U promet pušten prvi baterijski elektromotorni vlak, održivi proizvod domaće industrije

Izvor fotografije: HŽ Putnički prijevoz

Autor:  HrTurizam.hr

17. svibnja 2025.

Prvi elektrobaterijski vlak proizveden u Hrvatskoj koji je proizveo Končar europskim i novcem iz državnog proračuna, uspješno je ovoga tjedna obavio svoju prvu vožnju od Zagreba do Bjelovara.

Mnogi se slažu kako je to bio povijesni dan za hrvatsku željeznicu jer je u promet pušten prvi baterijski elektromotorni vlak, visokotehnološki i održivi proizvod domaće industrije. 

Vlak iz Končareva pogona prometovat će na dionici Zagreb - Bjelovar koristeći se strujom i baterijama na neelektrificiranim dijelovima pruge. Predsjednik Uprave Končara, Gordan Kolak, izjavio je u središnjem Dnevniku HTV-a kako je iz Končareve perspektive baterijski elektromotorni vlak segment održivosti. 

"S ovim elektrobaterijskim vlakom prvi put rješavamo problem zelenog transporta na dijelovima neelektrificiranim prugama, čiji se transport odvijao s dizel vlakovima. Ti vlakovi su jako stari, bučni s velikim emisijama CO2", rekao je Kolak, naglasivši da se puno ulaže u modernizaciju transporta, u neka nova tehnološka rješenja.

Elektrifikacija

Ovaj vlak je jedan od najboljih odgovora upravo na gorući problem - kako riješiti pitanje održivog zelenog transporta na neelektrificiranim dijelovima pruge, rekao je. "Otvorili smo opciju više za hrvatske željeznice", dodao je.

Ovo je desetljeće željeznice i poznato je da Europa obilato financira takve projekte. I ovaj je u konačnici financiran europskim novcem pa se postavlja pitanje koliki je onda zapravo problem činjenica da je 60 posto željeznica još uvijek neelektrificirano.

/// Končar na sajmu InnoTrans u Berlinu predstavio dva nova vlaka – baterijski i mjerni

"Pa postavlja se pitanje ima li smisla ući u potpunu elektrifikaciju svih tih pruga ako imamo kvalitetno rješenje upravo za te pruge. Sama činjenica da ćemo imati baterijske vlakove koje imaju doseg već od sto kilometara govori o tome da možda nije ni potrebno elektrificirati sve pruge, jer je pitanje naravno i fizibilnosti investicije u elektrifikaciju u odnosu na rješenje tog transporta baterijskim vlakovima. Ja mislim da smo mi ovime ipak otvorili opciju više za hrvatske željeznice i ipak osigurali jednu kvalitetnu alternativu takvim kapitalno intenzivnim projektima. Ovo su rješenja koja su vrlo pouzdana, kvalitetna, zelena, održiva, a rješenja koja su tehnološki napredna i stvarno je vrlo ugodno voziti se u jednom takvom vlaku u kojem je u konačnici ta razina buke svedena", odgovorio je Kolak. 

Koncar innotrans 5
Foto: Končar

Končar je u prvom kvartalu ove godine značajno povećao knjigu narudžbi, otkrio je. Ona je sad na dvije milijarde i 150 milijuna eura što je značajno više u odnosu na isto razdoblje prošle godine. U prvom kvartalu je ugovoreno 416 milijuna eura novih poslova. 

"Ta dinamika ugovaranja nama pokazuje da nestaje taj tempo ulaganja i promišljanja u elektroenergetsku infrastrukturu, da se to i dalje nastavlja. Svakodnevno svjedočimo upravo o takvom jednom trendu i držimo da je to jedan proces koji neće tako brzo stati", kazao je Kolak za HTV. 

/// Novoimenovani povjerenik EU za promet podupire e-mobilnost

Do kraja godine još šest nova niskopodna vlaka

Vlak je izrađen u sklopu projekta 'Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu' ukupne vrijednosti 17,1 milijun eura. Od toga je 13,3 milijuna eura osigurano iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), a ostatak iz državnog proračuna.

"Trenutno u modernizaciju i rekonstrukciju željezničke infrastrukture u cijeloj Hrvatskoj ulažemo gotovo 1,5 milijardi eura, uz pomoć europskih fondova i kredita Europske investicijske banke", izjavio je po dolasku na prvu vožnju potpredsjednik Vlade RH i ministar prometa Oleg Butković

Naglasio je da na hrvatskim prugama trenutno prometuje 63 nova niskopodna vlaka, a do kraja godine očekuje se još šest. Najavio je također da će nakon ovog elektrobaterijskog, za nekoliko mjeseci u promet biti pušten još jedan, potpuno baterijski vlak.

/// U sljedećih pet godina više Europljana planira putovati vlakom

Zelena tranzicija

Novi elektrobaterijski vlak može postići brzinu do 120 km/h na baterijski pogon na neelektrificiranim prugama, dok na elektrificiranim prugama može voziti do 160 km/h. Ima kapacitet za ukupno 315 putnika, od čega 157 sjedećih mjesta, te autonomiju vožnje preko 100 km na baterijski pogon.

Opremljen je svim modernim sadržajima uključujući besplatni WiFi, rampe za pristup osobama s invaliditetom, prostor za bicikle i sustav videonadzora.

Hz vlak hrvatska pixabay
Foto: GoranH / Pixabay

Vlak značajno smanjuje emisije CO2 i samim time je odgovor na naše ciljeve zelene tranzicije, naglasio je Kolak. Nakon puštanja u promet, vlak će biti korišten za testiranje punionica u Virovitici, Osijeku i Varaždinu.

"Dobro je da smo prije nekoliko godina pokrenuli investicijski ciklus u nabavu novih vlakova. Trenutno je 63 nova niskopodna vlaka u voznom parku HŽ-a, od toga je više od polovica nabavljena u posljednje tri do četiri godina, a do kraja godine ćemo imati još jednu isporuku novog baterijskog vlaka i pet elektrodizelskih vlakova. Imat ćemo oko 70 novih vlakova do kraja ove godine", zaključio je Butković.

/// Eurostar će do 2030. vlakove napajati sto posto obnovljivom energijom

Elektrobaterijski vlak

Ovaj vlak proizveden je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. Vlak je proizvela tvrtka KONČAR - Električna vozila.

Nakon ispitivanja u krugu tvornice, 5. prosinca počele su testne vožnje na prugama. Prve vožnje odrađene su na dionici Velika - Gorica - Lekenik - Velika Gorica. U narednom razdoblju ispitivale su se sve komponente novog vlaka, nakon čega je uslijedilo ishođenje dozvola kako bi vlak mogao biti pušten u redovni promet.

Radi se o trodijelnom vlaku duljine 60 metara sa 150 sjedećih mjesta. Opremljen je s troja vrata sa svake strane, rampama za ulazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletom prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički prostor je pod videonadzorom.

U vlaku su postavljeni i monitori za prikaz videosadržaja te je opremljen modernim informacijskim sustavom.

/// Besplatna aplikacija za korisnike HŽ-a omogućava praćenje vlakova u stvarnom vremenu

Brzina do 160 km/h

Elektrobaterijski vlak koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH.

Na neelektrificiranoj pružnoj mreži za pogon će koristiti baterije uz postizanje maksimalne brzine do 120 km/h, a na elektrificiranoj mreži klasičan sustav napajanja pomoću visokonaponske opreme 25 kV 50 Hz prilikom čega postiže brzinu do 160 km/h. 

Baterije će se puniti iz kontaktne mreže ili pomoću stabilnih energetskih priključaka koji će biti postavljeni u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula. 

Tijekom kretanja vlaka u dodiru s kontaktnom mrežom dobivena energija može se koristiti za punjenje baterije i direktni pogon elektromotornog vlaka, a energija dobivena kočenjem vlaka može se vratiti u mrežu ili se njome mogu puniti baterije.

/// Europa ima 350 posto više izravnih letova nego izravnih vlakova do odredišta

Naslovna fotografija: HŽ Putnički prijevoz

Autor:  HrTurizam.hr

17. svibnja 2025.