U 2023. godini redakcija portala HrTurizam i Turističke priče žele vam puno uspjeha i smijeha, kao i da se naš turizam fokusira na strateški i održivi razvoj.
Naša najveća vrijednost je naša raznolikost i autentičnost. Svi trendovi u turizmu govore isto, a to je autentičnost, održivost i digitalizacija.
Iskreno, autentičnost je uvijek bila i uvijek će biti glavni trend u turizmu jer sama esencija turizma je upravo – autentični doživljaj. Diferencijacija od drugih je upravo to što jesmo - naš način i kultura življenja.
Motiv putovanja je upoznati novu kulturu i način življenja. Dakle, logično je i prirodno da budemo ono što jesmo i "prodavati" naš način i kulturu življenja, a ne biti kopije.
Turisti iz Beča sigurno ne žele jesti "bečke šnicle", nego žele probati i iskusiti nešto novo. Mi i dalje figurativno prodajemo Francuzima francusko vino, umjesto naše. U suprotnom zašto bi ljudi putovali? Ako smo svi kopija Toscane, zašto bi onda ljudi putovali? Ako netko želi doživjeti Toscanu, onda će otići u pravu Toscanu, a ne posjetiti neku kopiju ili repliku. Original je uvijek imao i uvijek će imati svoju vrijednost i motiv dolaska, dok kopija sasvim sigurno ne.
Što se održivosti i digitalizacije tiče tu još samo pričamo. No imamo strategiju.
Fokus mora biti na autentičnosti, a ne masovnom turizmu. Fokus mora biti na priči i doživljaju, a ne samo živjeti od "rentnog" turizma kroz sunce i more. Takav turizam se ne planira, on se sam od sebe događa. Fokus mora biti na čovjeka i lokalnu ekonomiju, a ne na poticanje uvoza. Fokus mora biti na domaćoj rajčici i jajima. Slobodno nastavite niz…
Nova godina, novi izazovi, a najveći je izazov bio i ostao promjena "mindseta".
U Novoj 2023. želim nam da počnemo trenirati za Svjetsko nogometno prvenstvo.
No mi sve znamo, mi smo ipak "prvaci" svijeta. Kako u sportu, tako i u turizmu. No razlika je što se u sportu radi ozbiljna selekcija najboljih koji zaslužuju biti među prvih "11", uz dugogodišnji trudi i razvoj svakog igrača.
Nogomet je odavno nešto puno više od pukog pucanja lopte na treninzima i trčanja gore - dolje, a svaka utakmica uključuje dubinske analize, pripreme, strategije i izmjene ritma te taktike tijekom igre. Nogomet je i ekipni sport, a ne soliranje pojedinca.
Sinergija svih 11 igrača na terenu + trener i cijelo osoblje. Nogomet je i priprema utakmice, kao i proces rehabilitacija te regeneracije. Nogomet je i dugoročno planiranje koje igrače ćemo kupiti, kako će se uklopiti u momčad, kako ćemo "izbrusiti" igrače. Nogomet je i infrastruktura, od stadiona do cijele organizacije kluba. Nogomet su i financije, ulaganje, investicije, brendiranje, marketing, suveniri, komunikacija na društvenim mrežama, sponzorstva... razvoj mladih igrača i trenera. Planiranje budžeta i financija. Analitika ili digitalizacija je odavno ušla u nogomet. Od prodaje karata do praćenje svakog igrača, kako zdravstvenih i fizičkih mogućnosti do evaluacije svake utakmice. Kako se kretao, koliko je trčao, imao dodavanja...
No sve u svemu, konačni proizvod gledaju svi. Svi gledaju 11 igrača koji trče i bore se na terenu da zabiju gol. Gol više od protivnika. No svi gledaju istu utakmicu. Kako oni koji su kupili skuplju kartu u VIP ložama, oni koji su kupili sjedala na sredini, i oni na svakom kutu stadiona, čak i oni koji su kupili najjeftinije karte na "stajaćim" mjestima. No svi oni gledaju istu utakmicu ili predstavu.
Predstavu koja je itekako dobro isplanirana i programirana na uspjeh. Nije slučajnost što iz godine u godinu uvijek iste, uz neku pozitivnu anomaliju, završnicu prvenstava igraju uvijek iste ekipe.
Uspjeh u cijeloj priči nije preko noći, nego je pametno stvaran dugi niz godina. I tu uz puno truda, znoja, pokušaja, muke, lucidnosti...
Svi mogu igrati nogomet, no samo neki mogu igrati Ligu prvaka. Nekada i u sportu odigra sreća, trenutak genijalnosti nekog igrača, no ipak povijest pišu velike i stabilne momčadi. Momčadi koji se strateški bave svim procesima. Momčadi koje su održive ili nogometnim rječnikom koje su iz godine u godinu konkurentne.
Tako i u turizmu. Imamo prirodni resurs i geostratešku poziciju koji nam je dan. Nismo stvorili tu komparativnu prednost. Kako ćemo trenirati i u konačnici igrati utakmicu ovisi samo o nama.
Za iskorak nam trebaju poslovni procesi, strateški i planirani razvoj, sinergija svih i da se stvarno počnemo baviti razvojem ili da počnemo trenirati nogomet. Svi a ne samo pojedinci. A ne da se "okupimo" na dan utakmice/ sezone i igramo bez trenera i pripreme. Prvih 15 minuta (dva mjeseca) možda i odigramo dobro... ali pitanje je dugoročno i održivio kako ćemo proći? Kako će završiti utakmica?
Kao što znamo pamte se samo pobjednici, ne tko je igrao polufinale.
Za kraj, imamo sve, sve je na nama samima hoćemo li i kako igrati utakmicu. Što više treniramo to ćemo biti bolji i uspješniji. Svi se bore za iste turiste u Europi. A pobijediti će oni koji su pametniji, brži, agilniji, kreativniji, inovativniji i ponajviše oni koji se strateški i održivo bave razvojem turizma.