Europska komisija (EK) objavila je prije para dan niz prijedloga koji za cilj imaju jačanje prava putnika i otklanjanje nelogičnosti koje su kao posljedica COVID-19 pandemije uzburkale industriju putovanja prije tri godine.
Nakon propasti Thomasa Cooka i COVID-19 pandemije, razotkriveni nedostatci pravnog okvira, prije svega u smislu odgovornosti za povrate u slučaju izvanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbjeći, propisanog EU Direktivom o paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima iz 2015. godine, zahtijevali su snažan zakonodavni odgovor.
EK je kroz protekle dvije godine razmatrala mogućnosti revizije odredbi Direktive s namjerom da bolje i transparentnije zaštiti potrošače, ali i ravnomjernije rasporedi teret odgovornosti unutar lanca pružatelja usluga uključenih u realizaciju paket aranžmana.
Prijedlozi Komisije za reviziju Direktive uključuju:
- Ograničavanje predujmova na 25% vrijednosti paketa, uz mogućnost naplate većih iznosa ukoliko je tako dogovoreno s dobavljačem koji je izravno uključen u izvršenje ugovorenih usluga
- Mogućnost naplate pune cijene paket aranžmana tek 28 dana prije početka putovanja
- Rok od 7 dana za povrate organizatorima putovanja od pružatelja usluga prijevoza ako je usluga putovanja otkazana ili nije pružena, kako bi organizatori putovanja mogli izvršiti povrat novca putnicima u roku od 14 dana (B2B povrati)
- Izmjenu i proširenje definicije paket aranžmana i povezanih putnih aranžmana
- Vaučer kao sredstvo za izvršenje povrata s posebnim pravilima za primjenu
- Više obveza za trgovce koji nude povezane putne aranžmane
- Uzimanje u obzir situacije na mjestu polaska / povratka (npr. u slučaju karantene po povratku) prilikom otkazivanja paket aranžmana
Reakcije na prijedlog revizije Direktive podijeljene su.
S jedne strane, pozdravlja se činjenica da će Direktiva konačno urediti pitanje odgovornosti pružatelja usluga, no s druge strane njima se ne nameće ograničenje za naplatu predujmova kao organizatorima putovanja koji će i ovom drugom revizijom Direktive i dalje biti jedina karika u lancu pružatelja usluga koja je obvezna osigurati zaštitu od nesolventnosti.
Osim revizije EU Direktive o paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima iz 2015. godine, inicijativa Komisije uključuje i izmjene Uredbe o pravima putnika s dopunama u odnosu na sve vrste i tipove prijevoza (multimodalnost). Nova pravila trebala bi razjasniti pitanja obeštećenja kada se primjerice letovi ili multimodalna putovanja otkazuju preko posrednika te omogućiti putnicima pristup izravnoj podršci u stvarnom vremenu kada su u pitanju primjerice kašnjenja i otkazivanja rezervacija. Poseban naglasak Komisija stavlja na potrebe putnika s invaliditetom i/ili smanjenom pokretljivošću u smislu načina prijevoza i kvalitete asistencije tamo gdje je ona potrebna.
U skladu sa Strategijom EU za održivu i pametnu mobilnost, Komisija također predlaže stvaranje 'zajedničkog Europskog prostora podataka o mobilnosti' koji će olakšati pristup i razmjenu podataka o prijevozu i poduzećima i putnicima. Cilj je potaknuti države članice da proaktivno prate situacije koje mogu ugroziti slobodu kretanja i putovanja, a ne da reagiraju samo kada nastupe problemi.
Ovom objavom Komisija je formalno otvorila postupak usvajanja predloženih zakonskih prijedloga, no otvaranje rasprave u EU Parlamentu ne očekuje se prije trećeg kvartala sljedeće godine kada bi to tijelo, nakon izbora, trebalo nastaviti s radom.
Više informacija o zakonskoj inicijativi Komisije dostupno je ovdje, a cjeloviti tekst prijedloga revizije EU Direktive o paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima možete pročitati ovdje.
Izvor: UHPA / ECTAA / Europska komisija
Foto: yousef alfuhigi on Unsplash