Dalibor Cvitković: Iznajmljivači su shvatili da iznajmljivanje nije hobi, nego ozbiljan posao

Razgovor s direktorom TZ Malog Lošinja, Daliborom Cvitkovićem

Autor:  Goran Rihelj

16. veljače 2023.

Turistička zajednica Grada Malog Lošinja već deset godina zaredom poziva iznajmljivače na prijavu programa financiranja raznih marketinških aktivnosti. 

Iznajmljivačima će se sufinancirati aktivnosti od fotografiranje i izrade video smještajnih objekata, nabava softvera za vođenje obiteljskog smještaja (booking i sl. ), oglašavanja, nabavu certifikat za smještajne objekte (eko certifikati), kupnja stručne literature do edukacije vezane za poslovanje u turizmu - sve do maksimalnog iznosa od 150 eura i najviše 50% troškova ukupnih ulaganja.

Ono što je zanimljivo i motiv za pisanje ovog članka promjena mindseta iznajmljivača kroz ovih 10 godina, kao i puno širi spektar aktivnosti kojim TZ Malog Lošinja komunicira sa svojim iznajmljivačima i daje im potporu da svi zajedno rastu kao destinacija. 

U razgovoru s direktorom TZ Malog Lošinja, Daliborom Cvitkovićem, saznajem kako je dio iznajmljivača u ovom procesu shvatio kako je iznajmljivanje posao, a ne hobi i što se sve promijenilo u odnosu iznajmljivača prema poslovanju vođenja svojih smještajnih kapaciteta. 

"Natječaj za iznajmljivače traje već desetak godina. Prvo smo krenuli sa sufinanciranjem promotivnih materijala i fotografija. Gledali smo da smještaj sam po sebi nije loš, no bio je slabo prezentiran. Tako da smo išli da osvijestimo iznajmljivače da više ulažu u marketinške aktivnosti: od samih fotografija, izradu web stranica i oglašavanja. Ono što je važno za naglasit da mi sudjelujemo s 50 % sufinanciranja, do maksimalno iznosa od 150 eura po iznajmljivaču. Za iznajmljivače koji se nalaze u Lošinjskom arhipelagu, koji su i dislocirani, radimo sufinanciranje i do 70% posto. Mogu reći da se svake godine sve više i više iznajmljivača aktivira i priključuje u program sufinanciranje. Kako svake godine radimo Forum iznajmljivača gdje u direktnom kontaktu razgovaramo s njima o trenutnom stanju na tržištima, trendovima, što i gdje možemo nešto pojačati i koje su njihove potrebe, pokušavamo pratiti sve potrebe samih iznajmljivača." istaknuo je Cvitković.

Na početku je bio fokus na profesionalnim fotografijama,o važnosti profesionalnih fotografija danas više nije važno posebno isticati, a na pitane vidi li se promjena u potrebama iznajmljivača u ovih 10 godina, Cvitković ističe kako zadnjih par godina raste interes za Eco i drugim certifikatima, kao i dodatnim edukacijama samih iznajmljivača. 

Najveća promjena je u činjenici da su prije iznajmljivači bili prisutni samo na OTA platformama, a sada sve više samostalno rade oglašavanje, imaju svoje web stranica, ulažu u edukaciju i obrazovanje. Također, uzimaju i fotografije od nas, kako bi promovirali destinaciju, kao i certifikate destinacije. Tako da se neki smještajni kapaciteti oglašavaju da je apartman u Lošinju koja je TOP 100 zelenih destinacija svijeta.” govori Cvitković.

Addio skulptura posveta zenama losinjskih pomoraca 6
Foto: Sandro Tariba

Odličan primjer koji moraju svi u destinaciji slijediti, jer opet, motiv dolaska je destinacija, a ne krevet. Zato je iznimno važno da svi promoviraju destinaciju, što raditi u njoj, koje sadržaje nudi, jer to je faktor koji odlučuje o putovanju. Ako se gost odluči za destinaciju, tada bira smještaj prema svojim preferencijama.  

Da, spojili su destinaciju i objekt, što je odlično. Ono što uvijek govorimo, da prvo gost bira Hrvatsku, pa Lošinj pa tek onda smještajni objekt. I zato je važna ta sinergija s destinacijom.” naglašava Cvitković.

Puno šira suradnja osim samih edukacija i sufinanciranja marketinških aktivnosti

Mnoge turističke destinacije svake godine održavaju edukacije za iznajmljivače, a neke imaju sličan program sufinanciranja kao i Lošinj, no koliko mi je poznato, nitko nema tako cjelovit i kontinuiran program prema iznajmljivačima kao Lošinj.  Sami iznajmljivači su nekako na nacionalnoj razini ostavljeni sami sebi, jer nemaju prave predstavnike tj. jednu jaku udrugu iznajmljivača koja bi predstavljala ovaj veliki i važan dio našeg turizma. 

Kao što je djelomično već i navedeno, u Javni poziv za prijavu programa financiranja marketinških aktivnosti iznajmljivača obuhvaćeno je puno više elemenata koji se sufinanciraju. 

Od fotografiranje i izrade video smještajnih objekata, do nabava softvera za vođenje obiteljskog smještaja (booking i sl. ), oglašavanja, tečaj stranog jezika, nabavu certifikat za smještajne objekte (eko certifikati), kupnja stručne literature do edukacije vezane za poslovanje u turizmu.

A u Lošinju se nisu zaustavili samo na tome. Radi se o više projekta usmjernih prema iznajmljivačima, a koji čine strateški okvir za podizanje kvalitete iznajmljivače.

Već od prije naši građani imaju kartice za iznajmljivače gdje imaju popuste do 15% u desetak lošinjskih objekata, što je prvenstveno ciljano za obnovu kao recimo drogerije, željezarije i trgovine namještajem. Edukacije su kontinuirane, svake godine imam Forum iznajmljivača gdje imamo otvoreni okrugli stol, gdje dođu i predstavnici komunalnih društava, parkinga, grada… tako da kroz otvoren razgovor mogu predložiti bilo kakve izmjene ili nova rješenja vezano uz zbrinjavanje otpada i slično. Mi smo ti koji spajamo iznajmljivače sa svim njihovim potrebama u destinaciji tj. prema nadležnim službama u gradu.“ govori Cvitković i dodaje kako obilaze teren gdje direktno razgovaraju prema iznajmljivačima, jer Lošinj ima 14 naselja i 7 manjih naseljenih otoka, a koji imaju drugačije potrebe.

Via apsyrtides losinj autor igor dorotic 3
Via Apsyrtides / Foto:  Igor Dorotić

Preporuka iz prve ruke je uvijek najbolja preporuka. Iznajmljivači su najbolji ambasadori destinacije jer su u direktnom kontaktu s gostima. 

"Imamo i jedan zanimljiv program koji se zove “Upoznaj Apsyrtides” , inače stari naziv za oba otoka Cres i Lošinj. Krenuli smo s pet izleta gdje smo iznajmljivače upoznavali s atrakcijama i znamenitostima Cresa i Lošinja.  Tako su iznajmljivači s nama išli na određenu lokaciju gdje bih ih ravnatelje neke ustanove ili voditelj centra primio i upoznao sa njihovim aktivnostima. Bio nam je cilj da iznajmljivači dobiju informacije iz prve ruke o svim lokalitetima kako bi kasnije mogli iste preporučiti gostima. Mogu reći da su reakcije bile odlične. Recimo bili smo u Osoru gdje su iznajmljivači mogli doživjeti virtualnu šetnju s VR naočalama kroz Osorski vremeplov. Te godine smo vidjeli da se promet prem Osoru povećao, što znači da su iznajmljivači preporučili taj sadržaj svojim gostima.“ ističe Cvitković.

/// Sinergija: Planinarska transverzala Via Apsyrtides novi je turistički proizvod Lošinja i Cresa

/// Osorski vremeplov posjetitelje upoznaje s bogatom prošlošću Osora

Koliko god se ovaj izlet činio kao banalan, ustvari je izuzetno ključan za destinaciju. Lokalno stanovništvo, pa tako i svi koji su direktno u turizmu, a pogotovo pružatelji smještaja, moraju biti upoznati sa svojom destinacijom i onim što sve destinacija nudi kroz sadržaj gostima. 

Pogotovo je ključno da sami dionici u turizmu sami vide i dožive svaku atrakciju, sadržaj, restoran itd... kako bi iz svojeg osobnog iskustva mogli ispričati i preporučiti gostima što vidjeti i doživjeti u destinaciji. 

Mi smo ambasadori našeg turizma, pogotovo pružatelji smještaja koji su u direktnom kontaktu i interakciji s gostima.

"Svake godine radimo sajam cvijeća “Lošinjski cvijet” gdje imamo posebne popuste za iznajmljivače za sadnice, a mi i kontinuirao već 10 godina i dijelimo sadnice iznajmljivačima. Do sada smo iznajmljivačima podijelili preko 10 sadnica, od maslina,, šipak, lavande i slično. Ove godine ćemo najvjerojatnije ići s podijelimo nekog agruma - vjerojatno limuna. To govorimo o oko 1000 sadnica jer nam je cilj da vrtovi budu što ljepše ukrašeni, da vrt pridonosni ljepoti same ulice, a ulica samog mjesta. To je kontinuiran proces komunikacije i raznih akcija. Imamo i FB grupu za iznajmljivače gdje svi zajedno dijele svoje informacije, upite i razgovaraju, a na kojoj opet komuniciramo sve događaje u destinaciji, nove zakonske akte itd… "

Img 20220504 wa00021

Iz TZ Lošinja prije dvije godine podijelili su i spremnike za odvojivi otpad (plastika, papir i staklo) po smještajnim jedinicama, njih više od 2.500 komada, a prošle godine iznajmljivači su dobili i eko vrečice te bokale za posluživanje vode gostima u apartmanima pod motom: Više bokala, manje plastike.

/// Bokali s pitkom vodom u Malom Lošinju kao odličan "statement" eco friendly destinacije

Za kraj, kao zaključak Cvitković naglašava kako je važno biti prisutan, imati kontinuiranu i otvorenu komunikaciju sa iznajmljivačima i slušati potrebe iznajmljivača. 

Mi ne možemo nekom napuniti apartman, ali možemo dosta pomoći, naglašava Cvitković i dodaje kako je promjena svijesti i proaktivnost je najveća promjena iznajmljivača u ovih zadnjih deset godina.

“Do sada su se iznajmljivači pitali zašto su prazni, zašto ih ne puni agencija, što radi turistička zajednica… no shvatili su kako su tu oni najvažnija karika. Ako se oni sami pokrenu, educiraju, počnu ozbiljnije baviti iznajmljivanjem onda i mogu iskoristiti dio alata koje nude turističke zajednice. Mi ne možemo napuniti nečiji apartman, no svakako možemo pomoći i to dosta. Da iskoriste sve naše alate, resurse, marketinške aktivnosti… Zato je sufinanciranje do 50%, jer je potreban i ulog samog iznajmljivača. Marketing je ulaganje, a ne trošak. Polako je godinama dobar dio iznajmljivača to shvatio i počelu su ulagati u sve procese, a što je naravno rezultiralo i njihovom boljom popunjenosti. U svakom slučaju, nekome je potrebno sufinanciranje, nekom nije, ali najvažnije je da su ljudi shvatili da iznajmljivanje nije hobi, nego posao. A kada je posao, onda ga moraš i voditi kao posao. “ zaključuje Cvitković.

Autor:  Goran Rihelj

16. veljače 2023.