Split nije party destinacija. Ako gledamo popis događanja, Split je sasvim sigurno kulturna destinacija

Autor:  HrTurizam Native

4. kolovoza 2023.

Kada spomenemo Split jedna od prvih asocijacija je Ultra festival. No Split nije samo Ultra niti je Split a priori "party destinacija". 

Ultra je globalni fenomen i gdje god se organizira ima globalni doseg i privlači posebnu ciljnu skupinu turista. Ako izuzmemo spomenutu Ultru, teško možemo pričati o Splitu kao o party destinaciji. 

Split je dugo bio tranzicijski grad, no unazad više godina stvari su se znatno promijenile. Split je postao destinacija. 

Naravno kako je mega popularna Ultra upravo u pozicioniranju na globalnoj karti napravila velike pomake, kako pozitivne, tako i one negativne, koje prati ne samo Ultra festival, nego bilo koje slično globalno događanje koje ugošćuje stotine tisuća turista (ovogodišnju Ultru je posjetilo oko150.000 obožavatelja iz 143 zemlje).

Ultra je Ultra, gdje god bila, a pogotovo na našoj prekrasnoj obali. Uostalom, nije slučajnost da su organizatori odabrali baš Hrvatsku i Split. No okrenimo se van same Ultre.

Ako promotrimo kalendar događanja na mrežnoj stranici TZG Splita, kao i najave na Facebook stranici, jasno je da u gradu Splitu zapravo postoji ponuda velikog broja kulturnih događanja.

Tijekom ljeta održava se veliki broj festivala i koncertnih programa na otvorenom od Splitskog ljeta, Splitskih litnjih kolura, San Sustipanske Noći, Croatia Handpan festival, Splitski ljetni koluri,  Festival "S okusom soli…", Imaginarium Summer Nights, Šotobraco Splitom itd…

Dakle, Split nije samo Ultra, dapače teško je naći događanja koje su slične tematike. 

Za komentar oko ove teme razgovarao sam s direktoricom Turističke zajednice grada Splita, Alijanom Vukšić koja ističe kako se u Splitu tijekom godine organizira znatan broj događanja, a njihov broj varira ovisno o mjesecu i sezoni.

Riva 2 large

"Turistička zajednica grada Splita surađuje s raznim organizatorima u razvoju događanja i manifestacija i sudjeluje u promociji svih događanja na području grada Splita. Na temelju kalendara događanja na web stranici TZG Splita, tijekom ljeta, posebice, organizira se veliki broj festivala i koncertnih programa na otvorenom. To uključuje Splitsko ljeto, Teatar uz more, Spli'ske litnje kolure, Ljetne čari klasične glazbe, San Sustipanske Noći, Croatia Handpan festival, Teatar pod zvijezdama, Festival "S okusom soli...", Imaginarium Summer Nights, Šotobraco Splitom, Piano Loop Festival, Split Park festival, Kolur Zvončac, Split at Night Jazz festival, Fibra festival i mnoge druge manje i veće događaje. Sudjelujemo u organizacijama poput Međunarodne izložbe pasa,  brojnim izložbama domaćih i međunarodnih umjetnika, potičemo njegovanje nematerijalne kulturne baštine poput umjetničkih izvedbi KUD-ova (pr. "Šotobraco gradom"), klapskih pjevanja (pr. "Piva klapa ispod volta") i sl.", ističe Vukšić. 

Sasvim je jasno kako Split nije samo Ultra. Ako gledamo izvan konteksta Ultre, po tematici sadržaja koji se organizira u Splitu, zaključak je totalno drugačiji?

"Točno, Split nije samo Ultra festival. Iako Ultra Music Festival privlači pažnju i turiste iz cijelog svijeta, u gradu Splitu prevladava bogata kulturna scena s raznolikim spektrom događanja. Puno kulturnih manifestacija i događanja održava se tijekom cijele godine, od manjih do većih, na raznim lokacijama, uključujući gradske trgove, tržnicu, ribarnicu i parkove. Ovaj bogati kulturni program čini Split atraktivnim odredištem za turiste motivirane kulturom, odnosno turiste koji žele doživjeti autentičnu lokalnu kulturu i umjetnost našeg grada", istakula je Vukšić.

Naravno, kada govorimo o Ultri koja je globalni fenomen i top svjetski festival, teško se "otrgnuti" od pozicioniranja koje donosi destinaciji jer jednostavno svojim ogromnim medijskim utjecajem globalno pozicionira destinaciju. Utjecaj Ultre ili možemo ga nazvati "Ultra efekt", na bilo kojoj destinaciji da se održava, je neupitno ogroman, što se jasno vidi po broju posjetitelja, top izvođačima, medijskom pozicioniranju, potrošnji turista… ali kao i uvijek, sve ima svoje pozitivne i negativne strane. Zato je iznimno važno da destinacija ima strategiju razvoja kojom se definira smjer razvoja. No utjecaj Ultre na destinaciju je druga šira rasprava i tema. 

Vezano uz Split, kulturna događanja su jako zastupljena, što se jasno vidi po najavama svih događanja. I to je jedan od smjerova koji se najviše komunicira i kojim se Split kao destinacija želi i treba pozicionirati. Kao i Hvar, tako i Split - radi se o destinacijama kojima kulturni turizam treba biti prva asocijacija. 

"Kulturna događanja su jako zastupljena u Splitu i čine važan, ako ne i najvažniji dio naše turističke ponude”, naglašava Vukšić i dodaje kako upravo zbog raznolikih kulturnih događanja, destinacija Split privlači putnike koji su zainteresirani za umjetnost, tradiciju i lokalnu kulturu. 

Cellars substructures of diocletians palace large

"Turistička zajednica grada Splita snažno u svojim kampanjama i promotivnim aktivnostima komunicira kulturne sadržaje kako bi istaknula Split kao grad kulture, tj. destinaciju s bogatom kulturnom baštinom i ponudom. Promocijom kulturnih događanja i kulturne baštine privukli smo turiste koji traže autentično iskustvo i žele istražiti kulturne sadržaje koje Split nudi", ističe Vukšić.

Veliki je izazov u šumi informacija komunikacije i velike mase turista, komunicirati što se i kada događa u destinaciji. Uostalom, upravo kroz sadržaj se brendiramo i pozicioniramo te istim ciljamo određene profile turista. 

Na pitanje kako ispred TZG Splita komunicira sva događanja, Vukšić navodi kako marketing svih događanja i ostalih turističkih sadržaja u Splitu jest izazov, ako se uzme u obzir da Split obiluje velikim brojem kulturnih i tradicijskih događanja tijekom cijele godine i činjenicu da privlači značajan broj emitivnih tržišta. 

"Kako bismo učinkovito komunicirali naše atribute i sadržaje, koristimo različite kanale i platforme. To uključuje mrežnu stranicu Turističke zajednice grada Splita, društvene mreže, kampanje i sajmove na emitivnim tržištima, organizaciju studijskih boravaka inozemnih novinara i organizatora putovanja, turističke vodiče i tiskane materijale, lokalne medije, kao i suradnju s turističkim partnerima, domaćim i inozemnim, i organizatorima događanja. Uz redovito ažuriranje informacija na našim kanalima, nastojimo koristiti vizualno privlačan sadržaj kako bismo turistima prenijeli bogatstvo kulturnog programa u Splitu", dodala je Vukšić.

"U skladu s našom vizijom daljnjeg razvoja turističke ponude Splita, istražujemo mogućnosti za unapređenje kulturnih i ostalih događanja u našem gradu. Turistička valorizacija i prezentacija kulturne i prirodne baštine, te razvoj sportsko-rekreacijske i eno gastronomske ponude nam je cilj", naglašava Vukšić i ističe kako planiraju pokrenuti, uz već postojeći opći Javni poziv, i poseban Javni poziv za kandidiranje manifestacija s ciljem dodjele potpora iz programa "Potpore za turističke manifestacije". 

Upravo ciljane potpore tj. sufinanciranje manifestacija jedan je od alata koje imaju destinacije da definiraju razvoj i pozicioniranje kroz tematizaciju manifestacija u kojem smjeru će se razvijati destinacija.

Peristyle 2 large

"Ovaj program će biti posebno usmjeren na podršku kulturnim, sportskim i eno gastronomskim manifestacijama i programima te poslovnim događanjima, poput kongresa i konferencija. S posebnom pažnjom ćemo razraditi detaljne kriterije za svaku vrstu manifestacije kako bismo osigurali transparentan, učinkovit i pravedan proces odabira te potaknuli organizatore da razviju i predstave visokokvalitetne i inovativne manifestacije te događaje koji će obogatiti turističku ponudu našeg grada i privući ciljane goste. Dodatno, kontinuirano ćemo jačati suradnju s lokalnim organizatorima kako bismo osigurali raznolikost i kvalitetu događanja tijekom cijele godine. Također, fokusirat ćemo se na digitalnu promociju kako bismo bolje dosegnuli ciljane skupine turista i privukli ih da posjete Split i iskuse sve što naša destinacija nudi u kulturnom, sportskom i eno gastronomskom kontekstu. Kontinuirano pratimo trendove u turizmu i prilagođavamo naše aktivnosti kako bismo ostali konkurentni i privlačni za turiste koji traže autentična iskustva. Interpretacija kulturnih sadržaja i resursa kroz turizam dodatni je izazov, stoga kroz proširenu i virtualnu stvarnost želimo prikazati našu baštinu (Self-guided walking tour, audio vodiči, Dalmatia AI aplikacija i sl.)", dodala je Vukušić.

Studija turističkih nosivih kapaciteta Splita

Nedavno je Turistička zajednica grada Splita predstavila rezultate Studije turističkog nosivog kapaciteta grada Splita koju su proveli u suradnji s Institutom za turizam. 

Studija je donijela važne smjernice koje će pomoći Gradu Splitu i ostalim važnim institucijama u donošenju odluka ,a koje su u skladu s konceptom održivog razvoja. 

Peristil large

Studija turističkih nosivih kapaciteta Splita pokazala je kako Split ima kvalitetne goste, većinom mlade ljude do 35 godina, koji žele istražiti kulturne sadržaje i ugostiteljsku ponudu, visoko obrazovane s dobrom platežnom moći. Prema tome, kultura je upravo jedan od smjerova u kojem se Split dalje treba razvijati?

"Temeljem Studije turističkih nosivih kapaciteta Splita, ali i ranijih istraživanja tržišta, posebice onih za vrijeme i nakon izrade Strateškog marketing plana destinacije Split, prepoznali smo važnost kulturnog segmenta (ponude i potražnje) u našoj turističkoj marketing strategiji. S obzirom na profil turista koji posjećuju Split, a koji su zainteresirani za kulturne sadržaje i visoke standarde usluge, fokusiramo se na daljnji razvoj i unapređenje kulturnih događanja i ponude. Planiramo surađivati s kulturnim institucijama, umjetnicima i lokalnom zajednicom kako bismo osigurali kvalitetne i raznolike kulturne programe koji će zadovoljiti interese naših gostiju", dodaje Vukšić i zaključuje kako će ovaj pristup omogućit daljnji razvoj Splita kao atraktivne kulturne destinacije te potaknuti održivi turistički rast.

Foto: TZG Split

Sadržaj nastao u suradnji s TZ Grada Splita u skladu s najvišim profesionalnim standardima

Autor:  HrTurizam Native

4. kolovoza 2023.