Marina Šćiran Rizner, TZ Novalja: Imamo prepoznatljiv turistički proizvod koji odgovara na problem sezonalnosti

Vremenski Pag Outdoor kalendarsku sezonu produžuje na najmanje osam mjeseci

Autor:  Goran Rihelj

19. listopada 2022.

Već godinama se u hrvatskom turizmu puno priča o razvoju outdoor turizma, no osim nekoliko pozitivnih primjera, do sada pored Poreča nismo imali jednu pravu zaokruženu destinacijsku priču kao pozitivan destinacijski primjer razvoja outdoor turizma. 

Jer outdoor turizam je puno više od jednokratne manifestacije. Po meni najbolji outdoor turistički proizvod u Hrvatskoj je Pag Outdoor, o kojem sam puno puta pisao od samih početaka. Radi se o jednoj smislenoj i zaokruženoj destinacijskoj priči, a koja nam je i mora biti kao pozitivan primjer razvoja destinacije u Hrvatskoj.

Naglašavam destinacijski proizvod, jer se radi o projektu udruženih Turističkih zajednica otoka Paga ( TZG Novalje, TZG Paga, TZO Kolan, TZO Povljana i TZM Stara Novalja ) s ciljem razvoja turističkog proizvoda Pag Outdoora početkom 2020.godine.

Prošli tjedan Marina Šćiran Rizner, direktorica TZG Novalje te voditeljica i koordinatorica projekta je prezetirala Pag Outdoor kao pozitivan primjer razvoja destinacije na Croatian Sport&Health Tourism Expo u Osijeku.

Pa nema boljeg povoda za razgovora s Šćiran Rizner, da napravimo resume sezone i Pag Outdoor projekta. 

Marina Šćiran Rizner, TZ Novalja: Imamo prepoznatljiv turistički proizvod koji odgovara na problem sezonalnosti

New project 182

Iako svi bježimo od brojki i statistike, ipak se radi o važnim podacima i činjenicama, koji su osnovni dio planiranja i analiza. Nakon ljetne sezone koja se usprkos svim globalnim izazovima pokazala kao iznimno uspješna, barem prema broju dolaska i noćenjima, i turistički djelatnici u Novalji mogu biti i jesu više nego zadovoljni. 

"Svakako možemo biti zadovoljni rezultatima i ovu sezonu postaviti kao referentnu s kojom ćemo komparirati buduće rezultate kao što se do sada sve uspoređivalo s 2019. godinom. Novalja je globalno prepoznatljiva hrvatska destinacija i u prvih devet mjeseci područje Grada Novalje u komercijalnom smještaju bilježi 280.512 dolazaka turista, što je 6,5 posto više nego 2019. godine. Kada govorimo o broju noćenja, ostvareno je 1.823.825 noćenja, odnosno 8,8, posto više. Govorimo, dakle, o najboljoj novaljskoj sezoni i jasno je kako smo na to iznimno ponosni"

Koliko postoji turizam, toliko se i govori o produženju turističke sezone. No kada nemamo sunce i more tj. kupanje kao primarni motiv dolaska, moramo generirati neki drugi motiv dolaska. Na Pagu su se odlučili upravo na razvoj outdoor turizma s ciljem produženja turističke sezone. I nisu pogriješili. 

"Nakon dvije godine prisilne stanke uspješno smo odradili ljetnu sezonu, no istovremeno smo kapitalizirali i rezultate novih turističkih proizvoda koje smo započeli i implementirali prije, ali i za vrijeme pandemije. Želimo da Zrće i party turizam kao prepoznat hrvatski brand bude i priznat turistički proizvod, no svjesni smo kako budućnost turizma Novalje moramo oblikovati prema načelima održivog razvoja. Samim time očuvanje prirodnih resursa, zadovoljstvo lokalnih dionika i kvalitetnija turistička ponuda samo su neki od ciljeva postavljeni ispred Grada Novalje i Zajednice, a kreativno i inovativno oblikovanje novih turističkih proizvoda produkt zajedničkih napora svih dionika.

Gost današnjice želi prije svega sigurnost, novo iskustvo, doživljaj i izvornost. Danas su to mladi ljudi na Zrću, sutra obitelji s djecom koji imaju sasvim drukčije turističke afinitete. Priča aktivnog odmora i hedonističkog uživanja savršeno je zaokružena okusima i mirisima Paga. Upravo raznovrsna i bogata ponuda u ovom posezonskom razdoblju čini Pag jednom od najpoželjnijih hrvatskih destinacija za sve veći broj poklonika outdoora koji na otoku pronalaze sve razine uzbuđenja - od obiteljskih druženja u prirodi do vrlo zahtjevnih adrenalinskih nadmetanja. Sve je veći interes posjetitelja za aktivnosti na otvorenom - turisti se okreću prirodi baveći se biciklizmom, trekingom, planinarenjem, penjanjem, veslanjem i sličnim aktivnostima, za koje ne samo u Novalji već i na cijelom otoku imamo idealne uvjete"

Otok Pag se upravo u najtežim trenutcima za turizam pokazao kao predvodnik našeg turizma kroz sinergiju i proaktivnost, usprkos svim otežavajućim okvirima. U najmanju ruku, isti proces se očekuje i od drugih otoka i regija, jer otok je jedna destinacija i jedan brend. A turizam, niti gosti, ne poznaju naše nevidljive granice. 

"Uspjeh projekta Pag Outdoor rezultat je zajedničkog udruživanja otočnih turističkih zajednica TZG-a Novalje, TZG-a Paga, TZO-a Kolana, TZO-a Povljane i TZM-a Stare Novalje na razvoju projekta, a uslijedila je i potpora Ministarstva turizma i sporta. U ovakvim je projektima iznimno važna sinergija svih turističkih dionika. Upravo projekt Pag Outdoor dokaz je toj tezi jer smo stvorili prepoznatljiv turistički proizvod koji odgovara na problem sezonalnosti. Rezultati su već vidljivi i ovo je smjer kojim zasigurno nastavljamo dalje"

New-Project10

Logoi-Pag

Važna formula za uspjeh ovog projekta je što se nije bazirao samo na jednoj manifestaciji, nego je uloženo puno truda i vremena u infrastrukturu i edukaciju ili temelje projekta, bez kojeg nikada ne bi bio uspješan. Tako su uređene, trasirane i svake godine održavane azne , napravljene su brošure, kao i Bike standardi te Bed&Bike smještaj, educirani lokalni vodiči za aktivni turizam... te je u cijeli projekt uključena lokalna DMC agencija. 

"Naš projekt uključuje i povezuje niz dionika, što iz turističkog sektora, ali i gradskih institucija uz savjete i pomoć brojnih vanjskih partnera, pri čemu valja posebno istaknuti vrhunske outdoor profesionalce poput Martina Čotara. Formiran proizvod, turističke agencije koje ga prodaju preko outdoor platformi, educirani vodiči samo su neki od krucijalnih elemenata razvojnog procesa i plasiranja turističkog proizvoda na tržište. Ponovno naglašavam, sinergija je ključna i doista nije floskula. Bez svih navedenih dionika ovaj projekt ne bi danas bio gotovo pa školski primjer razvoja outdoora."

Outdoor otoka Paga povezuje 4 outdoor aktivnosti ( bike, trail, climbing, kayaking ), a za potrebe cijelog projekta napravljen je cijeli brending i vizualna komunikacija, što je ključno da Pag Outdoor bude nacionalno, ali i globalno, prepoznatljiv. 

"Grafičko oblikovanje logotipa za svaki pojedini segment outdoora bilo je nužno za nastavak promocije i brendiranje Pag Outdoor projekta. Uz specifične boje koje se povezuju s aktivnostima, zajedničko je i snažno naglašavanje zajedništva otoka unutar projekta. Vizualnim identitetom projekta Pag Outdoor pokazale su se sve posebnosti otoka s naglaskom na raritetnosti Paga, poštujući standarde Regionalnih turističkih zajednica. Činjenica kako je ovo jedini otok koji se nalazi u dvije županije, naglasak je bio na posebnostima i identitetu obje županije, ali i kroz sve njegove boje pokazati koliko je Pag koloritan i osebujan otok. Ono što je znalo predstavljati u pojedinim situacijama prepreku pretvoreno je u komparativnu prednost na grafički zanimljiv i privlačan način. Za uspjeh projekta Pag Outdoor ključno je bilo udruživanje i stvaranje jedinstvene destinacije cijelog otoka na što smo svi jako ponosni"

Kao šlag na torti ili završni pečat napravljena je web stranica Pag Outdoor - www.pag-outdoor.com, koja upravo povezuje sve aktivnosti i cjelokupnu outdoor ponudu otoka na jednom mjestu. Važno je za naglasiti kako je vizualni identitet i web stranica došla tek na kraju, kada su temelji posloženi. A ne obrnuto, što je čest slučaj. 

"Kroz interaktivan sadržaj u samo nekoliko klikova posjetitelji dobivaju sve informacije o cjelokupnoj outdoor ponudi otoka, smještajnim objektima i aktualnim manifestacijama. Ova web-stranica postala je ključni izvor informacija koje su objedinjene kako bi posjetiteljima olakšali dolazak u destinaciju i pristup brojnim outdoor programima. Modernog dizajna i zanimljivog sadržaja www.pag-outdoor.com točka je na i jedne prepoznate i nagrađene outdoor priče čija nadogradnja tek slijedi kroz izrade zajedničke brošure, karte i evente.

Možemo zaključiti kako se cijeli projekt Pag Outdoor sada podiže na višu razinu - odličnim brendiranjem cijele outdoor priče otoka Paga. Povezuje četiri outdoor aktivnosti (bike, trail, climbing, kayaking), ali s obzirom na to da ih pozicionira u apsolutno unikatno okruženje paške prirode, oni postaju jedan od razvojnih momenata na kojima će se turizam ovog otoka zanimljivog oblika razvijati u nekoliko smjerova.

Screenshot 2022 10 13 at 13


Vremenski projekt kalendarsku sezonu produžuje na najmanje osam mjeseci baš kao što će istodobno dati dodatne sadržajne impulse razvoju niza djelatnosti na otoku, posebno onim povezanim s hotelijerstvom, gastronomijom i specifičnom poljoprivredom.”

Za kraj Šćiran Rizner ističe kako su Novalja i otok Pag domaćini sve većeg broja evenata; sportskih, gastronomskih, kulturnih, zabavnih. a što dodatno daje cijeloj destinaciji na atraktivnosti kroz raznolik, a opet povezan sadržaj. I ono što je izrazito važno uključuje sudjelovanje lokalnog stanovništva koji se nerijeko nađu u ulozi natjecatelja. To nam govori koliko je proces transformacije od promatrača do sudionika važan, jer tek kada domicilno stanovništvo prigrli novi turistički proizvod, postaje dio njega, implementira ga u poslovanje, komunicira isti i pozitivan je primjer drugim dionicima. Moderan način života stvara nove trendove a na nama je da ih osluškujemo i ponudimo gostima gotovo prije nego ga oni i požele.

"Pri planiranju događanja, naročito sportskih, uvijek morate voditi računa da povezujete kvalitetnu ugostiteljsku ponudu u suradnji s lokalnim proizvođačima i OPG-ovima, ponudu smještajnih kapaciteta posebice hotelskih, opremljenih svim sadržajima važnim za razvoj sportskog turizma (bazeni, wellness, teretane, sportski prateći tereni). Vidljivo je kako upravo iz područja sporta nerijetko na naš otok dolaze i investitori koji su prepoznali Pag kao idealnu destinaciju sportskog turizma, ali i mnogi hrvatski sportaši poput Dejana Lovrena, Zlatka Dalića, koji su Novalju prepoznali kao svoj drugi dom i nerijetko su jedni od naših najpoznatijih turističkih ambasadora." zaključuje Marina Šćiran Rizner.

Kao šlag ne torti, u Novalji se prošli vikend održalo 3. izdanje biciklističke utrke Granfondo PAG - Cycling on the Moon. Upravo ovakve utrke tj. vikend manifestacije dolaze kao dopuna cijelog outdoor proizvoda i brendiranje destinacije. No dolaze na odlične temelje, a ne kao jednokratno događanje. A tu je i dodatno brendiranje Paga kao "Mjesečev otok" kroz vizuale utkre i komunikaciju organizatora.

Aktivni odmor uz odličnu gastro scenu, vrhunski smještaj, autohtone priče kao što je paški sir, janjetina, biljna raznolikost otoka Paga, Zrće kroz festivalski turizam, prepoznatljivost mjesečevog otoka čini ovu atraktivnu, autentičnu i dinamičnu destinaciju koja zaokružuje sve elemente u jedan vrhunski i prepoznatljiv turistički proizvod.

Foto: Luka Labinjan / Ilustracija: hrTurizam.hr

Autor:  Goran Rihelj

19. listopada 2022.