Tjedni osvrt: Kad brojke rastu, a povjerenje puca

Ovo nije pitanje protiv turizma. Ovo je pitanje za bolji turizam.

Foto: hrturizam

Autor:  Goran Rihelj

12. svibnja 2025.

Brojke rastu. Naslovi su rekordni. Ali iznutra – pucaju temelji.

Turizam mora prestati brojiti goste, a početi slušati domaćine. Jer dok turisti dolaze i odlaze, a destinacije ostaju. Nikako da shvatimo, kako otpornost nije urođena. Ona se planira. Održivi turizam se ne može dogoditi stihijski, nego jedino planski.

Možemo li to još naučiti na vrijeme?

Donosimo novi tjedni osvrt 19/52: Kad brojke rastu, a povjerenje puca

Turizam se oporavio. Brže nego što smo očekivali. Dapače, ruši stare rekorde od prije pandemije. Sada već daleka 2019. godina nam više nije referentna točka, nego upravo prošla. I tako iz godine u godinu.

No pitanje nije više rastemo li - već po koju cijenu.

Španjolska i Grčka obaraju rekorde. Broj dolazaka i prihoda u stalnom su uzlaznom trendu. U isto vrijeme, broj prosvjeda, frustracija i mjera kontrole raste gotovo jednakim ritmom.

I tu leži paradoks koji postaje sve glasniji: dok industrija slavi brojke, lokalne zajednice gube strpljenje.

Rekordi u dolascima, ali i u nezadovoljstvu

Grčka je prošlu godinu završila s više od 40 milijuna međunarodnih posjetitelja i 21,5 milijardi eura prihoda, što je rast od 16% u odnosu na 2023. Španjolska već u prva tri mjeseca 2025. bilježi više od 17 milijuna turista, uz rast prihoda i potrošnje-

I dok brojke oduševljavaju investitore i kreatore politike, lokalno stanovništvo šalje drugačiju poruku. Od Barcelone do Mallorce, od Atene do Santorinija, prosvjedi se više ne događaju povremeno - oni postaju redoviti, organiziraniji i sve glasniji.

Pojavljuju se i organizirani pokreti poput “Southern Europe Against Touristification” koji ujedinjuju lokalne zajednice diljem Mediterana. Poruka je jasna: “Ne živimo više u svom gradu.”

Kad gradovi izgube dušu

Slična slika dolazi i iz Italije. Sirmione na jezeru Garda nedavno je doživio navalu 75.000 turista u samo jednom vikendu, potpuno preplavivši prostor i lokalnu infrastrukturu . U tom trenutku turizam prestaje biti ekonomski motor, a postaje pritisak koji mijenja strukturu zajednice, tjera stanovnike, guši prostor i odnosi identitet.

Zabrinjava što, unatoč svim upozorenjima, rast se nastavlja. Pa i dalje slavimo brojke, otvaranja, rekorde - dok istovremeno raste nepovjerenje između lokalnog stanovništva i turističkog sektora.

1719127475297
Foto: hrturizam

Otpornost nije urođena, ona se gradi

OECD je nedavno objavio snažno izvješće koje jasno poručuje: turizam nije sam po sebi otporan – on to postaje tek kad ga tako strateški planiramo .

Otpornost ne dolazi iz PR kampanja, već iz:

  • ravnoteže interesa lokalnog stanovništva i posjetitelja,

  • smanjenja pritiska na infrastrukturu,

  • diversifikacije ekonomije,

  • i možda najvažnije - uključivanja zajednice u donošenje odluka.

OECD poziva na zaokret od pukog promoviranja destinacija prema stvarnom upravljanju, pri čemu lokalne vlasti, DMO-i i struka moraju surađivati, ne konkurirati. Hrvatska na tom polju još uvijek gleda iz sezone u sezonu, a ne širu sliku - ali vrijeme više nije na našoj strani.

Premium segment – rješenje ili bijeg?

U isto vrijeme, Hrvatska nastavlja razvijati premium segment. Prošle godine premium smještaj generirao je više od 1,4 milijarde eura, a u najavi je 6.000 novih soba u visokoj kategoriji . To nije problem – dapače, diversifikacija ponude nužna je.

Ali premium ne smije postati sinonim za isključenost, zatvorenost ili elitizam. Ako gubi vezu s lokalnim, ako ne poštuje kapacitete destinacije postaje još jedan oblik turistifikacije.

Glavno pitanje je što je danas premium? Doživljaji i emocije, autentična hrana s lokalnim namirnicima ili fizički "pozlaćeni" predmeti. U konačnici, turisti se ne vraćaju zbog dizajna sobe, već zbog doživljaja koji im je ostao u pamćenju – onog kojeg nisu mogli pronaći nigdje drugdje. Bar prema mojem viđenju turizma.

AI u rukama korisnika – prodaja se događa u trenutku inspiracije

Tehnologija je otišla dalje u samo jednom tjednu. Expedia i Instagram sada omogućuju direktno planiranje putovanja iz Reels videa. Inspiracija više ne ostaje na ekranu. U jednom kliku postaje itinerar i rezervacija .

To znači: nema više vremena za čekanje. Tehnologija je već ispred nas. Korisnici biraju u sekundi. A mi moramo znati biti prisutni tamo gdje su korisnici.

Što kad plastika zamijeni pogled?

U Americi, aplikacija TrashBlitz prati količine otpada u nacionalnim parkovima. Ispostavilo se da su plastične boce, maramice i ambalaža ostaci “turističkog iskustva” koje nismo znali upravljati .

Isto pitanje postavljamo i ovdje: jesmo li samo mjerili dolaske, ali ne i trag koji ostaje nakon što gosti odu?

Zaključno: Turizam ne smije biti slijep na vlastiti uspjeh

Ovo nije pitanje protiv turizma. Ovo je pitanje za bolji turizam. Onaj koji ne zaboravlja tko tu živi kad gosti odu. Onaj koji ne misli da je rast dovoljan.

Onaj koji zna da bez povjerenja i bolje kvaliteta života lokalne zajednice, bez prostora za disanje i bez strategije za upravljanje - brojke ne znače ništa.

 

Autor: Goran Rihelj, hrturizam

Uključite se u raspravu, povežimo se, pretplatite se na hrturizam i budite u tijeku sa svim informacijama.

P.S. Ako želite više konteksta, sve članke možete pronaći na portalu hrturizam u kategoriji: VIJESTI

 

Autor:  Goran Rihelj

12. svibnja 2025.