Zračna luka Franjo Tuđman u Zagrebu jučer je gotovo deset sati bila zatvorena za sav promet nakon incidenta privatnog zrakoplova Cessna Citation 525, u vlasništvu kompanije Air Pannonia, koji je tijekom slijetanja iskliznuo s piste. Incident se dogodio u nedjelju u 15:21 sati, a promet je ponovno uspostavljen tek oko 00:51 sati sljedećeg dana.
Zrakoplov je pri slijetanju na zagrebačku pistu doživio puknuće gume na stajnom trapu, što je uzrokovalo njegovo izlijetanje na travnatu površinu između manevarskih staza. Na sreću, u avionu se u trenutku nesreće nalazila samo posada te nitko nije ozlijeđen.
Kao i mnogi putnici, postavlja se pitanje kako je moguće da je zračna luka bila zatvorena za sav promet čak 10 sati?
Glavni razlog dugotrajne obustave prometa bio je nedostatak odgovarajuće opreme na aerodromu potrebne za uklanjanje oštećenog zrakoplova s mjesta incidenta. Kako su naveli dizalica nužna za uklanjanje zrakoplova morala je biti dopremljena iz Osijeka, što je značajno produljilo vrijeme obustave prometa.
Iz tvrtke Air Panonia jučer navečer obratili su se javnosti priopćenjem, a u kojem su među ostalim naveli kako dizalica nužna za uklanjanje zrakoplova je morala biti dopremljena iz Osijeka, što je značajno produljilo vrijeme obustave prometa.
"Jučer oko 15:00 sati pri slijetanju na Zračnu luku dr. Franjo Tuđman našem zrakoplovu Cessna Citation 525 reg oznaka 9A-JIM pukla je guma. Isključivo kapetanovom prisebnošću i dobrim iskustvom i znanjem zrakoplov je samo lijevim kotačem završio u travi. U trenutku pucanja gume u zrakoplovu je bila isključivo posada. Nitko od članova posade nije ozlijeđen, dok uzrok pucanja gume još uvijek nije utvrđen.
Naša tvrtka posluje od 2014. godine, u svojoj floti za Vip prijevoz putnika posjedujemo tri zrakoplova te iza sebe do sada imamo dugogodišnje iskustvo rada prijevoza putnika. Današnji događaj trebao je biti samo mali nesretni slučaj dok je uklanjanje zrakoplova trebalo biti provedeno u što kraćem mogućem roku. Nažalost zbog nedostatka opreme na Zračnoj luci Zagreb, naš tim opremu je dopremio iz Osijeka te tijekom cijelog dana pokušavao pronaći rješenje sigurnog uklanjanja zrakoplova. Ovim putem ispričavamo se svim putnicima koji su zbog navedenog incidenta bili preusmjereni na druge Zračne luke. Nadamo se kako će zračni promet uskoro ponovno biti uspostavljen." naveli su iz tvrtke Air Panonia.
Zbog tog incidenta, promet zračne luke bio je paraliziran, a brojni letovi preusmjereni su prema drugim zračnim lukama u Hrvatskoj i susjednim zemljama, uključujući Zadar, Rijeku, Ljubljanu i Beč, što je uzrokovalo značajne neugodnosti za tisuće putnika, kao i dodatne operativne troškove za aviokompanije.
Agencija za istraživanje nesreća zrakoplova (AIN) najavila je detaljnu istragu incidenta.
Danas oko 11:30 sati Zračna luka Franjo Tuđman objavila je svoje priopćenje, u kojem negiraju kako nisu imali svu potrebnu tehničku opremu:
"Zračna luka Franjo Tuđman je bila zatvorena za promet u vremenu od 8. lipnja 2025. od 15:21 sati do 9. lipnja 2025. do 00:51 sati radi prokliznuća zrakoplova Air Panonia, tipa Cessna 525, oznake 9A-JIM na travnatu površinu uz rub uzletno-sletne staze. Zrakoplov je bio bez putnika i nitko od članova posade nije ozlijeđen. Nije bila proglašena pripravnost za izvanredne situacije (emergency) u zračnoj luci, a sukladno proceduri u ovakvim događajima, prvo je bilo potrebno obaviti očevid i istragu, a nakon toga, pristupilo se procesu izvlačenja zrakoplova.
S obzirom na to da se oštećeni zrakoplov zaustavio na zemljanom terenu uz rub uzletno-sletne staze, procedura izvlačenja bila je kompleksna i zahtijevala je upotrebu specijalne opreme i dodatno vrijeme, kako ne bi došlo do dodatnog oštećenja zrakoplova. Zračna luka Franjo Tuđman opremljena je potrebitom tehničkom opremom, koja je i korištena u ovom slučaju. Inače, u ovakvim situacijama postupa se prema propisanoj proceduri koja uključuje asistenciju i koordinaciju s vanjskim službama, stoga ovim putem posebno zahvaljujemo Javnoj vatrogasnoj postrojbi Velike Gorice na koordinaciji i asistenciji" navode iz ZAg-a i dodaju kako je tijekom zatvorenosti zračne luke ukupno je otkazano 59 letova: 28 odlaznih i 31 dolaznih letova.
"Od jutra je promet normaliziran i odvija se prema redu letenja. Međunarodna zračna luka Zagreb izražava žaljenje putnicima zbog neugodnosti koje su pretrpjeli uslijed ovog događaja. Sigurnost putnika, djelatnika i svih korisnika zračne luke naš je apsolutni prioritet i upravo zato poduzimamo sve potrebne mjere kako bismo je održali na najvišoj razini." zaključuju iz ZAG-a.
Tko će snositi trošak?
Cijeli događaj otvorio je niz pitanja o sposobnosti najveće hrvatske zračne luke tj. koncesionira, da brzo i učinkovito reagira u kriznim situacijama, posebice tijekom turističke sezone kada je promet intenziviran, kao i o pitanju sigurnosti ovog ključnog dijela državne infrastrukture.
Ostaje otvoreno ključno pitanje o tome tko će podmiriti nastale troškove zbog višesatnog prekida prometa. Također, logično se postavlja pitanje zašto je, usprkos obvezi provođenja očevida, bilo potrebno čak deset sati za ponovno otvaranje zračne luke te zašto je krizna komunikacija tijekom cijelog događaja bila izrazito nedostatna i loše organizirana.
Na internetskim stranicama Zračne luke Zagreb (ZAG) trenutno nema nikakvih priopćenja za javnost niti reakcija pod kategorijom "Objave za medije". Jedina službena komunikacija ZAG-a o toj temi sastoji se od dviju objava na njihovim profilima na društvenim mrežama, Facebooku i X-u.