Brojke rastu. Naslovi su rekordni. Ali iznutra – pucaju temelji.
Turizam mora prestati brojiti goste, a početi slušati domaćine. Jer dok turisti dolaze i odlaze, a destinacije ostaju. Nikako da shvatimo, kako otpornost nije urođena. Ona se planira. Održivi turizam se ne može dogoditi stihijski, nego jedino planski.
Možemo li to još naučiti na vrijeme?
Donosimo novi tjedni osvrt 19/52: Kad brojke rastu, a povjerenje puca
Turizam se oporavio. Brže nego što smo očekivali. Dapače, ruši stare rekorde od prije pandemije. Sada već daleka 2019. godina nam više nije referentna točka, nego upravo prošla. I tako iz godine u godinu.
No pitanje nije više rastemo li - već po koju cijenu.
Španjolska i Grčka obaraju rekorde. Broj dolazaka i prihoda u stalnom su uzlaznom trendu. U isto vrijeme, broj prosvjeda, frustracija i mjera kontrole raste gotovo jednakim ritmom.
I tu leži paradoks koji postaje sve glasniji: dok industrija slavi brojke, lokalne zajednice gube strpljenje.
Rekordi u dolascima, ali i u nezadovoljstvu
Grčka je prošlu godinu završila s više od 40 milijuna međunarodnih posjetitelja i 21,5 milijardi eura prihoda, što je rast od 16% u odnosu na 2023. Španjolska već u prva tri mjeseca 2025. bilježi više od 17 milijuna turista, uz rast prihoda i potrošnje-
I dok brojke oduševljavaju investitore i kreatore politike, lokalno stanovništvo šalje drugačiju poruku. Od Barcelone do Mallorce, od Atene do Santorinija, prosvjedi se više ne događaju povremeno - oni postaju redoviti, organiziraniji i sve glasniji.
Pojavljuju se i organizirani pokreti poput “Southern Europe Against Touristification” koji ujedinjuju lokalne zajednice diljem Mediterana. Poruka je jasna: “Ne živimo više u svom gradu.”
Kad gradovi izgube dušu
Slična slika dolazi i iz Italije. Sirmione na jezeru Garda nedavno je doživio navalu 75.000 turista u samo jednom vikendu, potpuno preplavivši prostor i lokalnu infrastrukturu . U tom trenutku turizam prestaje biti ekonomski motor, a postaje pritisak koji mijenja strukturu zajednice, tjera stanovnike, guši prostor i odnosi identitet.
Zabrinjava što, unatoč svim upozorenjima, rast se nastavlja. Pa i dalje slavimo brojke, otvaranja, rekorde - dok istovremeno raste nepovjerenje između lokalnog stanovništva i turističkog sektora.