kućica i ENC rampi.

Predviđeno je da se novi ESNC sustav primjenjuje na svim autocestama u Republici Hrvatskoj, uključujući i koncesijske dionice, a uvođenje sustava i pravni okvir definirani su Prijedlogom zakona o naplati cestarine koji je uputila Vlada RH.

Novi model temelji se na kombinaciji mikrovalne tehnologije na frekvenciji 5,8 GHz i automatskog prepoznavanja registarskih pločica, pri čemu će ENC uređaji ostati obvezni za teška vozila, dok će laka vozila moći birati između ENC-a i sustava registracije putem registarskih oznaka.

Korisnici će prije korištenja autoceste morati biti uključeni u sustav te prijaviti registarske oznake vozila i valjano sredstvo plaćanja, a uključivanje će biti omogućeno putem portala crolibertas.hr, mobilne aplikacije, prodajnih mjesta HAC-a i koncesionara te partnerskih prodajnih lokacija.

Portal CROLIBERTAS objedinjuje sve autoceste u jedinstven sustav naplate koji će koristiti sva tri upravitelja autocesta u Hrvatskoj: Hrvatske autoceste, BINA Istra i autocesta Zagreb - Macelj.

Screenshot 2025 11 20 at 15

Upotreba autoceste bez uključenja smatrat će se neovlaštenom uporabom, pri čemu će se naplatiti redovna cestarina te posebna naknada (zakonski penal) koja se uvodi radi suzbijanja izbjegavanja plaćanja, u skladu s praksom Europske unije i pravilima o stjecanju bez osnove.

Prema obrazloženju prijedloga, sadašnji “stani–kreni” sustav postoji od sedamdesetih godina, a zbog rasta prometa, gužvi i obveze usklađivanja s EU direktivama nužna je potpuna modernizacija. Samo u 2024. godini na autocestama je zabilježeno 96,4 milijuna vozila te je ostvarena naplata od 526,6 milijuna eura, što potvrđuje trend rasta i opterećenja infrastrukture.

Novi model uklanja fizičke barijere, smanjuje troškove i omogućava integraciju s europskim elektroničkim sustavima naplate.

Projekt se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, a za uvođenje sustava osigurano je 130 milijuna eura bespovratnih sredstava. Dodatno, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture uspostavit će novu službu za nadzor naplate cestarine, uz planirano zapošljavanje deset službenika.

Postojeći sustavi naplate prestat će raditi istoga dana kada novi sustav bude pušten u funkciju, bez prijelaznog razdoblja.

Korisnicima će najmanje tri mjeseca ranije biti dostupne sve informacije i registracija putem nacionalnog portala, a moguće će biti i povezivanje postojećih ENC uređaja s registarskim pločicama. Zakonom se ujedno uređuju obveznici plaćanja, razvrstavanje vozila, način obračuna cestarine, uvjeti za popuste, nadzor i prekršajne odredbe, kao i interoperabilnost sustava s europskim pravilima.

Donošenje zakona predviđeno je do kraja 2025., a novi model trebao bi omogućiti brži protok prometa, uklanjanje gužvi na naplatnim postajama i usklađenje s europskim standardima elektroničke naplate cestarine u slobodnom toku. 

Autor:  HrTurizam.hr

20. studenoga 2025.