Srednja Dalmacija u fokusu gastro turizma: 18 restorana pod svjetlima Michelinovog vodiča, Dalmatinska marenda u fazi sazrijevanja

Autor:  Goran Rihelj

31. kolovoza 2024.

Splitsko-dalmatinska županija ( TZ SDŽ ) sve više se profilira kao vrhunska gastronomska destinacija.

Ovaj značajni pomak potvrđuje najnovije izdanje svjetski poznatog gastronomskog vodiča Michelin, koji je nedavno ažuriran i uključuje 18 preporučenih restorana iz Splitsko- dalmatinske županije, odnosno restorane ZOI, Šug, Zinfandel Food & Wine bar, PiNKU fish and wine, konobu Fetivi, Dvor, Zrno Soli, Kadena, BÒME u Splitu, restorane Mare, Il Ponte, konobu TRS u Trogiru, dva restorana u Supetru, konobu Kala i restoran Otok, dva restorana na otoku Hvaru, Mediterraneo (Hvar) i The Restaurant – Maslina Resort (Stari Grad) te restoran Nicolo Polo u Gradcu i Jeny u Tučepima.

"Iznimno smo ponosni što je Michelin ove godine prepoznao i uvrstio 18 restorana s područja Splitsko-dalmatinske županije u svoj prestižni vodič. Ova priznanja su rezultat predanog rada naših restauratera, chefova i svih koji su svojim trudom doprinijeli ovoj značajnoj potvrdi izvrsnosti naše gastronomije. Svaki od ovih restorana donosi jedinstvenu priču, obogaćujući našu kulinarsku scenu autentičnim jelima koja odražavaju bogatu tradiciju i inovativnost našeg kraja. Ova priznanja nisu samo osobni uspjeh za svakog od dobitnika, već i veliki korak naprijed za cijelu županiju, koja se sve više pozicionira kao vrhunska destinacija za ljubitelje gastronomije. Vjerujemo da će se u budućnosti na ovom popisu naći još mnogi drugi restorani s naše obale, otoka i zaleđa, čime ćemo dodatno prikazati raznolikost i bogatstvo naše gastronomske baštine. Želimo da Splitsko-dalmatinska županija postane sinonim za vrhunsku gastronomsku ponudu i da naši posjetitelji uživaju u svemu što naš kraj može ponuditi", istaknula je direktorica Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije Ivana Vladović.

Priznanja Michelina nastavak su jačanja prepoznatljivosti Splitsko-dalmatinske županije kao gastronomske destinacije te jačanje proizvoda gastronomije i potražnje za istim iz godine u godinu.

Naime, prema posljednjem istraživanju TOMAS Hrvatska u kojem je obuhvaćena godina 2022. i 2023., zabilježen je izrazit rast gastronomije kao jednog od motiva dolaska s 5% (u 2019.) na čak 22% u 2022./2023.. Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije upravo iz navedenog razloga veliki fokus stavlja na promociju gastronomije kao jednog od ključnih proizvoda u razvoju cjelogodišnjeg turizma te isticanju autentičnosti i kvalitete ponude Splitsko-dalmatinske županije.

Restorani s Michelinovom zvjezdicom su iznimno važni za brendiranje destinacije, kao i u segmentu vrhunske i luksusne ponude, no kao i svugdje u svijetu, radi se o manje od  oko 1% ukupnih restorana koji nose ovu prestižnu titulu. Ne mogu niti trebaju svi restorani imati Michelinovu zvjezdicu i preporuku. Hrvatska u 2024. godini ukupno ima 11 restorana s Michelinovim zvjezdicama i 71 restoran s Michelinovom preporukom.

Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije napravila je jedan veliki iskorak ka samoodrživom turizmu, povezivanju restorana i OPG-a te ponajviše promociji autentične ponude. 

Radi se o projektu „Dalmatinska marenda” kojim se vrednuje bogata gastronomska baština i umijeće spremanja namirnica u srednjoj Dalmaciji te kao takav namijenjen čuvanju identiteta Splitsko-dalmatinske županije te stvaranju dodatnih ponuda za domaće i strane turiste. To je Dalmacija, to je ta diferencijacija koja se bazira na našem načinu i kulturi življenja, doživljaj koji se pamti kao i motiv dolaska.

/// Dalmatinska marenda kao turistički proizvod? Apsolutno, to je turizam kojem moramo težiti

H 23961352 1024
Foto: Tom Dubravec/ Cropix/Cropix / Izvor: TZ SDŽ

H 23961404 1024

"Projekt Dalmatinske marende definitivno je naš najznačajniji projekt koji je obilježio posljednje dvije godine rada našega ureda. Mnogo je truda i rada uloženo u to da na pravi način predstavimo marendu svijetu, naročito stranim turistima, jer marenda u Dalmaciji ne podrazumijeva samo običan obrok. Htjeli smo da se prepozna kao jedan od simbola dalmatinskog načina života. U Dalmaciji se, znamo, ne pristaje na kompromise kada je u pitanju hrana. Držimo se kvalitete, naših domaćih autohtonih namirnica, izvornih bakinih recepata, sve uz vrhunsku vinsku kapljicu. Željeli smo se pobrinuti da se ta tradicija prenese i na mlađe generacije koje možda nisu imale priliku probati sva naša domaća autohtona jela, često zanemarena na jelovnicima restorana", navode TZ SDŽ-a.

Ovo je veliki strateški projekt, a potrebno je vrijeme da se projekt primi na tržištu uz konstantni razvoj, povezivanje i promociju kako prema domaćem i stranom tržištu, tako i prema turističkim agentima i agencijama. Projekt Dalmatinske marende je nakon skoro dvije godine trenutno u fazi sazrijevanja, slijedi proces certificiranja ugostiteljskih objekata, pa faza dodatne snažnije marketinške strategije i promocije u inozemstvu. 

"Projekt je, dakle, već skoro dvije godine u pogonu, možemo reći da smo iznimno zadovoljni rezultatima. Oko 40 objekata, uključujući restorane i OPG-ove, iskazalo je interes za uključivanjem u projekt što nas posebno veseli jer je to pokazatelj da se realni sektor želi afirmirati i zajedno s javnim sektorom graditi brend destinacije. Na jesen, svi ti objekti proći će proces verifikacije kako bi stekli certifikat „Dalmatinske marende“ koji jamči da ispunjavaju visoke kriterije u pogledu autentičnosti i kvalitete", dodaju iz TZ SDŽ.

Kriteriji podrazumijevaju da objekt priprema jela po tradicionalnim dalmatinskim recepturama, korištenje autohtonih namirnica iz lokalnih OPG-ova, posluživanje marende u određeno doba dana (od 10 do 14 sati, odnosno od 11 do 13 sati), te ponuda jela „na žlicu“ koja su i cjenovna prilagođena, uz zadovoljavanje svih sanitarnih i ostalih potrebnih uvjeta.

"Možemo zaključiti kako je projekt 'Dalmatinska marenda' daleko od statičnoga, u sklopu projekta provedeno je niz raznovrsnih aktivnosti te je započet ciklus edukacija kako bi kvaliteta bila na najvišem nivou. Od aktivnosti ističe se prezentacija marende na FESPO sajmu u Zurichu kao i posebna prezentacija u Sarajevu gdje je odaziv bio izvrstan. Na jesen se očekuje predstavljanje Dalmatinske marende u Pragu i na još nekoliko inozemnih destinacija. Također, u pripremi je i detaljna kuharica koja čuva okuse i mirise prošlih vremena u kojima se mogu pronaći recepti izvornih dalmatinskih jela. Ubrzo se očekuje njena finalizacije, a zatim i daljnja promocija", izjavili su iz TZ SDŽ.

Veliki naglasak u ovom projektu stavljen je na edukaciju svih dionika turističkog sektora jer iz TZ SDŽ drže da bez ulaganja u znanje i daljnje razvijanje vještina ne možemo napredovati niti se istaknuti na tržištu. U suradnji sa ŠKMER-om, TZ SDŽ je proveo niz edukacija i masterclassova diljem županije, a svi dionici turističkog sektora, bilo da je riječ o iznajmljivačima, ugostiteljima, hotelijerima, kuharima ili konobarima imali su priliku besplatno sudjelovati.

Radionice su obuhvatile sve aspekte - od izrade krušnih tijesta, preko pripreme mesnih i ribljih jela, do izrade dalmatinskih slastica, zatim posluživanja jela, pa sve do načina brendiranja destinacije i njenih gastronomskih specijaliteta.

"Iako se često ističe kako su druge mediteranske zemlje u okruženju, ponajviše Italija, izvrsno izbrendirali svoju kuhinju, naš zadatak je staviti naglasak na dalmatinsku kuhinju koja na vrlo malom geografskom prostoru nudi toliko specijaliteta. Krenete li od Zagore, put priobalja pa sve do otoka svakoga posjetitelja očekuje bogatstvo okusa i mirisa, a svaki kraj stoljećima njeguje neko svoje tradicionalno jelo", zaključuju iz TZ SDŽ.

Foto: Dalmatinska Marenda video / ilustracija: hrturizam

Autor:  Goran Rihelj

31. kolovoza 2024.