Umjetna inteligencija, artificial intelligence (AI) i održivost koja je podignuta na višu razinu uz holistički pristup, dvije su najistaknutije teme.
Na vrlo zanimljivim predavanjima doznali smo korisne informacije od vrsnih predavača: Katie Gallus, Prof.Dr. Heinz – Dieter Quack, Deborah Rote, David Ruetz, Alex Brainbridge, Pieter Jordaan, Mary LI, Prf.Dr. Maja Gopel, Thom Arkestal, Angela Kraft. Sve ove ljude vrijedi "proguglati", odnosno upitati AI o njima. To su vrhunski stručnjaci u svom području. Veliko je zadovoljstvo slušati ih u živo.
Europa je i dalje najposjećenija regija svijeta
Albanija, zemlja – partner ovogodišnjeg ITB-a odlično je iskoristila mogućnost pozicioniranja svoje ponude na pravi način i na pravom mjestu. Albanija je zemlja s najvećim porastom dolazaka u prošloj godini – čak 80% više u odnosu na referentnu 2019.
Odlično su rasle i Bosna i Hercegovina (+15%) kao i Srbija (+29%) u odnosu na 2019.
Mediteranska Europa je imala rast od 7,3% između 2023. i 2024. Dolasci su rasli i u Andori, Malti, Portugalu i Turskoj i to u znaku dvoznamenkastog rasta.
Sjeverna i zapadna Europa su rasle u dolascima za 5.9 i 5,3% a Danska čak 17% te Luxembourg 24% u odnosu na 2019.
Europa je pak u 2024. za 1% premašila predpandemijske internacionalne dolaske. 747 milijuna dolazaka je uknjiženo prošle godine.
Kad se pogleda ukupan turistički promet (domaća i internacionalna putovanja) onda je podjela "kolača" po regijama svijeta sljedeća:
Sjeverna Amerika zauzima 33% ukupnog prometa, Europa 23%, Istočna Europa (izvan EU) 4%, Latinska Amerika 5%, Srednji istok 6%, i Daleki istok 29%.
Online rezervacije i dalje rastu
Trendovi online rezervacija rastu u svim regijama, najviše na Dalekom istoku, u Europi i u Sjevernoj Americi. Ukupno se predviđa da će ovakav način rezervacija 2027. doseći 66% ukupnih rezervacija.
Najviše se putuje u europskim zemljama u Njemačkoj s 44 milijuna putnika, Velikoj Britaniji s 40, Francuskoj s 34, Italiji s 33 i Španjolskoj s 29 milijuna putnika. Putnici putuju u prosjeku 3 i pol puta godišnje i na putovanja troše između 2,7 i 4.000 eura godišnje.
Europski putnici pri planiranju putovanja najviše koriste sljedeće društvene mreže: Instagram 70 – 79%, Facebook 57 – 68%, X 35 – 48%. Preferiraju hranu i kupovinu lokalnog porijekla i sve više kupuju izlete koji imaju komponentu održivosti.
Umjetna inteligencija postaje "pomoćni agent za putovanja"
Umjetna se inteligencija sve više koristi pri planiranju putovanja i odabiru destinacija 65%, pretraživanju letova do destinacije 56%, istraživanju mogućih aktivnosti na destinaciji 50%, pri uspoređivanju destinacija 45%. Kod korištenja umjetne inteligencije za putnika je važna potvrda učinkovitosti 38%, mogućnost pronalaska najbolje ponude za željeno putovanje 34%, pregled svih trenutačnih cijena 30% i mogućnost izravne rezervacije 29%.
Potrošnja raste
Za 2025. se predviđa ukupna potrošnja na turističkim putovanjima u svijetu od 5,5 trilijuna američkih dolara. 12 najuspješnijih turističkih zemalja na svijetu su: USA 156 milijardi USD prihoda, Španjolska 140, Kina 115, Francuska 94, UAE 83, Japan i Thailand po 61, Turska i Italija po 59, Velika Britanija i Njemačka s po 47 i Saudijska Arabija 45 milijardi američkih dolara prihoda.
Putovanje vlakom hit
U smislu održivosti putovanja veliko iznenađenje mnogima je putovanje vlakom koje je u velikom porastu. U porastu su i vođene ture, posjete muzejima i kulturnim spomenicima, nacionalnim parkovima, atrakcijama i sve ove pojave su po brojnosti ispred putnika zrakoplovom. Značajno manji, ali još uvijek rastući, su interesi za doživljajnim putovanjima, duty-free shoppingom, luksuznim hotelima, hranom i pićem, zdravstvenim turizmom, tematskim parkovima i toplicama.
Najvažniji trendovi u turističkim putovanjima
Pet najnaglašenijih trendova u turizmu su: iskorak prema impresivnim iskustvima, uvijek djelovati s voljom za pozitivan utjecaj (na okoliš, eko sustav, lokalnu zajednicu), dijeljene (zajedničke) vrijednosti vezuju dugoročno stvaranje i očuvanje tih vrijednosti, "people – centric" (ljudi u centru) poslovanja stavljaju zajednicu na prvo mjesto.
Ljudsku otuđenost nadomješta virtualni asistent?
Pomalo zastrašujuće djeluju želje prema generativnoj (kreativnoj) umjetnoj inteligenciji. Čini se da su moderni ljudi sve više otuđeni i žele komunikaciju s umjetnom inteligencijom koja im ugađa. Tako 42% korisnika AI žele glasovnu komunikaciju za traženje osobnih, personaliziranih informacija i preporuka, 30% njih želi razgovarati s umjetnom inteligencijom tijekom vožnje u autonomnom vozilu, 42% njih žele da im robot pomogne s prijavom u smještaj i kod room servisa u hotelu, 30% žele pretraživati brendove koji prate emocije i personaliziraju iskustvo, a 22% korisnika AI bi najrađe sebi ugradili mikročip u prst kako bi još više olakšali komunikaciju s umjetnom inteligencijom. Pri tome su generacije X i baby boomers znatno manje ovisni o konzultacijama s umjetnom inteligencijom od generacija milenijalaca i "Z". To je i sasvim prirodno s obzirom na starosnu dob.
Ono što "daje nadu" je podatak da ipak 31% generacije "Z" putovanja kupuje fizički u agenciji, 51% te generacije izražava volju za plaćanjem i do 30% veće cijene za putovanja koja imaju elemente održivosti i 67% njih je voljno platiti više za opuštajuće sadržaje na putovanju.
U idućem nastavku više o implementaciji "umjetnog agenta", odnosno pomoćnog agenta putovanja u vidu umjetne inteligencije.