Više od suvenira: Kako majica s identitetom postaje kanal interpretacije

Prvi dojam koji ostaje.

Autor fotografija: Dražen Kopač

Autor:  Goran Rihelj

18. srpnja 2025.

Kada turist već na samom dolasku, u zračnoj luci, dobije ne samo osmijeh i informaciju, već i iskustveni element, poput tradicionalne nošnje u suvremenom ruhu, tada ta interakcija postaje trenutak koji nosi priču, identitet i pozivnicu na dublje otkrivanje regije.

Tada se to ne zaboravlja, nego ostaje u dugotrajnom sjećanju. 

Naime, u povodu Dana Zagrebačke županije, stotinu putnika Zračne luke Franjo Tuđman dočekano je na simboličan i srdačan način.

Turistička zajednica Zagrebačke županije ( TZZŽ ), u suradnji s Međunarodnom zračnom lukom Zagreb, podijelila je stotinu promotivnih majica s modernom interpretacijom tradicijskih nošnji Turopolja, kao znak dobrodošlice, ali i poziv na istraživanje kontinentalne Hrvatske. Radi se o majicama s posebnim uzorkom narodne nošnje iz 19. i 20. stoljeća, a riječ je o dezenu turopoljskog kožuha, lajbeka izrađenom od kože koji je nekoć bio dio narodne nošnje ovog kraja.

Projekt potvrđuje stratešku orijentaciju Turističke zajednice Zagrebačke županije na kreiranje prvog dojma već na ulaznim točkama države, u ovom slučaju, zračnoj luci kao vratima u prvom kontaktu sa Lijepo našom. 

Poseban dojam ostavila je činjenica da su majice dijelile članice KUD-a Gradići, odjevene u tradicionalne nošnje Turopolja, čime je dodatno naglašena vrijednost žive baštine i toplina dočeka. 

Foto tzzz mzlz 7 large

Foto tzzz mzlz 8 large

Foto tzzz mzlz 10 large

Vjerujemo da je prvi dojam ključan, a naša želja je da putnici odmah po dolasku osjete toplinu i autentičnost našeg kraja. Ova aktivacija u zračnoj luci simboličan je, ali snažan način kojim prenosimo vrijednosti zajedništva, gostoljubivosti i bogate kulturne baštine koju ponosno njegujemo,“ poručuje Ivana Alilović, direktorica Turističke zajednice Zagrebačke županije. Zagrebačka županija razvija se kao regija koja promišlja dugoročno,  kroz održivi turizam, kratke lance opskrbe, snažnu podršku obiteljskim gospodarstvima i osmišljavanje inovativnih turističkih proizvoda koji odgovaraju stvarnim potrebama putnika.“

Gost ne dobije samo suvenir, nego i identitet destinacije

Upravo je to suština interpretativnog pristupa destinacijskom marketingu: pričati priču prije nego gost uopće zakorači na odredište, kod prvog kontakta i tijekom boravka u destinaciji. 

Znate onaj poznati havajski običaj kada gostima pri dolasku stavljaju cvjetni vijenac oko vrata? Taj jednostavan čin nije samo znak dobrodošlice, to je simbol pripadnosti, emocionalne povezanosti i uvođenja gosta u lokalnu kulturu od prvog daha.

Na sličan, ali drugačiji način, i ova inicijativa TZ Zagrebačke županije nosi istu poruku dobrodošlice i baš zato što je priča uključena u prvi dojam, ta se priča lakše pamti i kasnije priča dalje.

Dodatnu vrijednost ovoj aktivnosti daje činjenica da su promotivne majice reinterpretacija turopoljskih nošnji, što pokazuje jasan strateški smjer: očuvanje nematerijalne kulturne baštine ne samo kroz muzejski pristup, već kroz živu prisutnost u svakodnevici i turističkoj komunikaciji.

Važno je naglasiti kako se majice s modernom interpretacijom tradicijskih nošnji Turopolja ne koriste prvi ili samo ovaj put, nego su spomenute majce u stalnoj komunikaciji TZ Zagrebačke županije, od manifestacija, kampanja, konferencija, čak i van konteksta samog turizma.

Polako, ali sigurno, postaju simbol Zagrebačke županije. Predmet pripadnosti i živi "suvenir".

Foto tzzz mzlz 5 large

Foto tzzz mzlz 4 large

Zračna luka kao ključni partner u promociji kontinenta

Pohvalno je i što se ova inicijativa odvija u partnerstvu sa zračnom lukom, jednom od ključnih “gateway” točaka, jer destinacijski menadžment više nije (i ne smije biti) samo u domeni lokalnih turističkih zajednica, već zahtijeva multisektorski pristup.

David Gabelica, član Uprave Međunarodne zračne luke Zagreb d.d., ističe kako Zračna luka Franjo Tuđman predstavlja snažnu platformu koja potiče razvoj kontinentalnog turizma, sve značajnijeg segmenta hrvatske turističke ponude. "Kvalitetna zračna povezanost s brojnim europskim i svjetskim destinacijama omogućuje posjetiteljima jednostavan dolazak do kulturno bogatih, gastronomski raskošnih i prirodno jedinstvenih lokaliteta Zagrebačke županije. Posebno nas veseli uspješna suradnja s Turističkom zajednicom Zagrebačke županije na brojnim aktivnostima koje dodatno promoviraju kontinentalni turizam i unapređuju cjelokupno iskustvo boravka u zračnoj luci.” naglasio je Gabelica.

Ovakve mikroaktivacije nisu “velike kampanje”, ali imaju veliki efekt u stvaranju diferencijacije i emocionalne povezanosti. Pogotovo ako su dio veće povezane cijeline u brendiranju destinacije.

Ključna razlika je u tome jesu li te aktivnosti tek jedan dio strateške slagalice ili samo izolirani pokušaji. U slučaju Turističke zajednice Zagrebačke županije, ova inicijativa nije iznimka, ona je tek jedna kockica šireg mozika i dugoročnog pristupa brendiranju destinacije kroz interpretaciju, održivost i autentičnost.

Ova simbolična, ali sadržajno snažna inicijativa Turističke zajednice Zagrebačke županije primjer je suvremene interpretacije kulturne baštine u funkciji brendiranja destinacije i stvaranja kvalitetnog prvog dojma, što je često zanemarena, ali ključna točka u lancu turističkog doživljaja.

Zato nam treba više ovakvih iskoraka, interpretacija i ponajviše suradnja. Jer destinacija je puno širi pojam od samog smještaja.

Autor fotografija: Dražen Kopač / Izvor: TZ Zagrebačke županije

Autor:  Goran Rihelj

18. srpnja 2025.