Colliers International: Oporavak na razinu 2019. godine očekuje tek oko 2022. ili 2023. godine

Colliers International Hrvatska, Slovenija & BiH je započeo sa novim ciklusom predstavljanja stanja na tržištu nekretnina široj publici. U nešto drukčijem formatu od ljetnih okruglih stolova sa renomiranim igračima...

Colliers International Hrvatska, Slovenija & BiH je započeo sa novim ciklusom predstavljanja stanja na tržištu nekretnina široj publici. U nešto drukčijem formatu od ljetnih okruglih stolova sa renomiranim igračima na tržištu, kao webinari pod krovnim nazivom „2020 – kakav utjecaj je imala na tržište i što još od nje možemo očekivati?“ u trajanju od 30 minuta svaki ponedjeljak u 10 sati daje osvrt na jedan sektor nekretnina.

Danas su Filip Dumbović, Stariji konzultant, te Ivan Laljak, Konzultant iz Odjela za procjene i investicijsko savjetovanje, predstavili pravo stanje prethodne turističke sezone i pobliže pojasnili investicije u segmentu HTL-a.

Ivan je predstavio kako se kretao razvoj turizma, važne gospodarske grane u Hrvatskoj, koja ima blizu 17% udjela u bruto dodanoj vrijednosti (ukupni izravni i neizravni učinci turizma), osvrćući se ponajviše na rezultate ovogodišnje turističke sezone te koja su očekivanja i prognoze za budući period.

Razvoj turizma

Snažan razvoj turizma u Hrvatskoj se primjećuje unazad 10 godina, što nam iz godine u godinu pokazuju brojke u dolascima i noćenjima. Rast fizičkih pokazatelja pratio je i rast prihoda od turizma koji su u periodu od 2011. do 2019. godine rasli prosječnom godišnjom stopom od 7.5%. Rekordne 2019. godine prihodi od turizma iznosili su preko 10,5 milijardi eura. Prema DZS-u, prošle godine zabilježeno je 19,3 milijuna dolazaka i 90,7 milijuna noćenja u komercijalnom smještaju. Brojke prema Hrvatskoj turističkoj zajednici (podaci prema sustavu eVisitor-a), još su i veće budući da uključuju i komercijalni i nekomercijalni smještaj. Hrvatski turizam snažno ovisi o stranim turistima koji su prošle godine generirali čak 92% ukupnih noćenja. Gledano po regijama, najviše noćenja ostvareno je u Istarskoj županiji – čak 29% svih noćenja u Hrvatskoj u 2019. godini. Kao najveća boljka našeg turizma je naglašena upravo sezonalnost, koju karakterizira najveća aktivnost u ljetnim mjesecima. Na razini prošle godine su srpanj i kolovoz generirali skoro 60% svih noćenja, a zajedno sa lipnjem i rujnom čak 84% ukupnih noćenja.

U najavi sezone krajem svibnja i početkom lipnja, u periodu kojeg je obilježila velika neizvjesnost, uključujući zatvaranje granica te epidemiološke mjere i ograničenja, predviđalo se oko 30% prošlogodišnjeg prometa. Na svjetskim, europskim, a posljedično i na domaćem tržištu kapitala su se u periodu od veljače do ožujka ove godine korigirale cijene dionica vodećih turističkih kompanija do 50%, što svjedoči velikom strahu i oprezu investitora u tom periodu. U međuvremenu su se cijene na hrvatskom tržištu djelomično oporavile, no još uvijek su ispod pretkrizne razine s početka godine.

Hrvatska Turistička Zajednica je objavila najnovije podatke koji pokazuju da su ostvareni rezultati ipak bolji od predviđenih. Naime, u prvih 9 mjeseci je ostvareno oko 40% dolazaka i 50% noćenja u odnosu na isti period prošle godine. Turista je bilo manje, no u prosjeku su se duže zadržavali u Hrvatskoj te je prosječno trajanje boravka po gostu iznosilo preko 7 dana.

Unatoč okolnostima, svjedočili smo velikoj potražnji Hrvatske kao turističke destinacije od sredine srpnja do kraja kolovoza. Nažalost, zatvaranja granica i propisivanje neophodnih testova na COVID-19 pri ulasku u državu, su utjecali na skraćivanje sezone te je izgubljen dio turista koji su se odlučili vratiti u matične države kako ne bi zapeli na granici. Dugoročno ne očekujemo velike strukturne promjene u turističkom sektoru, jer potražnja je i dalje postojana.“, rekao je Filip Dumbović, Stariji konzultant iz Odjela za procjene i investicijsko savjetovanje.

Smještajni kapaciteti

Što se tiče noćenja u komercijalnom smještaju, najveći gubitnici ove sezone su hoteli u kojima je zabilježen najveći pad noćenja, za više od 70% u odnosu na prošlu godinu. Upravo radi mogućnosti izolacije i lakšeg održavanja distance, kampovi i privatni smještaj su unatoč gubitku, pokazali puno veću otpornost.“, zaključio je Ivan Laljak, Konzultant iz Odjela za procjene i investicijsko savjetovanje.

Određeni ključni faktori poput kvalitete ponude i sadržaja, blizine glavnih emitivnih tržišta i malen broj zabilježenih slučajeva zaraze su pokazali kako je Istra ove godine održala status najpoželjnije destinacije i vodeće turističke regije po broju noćenja u Hrvatskoj. U prvih 10 najtraženijih odredišta ovog ljeta nema Dubrovnika, dok je prošle godine prednjačio sa 3,8 milijuna noćenja. Vir je ove godine apsolutni pobjednik s preko 2 milijuna noćenja, ali uz skoro 80% noćenja ostvarenih u nekomercijalnom smještaju.

Dva su glavna razloga zašto je Zadar ove godine najjužnija destinacija u top 10 po broju ostvarenih noćenja. Prvi razlog je veći udio domaćih turista, a drugi razlog je jača otpornost destinacija koje se baziraju na cestovnom prijevozu, dok su veće gubitke zabilježile destinacije ovisne o zračnom prijevozu, kao što su Split i Dubrovnik.“, objasnio je Laljak.

S obzirom da je prvu polovicu godine obilježio potpuni lockdown, ne samo da je odmorišni turizam stao, već su i poslovna putovanja zamijenili videokonferencije. Navedeno je rezultiralo rekordno niskim stopama popunjenosti širom svijeta. U prvoj polovici godine prihodi glavnih hotelskih grupacija u Hrvatskoj su pali za 70% do 80% u usporedbi sa prvom polovicom 2019. godine. Hrvatske hotelske grupacije glavninu prihoda ostvaruju u Q3 te ćemo konačne rezultate tek saznati. Važno je naglasiti kako je pad prometa u hotelima bio više uvjetovan padom popunjenosti, dok su cijene noćenja ostale relativno stabilne.

Unatoč neizvjesnosti, generalni konsenzus je kako se oporavak na razinu 2019. godine očekuje tek oko 2022. ili 2023. godine.

Trendovi

Ono što smo uočili je da se odmorišni turizam brže i lakše oporavlja, za razliku od segmenta gradskih hotela koji još trpi, pošto su se poslovni sastanci i konferencije prebacili na digitalne i online platforme. Također očekujemo da će se stanovi u većim gradovima koji su bili korišteni za kratkoročni najam turistima, prebaciti u ponudu za dugoročni najam. Upravo je zdravstvena pandemija i požurila razvoj tehnologije, kao što su sve veća primjena beskontaktnog plaćanja, uvođenje digitalnih check-in postaja, ili omogućavanje check in-a putem mobilnih uređaja“, pobliže nam je dočarao trendove Laljak.

Ono što je zaživjelo tijekom zdravstvene pandemije je takozvani Hybrid hospitality: hotels to work in. Taj koncept kombinira hotelske usluge s fleksibilnim uredskim prostorom. Naime, određeni hoteli s niskom razinom popunjenosti su postali ekstenzija uredskim prostorima i to na način da se lobiji koriste za sastanke, a hotelske sobe za rad. U Europi vidimo zanimljive prenamjene hotela u poslovne prostore tako da svjedočimo i preuređenjem hotela u staračke domove“, objasnio je Dumbović.

Investicije u hotelskom segmentu

Brownfield i greenfield investicije u veće hotelske projekte za koje je riješeno financijsko pitanje i koji su u procesu izgradnje su nastavljeni, dok je većina projekata koji su bili tek u fazi razmatranja odgođeno. Primijećena je visoka potražnja za portfeljima hotela te  za hotelima s više od 100 soba. Prodavatelji koji nisu prisiljeni prodavati nekretnine i kojima je moratorij i uvedene vladine mjere olakšalo situaciju drže cijenu dok sa druge strane investitori žele iskoristiti okolnosti te traže diskontne prilike.

Od značajnijih transakcija treba naglasiti akviziciju HTP Orebić od strane mirovinskih fondova, preraspodjelu udjela u Kharisma hotelima koji je preuzela TUI Grupa od Fortenove i Hotel Riviera u Puli koji je Arenaturist kupila od Republike Hrvatske. Ostaju pozitivna očekivanja na tržištu investicija za do kraja godine.

Snimku predavanja možete pogledati i na YT kanalu, dolje u nastavku.

Sljedeći webinar stol bit će na temu „Logistika i distribucija – jesmo li iskoristili priliku?“ a održat će se u ponedjeljak, 19.10.2020. u 10 sati na ZOOM-u, sa prijenosom uživo na YouTube kanalu i Facebook profilu Colliers International Hrvatska. 

Foto: Engin_Akyurt, Pixabay.com

 

 

Povezane vijesti:

  • HTL – Jesmo li uspjeli spasiti sezonu?

    Colliers International Hrvatska, Slovenija & BiH je započeo sa novim ciklusom predstavljanja stanja na tržištu nekretnina široj publici. U nešto drukčijem formatu od ljetnih okruglih stolova sa renomiranim igračima...
Hrvatski HR English EN