Napokon! Istra je prva regija koja je pokrenula svoju destinacijsku booking platformu

Digitalizacija turističke ponude - To Do In Istria

Autor:  Goran Rihelj

28. srpnja 2023.

Istra je svoje atrakcije, doživljaje i ture objedinila na jedno digitalno mjesto, unutar destinacijske booking platforme koja pruža mogućnost rezervacije niza aktivnosti uz različite interese, od avanturističkih do kulturnih i gourmet doživljaja. 

Napokon da je netko napravio iskorak - iako bi u 2023. godini to trebao biti standard - te svoju ponudu doživljaja destinacije (cijele Istre) digitalizirao. I još važnije, svi sadržaji se mogu kupiti odmah preko weba ili mobitela putem kartičnog plaćanja. 

No krenimo redom. U sklopu novog razvojnog projekta, Istarska razvojna turistička agencija (IRTA), uz podršku Istarske županije i Turističke zajednice Istarske županije, predstavila je novu destinacijsku booking platformu - To Do in Istria.

Ovo je veliki iskorak, opet je Istra prva u Hrvatskoj i predvodi trendove. Destinacijske booking platforme trebale bi danas biti imperativ svakoj ozbiljnoj turističkoj destinaciji. Zašto?

Ova web prodajna platforma prva je takva inicijativa na području Istre - ali i Hrvatske - koja objedinjuje sve usluge, ture, doživljaje i atrakcije poluotoka na jednom mjestu te omogućuje prezentaciju različitih ponuđača i subjekata. Platforma je koncipirana tako da kroz jednostavan način posjetiteljima pruža mogućnost rezervacije različitih atrakcija s ciljem podizanja destinacijske ponude na višu razinu. 

Ključne riječi su: digitalna platforma, direktni booking i online plaćanje

Screenshot 2023 07 28 at 15

Ovaj projekt predstavlja značajan korak prema digitalnoj tranziciji destinacije kroz više faktora. Od predstavljanja doživljaja poluotoka na jednom mjestu, pružanja posjetiteljima jednostavnog pregleda uz brz i efikasan rezervacijski sustav, dok istovremeno pružateljima usluga na destinaciji osigurava suvremeni kanal prodaje i promocije.

Također, radi se o cjelovitom digitalnom rješenju za Booking marketplace Istre koji je dostupan na engleskom jeziku, te o omogućavanju online rezervacija gdje postoje dvije mogućnosti, jedna je instant booking, a druga booking on request.

Opcija booking on request dobro je prepoznata i implementirana. Naime, neke doživljaje treba rezervirati jer imaju limitirani broj dionika, pa kako bi se izbjeglo neugodnosti (ukoliko se doživljaj kupi, a nema slobodnog termina) uveden je korak potvrde rezervacije od strane pružatelja. Kao, recimo, kod morskih tura kajacima, s obzirom da partner ima limitiran broj tura i kajaka. Ovako se prvo radi potvrda rezervacije pa naplata - no cijeli proces je i dalje digitaliziran. 

Najduži rok za odgovor klijentu je šest sati (u najgorem slučaju - prije toga se pale svi "alarmi" unutar sustava), no kako je cijeli proces i sustav digitaliziran, svi u tom lancu imaju track record i sustav obavijesti, tako da je cijeli backend proces jednostavan, up-to-date i bilježi sve aktivnosti. 

Uvođenje To Do in Istria platforme predstavlja značajan iskorak za Istru u području turizma i digitalne transformacije, no važnije je što u fokus stavlja sadržaje u destinaciji koji su dostupni na jedan klik ili putem mobitela. I to odmah, bez slanja mailova i čekanja odgovora te naposljetku razočaranih kupaca koji su htjeli kupiti sadržaj, ali nisu u tome uspjeli. O tome malo kasnije, kao i AIDA marketing modelu. 

"Istarska razvojna turistička agencija razvila je platformu s namjerom da udovolji različitim interesima, željama i navikama putovanja posjetitelja uz bogatu personaliziranu ponudu različitih aktivnosti, doživljaja i tura uz umrežavanje svih dionika unutar destinacije. Osim povećanja prepoznatljivosti, To Do in Istria ima za cilj naglasiti autentičnost Istre, kao aktivne turističke destinacije koja nudi mnogobrojne aktivnosti i doživljaje, a u kojima mogu uživati domaći i strani posjetitelji. To Do in Istria, također nudi pregledan sustav kategorizacije prema mjestu i tipu usluge, dok je dizajn prilagođen i mobilnim preglednicima, što korisnicima omogućava jednostavan pristup i korištenje platforme putem mobilnih uređaja", ističe  Slavica Tobok Kandić, direktorica Istarske razvojne turističke agencije (IRTA) i dodaje kako očekuje da će ova inovativna inicijativa privući veći broj posjetitelja i pružatelja usluga te pomoći u daljnjoj promociji lokalne destinacijske ponude. 

330377768 772078817865874 2611139610564418927 n large

"Destinacijska ponuda mora se temeljiti na doživljajima, selektivnim oblicima turizma te težiti ka specifičnim oblicima ponude koji će obogatiti turizam Istre. Isto tako, s obzirom na trenutnu situaciju, moramo se prilagoditi ponudi, odnosno potražnji na turističkom tržištu jer se i ostale destinacije ponovno otvaraju i postaju dostupne turistima", istaknuo je Boris Miletić, župan Istarske županije. 

Svima je u interesu povećati turističku potrošnju i podići ukupno zadovoljstvo turista našom destinacijom, a to možemo samo kvalitetom i raznolikom ponudom. 

Ako je gost doživio i vidio što više u svojih "7 dana odmora" onda će sasvim sigurno i ukupni dojam destinacije biti puno bolji.

A kako danas imamo izuzetno veliki šum u komunikaciji, ključna su dva faktora: web stranica i online prodaja

Već godinama pišem i govorim kako se turistički sadržaji i doživljaji u destinaciji moraju moći kupiti online - odmah i online. Pogotovo u 2023. godini gdje je digitalizacija imperativ. To danas mora biti standard. Prvi veliki iskorak je okrupnjivanje turističke ponude na jednom mjestu kako bi mogli informirati goste o destinacijskoj ponudi.

Moramo biti svjesni kako su sav marketing, komunikacija, brošure, sajmovi, oglasi... alat ili mediji kojima pričamo priču i promoviramo neki proizvod. Komunikacijom i oglašavanjem stvaramo pažnju i interes, a znamo kako je danas teško doći do pažnje, a još teže ju zadržati više od tri sekunde. 

Gledamo li kroz marketinški model AIDA koji predstavlja akronim za A – Attention (pažnja), I – Interest (interes), D – Desire (želja), A – Action (akcija) u oglašavanju, tada je akcija ili prodaja "alfa i omega" cijele priče. Cilj svega što radimo u promociji destinacije je doći do akcije - od dolaska turista u našu destinaciju ili do prodaje turistički doživljaja. Svrha svega je u konačnici prodaja.

Zamislite koliko se novaca, resursa, vremena i truda troši iz dana u dan, sve kako bi došli do pažnje, ispričali svoju priču u nadi da ćemo "prodati" svoje proizvode ili usluge. S druge strane, na svim turističkim promotivnim aktivnostima, od jumbo plakata, društvenih mreža do turističkih sajmova imamo logo, ime te web stranicu destinacije, kao što je - Visit destinacija X

Inače, web stranica destinacije je glavno digitalno komunikacijsko sredstvo, na koju se vežu sve aktivnosti, društvene mreže i informacije. Dakle, tu usmjeravamo cijeli promet i pažnju po AIDA modelu. Kada potrošači dođu na web stranicu, znači kako smo dobili pažnju, kroz prezentaciju i komunikaciju smo dobili interes i želju, te na zadnjem koraku - kada je prodaja već odrađena i cijeli trud se isplatio - nema prodaje!

Nema je jer gost ne može kupiti turistički doživljaj. Imali smo kupca koji je htio kupiti proizvod, a nije imao tu mogućnost. Kupac odlazi i više se neće vratiti. Prodaja je propala, imamo nezadovoljnog kupca, a mi smo potrošili resurse uzalud. 

Screenshot 2023 07 28 at 15

Okrenute priču iz očiju potrošača koji želi kupiti recimo odjeću za ljetni odmor. Vidiš na Instagramu neki dobar komad odjeće, pogledaš cijeli kanal, klikneš na web stranicu, istražiš brend, dimenzije, cijenu... i kad želiš kupiti proizvod, ne možeš ga kupiti. Koji je smisao svega, ako smo sve uspješno odradili, a ne nudimo prodaju?

Upravo to je smisao destinacijske booking platforme. Cijeli proces je zaokružen, posložen i povezan zahvaljujući digitalizaciji.

Također, motiv dolaska je destinacija, a ne krevet. Cilj nam povećanje turističke potrošnje, spuštanje potrošnje na lokalne partnere - lokalnu ekonomiju, upravo kroz kvalitetan sadržaj i turističku ponudu. 

Pročelnica Upravnog odjela za turizam Istarske županije, Nada Prodan Mraković istaknula je kako destinacijska platforma objedinjuje najbolje atrakcije, ture i usluge i zaista je bila potrebna destinaciji kao što je Istra.

"Raznolikost ponuđača ukazuje na kvalitetno umrežavanja dionika unutar destinacije, dok platforma predstavlja centralno mjesto za promociju i prodaju destinacijskih usluga koje su dostupne ne samo turistima, već i lokalnom stanovništvu. Sinergija koja je stvorena odličan je temelj za daljnji razvoj i napredak platforme te razvoj niza mogućnosti tijekom razdoblja koji nam slijedi", dodala je Prodan Mraković.

Važno je za naglasiti, kako su platformu izradili lokalni partneri. Izradu web stranice uz informatičku i tehničku podršku potpisuje Digitalna agencija Markething d.o.o., a za kreiranje i osmišljavanje vizualnog identiteta platforme zaslužna je tvrtka Alphera d.o.o. To je dodana vrijednost turizma, jer su korišteni lokalni resursi. 

Gosta ne zanima tko stoji iza stranice, zanima ga samo sadržaj i da ga može odmah kupiti.

Screenshot 2023 07 28 at 15 3

Gosta ne zanima stoji li iza stranice IRTA, putnička agencija ili turistička zajednica, nego samo kvalitetna informacija, širi narativ i mogućnost kupnje, te da je sve digitalizirano. Naravno stranica mora imati legitimitet i biti sigurna, a kako iza nje stoji IRTA, Istarska županija i Turistička zajednica Istarske županije, potvrda legitimiteta je jasna. 

Inače, provizija za partnere iznosi 15%, a prihod će osim za rad IRTA-e i održavanje, primarno biti namijenjen promociji platforme. To će biti najveći izazov, jer kako bi platforma postala brend i prvi pomisao za sadržaje u Istri, potrebno je vrijeme i vrlo veliki budžet za promociju iste, pogotovo za strana tržišta. Pomoći u širenju priče svakako mogu svi dionici u Istri, pogotovo partneri koji su već na platformi, jer tako se priča najlakše i brže širi.

Također, platforma je velika pomoć i iznajmljivačima (pogotovo kada se platforma popuni sa što više sadržaja), jer iznajmljivači mogu svoje goste "uputiti" na jedno mjesto gdje mogu saznati o svim sadržajima u destinaciji i okolici. Ne smijemo zaboraviti, kako nije motiv dolaska krevet, već destinacija. 

Što je više gost u Istri vidio i doživio, njegovo ukupno iskustvo o destinaciji bit će ispunjenije i opet će se vratiti. A vratit će se upravo u vaš smještaj - naravno, ako ste ispunili njegova očekivanja kao domaćin. Zato nam je cilj da gosti vide i dožive što više. A to je primarni cilj ove platforme.

Na pitanje koji je daljnji plan razvoja platforme, Tobok Kandić ističe kako je jedan od planova i implementacija booking managera za ponuđače.

"Daljnji razvoj destinacijske booking platforme To Do in Istria temelji se na integraciji sustava za recenzije, koje su iznimno bitne kada je riječ o stvaranju povjerenja kod krajnjih korisnika kao i vjerodostojnosti web stranice. Nadalje, u planu je implementacija booking managera za ponuđače koji će omogućiti jednostavan pristup svim tehničkim aspektima platforme te daljnje upravljanje kalendarom događanja” zaključuje Tobok Kandić, direktorica IRTA-e.

IRTA je zadužena i za vođenje društvenih mreža platforme kao i važan element - direktnu komunikaciju s korisnicima tj. korisničku podršku, gdje se kupci putem direktnog kontakta, a koji je spojen i WhatsAppom, mogu besposredno obratiti korisničkoj službi ako imaju neka pitanja i tehnički problem. Važan element koji se često zanemari. Jer ako kupac  ima određeni problem u tom trenutku na terenu, ne želi slati mail, nego mu odmah treba pomoć i želi imati tu sigurnost da može poslati upit ili nazvati putem mobitela. 

Screenshot 2023 07 28 at 15 2

Iz perspektive korisnika, dobro je znati da ipak iza platforme stoje ljudi (ne umjetna inteligencija) i da ih mogu bilo kada kontaktirati putem WhatsAppa. Platforma je na engleskom jeziku i sa .com domenom - također još jedan od važnih elementa u cijelom mozaiku platofrme. 

U svakom slučaju, najteži posao tek počinje. Platforma mora zaživjeti, a to znači generirati promet partnerima. Kako će platforma rasti, tako će ukupno zadovoljstvo gostiju Istre više i više rasti, kao i ukupna turistička potrošnja koja će ostati lokalnoj ekonomiji. To je začarani turistički krug i smisao turizma. Win-win za sve. 

I da se vratim na početak priče. Nadam se kako sam odgovorio na dio pitanja zašto je ovo veliki iskorak i zašto bi destinacijske booking platforme danas trebale biti imperativ svakoj ozbiljnoj turističkoj destinaciji. 

Zato još jednom bravo za Istru. Budite kao Istra. 

Za dodatne informacije i pristup To Do in Istria platformi, posjetite službenu web stranicu www.todoinistria.com 

Autor: Goran Rihelj

Sadržaj nastao u suradnji s Istarskom razvojnom turističkom agencijom.

 

Autor:  Goran Rihelj

28. srpnja 2023.