Stalno pričamo o održivom turizmu, pa donosimo fenomenalan primjer kako izgleda zatvoren krug održivog turizma kroz prizmu poljoprivrede i hotela. I to u Hrvatskoj.
Odživi turizam kreće od lokalne zajednice. Pogledajte kratki, a tako jednostavan i efektan video.
Da tako je jednostavno. Ovo je odživi turizam u praski. No i puno više od toga.
Hrana dolazi s lokalnog terena tj. lokalnih OPG-a putem kratkih nabavnih lanaca. Terme Sveti Martin imaju svježu i kvalitetnu namirnicu, mali trošak distribucije, a time i vrijednost za novac te vrhunsko gastro iskustvo koje nude gostima, što se reflektira i kao komparativna prednost u domeni održivog razvoja i turizma.
OPG-i imaju tržište, sigurnog kupca s velikim i sigurnim količinama te žive indirektno od turizma. Zapošljavaju, ostaju u Međimurju, rastu i razvijaju se. Sigurno kako i ima i primjera, da i njihova djeca, i rade u Termama Sveti Martin ili nude druge usluge i proizvode. Opet održivost na drugoj razni, kao za destinaciju, tako i za Terme.
Time imaju i kvalitetnu lokalnu radnu snagu. Kako direktno tako i indirektno jer ekonomija funkcionira na više razina, pa ljudi ne sele, nego ostaju u Međimurju.
OPG-i imaju siguran prihod, koji im osigurava danji rast i razvoj. Možda netko od njih, zahvaljujući stabilnom poslovanju dobije i financiranje kroz EU fondove pa krene i u izvoz ili novu proizvodnju. 1+1=3 zar ne?
Najviše profitira destinacija, kao i gosti koji imaju svježu, organsku i kvalitetnu namirnicu. Ustvari profitiraju svi, to je i esencija cijele paradigme održivosti.
Dodatni tip: otpad od hrane se reciklira i pretvara u kompost
I za kraj, genijalni primjer cirkularne ekonomije - otpad i ostatke hrane Terme Sveti Martin reciklira i pretvara u kompost koji onda "vraćaju" svojim partnerima - lokalnim OPG-ima, koji ga koriste za nove uzgoj novih proizvoda. Savršeni primjer i zatvoren krug koji čini održivi turizam, gospodarstvo, poljoprivredu i ekonomiju lokalne zajednice.
Također, Terme Sveti Martin od otpadnih ulja koja se nalaze u kuhinjama izrađuju mirisne svijeće, a u radionicama sudjeluju i gosti i uživo uče i vide što znači održivost. Pogotovo djeca.
"Uvođenje lokalnih proizvoda i podržavanje OPG-ova kroz naše kratke nabavne lance omogućuje nam ne samo pružanje malo drugačijeg “eksluzivnog” gastro iskustva našim gostima, već i doprinos održivosti cijele destinacije. Cijela Hrvatska ima još toliko neiskorištenog potencijala po tom pitanju, a s druge strane bezbroj iznimno kvalitetnih lokalnih namirnica, pa je stoga i moja velika želja da što više hotelijera krene našim putem, a svi mi u termama smo naravno svima njima na raspolaganju sa savjetima i preporukama." istaknula je Nuša Korotaj, generalna direktorica Termi Sveti Martin na Linkedinu kao odgovor na moju objavu.
Mogli bi knjigu napisati samo na ovom jednom primjeru, no svima je, siguran sam, jasan narativ i koncept.
Odživi turizam kreće od lokalne zajednice - a turizam ima ključnu ulogu u tome. Ovaj model naravno ne funkcionira u domeni excel menadžera i turizma.
Dapače, ako imamo preko 20 milijuna dolazaka i preko 100 milijuna noćenja imamo egzaktnu potražnju i potrošnju. Samo moramo spojiti lance. To je luksuz danas. Kako i svi chefovi kažu: lokalna i kvalitetna namirnica je luksuz.
Moram naglasiti kako u cijeloj održivoj paradigmi, baza mora biti poljoprivreda, na to se naslanja kvalitetna gastronomija pa tek onda sektor turizam. To je taj "magični zaokruženi krug" i imperativ kojem moramo težiti.