Udruga poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), Hrvatska udruga turizma (HUT) i Deloitte objavili su rezultate istraživanja koji su pokazali kako je ispred nas još jedna dobra turistička sezona, no isto tako da je postojeći model razvoja turizma iscrpljen i da bez poticanja investicija u hotelski smještaj domaći turizam gubi konkurentnost pred sve jačom mediteranskom konkurencijom.
Domaće turističke kompanije optimistično očekuju novu turističku sezonu. Njih 81% bilježi porast rezervacija veći od 6% u odnosu na isto razdoblje lani, a nastavno na to očekuju i blagi rast prihoda. Njih 38% očekuje povećanje prihoda od 3 do 6%, a 57% ih očekuje rast prihoda veći od 6%. No, i ove godine se očekuje kako će rast troškova premašiti rast prihoda, što već godinama umanjuje profitabilnost sektora i njegov investicijski potencijal.
Čak 64% kompanija očekuje rast operativnih troškova bez troška zaposlenih između 3 i 10%, a što se tiče troška zaposlenih, njih 53% očekuje rast troškova od 5 do 10%, odnosno njih 21% očekuje rast troškova za zaposlene iznad 10%.
S obzirom na infrastrukturna ograničenja domaćeg turizma i višestruko niži udio hotelskog smještaja u odnosu na mediteransku konkurenciju, u kombinaciji s kontinuiranim padom profitabilnosti sektora, zaključak nalaza istraživanja Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), Hrvatske udruge turizma (HUT) i konzultantske kuće Deloitte je da je postojeći model razvoja turizma iscrpljen i da bez poticanja investicija u hotelski smještaj koji može stvoriti višu dodanu vrijednost i ojačati turističku potražnju van visoke sezone, hrvatski turizam u narednom razdoblju gubi konkurentnost pred sve jačom mediteranskom konkurencijom.
Istraživanje je provedeno anketom ključnih ljudi domaćih kompanija koje skupno raspolažu sa 169 hotela i kampova (približno 58.200 smještajnih jedinica), odnosno sa 30,5% ukupnih hotelskih kapaciteta Hrvatske.
Turističke kompanije ove godine očekuju rast noćenja u predsezoni i postsezoni, i to njih 47% rast do 3%, a 22% ih očekuje rast iznad 3%, što najbolje pokazuje potencijal dodatnog produljenja turističke sezone koji je u Hrvatskoj moguć jedino promjenom smještajne strukture koja je najlošija na Mediteranu. Naime, u Hrvatskoj hotelski smještaj čini samo 9,5% u ukupnim smještajnim kapacitetima, što je višestruko manje nego kod mediteranske konkurencije. Takva smještajna struktura najveći je krivac za overturizam koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj naših destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu na mediteransku konkurenciju. Što se tiče visoke sezone, 31% kompanija očekuje blagi rast noćenja, oko 3%, dok ih 70% očekuje jednaku razinu noćenja kao i prošle godine.
"Prema svim dostupnim informacijama u turizmu optimistično ulazimo u novu turističku sezonu. Hrvatska je tražena destinacija, stanje rezervacija je zadovoljavajuće, a unatoč svim izazovima, ljetni odmor ostaje i dalje visoko na listi prioriteta ljudi na našim ključnim emitivnim tržištima. Najveći izazov u turizmu ostaje rast troškova, posebno troškova zaposlenih, koji će i ove godine nadmašiti stopu inflacije i stopu rasta prihoda, što će dodatno smanjiti profitabilnost sektora i pa samim tim i dodatno smanjiti atraktivnost investiranja u hotelske kapacitete koji stvaraju najvišu dodanu vrijednost u turizmu. S obzirom na sve jaču konkurenciju na Mediteranu i na značajan investicijski ciklus pokrenut u turizam u tim zemljama, bez dodatnog poticaja investicijama u kvalitetu ponude i u povećanje hotelskog smještaja u Hrvatskoj, riskiramo ne samo stagnaciju nego i gubitak konkurentnosti domaćeg turizma. Turizam generira preko 20% domaćeg BDP-a i jedan je od rijetkih sektora koji ima značajan potencijal za rast investicija u povećanje kvalitete ponude, rast zaposlenosti i životnog standarda u turističkim destinacijama, ali i u cijeloj Hrvatskoj", izjavio je Veljko Ostojić, direktor HUT-a.