Svjetski dan turizma u cijelom svijetu se obilježava 27. rujna. Ovo doba godine izabrano je simbolično kao vrijeme kada na sjevernoj polutci glavna turistička sezona završava, a na južnoj počinje.
S obzirom kako taj dan ima dugu tradiciju obilježavanja - već više od četrdeset godina - dosad obuhvaćane teme uistinu su bile raznovrsne. Ovogodišnja je Turizam i zelena ulaganja.
Svjetska turistička organizacija (WTO) ističe da su ulaganja jedan od ključnih prioriteta za oporavak turizma nakon pandemije, važna i za budući rast i razvoj, što je potrebno postići inovativnim rješenjima. Pritom valja voditi brigu o očuvanju okoliša te o održivosti.
Nastavak transformacije sektora u fokusu 10. Foruma globalne turističke ekonomije
U povodu obilježavanja Svjetskog dana turizma Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je pregled turističkih pokazatelja. Ono što se iz podataka odmah može zaključiti je kako su dolasci i noćenja turista u proteklom desetljeću bili u kontinuiranom porastu, s iznimkom pandemijske 2020.
Hrvatski turizam u prvih osam mjeseci ostvario rast od 8% u dolascima
Prema posljednjim raspoloživim godišnjim podacima, 2022. godina, u kojoj je zabilježeno 90 milijuna noćenja, gotovo je dosegnula brojke pretpandemijske 2019. Međutim, broj dolazaka je nešto manji nego tada.
Rast broja smještajnih jedinica
Broj smještajnih kapaciteta iz godine u godinu raste, a u Hrvatskoj je 2022. turistima na raspolaganju bilo 415 tisuća soba, apartmana i mjesta za kampiranje, što je u odnosu na 2013. - godinu ulaska Hrvatske u Europsku uniju - za 34,3 posto više.
Usporedi li se godina ulaska Hrvatske u Europsku uniju s podacima za 2022. godinu, očito je kako su u obje godine najvjerniji gosti bili Nijemci, koji su - od stranih turista- ostvarili najviše noćenja. Slijede ih Slovenci i Austrijanci.
Nijemci za svoj godišnji odmor i dalje najčešće biraju destinacije koje nude obilje sunca i mora
Promatre li se podaci o prosječnom broju noćenja po dolasku, poredak je nešto drugačiji. U 2022. na prvom su mjestu bili Nijemci s prosječno ostvarenih 7,2 noćenja po dolasku, a slijedili su ih Česi sa 6,6, te Slovaci sa 6,4 noćenja po dolasku.
U 2013. su pak najveći prosječni broj noćenja ostvarili Rusi, 8,1 noćenja po dolasku, potom Danci sa 7,7, i Nijemci sa 7,5 noćenja po dolasku.
Očuvanje okoliša i briga za čovjeka
Turisti u Hrvatsku najviše vole dolaziti u vlastitom aranžmanu, što pokazuju i podaci za 2022. kada je gotovo tri četvrtine turista, točnije njih 71,1 posto, stiglo individualno, dok ih je organizirano došlo 28,9 posto.
Kad je riječ o smještaju, turisti tradicionalno najviše borave u sobama, apartmanima, studio-apartmanima i kućama za odmor, u kojima je u 2022. ostvareno 49,1 posto noćenja, dok su na drugome mjestu kampovi s 23,2 posto, a na trećemu mjestu hoteli s 20,3 posto ukupnog broja ostvarenih noćenja.
Analiza: oporavak hrvatskog turizma, kampovi pobjednici nakon COVID krize
Hrvatska, mala zemlja za veliki odmor, kako je svojedobno glasio turistički slogan, svojim turistima itekako ima što ponuditi, stoga ne čudi da brojke iz godine u godinu rastu.
Već je svima dobro znano da na ovoj gospodarskoj grani počiva hrvatsko gospodarstvo, a želimo li konkurentan i održiv turizam, u poslovanju će biti nužno poštovati preporuke Svjetske turističke organizacije te u budućnosti sve više primjenjivati inovativna rješenja usmjerena na očuvanje okoliša i brigu za čovjeka.
Foto: Arriva travel
Izvor: Državni zavod za statistiku