Paul Bradbury, TCN: Kada bi hrvatski turizam predali u ruke privatnog sektora, rezultati bi bili izvanredni

“Ja sam debeli Britanac koji se 2002. preselio iz Somalilanda na Hvar, nakon što sam na CNN-u vidio reklamu Hrvatske turističke zajednice” tako se u jednoj rečenici opisao Paul...

Ja sam debeli Britanac koji se 2002. preselio iz Somalilanda na Hvar, nakon što sam na CNN-u vidio reklamu Hrvatske turističke zajednice” tako se u jednoj rečenici opisao Paul Bradbury, jedan od naših velikih ambasadora turizma i vlasnik web platforme Total Croatia News. U opisu bi svakako dodao i hashtag #kratkirukavi ili #uvijekkratki jer Paul tijekom cijele godine upravo nosi kratke rukave, koje su postale njegov zaštitni znak.

U Hrvatskoj je život u najmanju ruku vrlo zabavan govori Paul Bradbury te dodaje kako je na  Hvaru upoznao i djevojku iz snova kako te je na kraju i nakon duga niza godina i preselio u ženin rodni kraj, u Varaždin.

Kako Paul kao stranac koji već dugi niz godina živi u Hrvatskoj vidi naše potencijale, izazove i našu turističku priči otkrio nam je u kratkom razgovoru. 

Trinaest ste godina proveli na Hvaru, a onda ste se preselili u selo pored Varaždina. To je zasigurno bila poprilična promjena i totalno drugačiji način i kultura života. Koja je usporedba Hvara i Varaždina? 

Mnogi su se iznenadili kad smo se preselili. Naposljetku, ako pronađete raj, zašto biste željeli otići? Hvar je čudesan otok i uvijek će biti u mojem srcu. Također je, iz brojnih razloga, i apsolutno najbolje mjesto na svijetu za podizanje djece.

No, zbog načina života na otoku, udaljenosti od poslovnih središta i manjka mogućnosti za zabavu i putovanja, cjelogodišnji život na Hvaru nije jednako ugodan kao dugi ljetni odmor. I djeca su odrastala pa smo ih željeli upoznati i s drugim aspektima života.

Što se Varaždinske županije tiče, što da vam kažem? Oduševljen sam, i iskreno mislim kad kažem da je to najbolje mjesto u Hrvatskoj za život. Jedan sat do Zagreba, jedan i pol sat do Graza, manje od tri do Budimpešte. Lakše se nositi i s lokalnim mentalitetom, postoje četiri godišnja doba, toliko je mjesta za istražiti. A Hvar je uvijek tamo kad nam zatreba. Uskršnje blagdane i ljeta provodit ćemo na otoku. Savršena kombinacija.

Nakon preseljenja u Hrvatsku, točnije Hvar,  Paul Bradbury 2011. pokrenuo je blog Total Hvar, koji se s vremenom razvio i prerastao u najveći medij na engleskom jeziku u Hrvatskoj, Total Croatia News. Kako je strancu uređivati portal s vijestima o Hrvatskoj?

Za početak, ne smijete biti previše osjetljivi. Nevjerojatno je koliko ljudi vrijeđaju! Doista nisam znao u što se upuštam u srpnju 2015. godine. Kad sam pokretao Total Croatia News, još nisam bio ni čuo za riječ „uhljeb“, toliko sam naivan bio. Ukazala se prigoda da pokrenem portal i popunim tu prazninu, no nisam znao ništa o hrvatskoj politici. Bilo je to vatreno krštenje!

Apsolutno obožavam ovo što radim, a Hrvatska je fascinantna tema za pisati o njoj kad ste stranac. Imam iznimnu ekipu autora tekstova, i stranaca i lokalnih, koji mi pomažu pronaći pravu ravnotežu i smjer. Polagano postajemo de facto most između Hrvatske i međunarodne zajednice, a to donosi i nove odgovornosti. No, ponosan sam na ono što smo kao tim ostvarili i s razinom međunarodnog ugleda koji smo stekli. Doveli smo New York Times i Sunday Times na Hvar, a nedavno mi je objavljen i prvi članak u Daily Telegraphu. Naša misija je promicati Hrvatsku, ali ne činimo to nekritički. Ovdje ima puno problema, a mi dajemo konstruktivnu kritiku, koja rijetko kad nailazi na pozitivne reakcije.

Često te vrlo kritični prema hrvatskom turizmu. Koji vam problemi kao strancu posebice smetaju? Kako vidite našu turističku priču i njegov razvoj? 

Kada kritiziram, to ne radim samo kako bih kritizirao, nego u nadi da se stvar može poboljšati i da možemo biti bolji u budućnosti. Naivno sam pretpostavljao da će službene turističke institucije biti prioritetno zainteresirane za promicanje turizma. Trebalo mi je dosta vremena da shvatim kako Hrvatska zapravo funkcionira, a ništa nije onako kako se čini stranim turistima na plaži!

Hrvatska ima nevjerojatan potencijal kao turistička destinacija, no kada dužnosnici stavljaju naglasak na zaštitu vlastitih interesa i uživanje u životu umjesto da rade ono za što su plaćeni, mali su izgledi da će Hrvatska ostvariti taj potencijal. Evo jednog jednostavnog primjera.Medicinski turizam napokon dobiva primjerenu pozornost vlasti. Svi se međunarodni stručnjaci slažu da Hrvatska u roku od deset godina može biti među deset najboljih zemalja na svijetu – a riječ je o industriji vrijednoj više milijardi dolara.

U listopadu prošle godine, sve bitne osobe u turizmu okupile su se na Hvaru na Danima hrvatskog turizma, tri dana ugodnih zabava i opuštanja. Tjedan dana poslije, u Zagrebu je održan doista važan stručni seminar o zdravstvenom turizmu, sa skupim (i izvrsnim) konzultantom koji je pristigao iz SAD-a. Koliko se službenih dionika pojavilo na tom seminaru? Neću im spominjati imena, ali njihov nedolazak sve je rekao. Isto se dogodilo s Petom godišnjom konferencijom medicinskog turizma održanom prošlog tjedna u Zagrebu – navodno je pedesetak predstavnika Hrvatske turističke zajednice otišlo na sajam ITB u Berlinu, no nitko nije mogao prijeći na drugu stranu ulice, doći u Hotel Westin u Zagrebu i naučiti nešto od globalnih stručnjaka za zdravstveni turizam, uključujući i predstavnike Klinike Cleveland.

Nažalost, „kraljevi slučajnog turizma“ i dalje upravljaju hrvatskim turizmom, a turizam se događa ne zbog njih, nego usprkos njima. Kada bi hrvatski turizam predali u ruke privatnog sektora, rezultati bi bili izvanredni.

www.total-croatia.com

Kako gledate na brendiranje Hrvatske? Smatrate li da se turizam u Hrvatskoj kreće u pravom smjeru?

Neki dan sam intervjuirao Nenada Bakića u tvornici Varteks. Ono što on i njegova ekipa rade s tom veličanstvenom, 100 godina starom hrvatskom tvrtkom doista je senzacionalno. Malen proračun, velika vizija, vrlo fokusirana digitalna strategija.Puno sam razmišljao o tome nakon intervjua, i o tome kako je upravo Bakićev pristup ono što treba hrvatskom turizmu. Opće je poznato da se turizam Hrvatskoj događa. Zamislite da ne postoji ni Ministarstvo turizma ni turističke zajednice, a da za ministra turizma imenujemo Nikolu Teslu – on je barem brend. Mislite li da bi se broj turista smanjio?

A sad razmislite o proračunu Hrvatske turističke zajednice i o plaćama svih ljudi koji rade tamo, a ne pridonose ništa. Dajte taj novac ekipi ljudi s vizijom poput one koju Bakić ima za Varteks. Rezultati bi bili daleko bolji. A koliko bi se tek novca uštedjelo.

Postoje toliki primjeri neiskorištenih potencijala. Hrvatska ima čudesna vina, izvorni zinfandel, 130 autohtonih sorti. Anthony Bourdain nije bio jedini kojeg je oduševila „hrana na svjetskoj razini, vina na svjetskoj razini i sirevi na svjetskoj razini“. A to je bilo prije sedam godina. Sveti gral je turizam kroz svih 12 mjeseci. Gastronomski turizam jedan je od najvećih potencijala koje imamo (uz zdravstveni turizam). Dakle, sa svojom tom izvanrednom hranom i vinima, kako hrvatski gastro-turizam stoji kada ga usporedimo, recimo, s Francuskom, Italijom, Njemačkom ili Španjolskom? Mi smo gotovo na nuli, a oni zarađuju desetke milijuna. Zašto?

Aktivno ste uključeni u promociju medicinskog turizma u Hrvatskoj. Što se zbiva u tom sektoru? Uvijek pričao o velikim potencijalima, pa tako i u zdravstvenom turizmu, ali… uvijek je taj veliki ali u našem slučaju? 

Zapanjio sam se kad sam doznao što se događa na području medicinskog turizma. Moram zahvaliti Ognjenu Bagatinu iz Poliklinike Bagatin što me je prije 18 mjeseci uveo u taj svijet. Na primjer, jeste li znali da se u Zagrebu nalaze tri ponajbolje dermatološke klinike u Europi (uključujući i Bagatinovu, koja je broj jedan)? Ili da je Specijalna bolnica sv. Katarina jedina bolnica u Europi koja je partner s OneOme, revolucionarnim farmakogenetičkim testom?

Ono najbolje u medicinskom turizmu u Hrvatskoj natječe se na globalnoj razini. Izazov je kako ispričati tu priču. Sve više međunarodnih stručnjaka slaže se da je pred Hrvatskom vrlo svijetla budućnost. Potrebno je „samo“ da dionici ujedine napore te osmisle pravu strategiju i financiraju njezinu provedbu. Rezultati bi mogli dati velik doprinos gospodarskom razvoju. No, ideja da bi dužnosnici mogli udružiti snage za opće dobro…

Nedavno ste pokrenuli novi portal s turističkim informacijama o Hrvatskoj, Hrvatska na 100 stranica, na adresi www.total-croatia.com. Koja priča i vizija stoji iza novog projekta? 

Koncept novog portala Total Croatia vrlo je jednostavan – Hrvatska na 100 stranica. Riječ je o brzom i pristupačnom portalu koji odgovara na sva pitanja koja turisti pretražuju na Googleu – kako doći iz zračne luke do grada, koja se valuta koristi, koliku napojnicu treba dati – takve stvari. Imamo opširne stranice vezane uz pojedine destinacije – na primjer, Hvar na jednoj stranici – a cilj nam je pružiti čitateljima sve informacije na jednom mjestu. S više od 30.000 članaka objavljenih na TCN-u kroz godine, imamo sasvim dovoljno linkova da im možemo pružiti najbolje informacije.

Portal je prvenstveno namijenjen turistima, ali i lokalnim iznajmljivačima i turističkim tvrtkama. Neprestano ažuriramo portal pa stoga predstavljamo vrlo pouzdan izvor informacija. Mnogi iznajmljivači apartmana imaju svoje stranice te se moraju brinuti oko njihovog ažuriranja. Povezivanjem s portalom Total Croatia ne samo da se više neće morati uzrujavati, nego će svojim gostima ponuditi još kvalitetnije informacije.

Krenuli smo prošlog tjedna, a neki su članci već dobili više od 2000 shareova na Facebooku, bez ikakve promocije uz iznimnu samih objava na Facebooku. Spremni smo na suradnju sa svima koji se žele oglašavati. Naš je cilj povećati broj čitatelja na portalu, dodati nove jezike te, nadamo se, postati izvor broj jedan kad je riječ o turističkim informacijama o Hrvatskoj na engleskom jeziku, kao što to već jesmo kad su u pitanju vijesti. Ako uspijemo, možda ćemo imenovati Nikolu Teslu za svojeg ministra turizma pa ćemo vidjeti što će se dogoditi…

POVEZANA VIJEST:

Vijesti: