Zašto nam je turizam dovoljan?

Moram priznati da inače ne pišem eseje i osvrte. Ipak, na ovu temu se moram osvrnuti potaknut izjavom koja glasi otprilike ovako: „Razvijenim zemljama turizam je desert, a Hrvatskoj...

Moram priznati da inače ne pišem eseje i osvrte. Ipak, na ovu temu se moram osvrnuti potaknut izjavom koja glasi otprilike ovako: „Razvijenim zemljama turizam je desert, a Hrvatskoj je on predjelo, glavno jelo i desert.“

Ova i slične izjave odlično oslikavaju domaće javno mnijenje koje sugerira kako je visok udio turističkog sektora u strukturi gospodarstva negativna pojava, jer, prema njima, turizam je pojava kratkoga vijeka koja stoji na staklenim nogama. Upravo ovakvo mnijenje predstavlja jednu od glavnih prepreka maksimalnom iskorištavanju turističkog potencijala kojeg imamo. Ono je u srži nevoljkosti da se gradi nova i poboljšava postojeća infrastruktura.

Turizam je budućnost

Hrvatska uz sve prirodne i kulturne ljepote ima najveće i najbogatije emitivno tržište svijeta na udaljenosti od samo nekoliko sati vožnje. Privatnih iznajmljivača ima nekoliko desetaka tisuća, a emitivno tržište broji preko 500 milijuna ljudi. Prema nekoj računici, na svakog Hrvata koji ima svoju smještajnu jedinicu, dolazi preko 5000 potencijalnih gostiju.

Turizam predstavlja nevidljivi izvoz u kojem prodajemo proizvode i usluge državljanima drugih zemalja te primamo ogromne količine deviza, za što ne moramo platiti ni transport. Kada bi se zarada od turizma uračunala u vanjskotrgovinsku razmjenu Republike Hrvatske, izvoz bi bio daleko veći od uvoza.
Turizam potiče ostale industrije. Primjerice, za koga bi građevinari gradili tolike objekte da nema turizma, kome bi električari postavljali instalacije, kome bi vinari plasirali vina a kome ribari svoju ribu… Postojeći objekti zadovoljavajuće kvalitete najčešće se popune prije nove godine. Pretpostavljam kada bi tih objekata bilo i dvostruko više, da bi do ljeta svi bili popunjeni.

Turizam je na staklenim nogama

Turizam je na staklenim nogama, osjetljiv je na različite nestabilnosti. Strahujemo od velikih ekonomskih kriza, ratova, terorizma… Zar svaka industrija nije osjetljiva na iste prijetnje? Zar se velika većina gospodarstva južne Njemačke ne temelji na automobilskoj industriji. A što ako u svijetu nestane nafte – mogli bi strahovati Nijemci. Prema tome, kada se desi neka kriza, ne pati samo turizam, već i svi ostali gospodarski sektori. Naposljetku, svaka kriza prođe, a turizam uvijek nastavlja živjeti, jer su putovanje i odmor osnovne potrebe modernog čovjeka. Oni koji sumnjaju u održivost turizma mogu proučiti primjer Azurne obale koja već preko jednog stoljeća „živi od turizma“ i nema tendenciju opadanja.

Mnogi problem vide i u sezonalnosti turizma. Ja bi ih pitao: Dali je prodaja jagoda sezonski ili cjelogodišnji posao? Ne ovisi li svaka industrija o povremenoj potražnji, nije li čitavo gospodarstvo na određeni način sezonalno? Sve dok sektor turizma donosi dovoljne količine novca, njegova je sezonalnost najmanji problem. Naravno da je poželjno produženje i rasterećenje glavne turističke sezone te poboljšanje javne infrastrukture.

Ne stavljajmo sva jaja u istu košaru

Slažem se, mudri su bili ti stari ljudi. Ali javlja se pitanje „Odakle nam druge košare?“ – Čime da ih kupimo ako u prvoj nema dovoljno jaja. Često čujemo kako treba razvijati ostale industrije. Kako? S kojim sredstvima? – Od čega će država podupirati i financirati razvoj tih industrija? Jedino prihodima od turizma moguće je potaknuti sve ostalo. Nema potrebe izmišljati toplu vodu, prirodna osnova koju smo dobili nudi veliki potencijal za razvoj cijele države putem turizma. Neiskorištavanje te prilike bilo bi otprilike kao da vam netko pokloni veliki industrijski pogon za proizvodnju, a Vi mu kažete „Ne bih, hvala.“.
Ljudi će uvijek putovati, u budućnosti vjerojatno još i više jer putovanje više ne predstavlja luksuz nego osnovnu ljudsku potrebu modernog vremena.

Na kraju, naravno da nam samo turizam nije dovoljan, i apsurdno je o tome uopće pričati. Ono što je važno jest da je turizam naš najperspektivniji sektor koji može i treba biti zamašnjak razvoja čitavog gospodarstva u budućnosti.

Ne, nije to nikakav desert, to je naša realnost i što prije to shvatimo, to će bolje biti za nas.

Autor: Toni Vukušić

[ GLASNO RAZMIŠLJANJE ] Dvije glave su uvijek pametnije od jedne, te ovim putem pozivamo sve da se uključe svojim glasnim razmišljanjem, stručnim mišljenjem, drugačijem pogledu na određenu problematiku i izazove, pozitivnim primjerom itd… jer jedino konstruktivnom i argumentiranom raspravom  možemo rasti i razvijati se kao pojedinci i kao struka. / vijesti@hrturizam.hr

Vijesti: